** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Det sämsta med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

SKAS

Aktiv medlem
Jag gillar min 40D, men...
Det är några saker som jag verkligen inte gillar med 40D.

Det första är väl att man inte har nån möjlighet att spara i RAW när man fotar i autolägena som tex porträtt, landskap, fullauto, macro osv osv.
Jag själv använder inte dessa lägen men det gör min tjej, eftersom hon inte är så "high" på denna kamera.
Då vill man ju självklart att även hennes tagna bilder ska vara sparade i RAW. Mycket dåligt av Canon.
Har skickat mejl till dom angående denna problem, och hoppas på en framtida Firmware som fixar detta.

Live view skulle också vara kul att använda i autolägena, men det är inte lika viktigt.

Printknappen är väl värdelös enligt mig.

Men övrigt så gillar jag denna kamera skarpt.

Är det nåt speciellt som ni inte gillar med denna kamera? Det är kul att höra era åsikter också.

Lär henna att fota i 'P' då. Inte så mycket svårare och vips så får du RAW-möjliget på köpet. Att köra RAW i de andra lägena är lite overkill imo.

Jag har bara haft min 40D i en vecka nu, men har inte mycket att invända på. Printknappen är kanske inte den nödvändigaste, men väldigt lätt att ignorera där den sitter långt upp till vänster.

Det enda jag saknar just nu är att man inte kan få upp bilden med inställningarna på huvudskärmen per default när man slår på kameran, lite mer som det är på 400D.

Så enkelt är det väl inte.
Då måste hon ha koll på vad ISO värdena står på (Den står inte alltid i Auto när jag har fotat med kameran) och ljusmätningen, vilka fokus punkter som är aktiva, om hon ska använda blixten eller inte, om slutar tiderna ska vara långa eller korta osv.
Så det blir en hel del att kolla igenom innan man ska fota i "P" läget, istället för att sätta ratten på "fullauto" och trycka.
Hon vill inte hålla på och mixtra med en massa funktioner för att kunna ta en bild.

Jag håller med Stefan. Visst borde RAW lägena vara tillgängliga även i hjälp programmen. Det kan ju mycket väl vara så att man är intresserad av efterbehandling i datorn men ändå vill ha snabb och bekväm fotografering.

P-läget är som sagt inte alltid så bra. T ex vill min 11-årige son ibland låna min 40D, då vrider jag över på P men måste också kolla att t ex ISO inte står galet.

Jag har nu gjort så att jag programmera in ett "P-läge" med Auto ISO som jag lagrat under C1. När grabben vill fota, vrider han över till C1 och kör. Inte helt idialiskt men ganska OK.

Det jag annars stör mig mest på är:

1) Det löjlig av- och på knappen som är svåråtkomlig och gör att man inte kan slänga upp kameran för en mycket snabb bild om den är avstängd (slår i princip aldrig av min 40D numera utan låter den gå i viloläge).

2) Att fotoinställningarna inte automatisk visas på den bakre displayen när man jobbar med inställningen av dem. Ett extra tryck på "Info" krävs. På 400D funkar det mycket smidigare.

3) Att displayen inte släcks automatiskt när man för kameran till ögat, återigen så funkar det bättre på 400D.

4) Batterigreppet saknar AF knapp.

5) Att om man använder något C-läge som startpunkt, sedan ändrar t ex slutartid och kameran går i viloläge så ändras slutartiden tillbaka när man börjar fota igen.

6) Fjärrutlösaren är med tråd istället för sändare som på 400D.

Att använda ett Cn-läge för att programmera in en egen "flickvänsinställning" var det första jag tänkte på, när jag läste början på tråden. Själv tycker jag det borde vara en utmärkt lösning.
Ev. ändringar i ett sådant läge suddas ju bort så snart man lämnar det, och till och med så snart kameran går i dvala. Visst är det idiotiskt?
Jag sätter mina Cn-läge på fyra minuters dvala-tid. Då hinner jag oftast pillra på något innan kameran somnar, så ev. ändrade inställningar inte försvinner. Tar mer ström, förstås, men jag har dubbla batterier.

Det finns ju en display på ovansidan också...

Jag brukar gå ner till "ON" om jag bär kameran utan att använda den. Då vimsar jag inte till något med det bakre hjulet, men kameran fungerar ändå bums. Har jag tid/behov, ställer jag upp den på "hjul till" när jag planerar att använda den.

Motivprogrammen är ju gjorda för att vara så enkla som möjligt, så att du inte ska behöva tänka när du tar bilden, eller efter att du tagit den. Möjligheten att välja raw skulle sannolikt förvirra.
Den målgruppen som använder motivprogrammen har väl väldigt sällan för avsikt att pula med raw-filer.

Men ibland är det så att man har bråttom och vill välja motivprogram för att hinna med att fota tex en fågel som flyger förbi, istället för att fippla med inställningar och det är förrsent att fota överhuvud taget.

Då vill man väl ha möjligheten att spara dessa i RAW också.
En nybörjare borde väl veta om han/hon vill spara i JPEG, RAW eller både och.
Jag själv är en nybörjare med DSLR fortfarande och jag väljer att spara allt i RAW.

Jag vet att man kan göra halvautomatiska inställningar i C1,2 och 3 (Vilket jag har gjort också), men även där så får man mixtra lite med inställningar ibland som tex använda blixt eller ej osv.

Aja. Jag hoppas själv att Canon fixar detta stora problem (enligt mig) med en framtida firmware.
Jag har skrivit till Canon om detta, så jag hoppas dom tar det seriöst.
Gör dom det så skulle jag bli riktigt glad.

apersson850 skrev:
Det finns ju en display på ovansidan också...

Jo detta är ju en ständigt återkommande punkt! :)

För mig personligen är den i princip värdelös. Jag har på gamla dar skaffat läsglasögon, utan dessa kan jag bara se displayen i bra dagsljus. I dålig belysning och i mörker kan jag inte läsa den utan glasögon, inte ens när jag tänder bakgrundsbelysningen. Och eftersom jag inte använder glasögon när jag fotar eller tittar på saker på avstånd blir den alltså i princip oanvändbar.

Dessutom tycker jag att det är naturligare att titta på kamerans baksidan än ovansida när man sänker kameran, arbetsvinkeln är bättre.

För mig är det lite konstigt att så många föredrar att titta på en liten färglös och otydlig display istället för en stor och tydlig. Men OK, det är ju inget problem den lilla displayen finns ju där för den som vill använda den och den stör ju inte mig.

Däremot stör jag mig lite på de som inte kan förstå mitt argument - att JAG helt inte kan se vad som står på den lilla displayen. ;)

Jag förstår inte heller varför Canon inte har gjort så att man kan få exakt samma funktionalitet på den stora displayen på en 40D som man har på en 400D.

Jag har lärt mig att leva med detta och att jag måste trycka på info varje gång jag vill använda displayen, men för MIG är det definitivt en punkt som jag tycker är en stor nackdel med 40D.
Mvh
Anders

Det finns ingen perfekt kamera som passar alla. En prosumerkamera som 40D riktar sej mot i stort sett alla kategorier av fotografer och att den p.g.a. detta helt naturligt sina brister för någon kategori, även om jag tror att alla lätt kan finna sej tillrätta med den.

Det bästa med 40D är att den är enkel att lära och utnyttja till sin fulla potential samt att den levererar mycket hög teknisk kvalitet varje dag. De gånger den inte gör det är det bara min egen ofullkomlighet det beror på. Inte ens jag är perfekt som tur är ;-)

Det finns både bättre och sämre kameror och de som jag tycker är sämst är att den inte har ff-sensor. Mitt köp var dock ett medvetet val och jag brukar den efter de förutsättningar den har och jag ångrar mej inte en sekund.

Detta kanske beror på att jag har alltid lätt för att "gilla läget" och att jag genom flitigt bruk och lek har den i stort sett i rygmärgen och min hantering av den är så instiktivt som möjligt och ständigt förbättras.

C1, C2 och C3 är perfekt där jag kan ställa in mina vanligaste inställningar och att de finns där orörda varje gång jag återvänder dit. 16 minuters standby-tid gör dessutom att jag kan finjustera under fotografering och på batterikapasiteten märks de inte något.

Den är lätt att fota med utan att behöva tänka på tekniska inställningar. Bara bländare/tid/iso (exponering), fokus och skjut! Vill någon annan fota med den så är det bara att vrida över till baslägena och af hamnar på avtryckarknappen igen och jpeg-bilderna är klara för utskrift på en gång. Själv har jag kvar mina inställningar i de kreativa lägena samt i C1,2,3.

Nästa model kommer ändå att vara bättre o bättre o bättre men det kommer ändå att dröja några bättre innan jag slitit ut kameran och börjar tänka på en ersättare. Siktar snarare på en 5D eller 5DMkII som andra kamera.

Sov gott!
Leif

Jag hade inte insett att du var för skumögd för att se displayen på ovansidan.
Att den finns där är säkert en kvarleva från kamerorna för film. Då fanns inget annat, och många vill fortfarande glo på ovansidan, där den brukar sitta.
Att de inte har gjort som på 400D beror naturligtvis på att på Canon har de inte tänkt sig att den bakre displayen ska vara den huvudsakliga.

simonbertilsson skrev:
Motivprogrammen är ju gjorda för att vara så enkla som möjligt, så att du inte ska behöva tänka när du tar bilden, eller efter att du tagit den. Möjligheten att välja raw skulle sannolikt förvirra.
Den målgruppen som använder motivprogrammen har väl väldigt sällan för avsikt att pula med raw-filer.

Det är ganska ofta två olika personer inblandade. Tjejen som fotar och jag som editerar bilderna. Jag skulle önska ett RAW läge för dessa bilder tjejen tar med olika motivprogram.

apersson850 skrev:
Jag hade inte insett att du var för skumögd för att se displayen på ovansidan.
Att den finns där är säkert en kvarleva från kamerorna för film. Då fanns inget annat, och många vill fortfarande glo på ovansidan, där den brukar sitta.
Att de inte har gjort som på 400D beror naturligtvis på att på Canon har de inte tänkt sig att den bakre displayen ska vara den huvudsakliga.

Säkert har du helt rätt här. Det finns ju dock ett menyval för att kunna använda den bakre displayen som jag aktiverat (minns inte vad den heter) men av någon anledning har de inte gått hela vägen. För mig framstår det helt enkelt som en miss. Undrar om Canon har olika utvecklingsteam för de olika modellerna eller om det är samma gäng som jobbar med alla DSLR?

Mvh
Anders

Nä, jag tror inte att de tänkte så.
Istället har jag fattat det som att på 400D har man ingen display ovanpå, för den får inte plats. På baksidan har man skippat inställningsdisplayen, som fanns på de tidigare motsvarande modellerna, och sköter nu alltihop med den stora displayen. Det innebär att för att man ska veta någonting alls får man ha den tänd titt och tätt. Därför har de satt dit en fotocell som kollar om du har fejset i närheten av sökaren, och i så fall stänger av displayen, så du inte blir bländad av den.
Som alternativ finns knappen DISP, som kan stänga av displayen hela tiden, samt en CFn som gör att den inte stängs av automatiskt, om man nu av någon anledning vill ha den lysande hela tiden.

Men på 40D, som har en inställningsdisplay på ovansidan, har de tänkt sig att det är den man ska ställa in kameran på. Ända tills 40D kom fanns inget annat heller. Men förmodligen för att de har stoppat dit Live view, som ju har sitt berättigande i lägen där man kanske inte når upp till sökaren, har de även gjort så att man kan få information om inställningarna baktill. Räcker du inte upp till sökaren ser du ju knappast displayen på ovansidan heller.
Displayen baktill visar diverse obskyr information vid första trycket på INFO, sen inställningar som motsvarar vad du ser på en 400D vid andra trycket. Såvida du inte ställt en CFn till att den bara ska visa antingen det ena eller det andra, vilket i så fall kommer vid första trycket på INFO, förstås.

Första trycket på INFO motsvarar vad en 400D visar om du trycker MENU och DISP.

Sen begriper jag ju också att det inte var detta du ville ha, men jag är tämligen övertygad om att det är så de har tänkt.

Printknappen använde jag så sent som igår. Sladden i datorn, på med kameran, vänta tills den har bekantat sig med datorn, tryck på Print och alla bilderna hoppar över till datorn.
Minsta möjliga tryckande för det.

Att den sen säkert kunde varit till något vettigare är en annan sak.

AFJ skrev:
...

6) Fjärrutlösaren är med tråd istället för sändare som på 400D.

Detta har väl sin förklaring i att den trådlösa mest är avsedd för självporträtt/gruppbilder med fotografen med i bild (sensorn för den trådlösa sitter väl fortfarande på framsidan på 400D?). Att ta bilder med längre slutartid än 30s går inte med den trådlösa.

Fotar man nattbilder duger det inte med den trådlösa, då är det trådutlösaren som gäller, med kameran i bulb-läge. Dock tycker jag att canon hade kunnat sätta 30 minuter som maxtid, istället för 30 sekunder. Förr fans det ju en anledning att man inte kunde ha längre än 30 sekunder, det var för att slutarmekanismen inte var pålitlig för längre tider än så. Den begränsningen finns ju inte längre.

Jag använder fjärrutlösning ganska sälla, fotar överhuvudtaget sällan med stativ. Varför jag "klagar" är säkert för att senast jag skulle använda fjärrutlösaren var det just för självporträtt och det blev lite knepigt med sladd.

Jag har för mig att det går att ha bulb-läge med den IR-fjärr (eller är det radio?) som följer med 400D men jag kan mycket väl ha fel.

Nåväl, tycker bara att det känns lite "old-fashioned" med att behöva pilla upp luckan, pilla i en sladd, hålla ordning på avtryckaren. En trådlös utlösare som man smidigt kan stoppa i fickan och fota oavsett var i rummet man står känns ju lite mer modernt och det borde väl gå att tillverka en som ger exakt samma funktioner som en sladdansluten?

Det finns en trådlös fjärrutlösare till 40D som tillbehör. Vad den kostar vet jag inte.

Ett alternativ är att koppla kameran till datorn med en lång usb-sladd och använda EOS Utility som ger möjlighet till timerstyrd seriebildstagning i valfria sekvenser. Då kan du agera framför kameran tills datorn är full eller batteriet i kameran tomt...

/Leif

AFJ skrev:
Jag använder fjärrutlösning ganska sälla, fotar överhuvudtaget sällan med stativ. Varför jag "klagar" är säkert för att senast jag skulle använda fjärrutlösaren var det just för självporträtt och det blev lite knepigt med sladd.

Jag har för mig att det går att ha bulb-läge med den IR-fjärr (eller är det radio?) som följer med 400D men jag kan mycket väl ha fel.

Nåväl, tycker bara att det känns lite "old-fashioned" med att behöva pilla upp luckan, pilla i en sladd, hålla ordning på avtryckaren. En trådlös utlösare som man smidigt kan stoppa i fickan och fota oavsett var i rummet man står känns ju lite mer modernt och det borde väl gå att tillverka en som ger exakt samma funktioner som en sladdansluten?

Absolut gör det det! Jag bara antog att det inte var någon större skillnad på den trådlösa till 400D som den jag hade till min Eos 30'a (den analoga, altså). Jag tänkte inte ens på att de kanske har en nyare lösning till 400D ;)

elbe skrev:
Det finns en trådlös fjärrutlösare till 40D som tillbehör. Vad den kostar vet jag inte.

Gör det? Det visste inte jag när jag köpte min trådbundna till 40D. Ändå sökte jag en del.

Vet du vad den heter? Någon länk?

Mvh
Anders

Jag tycker att vissa bilder ffa inomhus blir för röda i tonen. Vill minnas att jag läst att man kan ställa in kameran på ngt sätt för att minska de röda tonerna. Nu måste jag fixa det i photoshop. Nån som har bra tips till mig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar