Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den eviga frågan - Vilken kamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

makari

Aktiv medlem
Hej, mitt första inlägg. Jag har kollat runt på sidan ett tag nu och har blivit väldigt imponerad av alla snygga bilder så då finns det säker en massa kompentent folk här :)

Har funderat ett tag nu på att skaffa mig en digitalkamera, börjar bli väldigt sugen på att kunna ta kort bara sådär, utan att bekymramig om vad filmen kostar och att jag inte kan se bilderna förräns jag framkallar filmen. Min nuvarande kamera är en Pentax Program A med ett takumar-a 28-80mm 3,5-4,5. Knappast årets modell alltså :).

Jag har kollat runt lite och läst lite recensioner och sånt och fastnade dels för sonys f707/717 och panasonics FZ10/20.
Sen så upptäckte jag nyligen att det faktiskt fanns "riktiga" digitala systemkameror för inte hutlöst mycket pengar, tänker främst på Canon 300d. Så nu fick jag beslutsångest igen :(
Vad som känns som en stor grej som talar för en D-SLR är det låga bruset på grund av den stora sensorn. Det som kändes som det största minuset med fz10/20 var just att de verkade väldigt brusiga. Sonyn verkade bättre även om jag inte har sett nån direkt jämförelse, men 300d var ju ändå långt mycket bättre.

Sen är det ju det här med optiken och det verkar verkligen vara en djungel, och jag har verkligen dålig koll känner jag. Både f717 och fz10/20 verkar ju ha väldigt allround-optik. 2cm närgräns på sonyn och 5 cm på panasonicen lockar. OCh båda verkar ju ha fått bra kritik vad gäller optiken, så ungefär vad kan man få betala för ett objektiv som är minst lika bra och som ändå har ett rätt ok zoomomfång (en 28-135 räcker nog). Jag känner lite att jag är för bekväm för att bära med mig fem olika objektiv, två och en schysst väska för allt kan jag nog tänka mig. Kitobjektivet till 300d verkar halvbra vad jaghar förstått, men är det med en annan måttstock än för sonyn och panasonicen? Förväntar testarna sig mer om det är en mer professionell kamera och medföljande optik de testar?

Vad är jag för fotograf då? Tja, glad amatör som tycker det är roligt att ta kort bara. Fotointresset kom igång igen för en drygt 4 år sen när jag fick låna en systemkamera och insåg att det var mycket roligare att ta kort med en sån än med en helautomatisk kompaktkamera.

Så igentligen är det här kanske inte direkt en "Vilken kamera ska jag köpa"-post utan snarare. Ska jag köpa en F717, fz10 eller liknande eller ska jag försöka spara ihop till en äkta D-SLR istället? 300d Kan man ju tydligen få för under 6000 ny idag. Så begagantpriserna borde ju dra sig neråt. Men de kanske är ännu prisvärdare om ett år när det har kommit nya modeller?

Alla tips och kommentarer är välkommna

Också "ny" här...

Jag funderar själv på att köpa den nya Canon 350 som min första digitala systemkamera. Ca 10.000 inkl enklare objektiv exkl extern blixt.

Kolla diskussionen "Vad får jag för 15.000" så får du lite mer tips.

Jag är absolut inget annat än helamatör när det gäller fotandet men jobbar däremot rätt mkt m bildredigering o trycksaker och vill därför ha en digital systemkamera till mitt företag istället för en digital alliett kompakt. Helt klart bättre bilder utan "digitalt" brus vad jag kan se.

Har även fotat m systemkamera analog tidigare men blev ingen hit då detta kräver lite mixtrande o testande för att lära sig ta bra bilder. Och vem gör det m analog + film?

Tror def jag kan utveckla mitt fotande o lära mig saker m en digital systemkamera då det inte kostar nåt att bränna av 50 testbilder. Därför väljer jag att köpa en sådan!

Sen vill jag ändå ha en smidig modell o ingen bjässe för jag tror den blir använd mer då, lättare att ta m sig. Pentax ist är också liten o smidig för att vara systemkam.

Priserna på Canon EOS 300 kommer nog att sjunka rätt bra så det kan ju vara ett bra köp. Det neg jag hört om denna är att den känns lite "plastig" i utförandet (inget som påverkar bildkval dock) samt att den är lite seg i uppstart och när man snabbt ska ta bilder i sekvens men det kanske inte är ditt huvudfokus.

Objektiv har jag dålig koll på m jag fick några tips i diskussionen "350 en D70 dödare?"
Verkar som om hyffsade allround objektiv kostar 3500 och uppåt 15000 men för ca 4-5000 kr kanske man kan få nåt ok i alla fall.

Jag har sen tidigare en Olympus c50zoom m 5 mp som racklar m autofokus etc. Liten o smidig att ta m i fickan javisst men inget att ta några superbilder m direkt. Den kostade 7000 kr för 2 år sedan så utvecklingen går ju frammåt verkligen...

Canon tror jag att det blir för de är störst o har god erfarenhet av digital teknik. Liten o smidig kamera också. Stor beg marknad på objektiv antar jag också.

Men har finns så många experter som säkert kan svara dig bättre än jag. Det är dock mkt lätt att diskussionerna grottar ned sig i teknik på pixelnivå typ. Inte alltid det behövs kanske...

Även jag är ny i forumet, har en kompaktdigital 5mp.Då den inte räcker till många gånger så har jag också funderat på köpa en bättre dvs Dslr.

Med ledning av vad du har idag så tror även jag att Canon 350D är ett bra val att spara till.
En billig 300D är ju möjlig väg, men 350D är inte så stympad på funktioner som 300D(finns ju visserligen det ryska hacket till 300D, men alla vill kanske inte lägga in piratprogram i kameran)

Hoppa över prosumer alltiett kamerorna då deras mindre sensorer ger mer brus och svårigheter att få litet skärpedjup.Det enda som kanske är en nackdel för systemkameran är väl då att sensorn ibland måste göras ren.

Just 350D verkar ju annars väldigt liten och behändig.(min analoga Canon Eos100 väger som en tegelsten och jag får ont i nacken efter en kvart, så för mig är det bra om kameran är lätt)

Kitoptiken duger att börja med för du sparar inte många kronor på att välja bort den. Om du har råd köp till ett 50/1.8 så har du ett utmärkt porträtt objektiv (blir 80mm med 1,6 brännviddsförlängning)

Enligt vad jag läste i tråden om 350d så verkar det som om 300d kommer finnas kvar som budget-DSLR. Och med det låga priset på 350d så kommer väl priserna (speciellt begagnat-) på 300d att sjunka ytterligare.
Så just nu känns det som en bra ide att vänta lite och försöka spara lite mer pengar och fösöka få en 300d för att bra pris om ett tag. Kanske tom en 350d om jag har tillräkligt med pengar, 350d verkar ju desutom mindre och smidigare, många DSLR:er känns ganska stora tycker jag. Låter det som en bra ide?? :)

Jag tycker du ska slå till på en 350D, en systemkamera ger betydligt fler möjligheter och dessutom högre bildkvalitét, inte bara mindre brus utan oxå större kontrastomfång och möjlighet till kortare skärpedjup.

Jag har ju nyss köpt en 300D vilket känns lite snopet nu när 350D kommit ut. Vad jag insett efter 4 veckor som DSLR användare är att alla dessa kameror kan ta jättefina bilder och oftast är det optiken som begränsar. Har man en begränsad budget är det nog bättre att köpa ett lite billigare hus och satsa några tusenlappar på optik till det. tror man får mer bildkvalitet för pengarna på det sättet än om man köper ett fint hus och håller tillgodo med ett kit objektiv.
Skulle jag köpa idag så skulle jag satsa på 350D och budgetera för den optik jag vill använda. Men en 300D med bra optik är nog ett bättre val än en 350D eller 20D med bara kitoptiken.
Jag förstår inte riktigt att så många hänger upp sig på hur själva kameran ser ut, det är väl hur bilderna ser ut som är intressant.

BTW är det nån som har nån erfarenhet av hur känsliga kamerorna än mot damm, kyla, smuts och fukt och sådana saker? För när jag väl köper en kamera så kommer jag definitivt att ta med den ut i naturen och jag vill ju gärna inte att den pajjar då.

Senast ändrad:
Jag har slitit hårt på min 10D, i regn, stekhet sol, i 30 minusgrader, i blåst och sand, den har tålt det.

300D/350D kan jag inte svara för.

350 D

man har aldrig fått mer DSLR för pengarna...

frugan har beställt

hon sa att storleken visst har betydelse...

Jerry

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar