Ja men ett skitobjektiv vs ett high end. Men jämför du 2 hig end i praktiken så är skillnaden minimal. Som jag sa tidigare, jag kan knappt med ögat se skillnad på ett foto taget med min 85mm och 24-70, trots att 85:an ska vara mycket bättre enligt testet, och ser inget att objektiv som har fått så höga poäng som det. . Så jag tror nog att skillnaderna är relativt små i praktiken, även om fast optik alltid presterar lite bättre. Och mellan andra objektiv så är det ju to m enligt testen obefintliga skillnader på typ 1 mpix, och då är det jämfört mot en genomsnitt på HELA BRÄNNVIDDEN.... då är det inga stora skillnader vi talar om.
Därtill att detta är ett företag med ett eget sätt att testa, som gäller endast på labb, endast raw-filer, som de inte berättar hur, och de jämför genomsnitt över hela brännvidden mot fasta objektiv, .. tja... flum eller inte, men kan helt klart ifrågasättas. Hur son haver, ett 24-70 är ett utmärkt val till en D800, eller till vilken annan kamera som helst för den delen, och den orkar alldeles utmärkt. Att tuta i folk att den inte funkar bra med en D800 är att lura folk.