Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 vs. 5D MK III

Produkter
(logga in för att koppla)
DxOMark Score är jag lite skeptisk till,
dom borde kanske hålla sig till att testa kameror/sensorer?
:)

Zeiss Otus, Sharpness

D3 - 12MP (12)
D700 - 12MP (12)
D3S - 11MP (12)
D3X - 22 MP (24)
D800 - 29MP (36)
D600 - 22MP (24)
D7100 - 21MP (24)
D4 - 15MP (16)

känns som det ligger en hund begraven här,

Senast ändrad:
Din jämförelselänk mellan teleobjektiv var med 1Ds Mk III, D800 och D4 (och D4 har ju "bara" 16MP).

Blandar man in 5D3 får den högre betyg än D800 med 600/4 trots att D800 har drygt 50% fler pixlar. Jämför man i stället D600 och 5D3 blir skillnaden ännu större, och då stämmer antalet pixlar bättre.

I praktiken tror jag inte en jäkel kan se skillnad på bilderna dock - med de objektiven blir det väldans skarpt oavsett om de är vita eller svarta.

Visa bilaga 132786

På 400mm är det rätt stor fördel för Nikon med D800 även om det verkar vara en liten fördel för Canon på 600mm.

/Karl

Bilagor

• Clipboard02.jpg
    Clipboard02.jpg
    68.5 KB · Visningar: 44
På 400mm är det rätt stor fördel för Nikon med D800 även om det verkar vara en liten fördel för Canon på 600mm.

/Karl

Det kanske säger mer om testerna än om objektiven - ..

Du hävdade ju att det var bättre på 600mm, fast så var det inte (enligt DXO), men ta de där med en nypa salt och försök se det i praktiken i stället. Du hävdar ju att en mobilkamera kan ersätta en D800 ibland, och då borde det väl funka med lite zoomar och sånt på D800 till nöds ..

Varför använde du 600mm som exempel första gången när du inte fick det rätt som du ville ha det, och tror du någon ser skillnad i praktiken?

När ni ändå håller på. Finns motsvarande siffror för 200,3,5 och 800? Jag klarar inte av dxo på mobilen.

Det kanske säger mer om testerna än om objektiven - ..

Du hävdade ju att det var bättre på 600mm, fast så var det inte (enligt DXO), men ta de där med en nypa salt och försök se det i praktiken i stället. Du hävdar ju att en mobilkamera kan ersätta en D800 ibland, och då borde det väl funka med lite zoomar och sånt på D800 till nöds ..

Varför använde du 600mm som exempel första gången när du inte fick det rätt som du ville ha det, och tror du någon ser skillnad i praktiken?

Jag hade av misstag valt en 1D-variant i första 600-länken jag lade ut, då såg det annorlunda ut. Tur du såg att det var fel.
Nu har du inte heller läst mina inlägg jag har flera gånger påpekat att zoomen är bra och fungerar fint med D800, men den utnyttjar inte D800 till fullo.

/Karl

Ingen aning, men det har väl inte heller med ämnet att göra :)

Hur kan detta inte ha med ämnet att göra. Vem köper en kamera som är teoretiskt bäst? Är det inte praktiken som är viktig. Vill man ha skärpa så måste man veta vilka brännvidder man tänker fotografera med, för vid olika brännvidder skiljer det sig mellan 5Dmk3 och D800 vilken som är bäst.

/Karl

Möjligt att det blir någon utav dessa kameror redan nästa vecka. Gäller bara för mig att bestämma mig nu :)

Jag vet inte om det har nämnts tidigare men Cyberphoto har en kampanj nu där du får en 50mm f/1.4-glugg till ditt hus om du köper via dem, så länge lagret räcker.. Dessutom får du Elements 11 samt Lightroom 5 till också.

FYI.

Sammanhanget var huruvida Canonobjektiv fortfarande allmänt sett är bättre än Nikonobjektiv. Den frågan är ju lite knepig att svara på genom att jämföra prestanda hos objektiven på helt olika kameror, med ganska olika mängd pixlar på sina sensorer.

Men visst är det bättre att jämföra hela system.

Det finns väl bra och sämre objektiv hos både Nikon och Canon

En kamera med högre upplösning till exempel D800 , A7R tillsammans med ett bra objektiv som till exempel Sigma 35/1,4 är väl det optimala vad det bildåtergivning idag om jag förstår det rätt

Korrekt, Sigma 35/1.4 är i helt i klass med Nikons dito som kostar nästan exakt dubbelt så mycket. Och Canons för den delen, kommer sitta som smäck på min 5D Mark III+1 =P
Köp D800+Sigma 35/1.4. Det är förnuftigast, men inte nödvändigtvis bäst. Ska du filma så är D800 verkligen usel på höga ison. Kan vara värt att tänka på om du har tänkt att filma mycket i dåligt ljus.

Korrekt, Sigma 35/1.4 är i helt i klass med Nikons dito som kostar nästan exakt dubbelt så mycket. Och Canons för den delen, kommer sitta som smäck på min 5D Mark III+1 =P
Köp D800+Sigma 35/1.4. Det är förnuftigast, men inte nödvändigtvis bäst. Ska du filma så är D800 verkligen usel på höga ison. Kan vara värt att tänka på om du har tänkt att filma mycket i dåligt ljus.

Vad jag förstår enligt de tester som finns på nätet så är Sigma 35/1,4 bra mycket bättre än Nikons och Canons egna 35mm objektiv, det skiljer i pris och rejält i upplösning över hela bildytan.
Sony och Nikon verkar ha ha den högsta upplösningen för stillbilder idag, och att filma är inte det jag tänker använda kameran till.

Hmmmm, hade inte du sålt din 5D MK III? OM.........jag trivs med min 6D så blir det nog en 5D MKIII (när den "ramlat" ner under 20.000kr )........................

Hmmmm, hade inte du sålt din 5D MK III? OM.........jag trivs med min 6D så blir det nog en 5D MKIII (när den "ramlat" ner under 20.000kr )........................

Jo det har jag, men jag drömmer iväg lite nu =) III+1=IV. Jag har bestämt att Canon ska släppa en ny 5D inom ett år med 24-30MP utan AA-filter. Det är den Sigman ska monteras på.

Hur kan detta inte ha med ämnet att göra. Vem köper en kamera som är teoretiskt bäst? Är det inte praktiken som är viktig. Vill man ha skärpa så måste man veta vilka brännvidder man tänker fotografera med, för vid olika brännvidder skiljer det sig mellan 5Dmk3 och D800 vilken som är bäst.

/Karl

Men Karl, för det första jämför ju återr äpplen och päron, ska försöka förklara det här så du förstår.

1. Sajten jämför GENOMSNITTSVÄRDEN för zoomen när du tittar på den paramterern(pmpix) mot den fasta optiken vilket blir FEL.
2. Sajten jämför endast RAW-filer, du talar om pratik, och i praktiken efterbehandlar och skärper du ALLTID dina rawfiler så det blir FEL.
3. Jämförelserna är ingen erkänd metod utan detta enskilda företags DoxLabs egna påhitt som de vägrar redovisa med tekniska beskrivningar hur de utför.
4. Även jämfört med dessa felaktiga data och jämförelse är skillnaderna SMÅ, oftas 1-3 mpix..

Du hänger upp dig på ett test som är både felaktigt i jämförelse och saknar betydelse i praktiken.Ditt påstende att zoomobjektiv som te x 24-70 inte fungerar bra på en D800 är rent nonsens, det fungerar utmärkt och är en jättebra kombinnation, det kan nog alla som har provat intyga. Du kan inte på något sätt baserat på det du hänvisar till att en 24-70 inte orkar med en D800 men att te x en fast 50mm gör det. Det finns en liten skillnad, men att dra det så långt som att påstå att ingen zoom orkar med D800 men att fast optik gör det är helt fel. Lägg ned nu.

Ditt påstende att zoomobjektiv som te x 24-70 inte fungerar bra på en D800 är rent nonsens, det fungerar utmärkt och är en jättebra kombinnation, det kan nog alla som har provat intyga. Du kan inte på något sätt baserat på det du hänvisar till att en 24-70 inte orkar med en D800 men att te x en fast 50mm gör det. Det finns en liten skillnad, men att dra det så långt som att påstå att ingen zoom orkar med D800 men att fast optik gör det är helt fel. Lägg ned nu.

Jag kan skriva under på detta.. :)
Använder.. bland annat ett AF-s 24-70 f/2,8 på min D800E. fantastisk kombo.
köpte den till min D3'a en gång i tiden. men den gör sig ännu bättre på 800'an..

Fan har fortfarande svårt att välja kamera. Jag har alltid varit en "Canonist", jag har för tillfället ett L objektiv och mark iii ligger bättre i handen på mig. Men ändå är det nåt med D800 som gör mig väldigt sugen på den... :/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar