ANNONS
Annons

D7100 vs. D600

Produkter
(logga in för att koppla)

drakefoto

Medlem
Halloj alla. Ny här på forumet, och tänkte söka hjälp av er.

Sköpa ny kamera runt årsskiftet och står mellan dessa två.

D7100+17-50mm vs. D600+50mmf/1.8, antingen en ny d7100 eller en fräsch begagnad D600.

D7100 är ju nyare och verkar ha flera punkter bättre än D600, men samtidigt är den crop och känns nästan som jag är mer sugen på en fullformatare, är väl egentligen bara det de handlar om i slutet av dagen, crop vs fullformat.

Men kan verkligen INTE bestämma mig, någon som kan vara snäll och hjälpa mig komma in på rätt spår?

Gärna pro's and cons med båda dessa.

Mvh Persson.

Jag hade det rejält på min i alla fall. Ruttnade rejält på Nikon, sålde skiten och böt system...

Och du har haft problem med olja? För läst lite om de där samt frågat flera affärer. Olja är väldigt ovanligt och damm finns på varje kameras sensor efter objektivbyte ^^

Men problemet tror jag ändå var rätt vanligt på D600 även om inte alla drabbades. Men D610 finns ju och den tror jag är befriad från problemet.

Ja...olja. Jag är van sensorsvabbare sen min gamla 'ur-EOS 5D' som var notorisk på att samla damm. Oljan på D600'an var nåt helt annat...jäkligt trög att svabba bort. Och det fyllde på med nytt hela tiden. Personal på många fotobutiker pratar i nattmössan...eller så är de gravt jäviga eftersom de vill sälja ut sitt lager. Go figure... ;-)

...men hittar du en D600 som slutat skvätta (det sägs att många gör det efter nåt tiotusental slutarcykler) är den ju ett fynd numer. Prestanda på den sensorn är grym :)

Ja...olja. Jag är van sensorsvabbare sen min gamla 'ur-EOS 5D' som var notorisk på att samla damm. Oljan på D600'an var nåt helt annat...jäkligt trög att svabba bort. Och det fyllde på med nytt hela tiden. Personal på många fotobutiker pratar i nattmössan...eller så är de gravt jäviga eftersom de vill sälja ut sitt lager. Go figure... ;-)

Tror bara du/ni haft otur, bara för en kamera har haft lite mer otur med olje osv så tror jag inte ALLA har det.

Visst fan är jag sur. Köper man ett hus för 16 lax som är felkonstruerat från fabrik (att D610 kom så snabbt är bevis nog) och sen tillverkaren inte vill kännas vid problemet blir man lite gramsen. Mig har de förlorat, Nikon :p Men köp en du...'learning by doing' är ju den kunskap som verkligen sätter sig. Och så får du ju lära dig svabba sensor...bara en sån sak... ;-)

Tror bara du/ni haft otur, bara för en kamera har haft lite mer otur med olje osv så tror jag inte ALLA har det.

Jag led inte av det men har läst om många som upplevde problemet. Jag ser det mer som gambling med ca 10000 kr om man köper en begagnad. Jag skulle gå på efterföljaren för att vara på den säkra sidan.

Båda är bra kameror, men jag skulle välja D600 då jag inte har någon nytta av "brännviddsförlängningen" med D7100.

Jag led inte av det men har läst om många som upplevde problemet. Jag ser det mer som gambling med ca 10000 kr om man köper en begagnad. Jag skulle gå på efterföljaren för att vara på den säkra sidan.

Hade absolut varit nåt, men betala över 16k för en kamera som bara INTE har fläckar känns extremt onödigt. Bättre med begagnad D800 då.

Bildkvaliten med D600 är otroligt bra. Inte på något sätt sämre än D800, bortsett från upplösningen.Men handhavandegrej som jag retade ihjäl mig på och som jag inte tror funkar på D6 heller. Man kan inte använda multireglagets mittknapp för direktcroponing av tagna bilder. Värdelöst tycker jag. Använder den funktionen mycket eftersom jag fotar mycket på stora bländare och vill kunna se om jag satt skärpan. Verkar inte som om det är något man tänker mjukvaruuppgradera heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar