Vi börjar väl hamna rejält OT
Visst har du/vi delvis gjort det.
Jag har iaf besvart OP på det som hon faktiskt efterfrågade svar på.
Att jag är dum i huvudet?
Inte alls. Däremot så är det lätt att fastna i egna personliga subjektiva tyckanden, och glömma vad som OP efterfrågade svar på i tråden.
Jag har inte definierat D7000 som en lätt kamera (varför hittar du på citat).
Det var inget citat. Har aldrig heller hävdat att det var ett citat.
FYI: Citat sätter man inom citationstecken (typ "") - så det är något som du har hittat på att jag citerat dig på.
Min tes är att skillnaden i bildkvalitet mellan småbild och APS-C är försumbar i normalfallet.
På samma sätt har jag läst och hört andra med "teser" att skillnaden emellan APS-C och M43 är försumbar i normalfallet.
Hittar inte heller på när jag läst enusiaster av Nikons 1-kameror som hävdar att skillnaden emellan dem och M43 är försumbar i normalfallet.
För att vara tydlig (för att du inte igen skall feltolka/övertolka mig); Hävdar inte heller att du påstår det, men däremot så kommer de andra som jag läst/hört med
exakt samma resonemang/argument som du gör gällande för FX/DX.
Läs gärna fotosidans test av Nikon D7100 när den kom. Den jämfördes bl a med Canon 5D mkIII. ...
[snip]
Finns massor av tester att läsa på nätet. Vi kan "kasta" länkar på varandra här i evigheter om vi vill. Tror dock inte att det leder till så mycket konstruktivt (men kan självklart ge dig massor av länkar till tester på Sonysensorn som sitter i D600, D610 och D750 om du vill).
Till sist är det dock fysikens lagar som styr. Där har du en objektiv skillnad i kvalitet som är direkt relaterad till hur mycket fotoner/ljus som passerar optiken och som kan samlas upp på sensorns yta.
Du kommer alltid att få mer tillgängligt ljus och på wn större sensorer av en viss typ/teknologi jämfört med mindre sensor av exakt samma typ/teknologi.
Felet du gör ovan är att du jämför sensorer ifrån Canon med Sony av helt olika teknik och kvalitet.
Du svarade: "Du kommer att märka en stor skillnad i bildkvalitet...." på frågan om skillnader mellan D7200 och D600. Jag hävdar fortfarande att du har fel.
Anders W
Verkar som det går en viss rundgång och repetition här - eller om du hela tiden missar att läsa vad jag svarar.
Jag har redan i postning
#17 svarat på detta med följande:
"Ok. Jag kanske borde skrivit "större" istället för "stor". Kan ge dig rätt på den punkten."
Det OP efterfrågade var; är det större skillnad på bildkvalitet att gå ifrån en D5100 till en D7200, eller större skillnad att gå ifrån en D5100 till en D600.
Där hävdar samtliga i denna tråden (med undtantag av dig då) att det blir större skillnad och lyft i både bildkvalitet och kortare skärpedjup att gå till en D600 med betydligt större sensor.
Hävdar att detta är rätt obesktridliga objektiva fakta som i princip alla här instämmer i.
Däremot, om vi går lite utanför denna frågan, men ändå utan att gå OT, så kan vi ju ha olika personliga åsikter vad man tycker är vettiga kameror. Här finns inga direkta rätt eller fel, utan handlar mycket om vad man skall ha dem till och väldigt personliga preferenser.
För att ta detta med mina högst personliga och subjektiva åsikter;
Jag har flera bekanta som har D800 och är väldigt nöjda med den. Personligen så tycker jag att den är för tung och för stor för mig. Skulle aldrig köpa den efter att ha testat den (var mer intresserad av den på "pappret" innan jag provat den). Tycker att för mig så är en kamera týp Nikon D600/610, Nikon D750 eller Canon 6D perfekt i storlek vikt i förhållande till sin sensorstorlek och den bildkvalitet de levererar.
Kan absolut se poängen med en mindre sensor för att få en ännu mindre och lättare kamera (min fullformats D750 är som sagt redan lättare än APS-C D7000). Dock så om jag går ner i kvalitet och sensorstorlek till APS-C så vill jag samtidigt få just en stor viktminskning och krympning. Därav att en liten spegellös kamera som en
Fujifilm X-T10 eller liknande ifrån Sony är intressant när jag går ner till APS-C. Då får jag en liten kamera som presterar extremt bra i förhållande till sin vikt och storlek. Byter jag ner mig ifrån D750 till en D7200 så får jag i princip bara en kamera med mindre sensor och sämre bildkvalitet - men utan att ha tjänat något väsentligt i vikt och storlek.
Vill jag å andra sidan gå upp väsentligt i sensorstorlek och bildkvalitet så är det ju mellanformat som gäller. Då får det bli en 6x4.5 som tex en Pentax 645D eller en 6x9 ifrån Phase One. Men å andra sidan så behöver jag gå upp i storlek och vikt - men jag får iaf något vesäntligt bättre.
Den springande punkten för dig (utan att direkt citera dig) verkar vara att de flesta vanliga människor klarar sig med en APS-C-kamera. Säger inte emot det i sig, men det är rätt ointressant. Vatrför? Jo därför att jag skulle gå ännu längre med att påstå att de flesta vanliga människor klarar sig utmärkt med en mobiltelefon av bättre modell.
Vad tror jag att dessa mina "teser" kommer att leda till?
Jo, följande:
Kameramarknaden kommer att minska något enormt de kommande 10 åren (och har redan börjat att göra det). Vanliga människor kommer aldrig mer att köpa dedikerade kameror. De i telefonerna är redan tillräckligt bra idag för deras behov, och kommer att bli dratiskt ännu bättre de nästkommande åren.
De få köpare som är fotoentusiaster och som vill ha lite bättre kvalitet kommer att köpa en pocketkamera som är riktad just till dessa användare. Dvs att även pocketkamerorna kommer att få allt större och bättre sensorer än vad de tidigare haft (när de mest vände sig till den breda masdsan). Även ergonomi och kontroller på dessa kommer att anpassa sig till att bättre svara upp emot etusiastsegmentet.
För de som vill gå upp ytterligare i kvalitet och sensorstorlek, och ofta med utbybara objektiv så tror jag att de spegellösa systemkamerorna med elektronisk sökare kommer att helt ta över och ersätta marknaden som innehas av dagens APS-C DSLR med optisk sökare. Detta för att mobilitet i form av storlek och vikt även kommer att driva på entusiastsegmentet.
Även om jag som entusiast kan köpa vilka kameror jag vill (jag behöver personligen inte tänka så mycket på priset) så kommer jag ändå i vissa fall att dra mig för att släpa på allt för stora kameror/system i alla lägen. Har ju alltid alternativet att nöja mig med de kameror som sitter i mina mobiltielefoner och som jag därför redan alltid har med mig per definition.
Visst så finns det vissa problem med EVF idag jämfört med OVF, men med den fart som den tekniska utvecklingen har så tror jag att EVF kommer att ta över inom 5 år (om inte tidigare). Framför allt gäller detta de minsta APS-C-kamerorna som erbjuder ett attraktivt paket med en god bildkvalitet i förhållande till vikt/storlek.
För de som inte nöjer sig med APS-C så kommer nog OVF att leva kvar lite längre i FF och mellanformatssegmentet. Detta är självklart en ännu mindre marknad än den redan lilla marknaden för entusiastpocketkameror och spegellösa APS-C med EVF, men kommer att finnas kvar för de riktiga entusiasterna/profesionella som kräver högre kvalitet. (På 10 års sikt så har säkert EVF:er blivit tillräckligt bra för att ersätta OVF:er även på dessa kamerasegment med FF/mellanformat.)
Därav att jag tror att vi inom 5-10 år ser slutet på DSLR med APS-C som är lika stora och tunga som dagens FF-kameror. Här tar de små spegellösa över.
Detta har redan skett på promarknaden, där varken Canon eller Nikon utvecklar några riktiga promodeller längre (Nikons sista var ju D300). Samma sak tror jag kommer hända även på entusiastmarknaden när de spegellösa alternativen med APS-C fått tillräckligt snabba och högupplösta EVF:er.
Självklart så är detta mycket subejektivt, och extremt mycket spekulation/gissning ifrån min sida, men tror att mina åsikter ovan även kommer att delas av många andra - och därav avspegla sig i dessa förändringarna av hela fotomarknaden.
Bara tiden kan dock utvisa hur rätt/fel jag har här. Kommer oavsett bli väldigt intressant att följa utvecklingen - vart den än tar vägen!
Jag ursäktar mig om det blev lite långt här, men kände (bla pga av dina reaktioner ovan) lite behov att tydliggöra hur jag personligen resonerar och ser på både dagens kameror/sensorstorlekar, och på den framtid som väldigt snart är här.
Ber även om ursäkt för om jag inte varit tillräckligt tydlig innan, eller råkat använda lite fel ordval enligt dig (vi kan alla begå misstag), men hoppas att du förstår att detta inte är något som helst påhopp på varken dig som person eller dina egna preferenser.
Det är bara:
- Svar på vad OP frågade om och ville ha svar på.
- Mina egna kameraperferenser, och tolkningar om vart marknaden inom kort är påväg till.
Det är ju faktiskt bra att vi alla inte tycker exakt lika, och inte heller har exakt samma idéer om framtiden. Skulle annars snabbt bli ett väldigt trist forum i så fall!