Hej,
Har stor beslutsångest inför min kommande safariresa till Tanzania. Har idag en D90 med 16-85 och 70-300. Jag vet att de flesta förordar längre brännvidd men det blir för mycket pengar och jag vill inte göra resan med endast ett hus så jag få klara mig med de objektiv jag har och satsa på ett nytt hus. Så valet är en D7100 + ett 35 alt. 50 mm 1.8 eller en D600. Det är vad min budget klarar. Fördelen med D600 är ju de bättre lågljusegenskaperna, har förstått att djuren rör sig mest i gryning & skymning, och att den är mer "framtidssäker" beroende på FX. Samtidigt är D7100 lockande p.g.a. cropfaktorn eftersom jag får klara mig med mitt 70-300. Priset är ju också lägre så då kan jag ju slänga med ett 35 alt. 50 mm för lite kvällsbilder.
Hade jag inte planerat den här resan hade valet troligtvis blivit en D600 men nu funderar jag på att gå på D7100 och senare uppgradera till FX, kanske med efterföljaren till D600 istället.
Hur hade ni resonerat? Har aldrig varit på safari så jag vet inte hur nära man kommer djuren. Känns i alla fall som bildvinkeln på D7100 vilken då motsvarar 450 mm på D600 är ett stort plus. Dessutom är det en prisskillnad på dryga 5000:- vilket ju räcker till en fast optik + lite till. Min D90 får leva med 16-85:an. Kan ju tillägga att jag tycker D90 är en otroligt kompetent kamera så jag är inte orolig det minsta för att jag inte kommer vara nöjd med D7100 men det är ju det här med DX vs. FX som spökar.
Till D7100:ans fördel kan man ju även räkna det bättre AF-systemet vilket kanske kan komma till nytta på en safari men som sagt, känns konstigt att köpa in sig på ett format som är på gång att dö ut...om det nu är så, det finns ju ett antal kameror och DX-objektiv där ute så ryktet om DX-formatets död kanske är överdrivet? Skulle aldrig börjat läsa trådar i dessa forum, man blir bara så förvirrad....
Vore tacksam för synpunkter kring detta, sliter mitt hår över den här beslutsångesten.
Ha det bra // Anders