Annons

D600 vs D7200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har testat D600 med 24-70. Det är inget fel i känslan på den. Framför allt i dåligt ljus ger den bättre färger än min D7100. Men jag fick samma känsla när jag bytte upp mig från D5100 till D7100. Därför tror jag att en modernare kamera, oavsett om det är D610 eller D7200, ger ett rejält lyft från en D90.

Jo, D7200 gav ju också betydligt bättre bilder än min D5100 - men det är skillnad mellan D7200 och D610 och eftersom jag har plåtat med samma objektiv tänker jag att det beror på fullformatet. Och jag antar att det finns en anledning till att folk väljer fullformat?

Men vad vet jag, de flesta här verkar ju veta betydligt bättre! :)
 
Det verkar också vara så att ett bra objektiv får klart högre testvärden när det sitter på en FF-kamera som i ditt fall D610, än om samma objektiv provas på en APS-C kamera. DX0 objektivtester visar på stora skillnader, nu kan inte jag bedöma hur bra DX0 objektivtester är, men man kan se stora skillnader i alla fall och jag tror inte att dom är helt ute och cyklar.


//Bengt.
 
Det verkar också vara så att ett bra objektiv får klart högre testvärden när det sitter på en FF-kamera som i ditt fall D610, än om samma objektiv provas på en APS-C kamera. DX0 objektivtester visar på stora skillnader, nu kan inte jag bedöma hur bra DX0 objektivtester är, men man kan se stora skillnader i alla fall och jag tror inte att dom är helt ute och cyklar.

DxO mäter "antalet skarpa pixlar". Om man mäter på en större yta så är det klart att man får "fler" skarpa pixlar.
 
Ang. DXO som nämndes tidigaee i tråden.. Jag trodde länge blint på dessa mätvärden när det gällde brus och dynamiskt omfång.. Dock råkade jag öppna gamla raw-filer från min gamla Panasonic LX3. Blev helt chockad av hur bra raw-filerna var, slår Tex Nikon 1-systemet J1 och J3 (som jag äger och jänförde emot) i "verkligt" dynamiskt omfång och även när det gällde bruset i skuggorna.. Helt sjukt eller?!

Sedan dess tar jag DXOs mätvärden med en STOR nypa salt.
 
DxO mäter "antalet skarpa pixlar". Om man mäter på en större yta så är det klart att man får "fler" skarpa pixlar.


Ja okej, men dom objektiv som får högre antal skarpa pixlar, dom prisas också av fotografer som tar egna bilder i verkliga livet. En brist som jag förstår är att dom väljer ut den bästa bländaren så man vet inte riktigt hur bra vissa objektiv är på andra bländare. Fotos legendariska upplösningstester där valde dom också bästa bländare och brännvidd, där tex den uppmärksammade för sin tid och nya 18mp som satt i 7D, fick mycket uppmärksamhet då den tecknade hela 2850 linjer, förmågan att teckna mycket detaljer, sedermera hamnade 24mp APS-C på runt 3000 linjer, Foto slutade med dessa tester då tydligen dom flesta kameror började att hamna ungefär lika. ( en 6mp D70 hamnade runt 13-1400 linjer som en jämförelse )


//Bengt.
 
Nja, det tycker jag inte. Testade massor med D7200 med 24-70 jämfört med D610 och 24-70, det blir inte samma känsla. Har testat flera olika linser på D610an också med samma resultat. Har pratat med flera som säger samma sak om fullformat, det ger en annan känsla.

Tycker också om känslan, livet (dynamiken) och färgerna i Sonys fullformatssensorer, som sitter i D600/610/750.

Min teori är att det är en kombination av hur väl ljuset genom objektiven lyser upp småbild/fullformat tillsammans med sitt kortare skärpedjup (gillar också känslan i det), och även det väldigt konkreta faktum att Sony/Nikon lyckats extremt väl med denna generations kamera/sensorer för fullformat.

Kul med återkopplingen iaf, och jätteroligt att höra att du blev nöjd med din nya kamera! :)
 
Tycker också om känslan, livet (dynamiken) och färgerna i Sonys fullformatssensorer, som sitter i D600/610/750.

Min teori är att det är en kombination av hur väl ljuset genom objektiven lyser upp småbild/fullformat tillsammans med sitt kortare skärpedjup (gillar också känslan i det), och även det väldigt konkreta faktum att Sony/Nikon lyckats extremt väl med denna generations kamera/sensorer för fullformat.

Kul med återkopplingen iaf, och jätteroligt att höra att du blev nöjd med din nya kamera! :)

Ja, supernöjd! Ville mest göra en uppdatering här för andra som söker information om samma sak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.