Erik Schalin
Aktiv medlem
Förstår jag inte hur du menar...känns konstigt att köpa in sig på ett format som är på gång att dö ut...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förstår jag inte hur du menar...känns konstigt att köpa in sig på ett format som är på gång att dö ut...
Det är faktiskt inte bara 16 vs 24 mpix när det gäller sensorn. D7100 har inget OLPF.
Kolla dpreviews test - avsaknad av OLPF spelar ingen större roll.
På sätt och vis sant. Men varför köpa en beg D600 för 12.000:- för att ersätta en D7000 för 4000:-? Om man ändå skall använda den som en DX kamera finns ju ingen vinst?
... är det helt hål i huvudet att åka med 300 mm som längsta brännvidd till Tanzania?
Självklart ska man inte köpa en D600 för att BARA använda den i DX-läge, trodde du att det var det som var tanken???
Men om man nu anser att man behöver både FX-egenskaperna och ibland vill ha croppfaktorn som en DX ger eller tillochmed då och då vill kunna använda ett DX-objektiv som man gillar, är det då en dålig idé att köpa en kamera som kan ge en båda delar i samma kamera?
Nej, det är det inte. Men du kommer ibland att sakna längre brännvidd. Canon 7D med 100-400 är en utmärkt kombination för safari, jag skulle tro att Nikon D7100 med nya 80-400 är lika bra. Men visst kan man klara sig med 300 mm också.
Man ska dock inte underskatta vad huset betyder. Vad jag förstår har D71000 bättre högisoegenskaper än föregångaren och bättre af. Båda är viktiga saker. Den som tror att man inte behöver riktigt bra af på en safari har nog aldrig sett t ex tre geparder jaga impalaantiloper.
För övrigt: glöm inte att ta med en riktigt bra kikare.
Förstår jag inte hur du menar
jo tanken är att behålla D90 med 16-85 mm på resan, sedan får jag ser om jag säljer den eller inte. Nu tänker jag gå på D7000 istället för D7100 och ha 70-300 på den. Verkar vara så att de flesta anser att skillnaden mellan D7100 & D7000 inte är av någon större betydelse?! I alla fall inte på en safari....
Jag hade valt 7100 p g a den snävare bildvinkeln, och högre upplösning vid den samma (crop på FF). Hade alternativet varit en 800 hade valet varit svårare.
Fast med perfekt optik är skillnaden mellan 24 och 16mp (D7100 vs D7000) relativt samma som mellan 2 och 3 mp i bästa fall eller bara lite mer än skillnaden var mellan D70 och 350D (6 vs 8 mp). Enl dpreview gör avsaknad av OLPF en obetydlig skillnad.
Vad gäller autofokus är jag ju tveksam till att TS brhöver sportprestanda - tror inte man har stor chans att se att lejon springa i full fart mot en precis....
har förstått att djuren rör sig mest i gryning & skymning
Fast mycket av det intressantaste sker just i gryning och skymning. En hel del av de bilder jag tycker mest om har jag tagit på 3200 med min gamla 40D.Gryning och skyming är tämligen kortvariga fenomen vid ekvatorn. Visst är det så att man åker ut och spanar efter djur tidigt på morgonen och sent på eftermiddagen, men större delen av den tiden är det i dagsljus.