Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite så jag tänker nu haha, vill köpa D7k för att få en kamera väldigt snart, men till slut så hamnar tankarna tillbaka på D600.


Aj aj aj, det där resonemanget känner jag igen. Att köpa NU för att man inte kan vänta slutar oftast i besvikelse eller ånger när "impulsköpet" är gjort och nyhetens behag lagt sig. Då börjar du genast snegla på FF som du egentligen är mest sugen på och ångrar att du lagt X antal tusen på den kamera du från början egentligen inte var ute efter.

Själv köpte jag D90 2009, tyckte jag gjort ett bra köp (vilket jag också gjorde), men efter uppgradering till D3S våren 2010 så var jag såld på FF, lyckades också trots allt få rätt bra betalt för min D90. Jo, jag vet att det var ett klart större steg än vad D7000 till D600 är men poängen är att det i princip ALDRIG är rätt att investera bara för att du inte kan vänta några veckor, slutar med att du ångrar dig och på kort tid tappat någon/några tusenlappar.

Om du har bråttom så är dock tipset "begagnad D700" ett mycket bra alternativ, det är ju en bra FF som inte lär tappa nämnvärt ytterligare i värde om du vill sälja om säg 2-3 månader.
 
Tjenare gott folk!

Dags för en ny kamera snart, har kollat på flera stycken men verkar som det står mellan två nu.

D7000 och D600. Lite skillnad på både kamera och pris med dessa dock.

Har gjort en pro's och cons lista, vill inte tråka ut er med den men kan kortfatta den såhär:

Med D7000 så har jag råd med lite bättre och finare objektiv, rejält stativ (det jag har just nu är inte så gediget), digital remote.

Med D600 har jag bara råd med fast 50mm i början tills nästa lön kommer.

D600 ÄR ju bättre helt klart, men är faktiskt osäker.

Vad skulle ni valt och varför?

Min budget just NU är bara 10k, men snart kommer lön och så.

Hjälp snälla :)

skall du fota i bra förhållanden och vill ha en cropsensor så då gäller 7000, har haft en sådan. men ISO talen är inte så gynnsamma om man skall fota i dåligt ljus.. å andra sidan kommer man undan med billigare objektiv. så 600 är en dyrare variant. viktigt att du vet vad du skall använda dem till. det vet man inte alltid!
 
Fast de var ju lite prat om att jag inte har pengar atm till en D600 ens, ska jag gå och köpa en GAMMAL använd kamera från flera år tillbaka med antagligen massa exponeringar gjorda och begagnat objektiv för 20k då? Då köper jag hellre en D800 ^^
Att kameran är gammal betyder näppeligen att den är dålig. Tvärtom; det är fortfarande bara de bästa FF-kamerorna som är bättre, anser jag.

Hur har du tänkt få ihop budget med en D600? Du har ju råd med fler eller bättre objektiv om du köper begagnat istället. Själv är jag inne på min andra D700 och gav 7900:- för en med +40.000 exponeringar i somras. Mycket prisvärt, men jag tycker den är för klumpig så jag använder den tyvärr inte särskilt mycket.
 
skall du fota i bra förhållanden och vill ha en cropsensor så då gäller 7000, har haft en sådan. men ISO talen är inte så gynnsamma om man skall fota i dåligt ljus.. å andra sidan kommer man undan med billigare objektiv. så 600 är en dyrare variant. viktigt att du vet vad du skall använda dem till. det vet man inte alltid!
Håller inte med dig om iso-prestandan. Så vitt jag vet är sensorn i D7000 förmodligen den bästa APS-C-sensorn betr. isoprestanda och dynamiskt omfång. Jag har både en D7000 och en D800. Ok- visst är FF mindre brusig vid höga iso, men skillnaden är försumbar vid normal fotografering. Bildkvalitén är helt fantastisk på D7000 så länge man inte ska göra gigantiska förstoringar.
Ska man ha optik som matchar kamerornas potential är det samma objektiv som gäller.

Det finns många situationer där jag föredrar min D7000 före D800an. Båda är kanon (ursäkta vitsen) men för olika ändamål. (Och konstigt nog mot vad alla säger - jag föredrar storleken på min D7000 trots jättehänder, stl 11,5 på handskar:)

Anders W
 
Gillar du kort skärpedjup? Köp en D600.

Brukar du skriva ut dina bilder i storlek A3 eller större? Köp en D600 eller D7000.

Vill du ha bra teleeffekt av dina objektiv? Köp en D7000.

Brukar du titta på dina bilder på dator och publicera dem via facebook eller en weblog? Köp en kompaktkamera.
 
Jag skulle så som andra har sagt valt kameran jag verkligen vill ha istället för en snabb halvlösning, Hoppas du får en lösning på det hela.
 
Det är alltid svårt att komma till insikt om man ska vänta eller inte när det gäller köp. Själv så skaffade jag mig en D600 tidigare i veckan efter att kört cropkamera sedan 2007, och jag kan säga redan nu att det dynamiska omfånget, fina hanteringen av hög ISO och möjligheten att använda kort skärpedjup gör att det känns rätt.

Jag nöjde mig med en 50mm 1.4G just nu även om jag skulle kunnat skaffa något mer objektiv då jag vill skaffa en 70-200 (Nikon eller Tamrons nya) snart, så jag sparar pengarna till det och kör på normalen till dess.

I slutänden så är det bara du själv som kan avgöra om du vill köpa det du helst vill ha och ha en tom plånbok eller skaffa något som är mer inom budgeten (eller vänta ett tag till). Det jag definitivt kan säga är att du blir inte en bättre fotograf bara för att du har bästa möjliga utrustning. Om det är målet så rekommenderar jag en bra bok, eller kanske en videokurs på nätet.
 
Nä, det gör jag inte. Slutaren kan paja efter 10.000 exponeringar, den kan hålla 500.000. Priset ställs väl alltid i relation till skicket.

Att den är testad av Nikon att hålla "minst" 150.000 exponeringar innebär inte att kameran är slut när detta antal är uppnått.

Du förstår vad jag menar, dumt att bara skriva så ens. Så du hade hellre köpt en D700 med 150k exponeringar för 6000 kr än en D700 med 20k exponeringar för 7500?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.