DXO visar på en grundpotensial över sensorer ( dom säger tydligt att dom redovisar inte vad en kamera totalt kan prestera )-
Det är intressant, men å andra sidan så är det många som framför att blir det lite mycket av "laboratorium-test" med DXO, och att de inte återspeglar verkliga resutat vid använding av kameran (men det är nog en helt ny debatt i sig).
Jag kan vara beredd att hålla med Anders och övriga som är kritiska till verkliga laboratoriumtest i dess verkliga mening. Det ger inte alltid en rättvis bild av den verkliga prestandan.
Jag vet inte riktigt varför kort skärpedjup på något sätt skulle vara ett signum för en bättre typ av kamera.
Det är varken bättre eller sämre i sig. Det beror på vad man vill åstadkomma.
Vill man ha ha ett långt skärpedjupt så är det ju direkt dåligt med en kamera/objektiv som har ett kort sådant. Vill man å andra sidan just ha ett kort skärpedjup så är det ju per definition en bättre kamera.
OP (originalpostaren) ösnkade sig dock ett kortare skärpedjup. Därav det svaret som vi flesta i tråden har gett på hennes specifikt ställda fråga och önskemål.
Folk har köpt små och stora hundar, lika så med bilar, man bygger olika stora altaner osv, förstår inte varför det måste bli sådana kollisioner mellan små och stora kameror,
Tror inte att någon säger emot dig där. Varken jag, Anders, eller någon annan i tråden.
Tvärt om! Tycker alla storlekar på kameror har sin plats.
Nexarna visade tidigt att en kamera måste inte vara stor för att rymma en APS-C- sensor, det fans en Nex som vägde in på Ca: 270 gram bland annat, det var mycket halle balu under en tid, det gick liksom inte att fatta att en liten kamera kunde ta bra bilder.
Exakt!
Just detta är min poäng, och även min högst personliga preferens. Vill jag ha en liten APS-C, och det vill jag, så kommer det just att bli en liten kompakt spegellös ifrån Sony (som Nex, A6000) eller Fuji (som den nya X-T10).
Jag vet inte det rätta svaret varför det är så, kanske bottnar i att yrkesfolket som oftast hade stora kameror med batterigrepp och en maffig blixt påskruvad, med stativ och stort objektiv.
Håller med igen!
Tycker det personligen är rent utrymmesslöseri att sätta en så liten sensor som APS-C i ett så stort kamerahus som en traditionell DSLR med OVF är. För mig är det en så liten och lätt som möjligt kompaktkamera, eller liten spegellös systemkamera som gäller.
Tror även marknaden kommer att gå dit inom en snar framtid.
Spegellösa, Kameror med spegel, små och stora modeller, varför skall inte dom kunna trivas till sammas som en enda stor kamera familj.
Exakt. Jag fotar även med mina mobilkameror, och skäms inte det minsta för det. Även de har sin givna plats (och kanske den största platsen för de flestas fotande). De har, precis som de små spegellösa, haft en grym utveckling i kvalitet bara de sista två åren.