Annons

D600 vs D7200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå....Det har gått alldeles utmärkt med mina gamla objektiv 100-300 och ett 135f/2,8 och en KM5D eller A77 med APS-C sensor. Har tagit flera porträtt eller ofta ansiktsbilder, utan att då vara så nära personen, bokhe är kanske inte världsklass men suddig så det isolerar motivet åtminstone


Sysslar man med studio och porträtt så drar ju en del fotografer ner någon form av gardin bakom motivet. och det finns billiga 50f/1,8 att köpa i dag också. Men visst en FF är nog allra bäst om man ofta vill ta mycket porträtt. Med lugn bakgrund går det dock att få mycket fina porträtt med APS-C kameror. afe trådens moderator har på Flickr en serie porträttbilder av arbetskamrater tagna med en Nex7, och dom är mycket bra, skarpa och fina.


//Bengt.
 
Jag gick från En D5100 till en D7100 och det ångrar jag inte en sekund !

Jag ville inte gå till FX eftersom för mig, skulle allt bli dyrare ( hade allt till DX ) samt såg jag inga större fördelar jämfört med ekonomin till att uppgradera till FX.

I slutändan är det ju som sagt det som känns bäst för en.

Påminner mig om denna filmen, och han har ju rätt :)

https://www.youtube.com/watch?v=PHYidejT3KY
 
Det går inte att se skillnad mellan FX och DX, förutsatt att du väljet omkring ett bländarsteg större bländaröppning. Då kompenserar hamnar du på ungefär samma brusnivå, och skärpedjupet blir ungefär samma. Tyvärr är nog risken då stor att man även hamnar på samma vikt och pris som med FX eftersom ljusstarkare optik är tyngre och dyrare, om den ens finns att köpa. När sensorstorleken går ned blir dessutom toleranserna snävar och eventuella optiska fel avslöjas lättare av en liten pixeltät sensor. Dvs det blir än mer viktigt att välja bra optik som designats för den mindre sensorn.

Tyvärr vad det gäller Nikon så optimeras de flesta av deras DX objektiv med avseende på pris snarare än kvalitet och extrem ljusstyrka. T.ex. är det många år sedan Nikon släppte något objektiv för DX med Nikons bästa antireflexbehandling. Så är man förtjust i korta skärpedjup är nog FX oftast ett bättre val. Därmed inte sagt att det inte går att hitta bra lösningar även för DX format.

Ett alternativ ifall du väljer D7200 är att titta på något i stil med Sigmas 18-35/1.8. kanske kombinerat med Sigmas 50-150/2.8 eller nikons 70-200/2.8 ifall du behöver mer tele. Då får du både D7200:ans bättre autofokus och kort skärpedjup.
 
DXO visar på en grundpotensial över sensorer ( dom säger tydligt att dom redovisar inte vad en kamera totalt kan prestera )-

Det är intressant, men å andra sidan så är det många som framför att blir det lite mycket av "laboratorium-test" med DXO, och att de inte återspeglar verkliga resutat vid använding av kameran (men det är nog en helt ny debatt i sig).

Jag kan vara beredd att hålla med Anders och övriga som är kritiska till verkliga laboratoriumtest i dess verkliga mening. Det ger inte alltid en rättvis bild av den verkliga prestandan.

Jag vet inte riktigt varför kort skärpedjup på något sätt skulle vara ett signum för en bättre typ av kamera.

Det är varken bättre eller sämre i sig. Det beror på vad man vill åstadkomma.

Vill man ha ha ett långt skärpedjupt så är det ju direkt dåligt med en kamera/objektiv som har ett kort sådant. Vill man å andra sidan just ha ett kort skärpedjup så är det ju per definition en bättre kamera.

OP (originalpostaren) ösnkade sig dock ett kortare skärpedjup. Därav det svaret som vi flesta i tråden har gett på hennes specifikt ställda fråga och önskemål.


Folk har köpt små och stora hundar, lika så med bilar, man bygger olika stora altaner osv, förstår inte varför det måste bli sådana kollisioner mellan små och stora kameror,

Tror inte att någon säger emot dig där. Varken jag, Anders, eller någon annan i tråden.

Tvärt om! Tycker alla storlekar på kameror har sin plats.

Nexarna visade tidigt att en kamera måste inte vara stor för att rymma en APS-C- sensor, det fans en Nex som vägde in på Ca: 270 gram bland annat, det var mycket halle balu under en tid, det gick liksom inte att fatta att en liten kamera kunde ta bra bilder.

Exakt!

Just detta är min poäng, och även min högst personliga preferens. Vill jag ha en liten APS-C, och det vill jag, så kommer det just att bli en liten kompakt spegellös ifrån Sony (som Nex, A6000) eller Fuji (som den nya X-T10).

Jag vet inte det rätta svaret varför det är så, kanske bottnar i att yrkesfolket som oftast hade stora kameror med batterigrepp och en maffig blixt påskruvad, med stativ och stort objektiv.

Håller med igen!

Tycker det personligen är rent utrymmesslöseri att sätta en så liten sensor som APS-C i ett så stort kamerahus som en traditionell DSLR med OVF är. För mig är det en så liten och lätt som möjligt kompaktkamera, eller liten spegellös systemkamera som gäller.

Tror även marknaden kommer att gå dit inom en snar framtid.

Spegellösa, Kameror med spegel, små och stora modeller, varför skall inte dom kunna trivas till sammas som en enda stor kamera familj.

Exakt. Jag fotar även med mina mobilkameror, och skäms inte det minsta för det. Även de har sin givna plats (och kanske den största platsen för de flestas fotande). De har, precis som de små spegellösa, haft en grym utveckling i kvalitet bara de sista två åren.
 
Nej DXO är ingen ensam bibel över allt som en kamera klarar, vilket dom också säger, ( fotografens kunskaper vet dom ju inte eller något om, kanske det mest avgörande. )- men jag har då aldrig hittat någon bättre och tydligare redovisning av olika värden, bland annat var det första gången som man fick svart på vitt över dom rätta ISO-talen, inställt Iso 3200 kunde i verkligheten vara betydligt lägre, numera är väl alla lika kålsupare så skillnaden är inte så stor. men en poäng var det med KM5D, det var nog enda kameran som i verkligheten hade högre värde än inställt värde.


Foto som tyvärr är nedlagd kom med mycket bra information om just objektiv på FF eller APS-C, vissa objektiv fick ju bättre kantvärden på en APS-C på grund av att sensorn är mindre, men att FF-kameran avslöjade dom. så det går att vrida och vända en hel del över plus och minus med olika sensor storlekar.


//Bengt.
 
Frågan som TS ställde var vilket som ger störst skillnad mot den begintliga kameran och en beg D600 i närmast nyskick kostar som en ny D7200 (t o m någon tusenlapp mindre) och obetydligt mer än en beg D7100.

Är det en avgrundsstor skillnad i bildkvalitet mellan D7100/D7200 och D600 - nej. Å andra sidan ville TS uppgradera sig från en kamera som inte kommer heller resultera i en avgunds skillnad mot någon av dessa.

Vilket levererar den största skillnaden - D600.

Sedan är det säkert så att D7200 ger lika bra DR vid basISO som den lite äldre men 2,2x större sensorn i D600. Men i regel faller DR snabbare vid stigande ISO med den mindre sensorn. I vårt Norliga land är det inte ovanligt att vi halva året hamnar på ISO 800 och över och här har den större sensorn fortfarande fördelar.

Avseende tunt skärpedjup - för vissa är ju tunnare desto bättre, för andra inte. Men FX ger möjligheten med fler objektiv under fler omständigheter om man vill. Man behöver inte använda det.
 
Håller med förgående i mycket, sedan tillkommer det här med att nyinköpta teleobjektivet tusan i mig inte vill räcka till på FF-kameran, så konverter inköpes 1,4 eller lockande 2,0 helt plötsligt har man förlorat något bländar steg, där kan uppskruvat iso också vara en hjälp, plus och minus finns som sagt, jag skulle nog snegla på D610 i alla fall om pengarna finns.


//Bengt.
 
Jag hann inte köpa 50/1,8 några timmar sedan och nu är den slut tyvärr och åter 1790:- så skynda ni som vill och köp D610 innan även de är slut och erbjudandet är över,
 
Tänkte göra en liten uppdatering om mitt beslut.

Det blev ju en D610 och jag ångrar det inte en sekund. Köpte dessutom ett Nikon 24-70 2,8 till, så jäkla nöjd!

Fullformat ger en annan känsla i bilden, något jag inte riktigt kan förklara. Detaljerna är krispigare, färgerna annorlunda, känslan bättre. Toknöjd med mitt val!

Här är några smakprov på bilder med D610;
Magiska skärgårdsbilder
Hallifornia - bilder wakeboard & actionsport
Mountainbikebilder - actionfoto

Visst hade ett WIFI som på D7200 varit grymt, särskilt för mig som bloggar och snabbt vill ha upp bilder på webben för även om de blir oredigerade så blir de så mycket bättre än mobilbilder. Men någonstans fick jag stryka detta krav, budgeten räckte inte längre än så den här gången.

Tack för alla era råd!
 
Tänkte göra en liten uppdatering om mitt beslut.

Det blev ju en D610 och jag ångrar det inte en sekund. Köpte dessutom ett Nikon 24-70 2,8 till, så jäkla nöjd!

Fullformat ger en annan känsla i bilden, något jag inte riktigt kan förklara. Detaljerna är krispigare, färgerna annorlunda, känslan bättre. Toknöjd med mitt val!

Jag vill inte på något sätt dissa ditt val, men jag är ganska säker på att det är Nikons 24-70 och en modern 24 Mpix sensor som ger känslan, detaljerna och färgerna. Inte storleken på sensorn.
 
Jag vill inte på något sätt dissa ditt val, men jag är ganska säker på att det är Nikons 24-70 och en modern 24 Mpix sensor som ger känslan, detaljerna och färgerna. Inte storleken på sensorn.

Nja, det tycker jag inte. Testade massor med D7200 med 24-70 jämfört med D610 och 24-70, det blir inte samma känsla. Har testat flera olika linser på D610an också med samma resultat. Har pratat med flera som säger samma sak om fullformat, det ger en annan känsla.

Men om du inte tycker så är du välkommen att tycka annorlunda! :)
 
Tänk vilken känsla du skulle få med Pentax 645 (dwarfs "fullformat"...undrar vem som först kallade småbild för fullformat förresten...allt är ju relativt) ;-) Food for thought :)
 
Nja, det tycker jag inte. Testade massor med D7200 med 24-70 jämfört med D610 och 24-70, det blir inte samma känsla. Har testat flera olika linser på D610an också med samma resultat. Har pratat med flera som säger samma sak om fullformat, det ger en annan känsla.

Men om du inte tycker så är du välkommen att tycka annorlunda! :

Jag har testat D600 med 24-70. Det är inget fel i känslan på den. Framför allt i dåligt ljus ger den bättre färger än min D7100. Men jag fick samma känsla när jag bytte upp mig från D5100 till D7100. Därför tror jag att en modernare kamera, oavsett om det är D610 eller D7200, ger ett rejält lyft från en D90.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.