LittleLi
Aktiv medlem
I vissa sporter går det inte att vänta på den perfekta bilden på det första försöket. Du hinner helt enkelt inte med att se om alla parametrar är perfekta före knapptrycket. Motocross är en sådan sport. Åkaren hinner stänga ögonen, dippa ner lite med hjälmen så att ögonen saknas räcker för att bilden skall vara långt ifrån perfekt och det är inget du hinner se före. Att bilden är välkomponerad i övrigt gör bara saken ännu tristare. I en serie på 6 bilder kan två kanske tre är riktigt bra. På de övriga är det något som inte stämmer. På en blundar åkaren och i de andra är det något annat litet som "stör" Inget av detta hinne du med att se i sökaren. Det är också förklaringen till varför det är så stor skillnad på 5 bps och 8. Bilden ser oftast bäst ut rent estetiskt under en mycket kort distans där allt stämmer, kanske i två till tre meter. Om min hitrate är 50-60% lyckade bilder i en serie, för detaljer som jag inte ser i sökaren, och motivet ser rätt ut under 2-3 meter så förstår ni säkert att det är lättare att träffa rätt om jag fått till 6 bilder att välja ur istället för 3.
Dock räcker 10 bilder i serie mer än väl för MINA crossbilder. Jag brukar hamna på en sisådär 5-8 bilder i varje burst med min D300/D700 i full fart. Dvs 8 bps. Samma sak med min fotografering av knattefotboll och ishockey. 10 bilder i rad räcker mer än väl. Har nog aldrig gått i taket med någon av mina moderna kameror D2X, D300 och D700. D100:ans 4 bilder i bufferten var dock alldeles för lite.
Jag förstår fullt ut, om jag skulle fota Motorcross tror jag nog att 10st är lite, men inom hästhoppning som jag först och främst fotar räcker de med mindre än 10