Annons

D7000

Starta en separat tråd om piratbatterier om det är det ni vill diskutera. Den här tråden handlar om D7000.

Vi diskuterar väl vad vi vill här utan din inblandning ! Eller det stör kanske tråden som handlar om guds gåva till fotograferna ! Vill du inte läsa så hoppa bara över,så enkelt är det. (Fritt forum)
 
Alltså nu börjar jag bli förbannad... min D7000 har varit fast i jönköping sen i måndags(skickades i fredags från CDON) medans objektivet(Nikon 16-85) som jag beställde från netonnet som skickades igår redan kommit fram! Vafan håller dom på med?
 
Nikon har problem med D7000

Hej. Jag har köpt en D7000 och är besviken. Redan vid iso 800 visar den två röda och två blå heta pixlar. Detta eskalerar sedan vid högre iso. Enligt Nikon är detta helt normalt och ingenting man åtgärdar. Jag har precis sålt min D90 och den fungerade klanderfritt helt fri från dessa problem. Har någon annan D7000 ägare liknande problem? I vilket fall tänker jag inte acceptera detta utan kameran skall bytas ut. Samtidigt märker jag hur liten tillgång det är på kameror. Undrar om det kan bero på att man insett problemet och stoppat produktion.
 
Vi diskuterar väl vad vi vill här utan din inblandning ! Eller det stör kanske tråden som handlar om guds gåva till fotograferna ! Vill du inte läsa så hoppa bara över,så enkelt är det. (Fritt forum)

Fritt forum betyder faktiskt inte "sandlåda". Det finns en netikett, och i den brukar det ingå att hålla sig till ämnet i långa trådar. Och om folk bara diskuterar orelaterade saker i tråden slutar andra läsa den, för ingen har lust att ögna igenom långa värdelösa trådar för att *kanske* hitta något värt 25 sidor längre fram.

Så starta en tråd för batterierna. Annars kan vi lika gärna börja prata om skosnören eller gömslen i naturfotografi. Båda är relaterade till kameran också, nämligen.
 
Agree

Håller med Oscar...var sak har sin tid (sitt forum)...jag vill läsa om Nikon D7000 här...om batterier och /eller whatever på respektive arena. Det har ingenting med fritt forum att göra...bara helt enkelt bondförnuft....
 
Hej. Jag har köpt en D7000 och är besviken. Redan vid iso 800 visar den två röda och två blå heta pixlar. Detta eskalerar sedan vid högre iso. Enligt Nikon är detta helt normalt och ingenting man åtgärdar. Jag har precis sålt min D90 och den fungerade klanderfritt helt fri från dessa problem. Har någon annan D7000 ägare liknande problem? I vilket fall tänker jag inte acceptera detta utan kameran skall bytas ut. Samtidigt märker jag hur liten tillgång det är på kameror. Undrar om det kan bero på att man insett problemet och stoppat produktion.

Se inlägg 554 (http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1591328&postcount=554) och inläggen runt där, det diskuterades vad heta pixlar (vilket jag tror dina röda och blå pixlar är) och vad man kan göra åt det.

Men jag har *väldigt* svårt att tro att Nikon skulle stoppat produktionen för något, ens något så pass "normalt" som heta pixlar. Om du söker efter termen kommer du märka att det inte är något nytt fenomen ens för Nikon, Pentax eller Canon.
 
Batterier är väl en lika stor del av en kamera som något annat?

Batterier till D7000 - ja.

Batterier till andra kameror - nej.

För mig är det mäkta märkligt att när en ny kamera kommer så är det "viktigaste" i mångas ögon att diskutera:

1) Beställning och leverans

"Nu har jag bokat min kamera"

"Min kamera har kommit från xxx"

2) Piratbatterier

Man köper en kamera för nästan 11.000 kronor och vill sedan ha ett piratbatteri för 99 kronor.

Var finns diskussionen om kamerans funktioner, prestanda, bildkvalitet etc?
 
Intressant kombo du kör. Vad upplever du vara den största negativa sidan med den kombon? Det positiva är ju såklart förlängningen, men den måste ju kosta något tycker man.

Tre tydliga nackdelar är

a) Ljusförlusten

Från att vara ett f2.8-objektiv blir zoomen ett f5.6-objektiv. Det är skillnaden mellan ISO 800 och ISO 3200.

b) Försämrad AF

Snabbheten på AF påverkas negativt.

c) Nedsatt bildkvalitet

Telekonvertrar innebär en optisk "mellanhand". Som alla mellanhänder innebär det förluster i det här fallet av upplösning och kontrast. På nära håll tycker jag inte förämringen är så påtaglig.
 
Batterier till D7000 - ja.

Batterier till andra kameror - nej.

För mig är det mäkta märkligt att när en ny kamera kommer så är det "viktigaste" i mångas ögon att diskutera:

1) Beställning och leverans

"Nu har jag bokat min kamera"

"Min kamera har kommit från xxx"

2) Piratbatterier

Man köper en kamera för nästan 11.000 kronor och vill sedan ha ett piratbatteri för 99 kronor.

Var finns diskussionen om kamerans funktioner, prestanda, bildkvalitet etc?

Ok ,jag tog i lite för mycket och ber om ursäkt för det ! Men det jag ville komma fram till var som du skrev här ovan att hur man kan beställa en kamera för 11papp (D7000 i det här fallet och det tråden handlar om) och sedan riskera den med piratbatteri för 99kr. Vet folk som köpt skitbatteri som sedan i princip smält fast i kameran.och ingen garanti gällde där.Sedan är det skillnad på ersättningsbatteri som är dyra och pitatbatteri som är skräp ! Men nog om detta nu och ha en bra dag ! MVH.
 
Hej. Jag har köpt en D7000 och är besviken. Redan vid iso 800 visar den två röda och två blå heta pixlar. Detta eskalerar sedan vid högre iso. Enligt Nikon är detta helt normalt och ingenting man åtgärdar. Jag har precis sålt min D90 och den fungerade klanderfritt helt fri från dessa problem. Har någon annan D7000 ägare liknande problem? I vilket fall tänker jag inte acceptera detta utan kameran skall bytas ut. Samtidigt märker jag hur liten tillgång det är på kameror. Undrar om det kan bero på att man insett problemet och stoppat produktion.

Kan du visa en bild så att vi får se problemet med det heta pixlarna.

Själv upplever jag att min D7000 har mindre problem med artefakter än andra DX DSLR.

Annars är min erfarenhet från D7000 och alla andra DSLR jag haft att ju högre ISO-tal desto fler heta pixlar. Vissa rawkonverterare tar bort dessa automatiskt. Det finns också speciella program för att ta bort heta pixlar.
 
Ok ,jag tog i lite för mycket och ber om ursäkt för det ! Men det jag ville komma fram till var som du skrev här ovan att hur man kan beställa en kamera för 11papp (D7000 i det här fallet och det tråden handlar om) och sedan riskera den med piratbatteri för 99kr. Vet folk som köpt skitbatteri som sedan i princip smält fast i kameran.och ingen garanti gällde där.Sedan är det skillnad på ersättningsbatteri som är dyra och pitatbatteri som är skräp ! Men nog om detta nu och ha en bra dag ! MVH.

Frågan är om man behöver ett extrabatteri överhuvudtaget. (Sedan 2007 har jag aldrig upplevt något behov av extrabatteri för mina kameror: D3, D300, D3s, D7000.) Batteriet i D7000 räcker för en hel dags stillbildsfoto. Kör man däremot mycket video kan säkert behovet av extrabatteri vara större.
 
Frågan är om man behöver ett extrabatteri överhuvudtaget. (Sedan 2007 har jag aldrig upplevt något behov av extrabatteri för mina kameror: D3, D300, D3s, D7000.) Batteriet i D7000 räcker för en hel dags stillbildsfoto. Kör man däremot mycket video kan säkert behovet av extrabatteri vara större.

Håller med ! Ska jag vara ärlig så har jag aldrig behövt stoppa i mitt extrabatteri i D90:n någon gång och kan tänka mig att batteriprestandan i D7000 är något förbättrad som allt annat i denna kamera.Själv tycker jag steget från D90 till D7000 är för litet för att byta kamera och har inte ens funderat på en uppgradering men kul att följa tråden ! MVH.
 
Håller med ! Ska jag vara ärlig så har jag aldrig behövt stoppa i mitt extrabatteri i D90:n någon gång och kan tänka mig att batteriprestandan i D7000 är något förbättrad som allt annat i denna kamera.Själv tycker jag steget från D90 till D7000 är för litet för att byta kamera och har inte ens funderat på en uppgradering men kul att följa tråden ! MVH.

Du kan vänta till D400 nästa år.
 
Du kan vänta till D400 nästa år.

Ja det skulle vara något ! Om nu spådomarna slår in,ska bli spännande att se.Eftersom D7000 verkar i prestanda slå D300s så är ju den inte heller aktuell längre och jag vill vara kvar i DX pga brännvidsförlängningen så D400 blir nog helt perfekt "uppgradering" från D90,om jag nu när den dagen kommer känner behov av att uppgradera ! MVH.
 
Tre tydliga nackdelar är

a) Ljusförlusten

Från att vara ett f2.8-objektiv blir zoomen ett f5.6-objektiv. Det är skillnaden mellan ISO 800 och ISO 3200.

b) Försämrad AF

Snabbheten på AF påverkas negativt.

c) Nedsatt bildkvalitet

Telekonvertrar innebär en optisk "mellanhand". Som alla mellanhänder innebär det förluster i det här fallet av upplösning och kontrast. På nära håll tycker jag inte förämringen är så påtaglig.
Nu diskuterar du ju själv om andra saker än D7000
Sen längre ned hakar du ju själv också på batteridiskusionen
Ser du nu vad lätt det är att flumma iväg lite? :)
 
Hej. Jag har köpt en D7000 och är besviken. Redan vid iso 800 visar den två röda och två blå heta pixlar. Detta eskalerar sedan vid högre iso. Enligt Nikon är detta helt normalt och ingenting man åtgärdar. Jag har precis sålt min D90 och den fungerade klanderfritt helt fri från dessa problem. Har någon annan D7000 ägare liknande problem? I vilket fall tänker jag inte acceptera detta utan kameran skall bytas ut. Samtidigt märker jag hur liten tillgång det är på kameror. Undrar om det kan bero på att man insett problemet och stoppat produktion.

Ja, jag har samma problem. Dock visas mina röda och blåa pixlar redan vid ISO 100 =(
Har också gått i samma tankar att dom har stoppat produktionen. Verkar ju som det är stor del av dessa kameror som har just detta problem.
 
Var och en är salig på sitt. Så ska det vara. Jag köpte D90 när den kom för ca 2 år sedan och har varit och är jättenöjd med kameran. Har under en tid funderat på att köpa ett hus till och sneglade lite på D300s. När så D7000 dök upp blev det ett skarpt alternativ. Och så fick det bli. Har inte hunnit grotta i allting än med so far verkar den med råge tillfredsställa mina behov. Självfallet ska det bli jättespännande att se vad Nikon kommer med härnäst...D400 ..eller vad det blir. Kan hålla med om att den praktiska skillnaden kanske inte är så stor mellan D90-D7000, vi får väl se när jag utvärderat det hela lite mer.
Angående batterier. Jag har batteripack till både D90 och D7000. Av tre skäl;

1. Gillar när det känns "bastant" och att det är lite tyngd i grejerna.
2. Kan använda vanliga AA-batterier, som finns i varenda lanthandel, om det kniper.
3. Scott Kelby och Matt Kloskowski- argumentet; Det ser häftigare ut!! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.