ANNONS
Annons

D7000

I denna tråd verkar det mesta snacket röra sig om tekniska detaljer och ofta utgående från Nikons specifikation, men det som jag och säkert många andra efterlyser är att få se bilderna tagna med den nya kameran. I nuläget finns det 42 st registrerade D7000 på Fotosidan, men mycket skralt med bilder. Ut med dem så vi får se! /Torolf

Tog en serie bilder med olika ISO och jämförde med mina gamla D80 och D300. Bilderna hittas på
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=272931
och är 100% crop från respektive kamera.

Min slutsats var att man får mindre brus (per pixel) med D7000 än med D300 för samma ISO. Men det går inte att öka ett helt steg (typ 6400 mot 3200) då D7000@6400 är något sämre än D300@3200. Om man omsamplar till samma upplösning kanske det går att hitta ett helt steg men så långt kom jag inte i söndags.

Tog en serie bilder med olika ISO och jämförde med mina gamla D80 och D300. Bilderna hittas på
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=272931
och är 100% crop från respektive kamera.

Min slutsats var att man får mindre brus (per pixel) med D7000 än med D300 för samma ISO. Men det går inte att öka ett helt steg (typ 6400 mot 3200) då D7000@6400 är något sämre än D300@3200. Om man omsamplar till samma upplösning kanske det går att hitta ett helt steg men så långt kom jag inte i söndags.

Du kan inte jämföra raw med jpg.

Ju högre ISO-tal desto tydligare skillnad mellan min D300 och D7000.

Ju mer bildbehandling desto bättre klarar sig D7000 gentemot D300 pga ett mindre mått av artefakter i den nya kamerans filer.

Jag köpte 2 st SanDisk Extreme 8GB kort
Det ryms 545 bilder på varje kort, men jag kör så det backupar på det andra.

Jag kör på samma!
Absolut humant pris, la dessutom en beställning på ett par piratbatterier samtidigt, original är liiite blodigt prissatta..

Apropå det så undrar jag vad skillnaden egentligen är, mellan original för 800 kronor, och pirat för 99 kronor.. Halverad uthållighet kan jag absolut stå ut med för de siffrorna!

Ju mer bildbehandling desto bättre klarar sig D7000 gentemot D300 pga ett mindre mått av artefakter i den nya kamerans filer.

Man ska inte heller helt underskatta upplösningen i D7000 - att använda brusreduceringen försiktigt innebär inte samma brutala mjukhet som en betydligt mindre högupplöst kamera (D70). Jag är hemskt imponerad över hur bra D7000 faktikst presterar på 3200 och särskilt på 6400.

Jag kör på samma!
Absolut humant pris, la dessutom en beställning på ett par piratbatterier samtidigt, original är liiite blodigt prissatta..

Apropå det så undrar jag vad skillnaden egentligen är, mellan original för 800 kronor, och pirat för 99 kronor.. Halverad uthållighet kan jag absolut stå ut med för de siffrorna!

Hej ! Det finns orginalbatterier,sedan finns det "ersättningsbatterier som är lika bra som orginal och några eller någon hundralapp billigare,och till sist finns det piratbatterier som är billiga skräpkopior som rent av kan vara livsfarliga och i värsta fall kan orsaka skador på både dig själv,omgivningen och kameran.Förstår inte meningen med att köpa ett billigt piratbatteri och stå ut med "halverad" uthållighet och i värsta fall olyckor ! MVH.

Senast ändrad:

Har inte så mycket val i dagsläget, DXO har inga moduler för D7000 och jag tänker inte köpa något överprisat annat program då modulen är på gång i december. Vad jag förstått får man i princip samma bild med Nikons egna mjukvara för raw=>jpg som om man låter kameran göra jobbet. Läste någonstans att det är samma algoritmer med de är implementerade i hårdvara i kameran och i mjukvara i datorn.

Jag fick inte skillnaden mellan mina D300 och D7000 att uppgå till ett steg. Men då fick ju D300 hjälp av DXO med raw=>jpg och nersampling var som sagt inte gjord. Kanske dina uppför sig på annat sätt, har du lagt upp exempelbilder någonstans?

Hej ! Det finns orginalbatterier,sedan finns det "ersättningsbatterier som är lika bra som orginal och några eller någon hundralapp billigare,och till sist finns det piratbatterier som är billiga skräpkopior som rent av kan vara livsfarliga och i värsta fall kan orsaka skador på både dig själv,omgivningen och kameran.Förstår inte meningen med att köpa ett billigt piratbatteri och stå ut med "halverad" uthållighet och i värsta fall olyckor ! MVH.

Jag tackar för svaret :)

Jag läste nu beskrivningen på batteriet jag köper, och jämförde med vad som står på original.

Original rymmer 1900 mAh, piraten rymmer 1400 mAh

i övrigt är piraten CE-märkt, så jag tror och hoppas att det inte är farligt :)

Jag tackar för svaret :)

Jag läste nu beskrivningen på batteriet jag köper, och jämförde med vad som står på original.

Original rymmer 1900 mAh, piraten rymmer 1400 mAh

i övrigt är piraten CE-märkt, så jag tror och hoppas att det inte är farligt :)

Jo,det får man hoppas ! Menade inte att vara ohövlig även om det såg ut så i texten.MVH.

Jag kör på samma!

Jag köpte ett piratbatteri för ca 2 år sen till min D300 och min D700 och kan säja att det var rena skiten. Innan mitt riktiga batteri var slut så hann piratbatteriet i princip dra ut sej fast man inte använde det, var ca 20% kvar. Mitt råd är att hålla dej till riktiga batterier.
Jag fick piratet dessutom utbytt en gång men det var samma med det andra också

Och själv har jag ett orginal och två stycken piratbatterier till min D700 (och använde dom även till min fd D90) och alla batterierna funkar klockrent. Tror jag köpte piraterna på kaffebrus eller fotofyndet eller nåt sånt för typ 200 spänn. Allt handlar om vad det är för märke på piraterna.

Och själv har jag ett orginal och två stycken piratbatterier till min D700 (och använde dom även till min fd D90) och alla batterierna funkar klockrent. Tror jag köpte piraterna på kaffebrus eller fotofyndet eller nåt sånt för typ 200 spänn. Allt handlar om vad det är för märke på piraterna.

Jag köpte mina från Batteriexperten.
Vet att det finns en massa olika kvalla på piratbatterier och har man tur så funkar dom men i långa loppet så blir det nog dyrare att vara snål.
Framförallt kan man missa fototillfällen och det är ju inte kul.

Jag köpte ett piratbatteri för ca 2 år sen till min D300 och min D700 och kan säja att det var rena skiten. Innan mitt riktiga batteri var slut så hann piratbatteriet i princip dra ut sej fast man inte använde det, var ca 20% kvar. Mitt råd är att hålla dej till riktiga batterier.
Jag fick piratet dessutom utbytt en gång men det var samma med det andra också

Själv hade jag pirat till min d3000, och där märkte jag ingen skillnad mot original, därför tyckte jag det var lika bra att prova nu när piraterna ändå inte kostar många kronor :)

Jo,det får man hoppas ! Menade inte att vara ohövlig även om det såg ut så i texten.MVH.

Nej det förutsätter jag att du inte menade :)

Jag får väl se vad det är för något jag får hem, i värsta fall har jag kastat 200:- i sjön men det kan jag leva med,

Har inte så mycket val i dagsläget, DXO har inga moduler för D7000 och jag tänker inte köpa något överprisat annat program då modulen är på gång i december. Vad jag förstått får man i princip samma bild med Nikons egna mjukvara för raw=>jpg som om man låter kameran göra jobbet. Läste någonstans att det är samma algoritmer med de är implementerade i hårdvara i kameran och i mjukvara i datorn.

Jag fick inte skillnaden mellan mina D300 och D7000 att uppgå till ett steg. Men då fick ju D300 hjälp av DXO med raw=>jpg och nersampling var som sagt inte gjord. Kanske dina uppför sig på annat sätt, har du lagt upp exempelbilder någonstans?

Jämför rawfiler från DXO när du kan. Tills dess kan du använda View NX 2 som är gratis.

Att bara jämföra uppfattat brus i mellantonerna i obearbetade bilder är av föga värde. Det intressanta är hur mycket man vinner på D7000 jämfört med tex D300 i färdig bild i samma storlek dvs efter rawkonvertering, justerande av nivåer och kontrast, lyftande av skuggor, färgkorrigering, ökad färgmättnad, brusreduktion och skärpning. Skillnaden i mellantonsbrus är inte så stor (ca 1/2 - 2/3 EV) men skillnaden i skuggorna är större samt att D300 har mycket mer förekomst av artefakter, tappar färgmättnad och håller en lägre detaljnivå. Sammantaget gör detta att skillnaden i färdig bild på ISO 3200+ är mer än 1 EV. D7000 klarar både mer brusreduktion och starkare skärpning än D300.

För att poängtera kärnan: Den stora vinsten med sensorn i D7000 jämfört med D300 ligger i skuggorna och inte i mellantonerna och högdagrarna. Detta innebär att vid kontrastrika motiv ger D7000 mycket bättre utrymme att lyfta skuggorna med bibehållen färgmättnad och detaljnivå.

Senast ändrad:
Jag köpte pirat från Amazon för 125 kr/st jämfört med 650 kr/st för Nikons EN-EL3e.

Visst märks det en viss skillnad, speciellt med stora teleobjektiv med mycket glas att flytta för fokusmotorn, men jag skulle ändå aldrig betala Nikons ockerpriser.

Vad gäller mAh-värdet hos olika batterier är det knappast något man kan jämföra eftersom man inte vet under vilka förhållanden det är uppmätt. Nikon kanske mäter vid 0°C eftersom de garanterar kamerorna vid den temperaturen medan en pirattillverkare mäter vid 25°C för att få ett högre värde i den mån de ens mäter utan förlitar sig på beräkningar eller bara gissningar/förhoppningar/lögner.

Ni som är intresserade av bil/hemmastereo känner nog igen det med effektsiffror på slutsteg och högtalare :)

Att ett piratbatteri skulle kunna vara farligt, som Jonas_Erik säger, om än med glimten i ögat, tror jag inte på för ett ögonblick.

Visst, har man högar med pengar och/eller behöver 110 % prestanda kan man ju köpa Nikons grejer, men som amatör ser jag ingen orsak till det.

. Allt handlar om vad det är för märke på piraterna.
Det tror jag inte att det gör.

Ett batteri är ingen unik konstruktion. Plastskalet till ett Nikonbatteri har en viss form men på insidan kan det se ut hur som helst så länge spänningen mellan polerna är rätt och i bästa fall chipset funkar som det ska. Det bör också vara kompatibelt med originalladdaren.

Inne i ett batteri ligger två celler och lite elektronik. Så länge det får plats i höljet och uppfyller de andra kraven kan det vara organiserat hur som helst. Det gör att tillverkaren av hela batteriet kan köpa skal från ett håll, chips från ett annat håll och celler från ett tredje håll. I nästa batch är kanske de tidigare leverantörerna inte längre billigast utan han köper komponenterna från ett annat håll. Det gör att tillverkaren är densamma men inget i batteriet behöver vara detsamma. I nästa steg har vi dem som sätter märket på batterierna. De köper också in från den billigaste tillverkaren så det behöver inte vara samma tillverkare av likadana batterier från samma märke. Det kan ske med mer eller mindre kvalitetskontroll i varje steg

Jag säger inte att det är fel att köpa pirat, jag säger bara att det inte är någon större mening att kolla på vilket märke man köper. Iallafall så länge man inte köper t.ex. Cyberphotos eller någon av de större piratmärkenas, de bör ju ha lite högre kvalitetskontroll men å andra sidan närmar sig deras priser originalbatteriernas.

Det tror jag inte att det gör.

Ett batteri är ingen unik konstruktion. Plastskalet till ett Nikonbatteri har en viss form men på insidan kan det se ut hur som helst så länge spänningen mellan polerna är rätt och i bästa fall chipset funkar som det ska. Det bör också vara kompatibelt med originalladdaren.

Inne i ett batteri ligger två celler och lite elektronik. Så länge det får plats i höljet och uppfyller de andra kraven kan det vara organiserat hur som helst. Det gör att tillverkaren av hela batteriet kan köpa skal från ett håll, chips från ett annat håll och celler från ett tredje håll. I nästa batch är kanske de tidigare leverantörerna inte längre billigast utan han köper komponenterna från ett annat håll. Det gör att tillverkaren är densamma men inget i batteriet behöver vara detsamma. I nästa steg har vi dem som sätter märket på batterierna. De köper också in från den billigaste tillverkaren så det behöver inte vara samma tillverkare av likadana batterier från samma märke. Det kan ske med mer eller mindre kvalitetskontroll i varje steg

Jag säger inte att det är fel att köpa pirat, jag säger bara att det inte är någon större mening att kolla på vilket märke man köper. Iallafall så länge man inte köper t.ex. Cyberphotos eller någon av de större piratmärkenas, de bör ju ha lite högre kvalitetskontroll men å andra sidan närmar sig deras priser originalbatteriernas.

Starta en separat tråd om piratbatterier om det är det ni vill diskutera. Den här tråden handlar om D7000.

Ska man vara orolig för att den "lilla" kameran har svårt att klara tyngden av ett (ex.) 70-200/2.8 och uppåt?
Någonstans tror jag att jag läste att infästningen (objektivets fästpunk mot husets) är klenare på denna modell än i proserien?

Nej, D7000 klarar alla objektiv. Naturligtvis bör man vara aktsam hur man hanterar utrustningen.

Jag använder för närvarande min D7000 med 70-200/2.8 VR II tillsammans med TC-20E III och det ger ett bra resultat. Tyvärr är kameran lite väl liten och greppet är därmed klart sämre än på tex D300.

Jag använder för närvarande min D7000 med 70-200/2.8 VR II tillsammans med TC-20E III och det ger ett bra resultat. Tyvärr är kameran lite väl liten och greppet är därmed klart sämre än på tex D300.

Intressant kombo du kör. Vad upplever du vara den största negativa sidan med den kombon? Det positiva är ju såklart förlängningen, men den måste ju kosta något tycker man.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar