ANNONS
Annons

D7000

Jag skulle välja det märke som ger mig tillgång till de objektiv jag vill ha / tror mig vilja ha framöver. Skillnaden mellan de båda kamerorna lär vara hårfin och är inget jag skulle låta fälla avgörandet.

I vanlig jpg fotografering ser du ingen skilnad, d7000 med sonys senaste sensor har betydligt lägre läsbrus vilket ger dig bätter förutsättningar, ca 2steg i dynamiskt omfång och basiso att kunna läsa ut fler detaljer, färgåtergivning i de lägsta nivåerna, eller ger dig en större slarvmarginal att underexponera ett motiv utan stora synbara förluster. Två steg kallar jag inte en hårfin skilnad , jag vill kalla det ett stort steg

Senast ändrad:
d7000 Pentax K5 har idag de bästa APS sensorerna övehuvudtaget vilket vi har diskuterat livligt i en annan tråd och förklarat varför . parametrar som AF , exponering/mätning, intern jpg mfl andra viktiga parametrar är inte uttestade och jämförda ännu .
DXO jämför d7000 och 7d
http://dxomark.com/index.php/en/Cam...680|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Nikon

Eller med K5 också:

http://www.dxomark.com/index.php/en.../(brand)/Canon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Pentax

Japp, inget jag betvivlar öht. Frågan är bara om inte objektivutb., priser på dessa etc är viktigare för en 16-åring?

macrobild:
Nu vet jag att det kanske är som att jämföra äpplen och päron, men hur bra står sig den nya sonysensorn mot 5d mk2 vad gäller högisoprestanda?

5dmk2 är enligt DXO mätning bättre vad det gäller S/B , DXO inte tar hänsyn till exv bandning och brusets karaktär i sin mätning så är det svårt att säga något om detta utan en genomförd jämförelse hur stor skilnad som kan ses .
5dmk2 sensor är i sig själv mycket bra men det tillförs lite brus i senare steg samt att bandningstendenser ses ju djupare man går ner i skuggorna.
Ett sätt att kontrollera skilnaderna är att ta ner samma testtavla från http://www.imaging-resource.com/ och jämföra rawbilderna i olika iso

Bilagor

• Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    24.1 KB · Visningar: 399
Tack för svaren!
Anledningen är att jag länge gått och suktat efter en 7D men fick just ett erbjudande om att köpa en D7000 för betydligt lägre pris. (Får med ett bra zoom-objektiv). Läste lite på nätet om skillnader osv, men alltid intressant att fråga fotointresserade. Är intresserad av makrofotografering och Nikon verkar ju bara ha bra objektiv för runt 5000kr, men det kallas väl spara antar jag. :)

Ska man vara orolig för att den "lilla" kameran har svårt att klara tyngden av ett (ex.) 70-200/2.8 och uppåt?
Någonstans tror jag att jag läste att infästningen (objektivets fästpunk mot husets) är klenare på denna modell än i proserien?

Pro eller inte..börjar du komma upp på 70-200 eller tyngre objektiv så måste du på alla kamerahus vara försiktig så att du lyfter både i objektivet och kamerahuset samtidigt-

Var dröjer bilderna?

I denna tråd verkar det mesta snacket röra sig om tekniska detaljer och ofta utgående från Nikons specifikation, men det som jag och säkert många andra efterlyser är att få se bilderna tagna med den nya kameran. I nuläget finns det 42 st registrerade D7000 på Fotosidan, men mycket skralt med bilder. Ut med dem så vi får se! /Torolf

Du kan inte avgöra något angående kamerahusets kvalitéer genom att titta på webbilder i FS-upplösning.

Ska jag tolka ditt svar så att man inte på Fotosidan ser någon skillnad i kvalité på bilder tagna med olika kamerahus?
Trodde att de kan jämföras på samma grunder och att en bättre kamera även på FS kommer till sin rätt. Har jag fel?

Ska jag tolka ditt svar så att man inte på Fotosidan ser någon skillnad i kvalité på bilder tagna med olika kamerahus?
Trodde att de kan jämföras på samma grunder och att en bättre kamera även på FS kommer till sin rätt. Har jag fel?

Fel har du inte, men jag har väldigt svårt att tro att man märker någon skillnad på lågupplösta bilder. Pixelpeeping behöver ske på >=100%.

det beror på hur bilderna presenteras , det är inte mycket ide att visa fullstora bilder nersamplade till de småbilder som får presenteras på fotosidan, bättre är då att presentera ett utsnitt 400x400px av bilden om vi exv diskuterar upplösning/brus.
Om kamerorna har olika upplösning så kan man antingen interpolera upp den mindre bildfilstorleken till den större eller räkna ner den större till samma storlek som den mindre, därefter presentera samma utsnitt taget från de två.
Vid nerräkning/uppräkning är det bra att veta hur olika algoritmerna påverkar resultatet

Senast ändrad:
det beror på hur bilderna presenteras , det är inte mycket ide att visa fullstora bilder nersamplade till de småbilder som får presenteras på fotosidan, bättre är då att presentera ett utsnitt 400x400px av bilden om vi exv diskuterar upplösning/brus.
Om kamerorna har olika upplösning så kan man antingen interpolera upp den mindre bildfilstorleken till den större eller räkna ner den större till samma storlek som den mindre, därefter presentera samma utsnitt taget från de två.
Vid nerräkning/uppräkning är det bra att veta hur olika algoritmerna påverkar resultatet

Tack alla ni som tar er tid att förklara vad som händer med en bild när den skalas ner till FS-kraven, har inte tänkt i de banorna tidigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar