Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

D300 slutar ju inte att ta kanonbilder för att D7000 har kommit. D300 är väl en av världens mest kritikerrosade kameror som har skapats inom DSLR.APS-C segmentet, den håller ju superduper Canon 7D i stången utan problem. Men nu har Iphon-folket dykt upp på arenan, en ny teknisk tid ser dagens ljus. den nya generationen av kameraköpare, men han/ hon vill nog dutta till motivläge Nr 18 på skärmen och snabbt ta bilden. / Bengt.
 
Visst är D300 en mycket bra kamera men nog har den problem med att hålla 7D stången. Hur som helst så håller dessa två till i en klass högre än D7000
 
Nej, D7000 konkurrerar med Canon 60D.

Det var säkert tänkt så, men då både Canon och Nikon verkar ha siktat in sig på att göra en modell som ligger närmare konkurrentens föregående modell (50D/D90) så har de har låtit positionera om 60D och D7000.

Ironin blir då att Canon har bantat 60D för att närmare matcha en kamera i D90:s klass, och Nikon har gjort tvärt om lyft D7000 till 50D:s klass. Så de ligger lika fel som tidigare i förhållande till varandra, men de har bytt position med varandra.

Ett klart I-landsproblem dock...
 
Då får du tro det.

Ånej, du tror väl ändå inte att du kan smita undan ditt ansvar så lättvindligt...

Redogör klart och tydligt för dina argument för att D7000

a) kommer att få många förstagångköpare av systemkamera,

b) leder till att många ägare av D90 och D300s med batterigrepp och extrabatterier kommer att uppgradera till D7000 och köpa nytt batterigrepp och nya extrabatterier,

c) aktivt väljs av någon som inte är insatt i dagens utbud av APS-C DSLR och inte heller förstår skillnaderna dem emellan.
 
Senast ändrad:
Det var säkert tänkt så, men då både Canon och Nikon verkar ha siktat in sig på att göra en modell som ligger närmare konkurrentens föregående modell (50D/D90) så har de har låtit positionera om 60D och D7000.

Ironin blir då att Canon har bantat 60D för att närmare matcha en kamera i D90:s klass, och Nikon har gjort tvärt om lyft D7000 till 50D:s klass. Så de ligger lika fel som tidigare i förhållande till varandra, men de har bytt position med varandra.

Ett klart I-landsproblem dock...

Hur får det till att helt nya D7000 konkurrerar med Canons två är gamla 50D?
 
Ånej, du tror väl ändå inte att du kan smita undan ditt ansvar så lättvindligt...

Redogör klart och tydligt för dina argument för att D7000

a) kommer att få många förstagångköpare av systemkamera,

Därför att det är en attraktiv kameran till ett pris som många har råd med.

b) leder till att många ägare av D90 och D300s med batterigrepp och extrabatterier kommer att uppgradera till D7000 och köpa nytt batterigrepp och nya extrabatterier,

Frågan handlade om att jag trodde att D7000 skulle sälja en hel del till dem som inte har någon Nikon tidigare. Denna fråga har ju inte med detta att göra.

Men jag antar att Nikon inte har något emot att sälja fler batterigrepp. Många tycks tro att dessa är väldigt viktiga.

c) aktivt väljs av någon som inte är insatt i dagens utbud avAPS-C DSLR och förstår skillnaderna dem emellan.

Du påstod att man först väljer märke, sen model och jag säger att det finns många som inte tänker så.

Jag menar att det finns de som tycker att den kamera de inte har idag spelar någon roll för deras val av ny kamera, ex: om de har en gammal kamera med billigt objektiv.

För dessa kunder står valet kanske mellan Nikon D7000 och Canon Eos 60D. Lagom pris och lagom prestanda. Som fotoskribent försöker jag få fler att att se till hela systemen när de väljer kamera, men väldigt många väljer först modell och hamnar i det system de hamnar i. Därmed inte sagt att de saknar kunskap om kamerorna de väljer mellan.
 
Hur får det till att helt nya D7000 konkurrerar med Canons två är gamla 50D?

Den konkurrerar med den förväntade ersättaren till den två år gamla 50D (det vill säga en 50D med sensorn från 7D), men någon sådan kom inte utan vi fick istället 60D som är en för Canon ny klass av kamera (i utförandet snarlik en Nikon D90 men med en vassare sensor).

När man utvecklar nya modeller tittar man på existerande modeller och gör utifrån dessa gissningar om hur uppföljaren kommer att bli (särskilt när modellprogrammet har varit så stabilt som i Canons xxD serie), i detta fall blev nog inte uppföljarna riktigt vad konkurrenten hade förväntat sig.
 
"Samma klass" på vad - sensor, AF, hus...?

Det är fortfarande ett faktum att 50D är en två år gammal kamera och D7000 en helt ny. Så på vilket sätt är den gamla 50D och nya D7000 jämbördiga dvs i samma klass?

Det är du som missförstått vad som avsågs. Det har både jag och Sara försökt påpeka.

Poängen var att Canon sänkte nivån och Nikon höjde nivån och gick på så sätt om varandra istället för att konkurrera direkt som det kanske fanns en tanke att göra.
 
"Samma klass" på vad - sensor, AF, hus...?

Det är fortfarande ett faktum att 50D är en två år gammal kamera och D7000 en helt ny. Så på vilket sätt är den gamla 50D och nya D7000 jämbördiga dvs i samma klass?

Hon menar såklart att ifall D60 hade följt D50 på samma sätt som D50 följde D40 och D40 följde D30 hade D60 varit ungefär vad D7000 är idag.

Istället valde Canon att introducera ytterligare en modell som blev vassare än vad D60 skulle ha blivit som ren uppföljare till D50 och en modell som är enklare än vad D60 skulle ha blivit om den varit en ren uppföljare till D50.

Nu var det den hypotetiska uppföljaren till D50 som egentligen inte kom som Nikon siktade in sig på när de släppte D7000, därför hamnade den lite mitt emellan.
 
Nu jobbar du väl rätt hårt på att missförstå?

Jag vill ha konkreta förtydliganden inte svepande abstrakta formuleringar som begreppet "i samma klass".

Med "samma klass" kan menas en massa saker tex

1) samma prisnivå,

2) samma storlek,vikt,

3) samma typ av funktioner,

4) samma kvalitet på en egenskap,

5) samma sensorformat,

6) avsedd för samma målgrupp

osv.

Jag kan inte för mitt liv se hur nya D7000 har mer gemensamt med Canon 50D än Canon 60D. Det finns ingen annanstans på nätet någon som jämställer Nikon D7000 med Canon 50D medan många sätter D7000 mot 60D.
 
Jag vill ha konkreta förtydliganden inte svepande abstrakta formuleringar som begreppet "i samma klass".
Alla utom du tycks ha förstått att "samma klass" är en sammanslagen modell som inbegriper kameramodellernas prestandra på många olika plan. Hur skulle detta kunna presenteras med annat än "svepande abstrakta formuleringar", menar du?

Om du har någon bra standard att komma med så inbjuder jag dig härmed att presentera den.
 
Alla utom du tycks ha förstått att "samma klass" är en sammanslagen modell som inbegriper kameramodellernas prestandra på många olika plan. Hur skulle detta kunna presenteras med annat än "svepande abstrakta formuleringar", menar du?

Om du har någon bra standard att komma med så inbjuder jag dig härmed att presentera den.

Exakt: D100, D200, D300 är av samma klass. D90 och D3 är det inte.
 
Jag vill ha konkreta förtydliganden inte svepande abstrakta formuleringar som begreppet "i samma klass".

Med "samma klass" kan menas en massa saker tex

1) samma prisnivå,

2) samma storlek,vikt,

3) samma typ av funktioner,

4) samma kvalitet på en egenskap,

5) samma sensorformat,

6) avsedd för samma målgrupp

osv.

Jag kan inte för mitt liv se hur nya D7000 har mer gemensamt med Canon 50D än Canon 60D. Det finns ingen annanstans på nätet någon som jämställer Nikon D7000 med Canon 50D medan många sätter D7000 mot 60D.

Det är nog bara du som inte förstår. Allt av ovanstående gäller naturligtvis.

Jag kan själv inte för mitt liv se att D7000 skulle vara jämförbar med Canons betydligt enklare 60D, men om du fyller i din lista ovan så ska jag göra ett allvarligt försök att förstå hur du tänker (eller är det bara du som får ställa sådana krav?).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.