Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000

Nej, D7000 konkurrerar med Canon 60D.

En D5100 konkurrerar med Canon 550D eller dess uppföljare.

D3100 konkurrerar med Canons uppföljare till 1000D.

Det är väl att förenkla världen lite väl. D3100 konkurrerar med en rad olika canonmodeller. Jag skulle säga att den ligger nära 550D, men givetvis är det alternativ till 500D också.

D7000 ligger nära Eos 60D, men kan säkert vara ett alternativ även för den som funderar på 550D och 7D.

Folk rör sig upp och ner. Man kan tänka sig att spara 2000 för att en annan modell uppfattas tillräcklig och tvärt om. Många valde ju att lägga 4000 kr extra på en D300 istället för en Canon 40D till Canons stora förvåning.
 
Hur skall de eventuella förbättringarna av EXPEED2 vs EXPEED märkas för dig som fotograf i praktiken tror du?

Men Tore, hur tänker du nu? Vi har ju kommit överens om att VI INTE VET vad EXPEED2 innebär för förändringar jämfört med EXPEED. Alltså kan varken du eller jag ha en aning om hur EXPEED2 påverkar mig eller dig i praktiken. Däremot kan man hoppas på att utveckling framåt i teknologi hjälper oss i vårt fotograferande. Just de eventuella förändringarna i EXPEED2 har jag ingen aning om de påverkar mig. Av alla nyheter som kommer är det åtminstone en del av som hjälper mig. Vi får väl se när vi har sakerna i våra händer.
 
Den här diskussionen börjar ju bli som alla andra här.

Inte genom att Tore och några andra diskuterar vilket som är bäst av FX och DX, utan genom att till slut har båda sidor ett par argument som inte direkt motsäger andra sidans argument men som ändå upprepas som svar på andra sidans argument.

T.ex.

"D7000 är inte lika proffsig som D300s eftersom den har vissa amatörfunktioner och saknar vissa proffsfunktioner"

"Jo, men Nikon säger att D7000 ersätter D300s och D90, dessutom har den högre uppplösning och bättre brusegenskaper"

Ni kan upprepa det här i all oändlighet! D7000 HAR bättre brusegenskaper och högre upplösning, den HAR också några amatörfunktioner och den SAKNAR några proffsfunktioner. Ni säger ju inte emot varandra! Det är ju mer som stämsång än en diskussion för fan :)

Förstår ni hur drygt det är att höra det upprepas i 5 sidor?

Dessutom är det ju fullständigt meningslöst att diskutera om Nikon kommer att ersätta D300s med en liknande kamera. Det är ju liksom inget man diskuterar sig fram till utan något som Nikon egenväldigt bestämmer.
Tummen upp på detta! Varför ska det alltid tjafsas som småflickor i forum.
 
En kompakt eller en kameramobil kan ju vara ett alternativ till en DSLR, så det beror väl på vilka behov och krav man har huruvida den o den modellen är ett alternativ eller inte. Diskusionen här itråden har ju till stor del rört sig om huruvida D7000 kan ersätta D300(s). Själv kan jag inte se att den kan konkurera med 7D, det är en helt annan klass på handhavande och funktioner, och dessutom passar inte EF/EF-S objektiven vi Canonanvändare har. I den här klassen finns nog inte så många förstagångsköpare, så det måste mycket mer till för ett byte än att Nikon kommit lite närmare, eller lite förbi i något avseende. det kommer nytt undan för undan från olika håll, och det är lätt hänt att hamna i nyhetsnoja, men det brukar lägga sig så småningom.
Hur som helst så blir det intressant att se vad olika testare kommer fram till när D7000 och andra nyheter sätts under luppen.
 
Det är väl att förenkla världen lite väl. D3100 konkurrerar med en rad olika canonmodeller. Jag skulle säga att den ligger nära 550D, men givetvis är det alternativ till 500D också.

D7000 ligger nära Eos 60D, men kan säkert vara ett alternativ även för den som funderar på 550D och 7D.

Folk rör sig upp och ner. Man kan tänka sig att spara 2000 för att en annan modell uppfattas tillräcklig och tvärt om. Många valde ju att lägga 4000 kr extra på en D300 istället för en Canon 40D till Canons stora förvåning.

Resonerar man så kan ju alla APS-C-kameror sägas konkurrera med varandra eftersom de trots allt ligger så relativt lika i prestanda, hus och pris från ca 4000 - ca 14.000 kronor. I praktiken ligger valet hos konsumenten först och främst i valet av system, därefter modell.
 
Review av D7000

http://www.amateurphotographer.co.u...nd_shooting_news_301884.html?offset=&offset=1

"I found that image noise right the way to the limit of the standard ISO range is extremely well controlled. Venturing out before dawn I had no problems working handheld at ISO 3200 and 6400. Noise is there, obviously, and there is a quality jump between these last stops of sensitivity, but images taken at ISO 3200 show hardly any pattern at maximum print sizes, while those taken at ISO 6400 are lightly grainy but still completely free of chroma noise. "
 
D7000 är dock inte snabbare vs D300s om vi jämför

1) 6 bps med 15,5 MB/rawfil vs 8 bps med 12,1 MB/rawfil,

2) 11 bilder i buffert (170,5 MB) vs 18 bilder i buffert (217,8 MB).

All data vid 12-bit lossless compressed raw.
 
Senast ändrad:
En funktion som vore rolig nu när alla klarar 1080p i ca. 24bps om man kunde klara högre bildhastigheter i lägre upplösningar så att det blir höghastighetsfilmning, men vi kanske inte är där ännu i prestanda.

Säg 720p i 60 bps eller ännu högre i lägre upplösningar även om lägre upplösningar inte är så användbart.
Men en kul funktion vore det.

Vi får se framöver vad som händer.
 
En funktion som vore rolig nu när alla klarar 1080p i ca. 24bps om man kunde klara högre bildhastigheter i lägre upplösningar så att det blir höghastighetsfilmning, men vi kanske inte är där ännu i prestanda.

Säg 720p i 60 bps eller ännu högre i lägre upplösningar även om lägre upplösningar inte är så användbart.
Men en kul funktion vore det.

Vi får se framöver vad som händer.

Precis exakt det som Canon har på dom flesta av deras kameror som kan filma. Frågan är bara vad det är som gör att Nikon inte har det på D7000..
 
Resonerar man så kan ju alla APS-C-kameror sägas konkurrera med varandra eftersom de trots allt ligger så relativt lika i prestanda, hus och pris från ca 4000 - ca 14.000 kronor. I praktiken ligger valet hos konsumenten först och främst i valet av system, därefter modell.

Det är väl faktiskt så att Nikon och Canon överlappar varandra rätt så mycket i utbudet och inte rakt av har jämförbara modeller.

1000D vs D3100 vs 500D/550D vs D5000 vs ....osv osv

Det är möjligt att stå och vela mellan allt från 1000D till D5000 utan några större problem tycker jag.
Samma sak gäller de lite tyngre modellerna.

PS vill tacka alla inblandade för en klart underhållande tråd, fast jag vet inte om den ger så mycket som D7000 tråd :)
 
Det är väl faktiskt så att Nikon och Canon överlappar varandra rätt så mycket i utbudet och inte rakt av har jämförbara modeller.

1000D vs D3100 vs 500D/550D vs D5000 vs ....osv osv

Det är möjligt att stå och vela mellan allt från 1000D till D5000 utan några större problem tycker jag.
Samma sak gäller de lite tyngre modellerna.

Det intressanta är inte vilka modeller som är ärkerivaler utan att trenden är tydlig:

1) Det kommer fler APS-C-modeller - inte färre,

2) De uppdateras allt oftare,

3) De blir allt bättre,

4) Priset hålls uppe - man får mer för samma peng som tidigare (D7000 kostar lika mycket 2010 som D70 gjorde 2004 - 10990 kronor),

5) Videodelen blir allt viktigare,

6) Mindre kameror med spegellöshet mm tar andelar.
 
Resonerar man så kan ju alla APS-C-kameror sägas konkurrera med varandra eftersom de trots allt ligger så relativt lika i prestanda, hus och pris från ca 4000 - ca 14.000 kronor. I praktiken ligger valet hos konsumenten först och främst i valet av system, därefter modell.

Den som inte har någon systemkamera redan, eller bara en äldre med ett billigt objektiv, väljer nog mer på modell än märke. Det är i alla fall vad jag hör när jag pratar med läsare.

De flesta har ett prisspann, De kan tänka sig en kamera mellan si och så mycket, och om de verkligen vill ha en viss modell kan de sträcka sig lite mer. Sen kan man ju dessutom prioritera om i budgeten mellan objektiv och kamerahus.

Därför kan kameror med lite olika pris konkurrera, men knappast mellan 4 och 14 papp.
 
Den som inte har någon systemkamera redan, eller bara en äldre med ett billigt objektiv, väljer nog mer på modell än märke. Det är i alla fall vad jag hör när jag pratar med läsare.

De flesta har ett prisspann, De kan tänka sig en kamera mellan si och så mycket, och om de verkligen vill ha en viss modell kan de sträcka sig lite mer. Sen kan man ju dessutom prioritera om i budgeten mellan objektiv och kamerahus.

Därför kan kameror med lite olika pris konkurrera, men knappast mellan 4 och 14 papp.

Priset är en faktor medan prestanda, funktioner, prestige, storlek mm är andra faktorer för val av kamera.

Jag betvivlar starkt att Nikon kommer att sälja mängder av D7000 till personer som

a) inte har någon systemkamera innan,

b) inte själva medvetet valt kameramärke,

c) inte satt sig in i skillnaden gentemot andra modeller.

Dessutom är kameran som hästen - bara en del av hela kostnaden och åtagandet. Systemkameran är en del av systemet där objektiv, blixt, stativ mm är andra enheter.

D7000 kan komma att sälja mindre till dem som redan har en D90 eller D300s därför att D7000 inte ger personerna möjlighet att återanvända batterigrepp och extra batterier från sin gamla kamera utan dessa måste nyinköpas. D7000 är ju dessutom 2000 kronor dyrare i ingångpris än vad D90 kostade när den kom. Att uppgradera till D7000 från D90 om man måste göra sig av med gamla betterigreppet och tidigare extra batterier och köpa nytt blir kostsamt. Dessutom får man väldigt lite för sin begagande D90 (4000-5000 kronor?) nu när nypriset för D90 är drygt 7000 kronor och sänks ytterligare från 1 oktober.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.