Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d700, nu eller senare

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
jag står i funderingarna att köpa en d700 från usa där dom fortfarande är billiga.
blir lika dyrt att åka till usa på semester och köpa en där som att köpa en i sverige, eller så köper man från ebay och ber dom skriva nåt kul så att inte tullen tittar.

men nu till problemet, jag vet att det snart kommer en uppföljare.
men frågan är om det kommer att vara värt att vänta och köpa den nya som kommer vara dyrare och antagligen inte så mycket bättre.

själv tror jag inte att nikon skjuter sig i foten och storrar i d3s:ens sensor i d700:an och gör en d700s.
utan jag tror mer att det blir en d700 med d3x:ens sensor och videofunktion.

själv vet jag inte om jag skulle filma eller behöver alla dom megapixlarna.
dessutom har d700:an pyttelite bättre iso än d3x:en.

antagligen kommer den bli långsammare i serietagningen, eftersom den inte kan ha samma hastighet som d3x:en. 5 b/s är minimum idag tycker jag.

eller om det nu bara blir den ny d700 med videofunktion som d300:an samt 2-3000:- dyrare.

vad tror/tycker ni man bör göra?
 
jag står i funderingarna att köpa en d700 från usa där dom fortfarande är billiga.
blir lika dyrt att åka till usa på semester och köpa en där som att köpa en i sverige, eller så köper man från ebay och ber dom skriva nåt kul så att inte tullen tittar.

men nu till problemet, jag vet att det snart kommer en uppföljare.
men frågan är om det kommer att vara värt att vänta och köpa den nya som kommer vara dyrare och antagligen inte så mycket bättre.

själv tror jag inte att nikon skjuter sig i foten och storrar i d3s:ens sensor i d700:an och gör en d700s.
utan jag tror mer att det blir en d700 med d3x:ens sensor och videofunktion.

själv vet jag inte om jag skulle filma eller behöver alla dom megapixlarna.
dessutom har d700:an pyttelite bättre iso än d3x:en.

antagligen kommer den bli långsammare i serietagningen, eftersom den inte kan ha samma hastighet som d3x:en. 5 b/s är minimum idag tycker jag.

eller om det nu bara blir den ny d700 med videofunktion som d300:an samt 2-3000:- dyrare.

vad tror/tycker ni man bör göra?

"dessutom har d700:an pyttelite bättre iso än d3x:en."


Det är mer än pyttelite
 
ja men det räcker att vi konstaterar att d700:an har bättre iso, mer eller mindre spelar ingen roll.
vill bara försöka få lite bra argument ifall man ska slå till nu.

köper man från kina/usa kan man få en för ca 16.000:- så kan man köpa till en 3 årig världsgaranti för 2500:- extra.
 
om du läste så skrev jag ifall man kunde skriva något på paketet så tullen inte bryr sig om paketet, annars är det lika billigt att åka och köpa en i usa, så får man resan på köpet :)

sen hade japanphoto den för ca 23.000:- inkl en sb900
 
Hej

Hej,

Det verkar so enligt rykten efter rykten att D700 inte kommer att få en efterföljare år 2010, utan den kommer att komma ut 2011. Så du får vänta i månader, ja kanske över ett år tills efterföljaren kommer. Det är ganska lång tid :/

Dessvärre betyder inte att om de skriver ned tullvärdet att tullen inte öppnar paketet och blir misstänksamma och begär kvitto :(
Det har hänt mig förr-
 
jag vet att de har begärt kvitto innan för mig också.
men om jag ber butiken skicka ett paket med kameran i och märka den "broken camera for repair" eller "testartikel" och sen skickar kartongen med laddaren och allt sånt och märker paketet "accessories" så bör det gå.

tullen borde inte ta upp kameran och testa den om den fungerar eller inte?
 
men det är frågan om företaget är villiga att göra det, och skriva ner värdet.
det har dom inte vart innan pga försäkringsvärdet.

sen får det inte vara skrivet ifrån någon företagsadress heller.
så jag får ebaya mig runt och hitta någon säljare som möter mina krav haha.

tror även att d700:an kommer leva ett bra tag i prestanda och det är frågan ifall den om kommer ligga kvar ett långt tag innan den får en lika "billig" ersättare med bättre prestanda.

för jag tror inte nikon skjuter sig själva i foten och riskerar att folk köper den istället för någon av deras "riktiga" proffshus
 
Butiker i USA är lite svåra angående att skriva ned saker och dylikt. Enligt lag får man ju inte göra det, så de fegar ut. Men i asien (främst HK av egen erfarenhet) är det en helt annan sak. De skriver ned varan till önskat värde, skriver som sample test osv.
 
det finns vissa riktiga bra säljare i hk, oftast är leveranserna riktigt snabba.
en gång hade jag en vara efter 4 dagar, så nu ska jag leta säljare ifrån hk.
såg en ifrån hk som erbjöd gratis framt samt 1, 3 eller 5 års världsgaranti som tillägg.
 
Tittade lite snabbt på BH Photos hemsida priset för en D 700 är Ca 19000 där med en Dollar kurs på Ca 8 kr. Det är en sak om man åker över och handlar skicka efter vet i fan om jag skulle våga. Handlade på BH photo när jag var över 2008 då var det riktigt billigt dollarn låg på 6 kr. Nu tjärnar man inte så mycket på det, Ska åka över i höst igen men kommer nog ite handla något om inte dollar kursen sjunker. Finns nog inte många människor som går genom rött i tullen och säger titta vad jag köpt dom är nog väldigt få i alla fall
/simon
 
om du läste så skrev jag ifall man kunde skriva något på paketet så tullen inte bryr sig om paketet, annars är det lika billigt att åka och köpa en i usa, så får man resan på köpet :)
Det är inte så smart att skylta på nätet med att man kommer begå brott. Det du gör vid en sådan operation är likvärdigt med stöld av pengar som alla vi andra här har betalat. Varför ska vi hjälpa en tjuv tycker du?

------------------------------

Åter till kameran. Det är inte alls säkert att det kommer en likvärdig uppföljare till D700. Den kan mycket väl bli enklare, då FF kommer att finnas i konsumentkameror förr eller senare.
 
nej det kanske är lite dumt att göra det, men jag skulle tro att 4/5 personer försöker så gott de kan att undvika tull och skatte-avgifter.

det var det jag tänkte också, d700:an kanske blir som canons 5d, att det kommer vara mellanklassens ff för ett tag framåt eftersom den redan är en såpass vass kamera.
 
nej det kanske är lite dumt att göra det, men jag skulle tro att 4/5 personer försöker så gott de kan att undvika tull och skatte-avgifter.
Detta är mycket märkligt, när minst hälften av dessa 4/5 personer röstar på vänsterblocket, som ju är för höga skatter. Förlåt OT, men jag blir rätt förbannad på sådant hyckleri.

---------------------------

D700 kommer säkert att hålla sitt begagnatpris ganska bra eftersom det börjar bli rätt svårt att hitta något som kan förbättras till nästa modell utan att höja priset. Därför tror jag att den är ett bra köp även ny i dagsläget, om man tror sig kunna vara nöjd med den i några år.
 
Köp gärna kamera i USA eller var som helst, men betala lagstadgade avgifter. Allt annat är , precis som Makten skrev, inget annat än stöld av den högre graden. D v s starkt planerad.

Jag blir så förbannad varje gång jag läser om sådant här hyckleri. Senast skröt ett par bekanta (obs bekanta-inte vänner) om hur billigt de fixat sina prylar. En kvart senare satt de och förfasade sig över s k bidragsfuskare och menade då personer som var förtidspensionerade.
"har minsann sett XXXX vara ute och gå och kan man gå kan man jobba"

Tilläggas bör att XXXX numera är död p g a den sjukdom vederbörande var förtidspensionerad för (eller som kamerasmugglarna uttryckte det "bidragsfuskare")

Som lök på laxen fortsatte de sen att försvara sina handlingar med att sortimentet och tillgängligheten är så risig i Sverige.

Och den blir väl inte bättre av att fler RIKTIGA fuskare köper varorna utomlands och därtill smugglar in dem i Sverige och därmed stjäl av hela svenska folket.
 
D700s kommer att ha video, men det farliga är att det kan få flera piklar (mellan 15 - 16MP) , detta kommer nog att sänka högISO prestandan (lite diffraktion också) som gjort denna kamera till en av de bästa Nikon gjort när man tänker på priset ....... Nikon vill/får inte ligga så långt efter Canon, men vill också behålla bildkvaliteten ...... så vi får se vad som händer nu i Photokina!
 
Köp gärna kamera i USA eller var som helst, men betala lagstadgade avgifter. Allt annat är , precis som Makten skrev, inget annat än stöld av den högre graden. D v s starkt planerad.

Jag blir så förbannad varje gång jag läser om sådant här hyckleri. Senast skröt ett par bekanta (obs bekanta-inte vänner) om hur billigt de fixat sina prylar. En kvart senare satt de och förfasade sig över s k bidragsfuskare och menade då personer som var förtidspensionerade.
"har minsann sett XXXX vara ute och gå och kan man gå kan man jobba"

Tilläggas bör att XXXX numera är död p g a den sjukdom vederbörande var förtidspensionerad för (eller som kamerasmugglarna uttryckte det "bidragsfuskare")

Som lök på laxen fortsatte de sen att försvara sina handlingar med att sortimentet och tillgängligheten är så risig i Sverige.

Och den blir väl inte bättre av att fler RIKTIGA fuskare köper varorna utomlands och därtill smugglar in dem i Sverige och därmed stjäl av hela svenska folket.

Kamera smugglare är väl att ta i ...
Svenska skatter är hiskeligt för skyhöga, jag menar jag köpte en RC bil i USA för 500 dollar när samma bil kostade lite över 7000:- i sverige .... Vettigt?
Jag tänker inte lägga ut massa pengar för att vara "snäll" mot svenska butiker osv.
Vissa saker köper jag i Sverige men ibland får det lov att vara.
Allt som har med batteri att göra till radiostyrt köper jag ifrån hongkong för riktigt billigt pris.
$44 kostar ett LiPo ack i hong kong och ett ack av samma kapacitet i sverige går på runt 1500:- till 2000:-. Och hong kong ackarna är fan bättre kvalité också.

Hur som helst, jag ser inga problem med att köpa utomlands och skriva ner det för att slippa tull och moms och allt sånt vad det är för det är så sjukt hela saken.
 
Kamera smugglare är väl att ta i ...
Svenska skatter är hiskeligt för skyhöga, jag menar jag köpte en RC bil i USA för 500 dollar när samma bil kostade lite över 7000:- i sverige .... Vettigt?
Jag tänker inte lägga ut massa pengar för att vara "snäll" mot svenska butiker osv.
Vissa saker köper jag i Sverige men ibland får det lov att vara.
Allt som har med batteri att göra till radiostyrt köper jag ifrån hongkong för riktigt billigt pris.
$44 kostar ett LiPo ack i hong kong och ett ack av samma kapacitet i sverige går på runt 1500:- till 2000:-. Och hong kong ackarna är fan bättre kvalité också.

Hur som helst, jag ser inga problem med att köpa utomlands och skriva ner det för att slippa tull och moms och allt sånt vad det är för det är så sjukt hela saken.

Ja att skattefuska är sjukt, brottsligt och ett svek mot oss andra... Maria
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.