Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Manuell fokus med D700
- Trådstartare Makten
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
http://cgi.ebay.com.sg/Nikon-Nikkor...83568673QQihZ001QQcategoryZ3323QQcmdZViewItemJa, jag säjer bara att jag vill ha en 55/1,2.
http://cgi.ebay.co.uk/55mm-f1-2-Nik...279388974QQcmdZViewItem?hash=item260279388974
Här har vi en fin jämförelse mellan Nikkor 50/1,2, 55/1,2 och 58/1,2 på D2X: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=24106628
Vilken är bäst?
"Note also the 55mm f1.2 is the sharpest of the three if you look at the egg in the center and look below at the glass blob you can see the differences."
Tillägg: Jag tror faktiskt att skillnaderna i skärpa mest beror på fokusfel. 55:an är bäst fokuserad om man ser på "ägget". 58:an är helt klart en skvätt fokuserad hitom motivet, vilket visar sig på den avsevärt mer utsmetade bakgrunden. 50:an verkar ha mist sfärisk aberration, och därmed känsligast för felfokus om man ska se till var bästa skärpa ligger.
Hur som helst är det väldigt intressant att alla tre verkar någorlunda lika.
58:an verkar ha mycket tjusigare bokeh än de övriga förresten. Men jag har börjat omvärdera det här med bokeh. Det är inte alltid en fördel att bokehn är så mjuk som möjligt, så jag tycker att 55:an ligger väldigt bra till om vi snackar snygga bakgrunder. Men det beror ju på hur bakgrunden ser ut, förstås.
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Observera att den andra Ebay-annonsen avser ett icke AI-objektiv, men det är å andra sidan en enkel biff att fixa om man är lite händig. I övrigt tror jag att båda går under beteckningen "N", som är en övergångsgrej mellan pre AI och AI. Så det är de senaste versionerna av 55:an, som bör ha samma antireflexbehandling som Nikkor-S.C. Mitt är ett tidigare Nikkor-S och har således mycket enkel antireflexbehandling.Tack för länkarna!
Jag ska ta mej en titt på dom där länkarna i morgon när mina ögon är lite mer öppna.
Jaså, du har provat Noct:en! Hur var den? Det vore kul att se lite bilder om du harOch japp! Det var det där lilla testet (samt att jag hade Noct:en hemma på prov) som avgjorde saken. Det är en 55:a jag ska köpa.
Tillägg: Här har du att frossa i, om du inte redan läst det: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/50mmnikkor/index3.htm
keckax
Aktiv medlem
Nej tyvärr så har jag inga bilder. Och i ärlighetens namn så har du nog en bättre glugg för "allmän" fotografering där hemma.
Nocten är väl egentligen specialanpassad för att få "stil" på ljuskäglor vid nattfoto. Tror jag...
Inte alls så skarp på största bländaren. Exemplaret jag testade kunde knappt ge kontrast öht vid focuspunkten.
/K
Nocten är väl egentligen specialanpassad för att få "stil" på ljuskäglor vid nattfoto. Tror jag...
Inte alls så skarp på största bländaren. Exemplaret jag testade kunde knappt ge kontrast öht vid focuspunkten.
/K
Makten
Aktiv medlem
Märkligt, den ska ju vara optimerad för att användas just vid full bländaröppning. Men "optimerad" behöver i och för sig inte betyda att det handlar om bästa möjliga skärpa, utan att det kanske mest rör sig om att rätta till olika aberrationer.Nej tyvärr så har jag inga bilder. Och i ärlighetens namn så har du nog en bättre glugg för "allmän" fotografering där hemma.
--------------------------------------
Här går det undan annars! Jag har just sålt D200:an och 12-24:an, samt ordnat lån. Jag har antagligen en D700 i näven till helgen
Palletheking
Aktiv medlem
Märkligt, den ska ju vara optimerad för att användas just vid full bländaröppning. Men "optimerad" behöver i och för sig inte betyda att det handlar om bästa möjliga skärpa, utan att det kanske mest rör sig om att rätta till olika aberrationer.
--------------------------------------
Här går det undan annars! Jag har just sålt D200:an och 12-24:an, samt ordnat lån. Jag har antagligen en D700 i näven till helgen
Du ser. Det kan vara rätt farligt för plånboken att testa en D700. Men sanningen är väl den att man ofta bestämt sig långt innan man velat erkänna det, ens för sig själv. Kul i alla fall att du gjort slag i saken. För mig blev köpet av D3 ett riktigt lyft. Den hade precis det lilla extra som jag saknat hos min Mark III. Du kommer bli lyrisk över täckningen i skuggpartierna och detaljåtergivningen på höga iso. Även när det brusar på rejält så finns detaljerna kvar.
Makten
Aktiv medlem
Ja, men som många av er säkert vet så är jag ganska oprylbögig "egentligen". En kamera som D700 har jag tjatat om sen D200:ans intåg på marknaden, men den fanns helt enkelt inte då. Så detta känns som ett fullt motiverat köp, även om det naturligtvis är dåraktigt dyrt för en så simpel pryl som en kamera. Jag kommer nog heller inte försvara den på prylbögsmanér, utan kritisera och analysera den precis som allt annat jag äger. D200:an har i mångt och mycket varit en fröjd att äga, och den övergick nu till lågt pris till en student som nog kommer ha mycket glädje av den. Det är intressant förresten hur vansinniga begagnatpriser en del sätter. Jag har sett D200r för uppåt 8-9000:-! Vem fan köper dessa?Du ser. Det kan vara rätt farligt för plånboken att testa en D700. Men sanningen är väl den att man ofta bestämt sig långt innan man velat erkänna det, ens för sig själv. Kul i alla fall att du gjort slag i saken. För mig blev köpet av D3 ett riktigt lyft. Den hade precis det lilla extra som jag saknat hos min Mark III. Du kommer bli lyrisk över täckningen i skuggpartierna och detaljåtergivningen på höga iso. Även när det brusar på rejält så finns detaljerna kvar.
Angående prestanda så finns det nog så det räcker och blir över.
Apropå det där med sökare igen förresten, så kikade jag i köparens Pentax MX. Götapetter vad stor sökaren var! Men å andra sidan var den ganska mörk och luddig.
Tillägg: Jösses, inte undra på att den var stor. 0,97x förstoring! :-O
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Sådär ja, då var man med D700! Synnerligen trevligt må jag säga Jag har knappt hunnit göra så mycket mer än ställa in grundläggande inställningar efter min smak, men det lilla jag provat mina klenoder (läs manuella Nikkor) så verkar det väldigt lätt att fokusera manuellt. Är det några problem att se direkt på mattskivan vad som försiggår - vilket det uppenbarligen kan vara när det är riktigt skumt inomhus - så verkar "gröna plutten" funka klockrent. Har hittills inte missat fokus på någon manuellt fokuserad bild. Däremot med AF, hehe. Jag inhandlade nämligen även ett Sigma 20/1,8. En glugg som fått både ris och ros, i massor åt båda håll. Det lilla jag provat så verkar det hur roligt som helst. 20 cm närgräns och f/1,8 vid den bildvinkeln ger oanade möjligheter:-D Fokus hamnar precis rätt när den väl låser, men den jagar en del när det är mörkt. Inga problem om man först ställer fokus så gott man kan med ögat och sen kör AF, så verkar det bli perfekt.
Jag återkommer när jag bekantat mig med kameran
Jag återkommer när jag bekantat mig med kameran
johan.morck
Aktiv medlem
Grattis Martin! Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men D700 (och sannolikt D3) har något jag aldrig tidigare upplevt på tidigare DSLR. Allt är liksom roligare. Ooh visst, det är svårt att hålla fingrarna borta.
Ser fram emot att se bilder från Sigma 20/1.8. Rätt unikt objektiv.
(Kenneth, vi får ta en FX-träff snart ;-)
johan.morck
Aktiv medlem
WOW! Läcker bildvinkel i kombination med kort skärpedjup.
Hur är distorionen och CA? Hur är kanterna? Är den skön att fokusera manuellt?
keckax
Aktiv medlem
Grattis Martin! Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men D700 (och sannolikt D3) har något jag aldrig tidigare upplevt på tidigare DSLR. Allt är liksom roligare. Ooh visst, det är svårt att hålla fingrarna borta.
Japp, helt klart!
/K
Makten
Aktiv medlem
Jag vet alldeles för lite för att svara på de frågorna än, men jag tycker att skärpan verkar alldeles utmärkt vid f/1,8 om man nu ska ägna sig åt kort skärpedjup. Då är det inte så kritiskt nämligen. Jag skulle tro att det inte är nån höjdare med en landskapsbild vid den bländaröppningen däremot;-) Objektivet vinjetterar som synes ganska rejält (bilden är beskuren i överkant), men det behöver inte vara något större problem då det blir mörkt först utåt hörnen. Manuell fokusering känns riktigt bra, då den "bromsas" lagom mycket av utväxlingen till skruvmejseldriften. Dock både hör man och känner att denna dras runt, men det tycker jag inte gör något.WOW! Läcker bildvinkel i kombination med kort skärpedjup.
Nu ska jag gå och nanna, för nytt jobb sliter på orken. Jag kommer nog att fota en del i morgon efter middan, men det får bli i JPG tills jag lyckats lista ut hur jag ska bete mig med råfilerna. Spontant tycker jag att JPG-filerna ser såpass bra ut så att jag nog kommer att köra JPG + RAW och sen radera alla råfiler utom dem jag verkligen vill lägga ner extra tid på.
Gonatt!
OscarM
Aktiv medlem
oj, med en D700 och ett 20/1.8, finns det nåt tillfälle där man inte kan fota då tro? har ett 20/1.8 jag med, och det eller 30/1.4 brukar åka på kameran (oftast en D80) när jag slänger med kameran till sociala sammankomster, behövs inte mycket ljus för att det ska bli en bild. 20mm kan vara i vidvinkligaste laget för en FX-kamera dock i mitt tycke. men det är ett kul objektiv med ljusstyrkan å närgränsen!
tycker att AF funkar rätt bra med objektivet, även i dåligt ljus. iaf om man jämför med 30/1.4, 28/2.8 eller 50/1.8 de två sisnämnda har lite för snabb utväxling i fokusen (4-5 varv mot 20/1.8 som har 11 varv på skruven IIRC) som gör att det gäller att man har mer kontrast vid fokuspunkten än vad som krävs för att 20/1.8 ska sätta fokus oftast.
hur skarpt det är spelar oftast inte så stor roll för min del, är det bra ljus har jag zoomar som klarar situationen.
skönt att du gjorde slag i saken å köpte en D700 så du får stor sökare å ljusstarka vidvinklar osv...
tycker att AF funkar rätt bra med objektivet, även i dåligt ljus. iaf om man jämför med 30/1.4, 28/2.8 eller 50/1.8 de två sisnämnda har lite för snabb utväxling i fokusen (4-5 varv mot 20/1.8 som har 11 varv på skruven IIRC) som gör att det gäller att man har mer kontrast vid fokuspunkten än vad som krävs för att 20/1.8 ska sätta fokus oftast.
hur skarpt det är spelar oftast inte så stor roll för min del, är det bra ljus har jag zoomar som klarar situationen.
skönt att du gjorde slag i saken å köpte en D700 så du får stor sökare å ljusstarka vidvinklar osv...
Makten
Aktiv medlem
Klart det finns, men gränserna är verkligen flyttade till något helt absurt:-D Det största problemet verkar vara att Sigman är jävligt dålig på att låsa fokus när motivet inte är så kontrastrikt. Den blåser förbi bara, med följden att det blir ett evigt jagande. I gott ljus går fokus riktigt fort (antagligen går det för fort i mörker) och fokus hamnar precis rätt, i alla fall med mitt exemplar.oj, med en D700 och ett 20/1.8, finns det nåt tillfälle där man inte kan fota då tro?
Jag hade inga särskilda förväntningar faktiskt, men jag tror att jag valde precis rätt. Jag köpte det begagnat, och det råkade vara det första annonssvar jag fick av tre annonser. De två andra var Sigma 15-30/3,5-4,5 och Nikkor 24/2,8 AI-S. 15-30 tror jag kan vara riktigt prisvärt. Det är ju nästan så vidvinkligt det kan bli, och med skaplig ljusstyrka ändå. Priset är också förhållandevis lågt; fyratusen i butik. Men nu blev det 20/1,8, och jag tycker nog att det är en perfekt brännvidd för mina vidvinkelbehov.har ett 20/1.8 jag med, och det eller 30/1.4 brukar åka på kameran (oftast en D80) när jag slänger med kameran till sociala sammankomster, behövs inte mycket ljus för att det ska bli en bild. 20mm kan vara i vidvinkligaste laget för en FX-kamera dock i mitt tycke. men det är ett kul objektiv med ljusstyrkan å närgränsen!
Stämmer bra med mina iakttagelsertycker att AF funkar rätt bra med objektivet, även i dåligt ljus. iaf om man jämför med 30/1.4, 28/2.8 eller 50/1.8 de två sisnämnda har lite för snabb utväxling i fokusen (4-5 varv mot 20/1.8 som har 11 varv på skruven IIRC) som gör att det gäller att man har mer kontrast vid fokuspunkten än vad som krävs för att 20/1.8 ska sätta fokus oftast.
Japp, det var exakt vad jag ville åt!skönt att du gjorde slag i saken å köpte en D700 så du får stor sökare å ljusstarka vidvinklar osv...
----------------------------------
Och så lite negativt. Varför, varför, varför i hela fridens namn kan man inte lägga till slutartid vid auto-ISO i "min meny"? Det är ju helt värdelöst att kunna slå igång auto-ISO från den menyn om man ändå måste gräva i den vanliga menyn för att ändra tiden då den aktiveras. För det är väl ingen som använder en och samma slutartid oavsett brännvidd? På D200:an låste jag menyn "senaste objekt" eller vad den hette, där auto-ISO med alla inställningar då låg lättåtkomligt. Jag använder i stort sett alltid auto-ISO, och nu måste jag då rota djuuuupt i menyerna varje gång jag byter objektiv. Idiotiskt, minst sagt. Det jag får göra är att köra M-läge när det blir mörkt helt enkelt. Då ställer man ju slutartiden med ena inmatningshjulet, varpå denna hålls konstant inom det förvalda ISO-området för auto-ISO.
OscarM
Aktiv medlem
kan det vara så att D700 har för snabb fokusering, å att det gör att den låser fokus sämre kanske? har för mig att jag läst att en del upplever canons AF som att den saktar ner lite granna i dåligt ljus. låter smart i mina öron iaf om man kunde ha nån sån inställning att man byter hastighet mot säkerhet i dåligt ljus.
kul att det fokuserar rätt, jag har haft tur med mina sigma-gluggar. verkar fokusera rätt. mitt nikon 180/2.8 (ej D) felfokuserar dock med min D1H märkligt nog. vet inte riktigt om mitt 17-50/2.8 fokuserar helt rätt på alla avstånd, tycker det borde vara skarpare ibland.
ang auto-iso så hade det vart kanon om man kunde haft ena ratten till iso-inställning, som det är idag, medan andra är till auto-iso on/off. har inte pentax auto-iso, och nån lösning med t.ex att ena hjulet är undre iso medan andra är max-iso tro?
jag köpte mitt 20/1.8 på ebay, blev 2050 kronor å då fick jag med uv-filter, nåt mer filter (81b kanske?), å polfilter.
slängde på mitt tokina 12-24 på kameran, å 20mm på FX är rejält vidvinkligt! vill du ha vidvinkligare får du väl leta rätt på ett tokina 17/3.5 kanske...
kul att det fokuserar rätt, jag har haft tur med mina sigma-gluggar. verkar fokusera rätt. mitt nikon 180/2.8 (ej D) felfokuserar dock med min D1H märkligt nog. vet inte riktigt om mitt 17-50/2.8 fokuserar helt rätt på alla avstånd, tycker det borde vara skarpare ibland.
ang auto-iso så hade det vart kanon om man kunde haft ena ratten till iso-inställning, som det är idag, medan andra är till auto-iso on/off. har inte pentax auto-iso, och nån lösning med t.ex att ena hjulet är undre iso medan andra är max-iso tro?
jag köpte mitt 20/1.8 på ebay, blev 2050 kronor å då fick jag med uv-filter, nåt mer filter (81b kanske?), å polfilter.
slängde på mitt tokina 12-24 på kameran, å 20mm på FX är rejält vidvinkligt! vill du ha vidvinkligare får du väl leta rätt på ett tokina 17/3.5 kanske...
johan.morck
Aktiv medlem
Och så lite negativt. Varför, varför, varför i hela fridens namn kan man inte lägga till slutartid vid auto-ISO i "min meny"? Det är ju helt värdelöst att kunna slå igång auto-ISO från den menyn om man ändå måste gräva i den vanliga menyn för att ändra tiden då den aktiveras. För det är väl ingen som använder en och samma slutartid oavsett brännvidd? På D200:an låste jag menyn "senaste objekt" eller vad den hette, där auto-ISO med alla inställningar då låg lättåtkomligt. Jag använder i stort sett alltid auto-ISO, och nu måste jag då rota djuuuupt i menyerna varje gång jag byter objektiv. Idiotiskt, minst sagt. Det jag får göra är att köra M-läge när det blir mörkt helt enkelt. Då ställer man ju slutartiden med ena inmatningshjulet, varpå denna hålls konstant inom det förvalda ISO-området för auto-ISO.
Jag har sparat olika fotograferingsbankar, en för vidvinkel, en normal, etc. Alla har olika specificerat Auto-ISO, anspassade för tex ett 28mm, ett 50mm, 85mm, etc. Sätter jag bara på mitt 28mm så rtycker jag Fn och kommer till Min meny och där är bildbankerna direkt, bara att välja och vraka.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag har haft en Mark III nyligen samt en drös med analoga Canon-kameror. Min erfarenhet är att i normal belysning så focuserar canon snabbare mycket tack vare sin USM som känns rappare än Nikons af-s. Men när ljuset tryter så är Nikons kameror överlägsna i att hitta focus. De är klart distinktare i skum belysning och jagar inte alls på samma sätt som Canon. Med min mark III fanns vissa typer av motiv där kameran nästan vägrade att hitta focus. Min D3 har inga problem i några sammanhang att focusera rätt.kan det vara så att D700 har för snabb fokusering, å att det gör att den låser fokus sämre kanske? har för mig att jag läst att en del upplever canons AF som att den saktar ner lite granna i dåligt ljus. låter smart i mina öron iaf om man kunde ha nån sån inställning att man byter hastighet mot säkerhet i dåligt ljus.