Annons

Efterfrågan på och leverans av Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: D700 ej tillräckligt bra

Teodorian skrev:

Här har jag jämfört en 12 MP-bild tagen med Nikon D3, 14-24/2.8, 14 mm, f11 dels i original med crop, dels i samma utsnitt efter interpolering i CS2 till 100 x 66,5 cm i 240 dpi.

Originalbilden och dess "större bror" ovanpå. Utsnittet är rödmarkerat.

Ursäkta en dum fråga, men vad har du jämfört med?
Ena bilden är tagen med en Nikon D3, den andre...?

Teodorian skrev:
Skulle verkligen en F6:an med bra negativ färgfilm slå D3/D700 i upplösning?

Nej, det gör den inte. Det är sedan länge passerat, redan med en 8MP APS-C DSLR (FOTO har testat)

Teodorian skrev:
Hur mycket bättre detaljnivå skulle en mellanformatskamera prestera?

Inte bättre alls (igen, FOTO har testat). Om jag inte minns fel så fick 6x45 på tafsen redan av 1Ds. Men den rådde inte på 6x7. Vi är sedan länge förbi mellanformatet i upplösning. Det beror precis som vanligt på optiken.

magnus67 skrev:
Nej, varför skulle det vara orättvist? För mig är det en mycket rimlig jämförelse.

Exakt, för dig är de det. För någon annan, inte alls. Nog om detta, kameror innehåller betydligt mer idag än den gjorde för 20 år sedan.

Re: Re: Re: Re: Re: D700 ej tillräckligt bra

Essen skrev:

Jag har testat en D60 (10.1MP) mot D3:an i DX-läge (5.1MP) och därefter interpolerat. Man ser ingen skillnad på dessa bilder vid normalt betraktningsavstånd, knappast någon vid pixelpeeping. Hoppas att vi någon gång kan släppa detta med pixlar..och koncentrera oss på andra, viktigare saker som DR.

Re: Re: Re: Re: Re: D700 ej tillräckligt bra

Essen skrev:

Det är samma bild: först i originalupplösningen dvs 36x24 cm i 300 dpi (4256x2832 px), sedan i en interpolerad variant (med bicubic sharper i CS2) till 100x66,5 cm i 240 dpi (9449x6287 px). Därefter har "samma" utsnitt gjorts i de båda bildvarianterna.

Hur stor skillnad ser ni mellan de två versionerna?

Senast ändrad:
janne_145 skrev:
nästan exakt samma grejjer som i D300 fast fulare sökare samt FX
Jösses,jag tycker att D700:ans sökare är enormt mycket snyggare. D200 och D300 ser liksom ihoptryckta ut.
Betydelsen är egentligen ingen, men det skadar ju inte att kameran ser bra ut.

;-)

Dåliga nyheter:

Enligt samtal med Kameradoktorn i kväll kommer Nikon inte att kunna leverera som lovat. Bara 1/3 av vad som sagts kommer i morgon. Resterande beställda kameror är försenade.

För SB-900 finns ingen bekräftad leveranstid alls så där får vi vackert vänta och hoppas på att det inte skall dröja alltför länge.

Teodorian skrev:
Enligt samtal med Kameradoktorn i kväll kommer Nikon inte att kunna leverera som lovat. Bara 1/3 av vad som sagts kommer i morgon. Resterande beställda kameror är försenade.
Nämen, vad oväntat! Det har ju aldrig hänt förut.
Konstigt att folk tror dem varje gång.

Vänta på nya grejjer får man väl alltid göra. Inte någon nyhet att Sverige inte är högprio om man jämför med resten av världen. Har själv väntat på mitt nya tele i snart åtta månader :S

// Daniel

Skulle väl säga att jag är en 1:a. För de första älskar jag D3ans storlek och vikt. Allt annat känns för litet och "ostabilt" numera. Det är som gjord för min hand känns det som.
Dock funderar jag som sagt nu på att sälja gamla bettan (D2Xan) och införskaffa en D700 som jag kan ha som back-up och även som resekamera (ja, jag erkänner att jag inte alltid skulle orka släpa på en D3a på resan). Nu när man dessutom införskaffar mer objektiv som är kompatibla med fullformat så passar de utmärkt med en D700a som kan utnyttja dem.

Teodorian skrev:
Dåliga nyheter:

För SB-900 finns ingen bekräftad leveranstid alls så där får vi vackert vänta och hoppas på att det inte skall dröja alltför länge.

Lasse sa att det kommit ca 200 st, det är ju möjligt att Kameradoktorn inte får vad de beställt, men det är väl knappast någon nyhet. Nikon måste ju dela upp mellan butikerna.

Birdman skrev:
Vänta på nya grejjer får man väl alltid göra. Inte någon nyhet att Sverige inte är högprio om man jämför med resten av världen. Har själv väntat på mitt nya tele i snart åtta månader :S

// Daniel

nja, efter fadäsen med D200 så har Nikon HQ föstått att svenskarna är köpkraftiga och Nikon nordic får nu en lite större tilldelning.

Vilken glugg har du väntat på?

Birdman skrev:
AF-S 600/4 VR
Ingen dussinglugg precis, men 8 månader tycker jag är lite i längsta laget ändå.Hoppas den dyker upp snart. Själv hade jag nästan varit sjuk av längtan om jag befunnit mig i din sits. Men jag är lite undrandes till varför du beställer en sådan glugg från en svensk detaljist. Du borde kunna tjäna typ 20000 kr på att ta hem den från ex B&H.

Jeppe skrev:
Lasse sa att det kommit ca 200 st, det är ju möjligt att Kameradoktorn inte får vad de beställt, men det är väl knappast någon nyhet. Nikon måste ju dela upp mellan butikerna.

Enligt Kameradoktorn skulle de tidigare fått beskedet att de skulle få tillräckligt många D700 för att täcka alla deras beställningar. Nu hade de fått ett nytt besked att en sändning blivit en vecka försenad.

paul innergård skrev:
Ingen dussinglugg precis, men 8 månader tycker jag är lite i längsta laget ändå.Hoppas den dyker upp snart. Själv hade jag nästan varit sjuk av längtan om jag befunnit mig i din sits. Men jag är lite undrandes till varför du beställer en sådan glugg från en svensk detaljist. Du borde kunna tjäna typ 20000 kr på att ta hem den från ex B&H.

Nä, det är absolut inte någon dussinglugg och jag är sjukt av längtan att många års dröm snart ska gå i uppfyllelse :D

Appropå att spara lite pengar på att ta hem det från USA (de är ju inte lika "billiga" som Canons dito) så gör man inte det på just denna glugg. Priset äts upp av momsen och de andra tilläggen så det diffar bara på någon tusenlapp. Hade jag däremot varit i USA och den hade funnits på plats i butik (vilket den oftast inte är vad jag förstått) hade det kanske varit en annan grej, men jag är även i en sits där jag heller inte vill göra något som man inte får.

// Daniel

Senast ändrad:
Birdman skrev:
Nä, det är absolut inte någon dussinglugg och jag är sjukt av längtan att många års dröm snart ska gå i uppfyllelse :D

Appropå att spara lite pengar på att ta hem det från USA (de är ju inte lika billiga som Canons dito) så gör man inte det på just denna glugg. Priset äts upp av momsen och de andra tilläggen så det diffar bara på någon tusenlapp. Hade jag däremot varit i USA och den hade funnits på plats i butik (vilket den oftast inte är vad jag förstått) hade det kanske varit en annan grej, men jag är även i en sits där jag heller inte vill göra något som man inte får.

// Daniel
OK då fattar jag. Har för inte länge sedan varit Canon-ägare och det är nog de prisskillnaderna jag tänkte på. Hoppas din glugg dyker upp snart.

Jeppe skrev:

Men de sa inget om SB-900 förstås?
kameran skiter ja i, bara jag får min blixt ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar