ANNONS
Annons

Manuell fokus med D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft både 135 2,0 ai, ais 0ch 180 2,8 ais ED. 180 2,8 var som jag minns det strået vassare. Kanske beroende på ED-glas som 135:an saknar. Jag skulle också vilja ha den manuella 180 2,8 men eftersom jag äger af-modellen så känns det onödigt. Tror också att af-varianten är bättre, men det är bara en gissning. Kan dock nämna att manuell focus med 180 2,8 af är väldigt bra. Inte bara för att focusringen är väldämpad utan också för att focusdraget är ovanligt långt för att vara en af-glugg. Det längsta focusdrag som jag känner till bland af-optik. problemet för mig är dock att har jag af så använder jag af. Är gluggen manuell från början så har man inget att välja på.

Jag har ägt AF 180 och faller kanske för den varianten än en gång då den är liten smidig och vass. Möjligtvis är den dessutom något lättare än den manuella, om så är fallet så får det bli Af.

/K

Jag måste visa vad 35:an går för också, när jag ändå håller på. Jag tycker att den presterar helt okej redan vidöppet, även om där finns en del aberrationer.

Hela: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_35/DSC_0151.jpg

100% visningsupplösning: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_35/DSC_0151_crop.jpg

Tillägg: Observera förresten hur skärpedjupet ökar utåt kanterna (syns bäst uppe till vänster) på grund av mekanisk vinjettering! En inte alltför snygg effekt, men med 52 mm filtergänga (och därmed liten frontlins) så är det nog oundvikligt.

Den måste väl vara uppskärpt något va? hursom, riktigt rolig glugg... Den också!

Skönt att ha optik som äntligen visar vad dom går för va?

/K

Den måste väl vara uppskärpt något va? hursom, riktigt rolig glugg... Den också!
Helbilden är skapligt skärp och utsnittet är "grundskärpt" i ACR. Men skärpning är ju nödvändigt i någon mån, så jag tycker att det är vettigast att visa bilder såsom de är tänkta att publiceras. Utsnittet kan gott skärpas betydligt mer utan större artefakter:)

Skönt att ha optik som äntligen visar vad dom går för va?
Ja, verkligen. Jag sitter och myser när jag behandlar bilderna! Naturligtvis skulle resultatet bli bättre med moderna objektiv, men det kan jag köpa framledes. En fin normalzoom motsvarande Canons 24-105/4 IS skulle jag kunna lägga en hacka på, men jag blir mer och mer tveksam till 24-70. Den känns för stor, tung och dyr, samtidigt som prestanda inte alltid verkar vara på topp utåt bildkanten. Sigma 50/1,4 HSM lockar också, men den är lite för stor och tung den med.
Den manuella banan tillåter massor av roliga objektiv med olika karaktärer, för att inte säga personligheter, till mycket låga priser. FX-sensorn trollar fram mycket gott ur vad som helst verkar det som, så jag tuffar nog på med enkla objektiv ett tag framöver:)

Tillägg: Såhär presterar Sigman vidöppet på långt avstånd förresten! Sjukt bra, tycker jag. Hela bilden, följt av utnitt från mitten och sen övre vänstra hörnet.

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_20/DSC_0104.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_20/DSC_0104_crop2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_20/DSC_0104_crop1.jpg

Tillägg 2: Och nedbländat till f/4, först hela och sen utsnitt för skärpa och bokeh:

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_20/DSC_0187.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_20/DSC_0187_crop.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_20/DSC_0187_crop2.jpg

Senast ändrad:
Ja gudars! Och jag som ratat gluggen för alla rykten om att den skulle vara så mjuk upp till 2,8!

Hmm, man ska prova själv och ge f_n i alla rykten. Cyberfoto ger den iaf högt betyg såg jag.

/K

Ja, alla mina manuella objektiv presterar "bättre" (vilket naturligtvis är subjektivt) på den större sensorn. De beter sig helt annorlunda. 35:an har jag tyckt givit mycket CA oavsett bländare på DX, men den märker jag knappt av nu, eftersom den är mindre i förhållande till pixelstorleken. Det välvda skärpeplanet....

Kul läsning! Jag suktar också efter FF och min magkänsla har länge sagt mig de saker du beskriver. Men många forumrävar här på sidan menar att sweetspotanvändadet med cropkameran överväger. Därför har osäkerheten varit stor kring hur det kommer bli i praktiken, men med omdömen som detta så känner jag mig mer och mer säker på att gluggarna kommer prestera minst lika bra men förmodligen tom ännu bättre på FF. Kanske tom map kant/hörnskärpa...Ska bli kul!

Tror att många "mjuka" gluggar är mjuka just för de enorma upplösningkraven de Mpixelstinna cropkamerorna ställer... Sitter man och tittar i 100% på dem så blir man lätt luddig i pannan misstänker jag... :D

Idag trillade det ner en DK-17M från HKsupplies i brevlådan, som jag köpt från deras Ebay-butik för hela trehundra spänn (inklusive frakt och allt). Och nu jäklar är sökaren av den magnitud jag hela tiden önskat mig! Luppen verkar ge mycket god optisk kvalitet, så sökarbilden är skarp och klar med den monterad. Manuell fokus blev ännu lite lättare, och under min lilla promenad för en timme sen så hade jag inga som helst problem att fokusera mitt 55/1,2 precis rätt vid full glugg i det synnerligen usla ljuset (som "sämst" ISO 6400, f/1,2 och 1/60 sekund, så kanske ni begriper hur mörkt det var).
Jag kan bara rekommendera en sån här grunka, men jag skulle inte köpa den i Sverige eftersom priset då är 6-800:- beroende på butik.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200250167604

Även jag har funderat på DK-17m. Nackdelen med den och glasögon (och det därmed större avståndet till okularet) är väl att inte se hela sökarbilden samtidigt. Men kan man få tag på en billigt kanske det kan vara värt att testa iallafall.

Men efter ca en månad med D700 kan jag konstatera att det går ganska bra att fokusera gamla manuella objektiv även utan DK-17m. Ibland tycker jag dock det kan vara lite svårt, men det beror mest på att jag glömmer att ställa tillbaka okularets dioptrijustering efter att jag fotat utan glasögon :-(

Alltså, jag fotar med glasögon men jag tittar ej genom dessa, utan ovanför glasögonen. Jag kommer då en liten bit ifrån prismat med ögat. Jag undrar hur mitt sätt att titta genom okularet påverkar sökarbilden med en DK-17 påsmetad?

/K

Det blir nog inget vidare då, med glasögen eller om man tittar ovanför dem. Man måste nämligen hålla ögat ordentligt nära okularet för att se hela bilden. Det fina är att detta är ganska lätt utan glasögon, eftersom luppen sticker ut en hel del från kamerahuset.

Tillägg: Apropå det här med sökare så har jag lite problem att ställa dioptriinställningen på ett vettigt sätt. Hur ska man veta vilken inställning som är bäst när ögat lätt kan fokusera inom ett spann på kanske 3-4 "snäpp" på inställningsratten? Det kan kännas väldigt ansträngt när man fokuserar manuellt efter ett tag, men det är svårt att säga om det beror på inställningen. Jag använder i princip alltid linser, och tyvärr så ser jag betydligt bättre i sökaren utan dessa, men då ser jag istället inget när jag tar kameran från ögat.

Det blir nog inget vidare då, med glasögen eller om man tittar ovanför dem. Man måste nämligen hålla ögat ordentligt nära okularet för att se hela bilden. Det fina är att detta är ganska lätt utan glasögon, eftersom luppen sticker ut en hel del från kamerahuset.

Tillägg: Apropå det här med sökare så har jag lite problem att ställa dioptriinställningen på ett vettigt sätt. Hur ska man veta vilken inställning som är bäst när ögat lätt kan fokusera inom ett spann på kanske 3-4 "snäpp" på inställningsratten? Det kan kännas väldigt ansträngt när man fokuserar manuellt efter ett tag, men det är svårt att säga om det beror på inställningen. Jag använder i princip alltid linser, och tyvärr så ser jag betydligt bättre i sökaren utan dessa, men då ser jag istället inget när jag tar kameran från ögat.

Tror jag ska försöka ändå. Vad gör det om linsen hoppar ur bågen ibland om tillbehöret underlättar fokuseringen:)
Jag fokuserar nästan uteslutande manuellt nu och det gör ju bildtagandet ännu lite roligare faktiskt!
Tillbaks till rötterna liksom.

/K

Jag har märkt att det bästa är att justera när ögat varit oansträngt ett tag. Betrakta något på oändligt avstånd samtidigt som du justerar dipotriratten tills siffrorna i sökaren ser som skarpast ut, utan att dina ögon fokuserar om. Jag vet - det är lätt att säga - kan vara svårare att göra.

Jag tycker bättre om att fota utan glasögon, men får samma problem som du, ser inte så bra "utanför" kameran. Och som jag nämnde tidigare så är det lätt att glömma ställa tillbaka dioptriratten. Det går bra till en böjan eftersom ögat klarar att korrigera, men efter ett tag blir ögat trött och det blir svårare att fokusera. Tills man märker att ratten är felställd och ställer tillbaka den igen. Då är det som om nån skruvade av soft-filtret.

Jag har märkt att det bästa är att justera när ögat varit oansträngt ett tag. Betrakta något på oändligt avstånd samtidigt som du justerar dipotriratten tills siffrorna i sökaren ser som skarpast ut, utan att dina ögon fokuserar om. Jag vet - det är lätt att säga - kan vara svårare att göra.

Jag tycker bättre om att fota utan glasögon, men får samma problem som du, ser inte så bra "utanför" kameran. Och som jag nämnde tidigare så är det lätt att glömma ställa tillbaka dioptriratten. Det går bra till en böjan eftersom ögat klarar att korrigera, men efter ett tag blir ögat trött och det blir svårare att fokusera. Tills man märker att ratten är felställd och ställer tillbaka den igen. Då är det som om nån skruvade av soft-filtret.

Men det blir alltså skarpt ändå? Jag menar om man har dioptriratten fel och anstränger sig så sitter ändå skärpan? Det blir inte så att det man tycker är skarpt inte är skarpt typ. Och där det är lite suddigt är där skärpan i själva verket är? Eller hur funkar det?

Men det blir alltså skarpt ändå? Jag menar om man har dioptriratten fel och anstränger sig så sitter ändå skärpan? Det blir inte så att det man tycker är skarpt inte är skarpt typ. Och där det är lite suddigt är där skärpan i själva verket är? Eller hur funkar det?

Nej skärpan hamnar inte fel bara för att sökarens dioptrijustering inte är optimal. Men det blir svårare att manuellt ställa skärpan rätt eftersom sökarbilden inte är som skarpast och ögat blir trött fortare.
Man kan säga att det blir svårare att veta säkert vad man tycker är skarpast. (Sen finns ju fokuseringsindikatorerna till hjälp som talar om var hur man ska skruva på skärperingen.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar