Annons

Manuell fokus med D700

Produkter
(logga in för att koppla)
kan det vara så att D700 har för snabb fokusering, å att det gör att den låser fokus sämre kanske? har för mig att jag läst att en del upplever canons AF som att den saktar ner lite granna i dåligt ljus. låter smart i mina öron iaf om man kunde ha nån sån inställning att man byter hastighet mot säkerhet i dåligt ljus.
kul att det fokuserar rätt, jag har haft tur med mina sigma-gluggar. verkar fokusera rätt. mitt nikon 180/2.8 (ej D) felfokuserar dock med min D1H märkligt nog. vet inte riktigt om mitt 17-50/2.8 fokuserar helt rätt på alla avstånd, tycker det borde vara skarpare ibland.
Ja, jag tror att den går "fortare än vad som är meningen" när det gäller Sigman. När den väl låser så går det undan värre nämligen. Motorn är väl rätt krallig i kamerahuset antar jag.
Det där med felfokusering verkar vara ett av världens olösta mysterier. Det kan tydligen uppstå på helt olika grunder men med samma resultat. Hur faen kan två olika icke AF-S-objektiv fokusera rätt respektive fel på en och samma kamera. Det borde vara omöjligt, åtminstone om de har samma ljusstyrka. Men så är det tydligen inte:-O

ang auto-iso så hade det vart kanon om man kunde haft ena ratten till iso-inställning, som det är idag, medan andra är till auto-iso on/off. har inte pentax auto-iso, och nån lösning med t.ex att ena hjulet är undre iso medan andra är max-iso tro?
För min del spelar det ingen roll hur man når inställningen av auto-ISO, bara det går fort. Och det gör det verkligen inte nu. Så enormt idiotiskt och i praktiken sämre än hos D200. Jag fattar över huvud taget inte varför det finns några begränsningar i vad man "får" lägga i "min meny". Det skulle givetvis rent mjukvarumässigt vara hur enkelt som helst att tillåta vilka val som helst i den menyn. Men nejdå, inte ska fotografen själv få bestämma vilka inställningar som är viktiga:-( Undrar om man kan lägga förslag på framtida firmware-uppgraderingar, för den här begränsningen känns väldigt korkad och ogenomtänkt. Det vore intressant att veta om D3 funkar likadant, eller om man lagt in begränsningen som en "strypning" på D700 bara för att man inte ska få samma funktioner, trots att de finns där egentligen.

jag köpte mitt 20/1.8 på ebay, blev 2050 kronor å då fick jag med uv-filter, nåt mer filter (81b kanske?), å polfilter.
Jag gav tvåtusen jämnt, vilket känns väldigt billigt med tanke på hur det presterar. Jag har fotograferat lite mer idag på eftermiddan, och det är riktigt trevligt. Det verkar faktiskt ge ganska låg distorsion, om än en aning vågformig. Vinjetteringen vid full glugg är hiskelig, men försvinner raskt nedåt f/4 eller så. Skärpan verkar god över hela bilden från f/5,6 utom möjligen i de yttersta hörnen, men det kan man ju inte direkt räkna med för det priset.

slängde på mitt tokina 12-24 på kameran, å 20mm på FX är rejält vidvinkligt! vill du ha vidvinkligare får du väl leta rätt på ett tokina 17/3.5 kanske...
Jag tror jag nöjer mig med 20 mm. Det känns som en lagom kompromiss istället för en zoom, när mitt nästa objektiv är 35 mm. Jag trivs bra med fasta objektiv:)

Jag har sparat olika fotograferingsbankar, en för vidvinkel, en normal, etc. Alla har olika specificerat Auto-ISO, anspassade för tex ett 28mm, ett 50mm, 85mm, etc. Sätter jag bara på mitt 28mm så rtycker jag Fn och kommer till Min meny och där är bildbankerna direkt, bara att välja och vraka.
Aha, det är ju ett alternativ. Men hur många banker kan man ha? Jag har fem objektiv och skulle vilja ha två olika banker i övrigt; en för normalfotografering och en för stativfoto. Då blir det 6 tillsammans, för auto-ISO är ju rätt ointressant med stativ;-)

Jag ägde en Sigma 20/1,8 till min Canon 5D och gillade den (men ersatte den så småningom med en 24-70/2,8). Det tråkiga var filterdiametern på 82mm, som gör det dyrt om man ska ha riktigt bra filter.

Polfilter:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=193982
Jag är rätt ointresserad av polfilter på vidvinkel, så det är skitsamma för mig.

Och så lite negativt. Varför, varför, varför i hela fridens namn kan man inte lägga till slutartid vid auto-ISO i "min meny"? Det är ju helt värdelöst att kunna slå igång auto-ISO från den menyn om man ändå måste gräva i den vanliga menyn för att ändra tiden då den aktiveras. För det är väl ingen som använder en och samma slutartid oavsett brännvidd? På D200:an låste jag menyn "senaste objekt" eller vad den hette, där auto-ISO med alla inställningar då låg lättåtkomligt. Jag använder i stort sett alltid auto-ISO, och nu måste jag då rota djuuuupt i menyerna varje gång jag byter objektiv. Idiotiskt, minst sagt. Det jag får göra är att köra M-läge när det blir mörkt helt enkelt. Då ställer man ju slutartiden med ena inmatningshjulet, varpå denna hålls konstant inom det förvalda ISO-området för auto-ISO.

Martin, börja med att välja "Lägg till objekt", därefter Fotograferingsmeny, sedan "Inställningar för ISO-känsl.". Nu trycker Du OK, alltså gå inte djupare in i menyn. Nu ska Du ha hela klabbet i "Min meny".

Martin, börja med att välja "Lägg till objekt", därefter Fotograferingsmeny, sedan "Inställningar för ISO-känsl.". Nu trycker Du OK, alltså gå inte djupare in i menyn. Nu ska Du ha hela klabbet i "Min meny".
Ja, se på fan!!! Tack, det var precis vad jag ville åt! :-D Nu kan jag sova gott.

Ja, se på fan!!! Tack, det var precis vad jag ville åt! :-D Nu kan jag sova gott.

Ännu bättre hade i alla fall jag sovit om någon av de programerbara knapparna hade haft möjlighet att även styra "av/på" och "kortaste slutartid" gällande auto-ISO, men jag har i alla fall "offrat" "AE-L AF-L"-knappen (vilken jag nästan aldrig använder) till att visa översta valet i "Min meny" och där ligger just Auto-ISO-funktionen.

Ännu bättre hade i alla fall jag sovit om någon av de programerbara knapparna hade haft möjlighet att även styra "av/på" och "kortaste slutartid" gällande auto-ISO, men jag har i alla fall "offrat" "AE-L AF-L"-knappen (vilken jag nästan aldrig använder) till att visa översta valet i "Min meny" och där ligger just Auto-ISO-funktionen.
Ja, programmerbarheten av knappar och menyer borde vara mindre begränsad. Men å andra sidan är den större än på de flesta andra kameror på marknaden skulle jag tro, möjligen D3 undantaget. Men det är klart att man har rätt att vara kinkig när det är en såpass dyr kamera. Nu blev jag i alla fall så nöjd som jag vill vara:)

------------------------------------

Hmm, nu blir det lite OT kanske eftersom tråden handlar om manuell fokus, men eftersom vi snackat om Sigma 20/1,8 en del så kanske det är läge att visa lite bilder?

Jag är mycket imponerad av detta objektiv, som jag trodde skulle vara rätt kass på full öppning. Men det funkar utmärkt! Visst är det lite låg kontrast och "glöd" över ljusa detaljer som håller hög kontrast, men det brukar vara vanligt hos de flesta objektiv som är ljusstarkare än f/2 ungefär. Inga problem alls om man bara vill ha ljusstyrkan för att kunna ta en bild i dåligt ljus eller för att få kort skärpedjup. Och kort skärpedjup med vidvinkel är sannerligen kul! Det blir svårt att se i smått format här, men det ser ganska absurt ut egentligen. Full glugg hela bilden, och sen 100% utsnitt från en detalj i skärpeplanet och lite av den ganska groteska bokehn utåt kanterna. Jag tror att detta kallas astigmatism, vilket innebär att oskärpecirklarna blir ovala på "fel ledd". De kan också bli ovala åt andra hållet, men då på grund av mekanisk vinjettering, vilket inte förekommer här, tydligen.

Bilagor

• DSC_0035.jpg
    DSC_0035.jpg
    97.4 KB · Visningar: 147
  • DSC_0035_crop.jpg
    DSC_0035_crop.jpg
    99.2 KB · Visningar: 150
  • DSC_0035_bokeh.jpg
    DSC_0035_bokeh.jpg
    97.7 KB · Visningar: 151

Tack för det tipset. Jag har saknat det på min D3 (som alltså inte heller tillåter vad som helst i Min Meny).

Bara för skojs skull kollade jag i min Lightroom hur många bilder jag tagit med Sigma 20mm. Var totalt 941 bilder jag behållit, och endast 9 bilder med bländare större än f/2,8. Sedan var det runt 200 bilder vardera på f/2,8, f/4, f/5,6 och f/8.

De tre bilder jag hade på f/1,8 var inte så skarpa, men de var partybilder så det kan ha andra orsaker ;)

På det hela taget är det ett mycket bra objektiv för pengarna, även om AF inte är så snabb.

Bara för skojs skull kollade jag i min Lightroom hur många bilder jag tagit med Sigma 20mm. Var totalt 941 bilder jag behållit, och endast 9 bilder med bländare större än f/2,8. Sedan var det runt 200 bilder vardera på f/2,8, f/4, f/5,6 och f/8.

De tre bilder jag hade på f/1,8 var inte så skarpa, men de var partybilder så det kan ha andra orsaker ;)

På det hela taget är det ett mycket bra objektiv för pengarna, även om AF inte är så snabb.
Undrar om jag fått värsta fräsiga exemplaret? Samma bild som ovan i lite större format:

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_20/DSC_0035_800.jpg

Tillägg: Observera förresten att det är en ganska stor "3D-känsla" i bilden. Jag börjar undra om det inte är så att snygg bokeh tar bort lite av detta. Ögats egen oskärperendering är nämligen synnerligen "dålig", hehe.

Undrar om jag fått värsta fräsiga exemplaret?

Då fick du äntligen en Sigma som du är nöjd med då?

Din 30/1,4 var väl ingen "hit", eller hur var det?

Av naturliga orsaker (ingen rawkonverterare) så har jag bara tagit jpg-bilder än så länge. Det som slår mej är hur mycket mer D700-filerna tål efterbehandling utan att "falla sönder", jämfört med D200 och D300.

Är det en vedertagen realitet eller är det bara önsketyckande från min sida tro??

/K

Då fick du äntligen en Sigma som du är nöjd med då?

Din 30/1,4 var väl ingen "hit", eller hur var det?
Ja, 20:an är jag rysligt nöjd med! Jag hade visserligen inte några stora förväntningar på hur den skulle funka på FF förutom att vara ljusstark, men detta exemplar verkar vara så bra som de bästa jag läst recensioner om. Jag tror lätt att den kan tävla med långt dyrare objektiv om man bländar ner en smula, och att ha f/1,8 att tillgå är ju inte fel. Den är visserligen rätt stor och tung, men ändå långt ifrån ett 17-35/2,8 eller liknande. Att 30/1,4 inte funkade berodde bara på autofokusen. Jag tror inte riktigt på HSM tyvärr. Då krävs ordenligt "lir" rent systemtekniskt mellan kamera och objektiv, och det kan man knappast räkna med när det handlar om "reverse engineering".

Av naturliga orsaker (ingen rawkonverterare) så har jag bara tagit jpg-bilder än så länge. Det som slår mej är hur mycket mer D700-filerna tål efterbehandling utan att "falla sönder", jämfört med D200 och D300.

Är det en vedertagen realitet eller är det bara önsketyckande från min sida tro??
Nä, jag håller med! Även JPG-filerna tål rejält med kurvor och annat utan att "spricka". Jag kör nu JPG + RAW (14 bitar) och slänger alla råfiler som inte känns som bilder jag vill fortsätta att behandla. ACR i Photoshop CS3 ger väldigt bra resultat annars, och brusreduceringen, i den mån den alls behövs, funkar klockrent. Med D200 förstördes bara bilderna, men nu blir de rena och fina. Jag tycker dock att bruset upp till minst ISO 1600 bara är snyggt. Det stör inte på något sätt alls, och det är sällan det syns över huvud taget:-D

Om du inte provat det, så kan jag rekommendera att köra d-lightning på "auto". JPG-filerna får då ett väldigt fint dynamiskt omfång, och vill man ha högre kontrast så ökar man lämpligen den i efterhand.
Jag har dock märkt att ljusmätningen är lite hattig.Ibland bränner kameran fullständigt ut högdagrarna när man använder matrismätning. Antagligen för att den är lite annorlunda kalibrerad, med mer porträtt och sånt i åtanke.

Innan jag går och sussar så bjuder jag på en bild med 55/1,2 vid full glugg. Skärpedjupet är helt sjukt kort! Jäkligt roligt, men lite svårarbetat;-)

Bilagor

• DSC_0054.jpg
    DSC_0054.jpg
    96.5 KB · Visningar: 127
Innan jag går och sussar så bjuder jag på en bild med 55/1,2 vid full glugg. Skärpedjupet är helt sjukt kort! Jäkligt roligt, men lite svårarbetat;-)

Skön bild Martin! Fint ljus.

Jag ska leka lite med d-lightning i helgen. Då jag inte exprimenterat med det verktyget tidigare så blir det något nytt att pyssla med.

Tack för tipset!

/K

Idag har jag luftat ännu en klenod, nämligen Nikkor 105/1,8 AI-S. Och jag måste säga att jag är helt mållös. Gluggen är skarp från hörn till hörn redan vid full bländaröppning! Kontrasten är ganska låg, men skärpan är helt fenomenal. Vinjetteringen är påtaglig men inte i närheten av störande. Snarast lagom om man ska ta porträtt!

ISO 200, f/1,8 och 1/350 sekund; först hela bilden, sen i nedre mittregionen och sist övre vänstra hörnet. Bilden är uppräknad i ACR och "milt behandlad", vilket också inbegriper viss skärpning.

Bilagor

• DSC_0164_2.jpg
    DSC_0164_2.jpg
    97.9 KB · Visningar: 103
  • DSC_0164_crop1.jpg
    DSC_0164_crop1.jpg
    99.9 KB · Visningar: 105
  • DSC_0164_crop2.jpg
    DSC_0164_crop2.jpg
    89.2 KB · Visningar: 102
Sigma 20/1,8 har också visat sig vara otroligt skarpt över större delen av bilden när man bländar ner till f/4. Hörnen är fortfarande lite grötiga, men det offrar jag gärna för ljusstyrkans skull. Objektivet har dock en "dold" nackdel, nämligen en väldigt märklig och svårkorrigerad distorsion. Den skiftar från tunnformig en bit ut från mitten, till att vara vågformig och sist går den över till nästan kuddformig! Mycket egendomligt, men det stör egentligen bara den som fotograferar mycket arkitektur. Kika på övergångsstället här nedan, där det syns ganska tydligt. Emellertid är distorsionens storlek ganska liten på det hela taget.

Bilagor

• DSC_0183.jpg
    DSC_0183.jpg
    81.1 KB · Visningar: 103
Kul med positiva överaskningar som det här, eller hur? Som jag förstår så tycker du alltså att 105:an presterar annu bättre med ditt nya hus. Rätt??
Det ser ju onekligen ut som om mycket fin upplösning på stora bländaröppningar finns i den gluggen, med tanke på att exemplet du visar är tagen med största öppning!!

Jag har en ny leksak att "hämta upp". En Nikkor 135/2 Ai. Jag har redan ägt en sådan, men sålde den för 3 år sen då jag verkligen inte var vän med manuell optik. Nu hoppas jag dock att den ska passa som en smäck på nya huset.

/K

Kul med positiva överaskningar som det här, eller hur? Som jag förstår så tycker du alltså att 105:an presterar annu bättre med ditt nya hus. Rätt??
Det ser ju onekligen ut som om mycket fin upplösning på stora bländaröppningar finns i den gluggen, med tanke på att exemplet du visar är tagen med största öppning!!
Ja, alla mina manuella objektiv presterar "bättre" (vilket naturligtvis är subjektivt) på den större sensorn. De beter sig helt annorlunda. 35:an har jag tyckt givit mycket CA oavsett bländare på DX, men den märker jag knappt av nu, eftersom den är mindre i förhållande till pixelstorleken. Det välvda skärpeplanet verkar heller inte ge sig tillkänna på samma sätt; antagligen för att välvningen är just i mitten och sedan planar ut i kanten av den fulla bildcirkeln. Välvningens djup blir också mindre i förhållande till sensorformatet. Sfärisk aberration och "glöd" vid stora bländaröppningar blir mycket mindre, också på grund av de större pixlarna antar jag.
Det negativa ligger främst hos kameran, då D700 verkar ha ganska redigt tilltagen AA-filterstyrka. Men räknar man upp i ACR så finns det mycket detaljer, även om de ser lite plastigare ut än de mjukare JPG-bilderna. ACR:s interpolering är uppenbarligen mycket effektiv när det gäller skärpa, men den "tar i" så mycket att resultatet kanske kan anses överdrivet.
Hur som helst är jag otroligt nöjd med både kamera och alla mina objektiv. Jag kom underfund med att även det enkla 200/4 AI presterar mycket bra redan vid f/5,6 och är okej från full glugg. Dock har jag ingen bild att visa eftersom jag raderade dem direkt, då de var rena testbilder. Jag får återkomma när jag grundligare undersökt dess prestanda.

Jag har en ny leksak att "hämta upp". En Nikkor 135/2 Ai. Jag har redan ägt en sådan, men sålde den för 3 år sen då jag verkligen inte var vän med manuell optik. Nu hoppas jag dock att den ska passa som en smäck på nya huset.
Den har jag aldrig ens hört talas om! Det finns uppenbarligen massor av gamla objektiv att "hitta":) 105/1,8 är det inte så många som känner till heller, då den ljussvagare 105/2,5 oftast är den som det talas varmt om.
Jag tror jag kommer att kika lite efter ett 28/2 framöver. Det vore smutt att ha mellan 20 och 35.

28/2 vill jag också ha. Har haft ett par (fynd) på gång senaste månaden, men bägge har på ett retfullt sätt glidit mellan fingrarna. 180/2,8 vill jag så småningom också ha men inget jag prioriterar än så länge.

/K

28/2 vill jag också ha. Har haft ett par (fynd) på gång senaste månaden, men bägge har på ett retfullt sätt glidit mellan fingrarna. 180/2,8 vill jag så småningom också ha men inget jag prioriterar än så länge.

/K

Det var ute en i Uppsala i veckan till ett MYCKET förmånligt pris men det gick på 5 minuter. Har ju 28/2.8 ais som jag starkt kan rekommendera. Attans så skarp den är. Förvisso ett steg ljussvagare men men, man kan inte få allt.
180mm har jag funderat på också MEN min Sigma 150mm presterar så ruskigt bra på D700 att det överglänser det mesta.

/K
Jag har haft både 135 2,0 ai, ais 0ch 180 2,8 ais ED. 180 2,8 var som jag minns det strået vassare. Kanske beroende på ED-glas som 135:an saknar. Jag skulle också vilja ha den manuella 180 2,8 men eftersom jag äger af-modellen så känns det onödigt. Tror också att af-varianten är bättre, men det är bara en gissning. Kan dock nämna att manuell focus med 180 2,8 af är väldigt bra. Inte bara för att focusringen är väldämpad utan också för att focusdraget är ovanligt långt för att vara en af-glugg. Det längsta focusdrag som jag känner till bland af-optik. problemet för mig är dock att har jag af så använder jag af. Är gluggen manuell från början så har man inget att välja på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar