Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70

Produkter
(logga in för att koppla)
morberg skrev:
Ett danskt fotoaffärsbiträde påstår på http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=7258892 att han har hållit en D70 i handen. Sanningshalten omöjlig att bedöma, men han påstår följande:

Låter lite märkligt. Min bror som bor i USA var inne i en fotoaffär där för att kika på en Nikon. Affären hade D100 på hyllan men rådde ändå min bror att vänta tills D70 kommer.
Han skickade epost till Nikon i USA men fick bara svar att de inte lämnar ut någon information om datum eller specifikationer eftersom inget är klart.

johan

Han måste ha hållit i den en stund för att kunna avgöra att strömförbrukningen var likvärdig med D100... skeptisk

Om det är samma batteripack som till D100 så drar inte modernare elektronik mer ström.
D100 är mycket batterisnål och varför skulle en utvecklad kamera dra mer?

?

R

Om det var ett svar på mitt inlägg så menade jag att jag var skeptisk till att det danska fotobutiksbiträdet hållit i en D70, inte till att strömförbrukningen kommer att visa sej vara minst lika bra, sorry om jag var otydlig.

Att allt blir bättre tar jag för givet ;-)

Jamendåså.

Då har vi samma åsikt.

/Det finns väl ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept?/

R

Men det är ju en annan tråd!

Johan:Men tråden du angav är en mycket äldre tråd än den Niklas har en länk till!? Den är bara ca 8 timmar gammal, och kollar du in den så...;-)

Jag tror definitivt att det är äkta den här gången! Kolla själva in bilderna (inte för att det betyder att allt är äkta, men de verkar inte vara någon slags PS version av en D100) och specsen...verkar troligt, och väldigt "mumsigt", tycker jag ;-)

MvH/ Leif

Även om dansken hade hittat på allt var han en duktig gissare (åtminstone om de specar som Thom postade -- och sedan tvingades ta ner av Nikon eftersom de "may be inaccurate" -- stämmer).

I-TTL (som D2H) och 3fps i 20 bilder är bl.a. det som Thom hade på sin sida tidigare och som dansken gissade på (även om hans buffert var på 9 bilder).

Hur som haver, D70 ser ut att bli en mycket trevlig bekantskap. Återstår bara att se hur bildkvaliteten blir, vilket väl egentligen är det vi borde bry oss om :)

Den använder väl samma sensor som D100 kan man gissa. Då är ISO 200 grundkänsligheten. Det är samma med Pentax asteriskist som också har samma Sony-sensor.

Thomas sida är borta...:-/ Eller närmare bestämt fick han ta bort specifikationerna. Kan någon berätta om vad som fanns med?

Des största skillnaderna....

...enligt en kille i den här tråden från dpreview (läs igenom hela, mycket intressant!Kommer nya svar varje minut!)

http://forums.dpreview.com//forums/forum.asp?forum=1021

säger att det mest imponerande är:

- inclusion of hte 1005 cell meter
- 1/500 sync flash speed
- 1/8000 shutter
- 20 frames buffer @ 3fps

den största "besvikelsen" än så länge verkar väl vara avsaknaden av ett batteripack, men eftersom kameran förhoppningsvis är ännu mer strömsnål än D100 kommer man kanske inte behöva det ändå..?

MvH/ Leif

Re: Des största skillnaderna....

RockLeffe skrev:
den största "besvikelsen" än så länge verkar väl vara avsaknaden av ett batteripack, men eftersom kameran förhoppningsvis är ännu mer strömsnål än D100 kommer man kanske inte behöva det ändå..?
Det är inte bara på grund av att kunna köra med dubbla batterier. Det blir bätttre grepp + att man får ett avtryck på höjden också.
Om det stämmer att det inte kommer att finnas ett grepp är det en ordentlig miss av Nikon, tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar