Annons

D60 i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Dakid

Medlem
Hej jag e sugen på att börja med studiofoto. undrar om de fungerar eller e lönt, har en nikon D60?? den e kanske för enkel?

vet en kille som har d80 och d60 ska väl vara bättre?
är inte jätte insatt så lite hjälp hade varit bra

Lär inte vara några problem att fota i studio med din D60. Den kan leverera finfina bilder. Ett skarpt och fint objektiv känns i så fall viktigare i sammanhanget.Nikon har liksom Canon ett utmärkt och billigt 50mm med ljusstyrka 1.8, alltså rejält ljustarkt och skarpt också.

Jag använder uteslutande det objektivet för mina "studio"-bilder. Kostar runt en tusenlapp.

Lär inte vara några problem att fota i studio med din D60. Den kan leverera finfina bilder. Ett skarpt och fint objektiv känns i så fall viktigare i sammanhanget.Nikon har liksom Canon ett utmärkt och billigt 50mm med ljusstyrka 1.8, alltså rejält ljustarkt och skarpt också.

Jag använder uteslutande det objektivet för mina "studio"-bilder. Kostar runt en tusenlapp.

Tack för rådet

studiobilder är nog nästan det mest förlåtande i fråga om krav på kamerahus och objektiv.
På ISO 100 och f8 så kommer det att se bra lika ut nästan oavsett vilken utrustning man använder...

ergo - D60 funkar alldeles utmärkt, och inte krävs det mycket till objektiv hellet (bara man vet att använda det rätt)

Med f/1.8:n kommer inte autofokusen fungera på en Nikon D60. I så fall får man köpa en f/1.4 som kostar ett par tusenlappar mer.

På vilket sätt menar du att D80 är bättre än D60? ;)

Ajuste glömde att det inte var AF i det objektivet :p

T.ex.

D60'in har ingen nedbländningknapp och inte heller Bulb inställningen när det gäller slutartid

D80'in har också exponeringskompensation i både 1/2 och 1/3 steg

Sen så har D80'in mycket skönare erogami och inbyggd AF motor, ja listan är lång men det är några vanliga saker :)

Med f/1.8:n kommer inte autofokusen fungera på en Nikon D60. I så fall får man köpa en f/1.4 som kostar ett par tusenlappar mer.

På vilket sätt menar du att D80 är bättre än D60? ;)

Bättre är ju alltid en definitionsfråga, Men men det är en modell över D60, det är en dyrare kamera med mer funktioner.
Så på det sättet bättre/mer möjligheter.
Jag har testat dom båda och jag personligen anser att D80 är en bättre kamera på alla vis (utöver om man pratar om hur stor plats den tar.)

Men för att svara på huvudfrågan så duger din D60.
Och jag misstänker dom flesta anser att D80 är bättre än D60.

Ajuste glömde att det inte var AF i det objektivet :p

T.ex.

D60'in har ingen nedbländningknapp och inte heller Bulb inställningen när det gäller slutartid

D80'in har också exponeringskompensation i både 1/2 och 1/3 steg

Sen så har D80'in mycket skönare erogami och inbyggd AF motor, ja listan är lång men det är några vanliga saker :)

Jo självklart är D80 avsevärt bättre kamera att växa i när det gäller funktioner om det nu var det du menade med att den var bättre. Men bildkvalitén är inte bättre vad jag har hört.

Jag har haft min D60 nu i ett år och känner mig begränsad som aldrig förut, just därför sparar jag till D300/D300s.

Och förresten, klart att det finns Bulb på D60!
Annars förstår jag inte hur jag klarat ta exponeringar på över 10 minuter. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar