Annons

D60 eller 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Jag kan få en 10d för 12000 och en D60 för 7000:- är verkligen 10d värt 5000:- extra och i så fall varför?
 
Det finns säkert de som "säljer" 1Ds för 5000:- också men det behöver inte betyda att du får kameran när du har betalat.
 
Glöm inte att du har moms och tull på det också, såvida du inte tar den med dig "by-hand" och lurar staten på lite pengar.
 
Visst går det att få en 10D för 12000 kr, har faktiskt t om blivit erbjuden att köpa den för 9500 kr. Men då ska man veta att det tillkommer frakt för c:a 800 kr + 25 % moms när den anländer till tullen i Sverige. Men visst är det ändå billigare än att köpa den i Sverige. Bäst affär gör man om man åker till USA, eller känner någon som ska dit eller bor där, köper den direkt och tar med den tillbaka som "smuggelgods".

Mvh Fallan
 
geronimo13 skrev:
Jag kan få en 10d för 12000 och en D60 för 7000:- är verkligen 10d värt 5000:- extra och i så fall varför?
Många tycker det, andra inte. Varför? det beror väl på skillnaden mellan kamerorna, hur mycket pengar man har och om man ska köpa nåt annat? Smaken är som baken. Det är endast du som kan svara på din fråga, jag hade köpt 10d.
 
Skickar man den kanske tullen tar den, och skickar du en kamera vill du nog gärna ha försäkrning om något skulle hända, och skriver du det riktiga värdet lär tullen kolla den, skriver du ett falsk värde och det händer något, pengarna i sjön. Samt att behöver du reparation måste du skicka den till usa, eller punga feta pengar i sverige. Har själv funderat på det, speciellt då jag känner folk i USA som kan beställa det, packa om det och sedan skicka vidare i stötsäker förpackning. Typ 3000 lager bubbelplast och stålkartong eller nåt. :D

Men frågan är om det är värt det, USPS brukar iofs kunna smyga igenom tullen, polaren har kört via dom. Men sen har du garantiproblemen.
 
B&H tar 1500 USD för 10D vilket är ganska precis 12000 SEK. Men som sagt,, sedan skall man ju ha hem den på ett eller annat sätt också.
 
När man endast vet en summa i dollar, pesetas eller chinesiska mynt på en hemsida och inte vet om man får någon kamera, vilka tillbehör som medföljer och vad den totala summan skulle bli när man isåfall har kameran i handen så tycker iaf jag att det är ganska ointressant att jämföra priser...

Billigast blir isåfall säkert om man går/simmar till USA, köper av en som står på en parkeringsplats och sedan går/simmar tillbaka och smugglar den in i Sverige. Totalt pris för en 10D = ca500:- ?
 
Peter: B&H är kända för att vara seriösa..
Har man någon man känner i staterna så är det ju inga problem att få det insmugglat via paket, sen garantifrågan.. ja livet är ett spel.. hur ofta har ni behövt använda garantin på era fotoprylar? Ibland, oftast inte... känner man någon bofast i USA så är det ju knappast några problem, bara att skicka den till sin kontakt..
 
SunKi skrev:
Peter: B&H är kända för att vara seriösa..
Har man någon man känner i staterna så är det ju inga problem att få det insmugglat via paket, sen garantifrågan.. ja livet är ett spel.. hur ofta har ni behövt använda garantin på era fotoprylar? Ibland, oftast inte... känner man någon bofast i USA så är det ju knappast några problem, bara att skicka den till sin kontakt..
Inga problem? Det låter ju bara som problem tycker jag!

B&H är seriös men vad gör det när han tänker handla på Ebay? Jag tycker då att de där 5000:- och valet mellan D60 och 10D är det minsta problemet. Kan man få till allt det där med smuggling så borde man väl kunna välja mellan en d60 och en 10d också?
 
Oavsett priset så gäller följande:

D60 funkar sämre i dåligt ljus, den har något sämre grusegenskaper än 10D.

10D fungerar riktigt bra och har en förbättrad bildprocesor.

Den enda som kan svara på frågan om det är värt pengarna är du. Vi andra kan omöjligen veta dina behov/krav/användningsområde.

Köper du en 10D från USA så får du oxå skicka den till USA för reperation, själv betala frakten.

Är det dessutom en grey import-vara så har du bara garanti genom försäljaren och det kanske inte går att komma i kontakt med denna. Dvs. nada garanti. Det kan kosta mycket pengar vid en felaktig kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.