Annons

D3x FF

Produkter
(logga in för att koppla)
Jisses, 24-120/2,8 lär ju vara en redig biff.
Om fakta om kameran är något sånär sant så låter det ganska rimligt. Vem behöver en "H"-modell om man kan köra i beskuret läge? Men priset låter lite saftigt för att kunna konkurrera med Canon, OM de inte har trollat fram en rysligt bra sensor.

Jaja, måndag är det ju snart. Coolt om det blir FF i alla fall. Det tror jag. Nackdelen är väl att de kommer satsa mindre på DX-objektiv, så att man även i framtiden får vända sig till tredjepartstillverkarna.
 
Priset är förmodligen Nikons eget rek-pris.
Skillnaden är väsentlig ut i butik.
En D2Xs är t.ex. 20% billigare på Sc Photo än på Nikonstore.se.
 
Någon D3 för 80000 kr ryms inte i min ekonomi men det kan vara en vägledning hur en kommande D300 kommer att se ut och till den kan jag spara.
D300 borde komma i december 2008, så det är väl dags att lägga en beställning på den nu.
50 1.2 AF-S verkar intressan, vad kan den komma att kosta?
Jag har endast ett DX objektiv 18-200 AF-S VR jag har medvetet undvikit dem med tanke på kommande fullformads sensore.
Objektivet till min D40 ( som är en mycket bra kamera) sålde jag samma dag som jag köpte kameran.
 
Hans William skrev:
Jag har endast ett DX objektiv 18-200 AF-S VR jag har medvetet undvikit dem med tanke på kommande fullformads sensore.
Sånt här kan jag verkligen inte förstå. Så du sitter med fickorna fulla av pengar och väntar på FF istället för att under minst ett och ett halvt år kunna ta bättre bilder med din nuvarande kamera? Mycket märkligt.
 
Makten skrev:
Sånt här kan jag verkligen inte förstå. Så du sitter med fickorna fulla av pengar och väntar på FF istället för att under minst ett och ett halvt år kunna ta bättre bilder med din nuvarande kamera? Mycket märkligt.

Jag har ett par objektiv till som är användbara.
Sedan finns det annat att köpa, göra och uppleva.
Digital kameror behöver Datorer och skrivare och så behövs det något att åka i för att komma till det som ska fotografers.
 
En 50 1,2 af-s, som jag har väntat. En måste-glugg för mig, fast den lär väl knappast vara gratis. Vad gäller ryktet om den nya D3 så låter det imponerande men personligen så hade jag föredragit en H och en X-modell. Visserligen snackas det om DX-kompabilitet i beskuret högfartsläge, men undrar om kameran inte blir lite reducerad i inställningarna. DX verkar så att säga vara ett sekundärt läge. En 10 mp D3H är min dröm. Skulle ligga skapligt i pris och vara byggd som ett kassaskåp. Förmodligen förbättrade brusegenskaper och utökat dynamiskt omfång. Om en 55000-kronors kamera är det enda proffsalternativ som Nikon tänker erbjuda sina kunder är jag rädd att Canon lockar till sig flera överlöpare oavsett hur bra den nya D3 är.
 
Hans William skrev:
Jag har ett par objektiv till som är användbara.
Det lät inte så;-)

Sedan finns det annat att köpa, göra och uppleva.
Digital kameror behöver Datorer och skrivare och så behövs det något att åka i för att komma till det som ska fotografers.
Jag förstår dig, men tänker helt annorlunda själv. Jag köper allt jag har råd med NU, för det kommer alltid saker som är bättre som man kan vänta på. Det känns inte som att det är nån vits. Jag lever och fotograferar NU, inte sen.

Jag hoppas du inte tar det här som provocerande, det är bra med en diskussion om vad som driver ens inköp:)

paul innergård skrev:
En 50 1,2 af-s, som jag har väntat. En måste-glugg för mig, fast den lär väl knappast vara gratis. Vad gäller ryktet om den nya D3 så låter det imponerande men personligen så hade jag föredragit en H och en X-modell. Visserligen snackas det om DX-kompabilitet i beskuret högfartsläge, men undrar om kameran inte blir lite reducerad i inställningarna. DX verkar så att säga vara ett sekundärt läge. En 10 mp D3H är min dröm. Skulle ligga skapligt i pris och vara byggd som ett kassaskåp. Förmodligen förbättrade brusegenskaper och utökat dynamiskt omfång. Om en 55000-kronors kamera är det enda proffsalternativ som Nikon tänker erbjuda sina kunder är jag rädd att Canon lockar till sig flera överlöpare oavsett hur bra den nya D3 är.
För det första så lär ju DX-formatet inte gå upp i rök, och den nya kameran kommer säkert att pressa ner priserna på D2Xs eller eventuell efterföljare med DX-sensor.
Den största nackdelen med beskärningsläget jag kan tänka mig är att sökaren lär bli väldigt liten, typ som D70 eller ännu mindre kanske. Inget man gärna använder för jämnan med DX-gluggar alltså.
 
Makten skrev:
Det lät inte så;-)


Jag förstår dig, men tänker helt annorlunda själv. Jag köper allt jag har råd med NU, för det kommer alltid saker som är bättre som man kan vänta på. Det känns inte som att det är nån vits. Jag lever och fotograferar NU, inte sen.

Jag hoppas du inte tar det här som provocerande, det är bra med en diskussion om vad som driver ens inköp:)

Jag vet att jag med en D200 och en D40 ett par digitala kompaktkameror, en F4 och cirka 20 st fungerande gammla annalog kameror (Jag sammlar på dem) har så jag kan ta många bra bilder fram tills D300 kommer.
Och så har jag en devis, den kamera jag har med mig tar alltid bättre bilder än den som är kvar hemma varför min mobil ofta är min bästa kamera (Nokia N93)
Men visst finns det utrymme för lite humor och en gnutta ironi. Jag läser offta dina inlägg med en roande behållning.
 
Makten skrev:
Den största nackdelen med beskärningsläget jag kan tänka mig är att sökaren lär bli väldigt liten, typ som D70 eller ännu mindre kanske. Inget man gärna använder för jämnan med DX-gluggar alltså.
Om man har en "normal FF-sökare" (dvs bra mycket större än APS-kamerornas) att utgå ifrån, så lär väl den nedskuggade "APS-sökaren" fortfarande bli ungefär som på D2 och D200 idag?
 
Det jag tycker är viktigt, är att man har ett DX-beskuret läge, högfart eller inte. En hybridkamera som klarar både FF och DX vore det absolut bästa. Priset är dock ett problem. På den analoga tiden kostade värstingkamerorna ca 20000. Idag är det dubbelt eller tredubbelt upp. Därför tror jag det är viktigt med en H och en X-modell. Det handlar mest om valfrihet och differentiering. Men det är klart att om DX2 börjar krypa ner mot 30000 så börjar den bli väldigt intressant.
 
Hans William skrev:
Jag vet att jag med en D200 och en D40 ett par digitala kompaktkameror, en F4 och cirka 20 st fungerande gammla annalog kameror (Jag sammlar på dem) har så jag kan ta många bra bilder fram tills D300 kommer.
Och så har jag en devis, den kamera jag har med mig tar alltid bättre bilder än den som är kvar hemma varför min mobil ofta är min bästa kamera (Nokia N93)
Men visst finns det utrymme för lite humor och en gnutta ironi. Jag läser offta dina inlägg med en roande behållning.
Bra där;-)

jorgene skrev:
Om man har en "normal FF-sökare" (dvs bra mycket större än APS-kamerornas) att utgå ifrån, så lär väl den nedskuggade "APS-sökaren" fortfarande bli ungefär som på D2 och D200 idag?
Nädu, så stor är inte en FF-sökare. Sökaren i D100 är en beskuren F5-sökare (eller vilken det nu var), och den är bara marginellt större än D70. Ganska mycket mindre än D200/D80 alltså. D2-sökarna är för övrigt mindre än hos D200/D80.

Edit: Ni som sitter med era feta telen bör förresten omedelbums ut och fota månförmörkelsen! NU! Jag gjorde ett försök med 150 mm, men det räcker inte så långt.
 
jorgene skrev:
Priset är förmodligen Nikons eget rek-pris.
Skillnaden är väsentlig ut i butik.
En D2Xs är t.ex. 20% billigare på Sc Photo än på Nikonstore.se.
Vilken tur att Nikon Store finns som alternativ. Det de har i lager lär finnas kvar tills varan är absolut restad hos alla andra återförsäljare i Sverige. Om D2X skulle vara slut så kan man alltid köpa den 20% dyrare på Nikon Store. Andra produkter kan fås till ca 30-40 % över internetpriser. Nikon Store: Tack för att ni finns.
 
De är inte till för vanliga kunder. De som handlar där, handlar nog inte till angivna priser. Men bara det faktum att folk "tror" det är en "vanlig affär" skapar badwill för Nikon som varumärke. Hela konceptet känns som ett ganska märkligt påfund (åtminstone så länge man inte förklarar syftet med Nikonstore.se).
 
jorgene skrev:
De är inte till för vanliga kunder. De som handlar där, handlar nog inte till angivna priser. Men bara det faktum att folk "tror" det är en "vanlig affär" skapar badwill för Nikon som varumärke. Hela konceptet känns som ett ganska märkligt påfund (åtminstone så länge man inte förklarar syftet med Nikonstore.se).
Jag antar att det du skriver stämmer. Personligen blev jag nästan förbannad första gången jag besökte sidan. Maken till arrogans var min första tanke. Vad som är tanken bakom känns dock fortfarande en smula otydligt.
 
Hans William skrev:
Artikel ur Kamera och bild som klargör Nikons syfte med Nikonstore.

http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200611/16/20061116133333_ADF666/20061116133333_ADF666.dbp.asp
Jag antar att de inte är beroende av samma omsättning som andra försäljare. Undrar vad för värdepaket de erbjuder till kommande D3. Har svårt att förstå resonemanget kring tillbehören. Det är väl bara att de som agentur har en viss lagerhållning, inte behöver de väl öppna en butik enkom för det. Värdepaketen kan lika gärna säljas via butik. Innebär ett värdepaket via Nikon Store att väntan blir ca ett år så har jag svårt se vitsen med att låta folk veta om dess existens. Det borde ur good will-synpunkt vara bättre att presentera ett värdepaket vid samma tidpunkt som man kan leverera det.
 
Min lokala handlare håller lägra priser och får ofta hem nya produkter tidigt, men väntetiden på 18-200 AF-s Vr var ett halvår.
Om jag har förstått rätt så har Nikon sitt lager i Holland.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.