Annons

D3x FF

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Sakta i backarna här va. Vinjettering får du ändå, men mycket lite med vissa objektiv. Om du däremot omvandlar till lämpliga brännvidder så vinjetterar objektiven ungefär lika mycket ändå. Kolla in normalzoomarna t ex.
Distorsionen är väl en linjär funktion över bildytans radie, så den är precis samma, om jag tänker rätt.


Vi har fortfarande inte sett några exempel på det, eftersom det saknas ljusstarka vidvinklar. Jämför du t ex Canon 17-40 med 10-22 så är det ungefär 100 gram skillnad i vikt, och då är 17-40 ändå mycket gedignare.
Jag är ingen matematiker eller på något sätt speciellt tekniskt insatt, men jag tror att distortionen blir bättre tack vare beskärningen. Jag ställde en sån expertfråga och de menade att problemet inte försvinner men förbättras tack vare den mindre bildvinkeln, så länge man gör jämförelserna med samma objektiv men på två olika hus.
 
Danlo skrev:
FullFormat:

APS-C Sensor:

1. Brännviddsförlängningen är bra om man ska fota fåglar eller andra avlägsna objekt med tele då man får ett extra långt tele med crop-faktorn.

Tyvärr så får man ju inte ens den fördelen av "längre" tele, bilden blir ju bara beskuren som det längre telet men förstoringsgraden som ett längre tele ger får du ju faktiskt inte så du kommer alltså inte närmare motivet. Jag tycker faktiskt det är märkligt att man fortfarande pratar om den "extra" brännvid man skulle få med en APS censor, till och med i många större butiker pratas det fortfarande så.
 
paul innergård skrev:
Jag är ingen matematiker eller på något sätt speciellt tekniskt insatt, men jag tror att distortionen blir bättre tack vare beskärningen. Jag ställde en sån expertfråga och de menade att problemet inte försvinner men förbättras tack vare den mindre bildvinkeln, så länge man gör jämförelserna med samma objektiv men på två olika hus.
Det är möjligt, jag har inte full koll på sånt. Distorsionen kan säkert variera över radien på andra sätt också, om den t ex är vågformig som hos vissa vidvinklar.
 
Makten skrev:
Sakta i backarna här va. Vinjettering får du ändå, men mycket lite med vissa objektiv. Om du däremot omvandlar till lämpliga brännvidder så vinjetterar objektiven ungefär lika mycket ändå. Kolla in normalzoomarna t ex.
Kanske i någon strikt teoretisk mening, men om jag inte kan se den med blotta ögat så är den "noll" för mig. Jag kan för mitt liv inte se någon vinjettering med t.ex. 28-70 eller 70-200, ens på f2,8.

Så är det, och det är inte bara tyckande, det är praktisk erfarenhet.
 
jorgene skrev:
Kanske i någon strikt teoretisk mening, men om jag inte kan se den med blotta ögat så är den "noll" för mig. Jag kan för mitt liv inte se någon vinjettering med t.ex. 28-70 eller 70-200, ens på f2,8.

Så är det, och det är inte bara tyckande, det är praktisk erfarenhet.
Faktum är att den lilla vinjettering som finns hos "bra" gluggar på full öppning oftast tillför något till bilden även när den inte "syns". En bild helt utan vinjettering kan lätt uppfattas som om den har inverterad vinjettering. Det ser helt enkelt naturligare ut om kanterna är en smula mörkare.
 
Apropå Nikkor 35/1,4 - den fungerar utmärkt på min Canon 5D :) Visst är Canons motsvarande L-glugg klart bättre på stora bländare, men den kostar bra mycket mer också ...

Tyvärr är det svårt att fokusera manuellt med de mattskivor som sitter som standard i de flesta moderna kameror - i synnerhet med ljusstarka objektiv som har kort skärpedjup. Skärpedjupet i sökaren är större än skärpedjupet på den färdiga bilden :(
 

Bilagor

  • gatufoto_061209.jpg
    gatufoto_061209.jpg
    89.5 KB · Visningar: 783
Staffan Zetterlund skrev:
Danlo skrev:
Tyvärr så får man ju inte ens den fördelen av "längre" tele, bilden blir ju bara beskuren som det längre telet men förstoringsgraden som ett längre tele ger får du ju faktiskt inte så du kommer alltså inte närmare motivet. Jag tycker faktiskt det är märkligt att man fortfarande pratar om den "extra" brännvid man skulle få med en APS censor, till och med i många större butiker pratas det fortfarande så.

Mjo, fast även om det går att beskära en bild tagen med större sensor för att få samma utsnitt som du får med en APS så får du inte lika hög upplösning då.

Om jag beskär en bild från min 5D till samma sensorformat som Nikon använder blir bilden ungefär 5 megapixlar stor har jag för mig. En sensor på 24x36mm med 22 megapixlar skulle säkert kunna leverera beskurna bilder med samma kvalitet som en DX-sensor, men å andra sidan kan den knappast utnyttja alla pixlar obeskuren (p.g.a. begränsningar i optik, vinjettering etc.).
 
AFE skrev:
Mjo, fast även om det går att beskära en bild tagen med större sensor för att få samma utsnitt som du får med en APS så får du inte lika hög upplösning då.

Om jag beskär en bild från min 5D till samma sensorformat som Nikon använder blir bilden ungefär 5 megapixlar stor har jag för mig. En sensor på 24x36mm med 22 megapixlar skulle säkert kunna leverera beskurna bilder med samma kvalitet som en DX-sensor, men å andra sidan kan den knappast utnyttja alla pixlar obeskuren (p.g.a. begränsningar i optik, vinjettering etc.).

Da ar man ju tillbaka till diskussion, hur manga megapixlar behover du? Jag beskar ofta mina bilder, bade fran 20D och 5D, skriver ut stora bilder, inga problem.
 
fredriklindstrom skrev:
Da ar man ju tillbaka till diskussion, hur manga megapixlar behover du? Jag beskar ofta mina bilder, bade fran 20D och 5D, skriver ut stora bilder, inga problem.

Jag säger inte att man behöver mer upplösning än så, jag säger bara att det inte blir samma bild om man beskär en bild från stor sensor.
 
fredriklindstrom skrev:
Da ar man ju tillbaka till diskussion, hur manga megapixlar behover du? Jag beskar ofta mina bilder, bade fran 20D och 5D, skriver ut stora bilder, inga problem.

Du menar alltså att Nikons sensor skulle vara mindre än hälften så stor som 5d? Knappast
 
ChiPs skrev:
Du menar alltså att Nikons sensor skulle vara mindre än hälften så stor som 5d? Knappast

Jag tror att du missade helt vad jag forsokte saga.. Min fraga var, Hur manga megapixlar behover du egentligen?
Jag sa inget om att 5D sensorn ar dubbelt sa stor som Nikons DX, bara att jag beskar mina bilder fran 5D och fran 20D och skriver anda ut stora bilder.
Jag ar ratt overtygad om att Nikonagare beskar deras bilder ocksa.
 
fredriklindstrom skrev:
Jag tror att du missade helt vad jag forsokte saga.. Min fraga var, Hur manga megapixlar behover du egentligen?
Jag sa inget om att 5D sensorn ar dubbelt sa stor som Nikons DX, bara att jag beskar mina bilder fran 5D och fran 20D och skriver anda ut stora bilder.
Jag ar ratt overtygad om att Nikonagare beskar deras bilder ocksa.

Jag missade inte vad du försökte säga, jag håller fullständigt med.

Ursäkta. Jag valde fel inlägg när jag citerade. Det var menat till Anders F Eriksson. Fast nu har jag insett att jag hade nästan fel där med.
 
Senast ändrad:
ChiPs skrev:
Jag missade inte vad du försökte säga, jag håller fullständigt med.

Ursäkta. Jag valde fel inlägg när jag citerade. Det var menat till Anders F Eriksson. Fast nu har jag insett att jag hade nästan fel där med.

Vad har jag gjort nu då?
 
fredriklindstrom skrev:
Da ar man ju tillbaka till diskussion, hur manga megapixlar behover du? Jag beskar ofta mina bilder, bade fran 20D och 5D, skriver ut stora bilder, inga problem.
Det håller jag inte med om. Det är du som initiierar den diskussionen. Det som sades var väl att en beskuren FF-bild inte fullt ut kan jämföras med en bild som pga mindre sensorstorlek har samma utsnitt. En bild som motsvarar 300 mm pga mindre sensor kan naturligtvis beskäras hårdare än en bild tagen med FF och 200 mm brännvidd om man har som syfte att uppnå maximal förstoringsgrad. Alltså, om strävan är att uppnå skala 1:1 så är APS-C att föredra och inte på något sätt jämförbart med FF.
Hoppas det inte blev allt för krångligt.
 
paul innergård skrev:
Det håller jag inte med om. Det är du som initiierar den diskussionen. Det som sades var väl att en beskuren FF-bild inte fullt ut kan jämföras med en bild som pga mindre sensorstorlek har samma utsnitt. En bild som motsvarar 300 mm pga mindre sensor kan naturligtvis beskäras hårdare än en bild tagen med FF och 200 mm brännvidd om man har som syfte att uppnå maximal förstoringsgrad. Alltså, om strävan är att uppnå skala 1:1 så är APS-C att föredra och inte på något sätt jämförbart med FF.
Hoppas det inte blev allt för krångligt.

Absolut kan den beskaras hardare, men hur manga megapixlar behover du ar fragan?

Nagon raknade ut att 5D 12.8 mpix motsvarar 5.7mpix med Nikons 1.5 crop. 5.7 ar ju jamforbart med Nikon D100 (6.1) t.ex. och ingen har val nagonsin sagt att D100 producerar lagkvalitets bilder?

Igen, hur manga megapixlar behover du for vad du ska gora?
 
fredriklindstrom skrev:
Absolut kan den beskaras hardare, men hur manga megapixlar behover du ar fragan?

Nagon raknade ut att 5D 12.8 mpix motsvarar 5.7mpix med Nikons 1.5 crop. 5.7 ar ju jamforbart med Nikon D100 (6.1) t.ex. och ingen har val nagonsin sagt att D100 producerar lagkvalitets bilder?

Igen, hur manga megapixlar behover du for vad du ska gora?
Jag håller med dig. Men det var inte den ursprungliga diskussionen. Angående antalet mp så räcker säkert 6 mp. Men som sagt en APS-C sensor med en 200 mm monterad ger en bättre kvalitet sett till motsvarande 300 mm utsnitt än vad en croppad FF ger med motsvarande utsnitt.
 
paul innergård skrev:
Jag håller med dig. Men det var inte den ursprungliga diskussionen. Angående antalet mp så räcker säkert 6 mp. Men som sagt en APS-C sensor med en 200 mm monterad ger en bättre kvalitet sett till motsvarande 300 mm utsnitt än vad en croppad FF ger med motsvarande utsnitt.

Detta beror ju helt och hallet pa sensorn.. Som sagt, jamfor du 5D mot D100, sa blir det ganska jamt.. Jamfor du 1DsMKII eller kommande III, mot D2H sa blir det nog ratt jamt.. Gar du annu langre kan du borja jamfor Hasselblad pa det.. Tror du forstar var det hela gar..
 
fredriklindstrom skrev:
Tror du forstar var det hela gar..
Vart det går vet jag inte riktigt, men vad jag med säkerhet vet, är att det idag inte finns en FF-sensor som ens närmar sig pixeldensiteten i en D2X (28MP FF), eller ens D80/D200 (23MP FF).
 
AFE skrev:
Mjo, fast även om det går att beskära en bild tagen med större sensor för att få samma utsnitt som du får med en APS så får du inte lika hög upplösning då.

Hej ! Det stämmer ju som du skriver, men jag skriver ju faktiskt inget om upplösningen, jag bara konstaterar att man faktiskt inte får en större förstorings grad med en APS sensor som många tyvärr blir lurade med utan bilden blir ju i praktiken "beskuren". Du får ju bara med lika mkt. på bilden som ett större tele skulle ge men du får ju faktiskt inte den förstorings graden som det större skulle ge.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.