Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3x FF

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Jag antar att det du skriver stämmer. Personligen blev jag nästan förbannad första gången jag besökte sidan. Maken till arrogans var min första tanke. Vad som är tanken bakom känns dock fortfarande en smula otydligt.

________________________________________________

Tänk lite längre...

1. Skall Nikon ut och förstöra för sina återförsäljare = Very bad = Återföräljarna säljer andra märken

2. Återförsäljarna är väldigt duktiga på att förstöra för varandra (för låga priser = de försvinner), vem skall då sälja Nikon?

Alltså, Nikon skapar sig ett"knowhow" om internetförsäljning, och skapar en handelsplats. De är klara att starta på nolltid, när dagen är mogen för att ta hand om försäljningen själva.

3. Eller i förlängningen kanske kunden kan beställa via Nikonstore, kunden bestämmer i vilken affär han skall hämta ut produkten i = handlaren glad?

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
________________________________________________

Tänk lite längre...

1. Skall Nikon ut och förstöra för sina återförsäljare = Very bad = Återföräljarna säljer andra märken

2. Återförsäljarna är väldigt duktiga på att förstöra för varandra (för låga priser = de försvinner), vem skall då sälja Nikon?

Alltså, Nikon skapar sig ett"knowhow" om internetförsäljning, och skapar en handelsplats. De är klara att starta på nolltid, när dagen är mogen för att ta hand om försäljningen själva.

3. Eller i förlängningen kanske kunden kan beställa via Nikonstore, kunden bestämmer i vilken affär han skall hämta ut produkten i = handlaren glad?

Hälsningar

Adam
Du är nog mer klarsynt än mig. Jag ser fortfarande inte sambanden. Jag tror inte distrubitionen förenklas pga Nikon Store. Kan heller inte se vitsen med att ta över försäljningen, tycker det borde skapa irritation hos övriga detaljister och obalans i marknaden. Expert var så vitt jag vet aldrig ensamma om att sälja Sigma på den tiden de var generalagenter för Sigma. Självklart skall de inte förstöra för andra, men det kan man knappast klandra de för i nuläget.. Jag finner bara agerandet en smula obegripligt, trots dina välformulerade teorier.
 
Men vafan....Snart måste det släppa en stor jävla bomb. Så vadå? Ingen ny info? har någon någon aning om när info kan släppas?
 
Gårdis skrev:
Men vafan....Snart måste det släppa en stor jävla bomb. Så vadå? Ingen ny info? har någon någon aning om när info kan släppas?

_______________________________________________

Till sommaren eller tidig höst, har jag hört från ganska säkra källor.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
_______________________________________________

Till sommaren eller tidig höst, har jag hört från ganska säkra källor.

Hälsningar

Adam

Börjar bli lite tjatigt nu med alla förhandstips från säkra källor :)

Dom stämmer inte alltid så bra..........
 
jag hade hoppats eller fantiserat att D3 skulle komma att utmana mamiya zd (som inte är bra), och kunna ha en större sensor än fullformat med en egen serie objektiv eller hybrid med någon annans mellanformat 645 objektiv.

är så jäkla trött på dslr kameror, kan de (vi) inte fatta att det är för liten sensoryta för att få högklassiga filer. kontrastomfånget är för dåligt, spelar ingen roll om det är d200 eller 5d.
 
oddfellow skrev:
är så jäkla trött på dslr kameror, kan de (vi) inte fatta att det är för liten sensoryta för att få högklassiga filer. kontrastomfånget är för dåligt, spelar ingen roll om det är d200 eller 5d.
Lösningen är mycket enkel: Köp inte en dSLR.
Vi andra tycker att det blir finfina filer och har inte råd med mellanformat.
 
oddfellow skrev:
jag hade hoppats eller fantiserat att D3 skulle komma att utmana mamiya zd (som inte är bra), och kunna ha en större sensor än fullformat med en egen serie objektiv eller hybrid med någon annans mellanformat 645 objektiv.

är så jäkla trött på dslr kameror, kan de (vi) inte fatta att det är för liten sensoryta för att få högklassiga filer. kontrastomfånget är för dåligt, spelar ingen roll om det är d200 eller 5d.

Så du är inte imponerad av bilderna från din D200 jämfört med din FM-2:s filmbilder?

/K
 
keckax skrev:
Så du är inte imponerad av bilderna från din D200 jämfört med din FM-2:s filmbilder?

/K

nej, visst på en 30*40 print kan man ju få bra eller bättre med d200 om omständigheterna är rätt men kontrastomfånget är betydligt bättre på film till och med på småbild. man måste vara så jäkla nogrann när man exponerar att det tar en del från kreativiteten. för mig i alle fall.
 
Jag tycker att det är en enklare historia att fota digitalt. Histogrammet är till stor hjälp och skjuter man dessutom i raw så är filerna ganska förlåtande.

/K
 
oddfellow skrev:
nej, visst på en 30*40 print kan man ju få bra eller bättre med d200 om omständigheterna är rätt men kontrastomfånget är betydligt bättre på film till och med på småbild. man måste vara så jäkla nogrann när man exponerar att det tar en del från kreativiteten. för mig i alle fall.
Som gammal diafotograf (sedan slutet av 80-talet), upplever jag att min D200 inte står de gamla diafilmerna särskilt långt efter. Men om du med "film" menar neg och s/v, ja då är de ju betydligt tåligare. Men som sagt, redan mellan min D70 och min D200 är det en *betydande* skillnad i dynamiskt omfång (även om man, som alltid, önskar mer och bättre...)

Och vad gäller kreativiteten, så har du så klart rätt i ditt påstående (förutsatt att man hela tiden faktiskt eftersträvar perfekta exponeringar, och att man hela tiden befinner sig i situationer som är utmanande för den digitala sensorn). Jag menar dock att detta väl uppvägs av det faktum att man med DSLR kan låta kreativiteten sprudla på andra sätt: i antal bilder, varianter, bracketing, i efterhand justerbara råformat, osv. Häromdagen kom jag hem från London med 1300 bilder. Kostnaden för detta i Kodachrome hade varit astronomisk. Med en DSLR kan jag gladeligen rensa ut 75% -- utan att det är som att kasta tusenlappar i soptunnan. Jag har i efterhand insett hur stor kreativ begränsning filmkostnaden var i min fotografering -- jag hade helt enkelt inte råd att fotografera allt jag ville, på det sätt jag ville. Det har jag nu, och det frigör helt klart mängder av kreativitet.

Allt har sin för- och nackdelar, men att som du påstå att "vi måste fatta" att APS är för litet för att framställa en högklassig bildfil, ja det är ju helt enkelt inte sant (om inte annat, för att man faktiskt långt ifrån alltid ligger på det dynamiska omfångets gräns och jobbar).
 
Väte skrev:
När folk ändå börjar snacka om film etc.
Någon som har hört nått om en ev. F7a?
Menar du allvar? :)

Det är ju enligt många ett rent under att det ens blev en F6 -- en kamera som Nikon Nordic säljer i sådana mängder per år, att man kan använda sina fingrar för att göra en sammanställning. Nej, man får nog se F6 som skapelsens krona för en hel teknisk epok.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.