Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3x FF

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Varför inte en 40 1,2 eller en 60 1,4, självklart med af-s. Håller med om att Nikons objektivpark skulle behöva sig en rejäl ansiktslyftning. Något som dock jag önskar, är att man istället för FF väljer en 1,3X sensor. För egen del känns det viktigt att fortfarande kunna använda mina DX-gluggar. Känns tufft att behöva sälja av med min 17-55, 12-24 och 10,5:a bara för att man köper ett nytt hus.
Ähum, och de skulle funka med 1,3x tror du? Det tror inte jag.
Det smartaste vore ju att man kan beskära redan i kameran, så att DX-objektiven även funkar på en kommande FF eller 1,3x-kamera.
 
Makten skrev:
Att nybörjare nöjer sig med enkla normalzoomar förstår jag, men har ljusstyrka plötsligt blivit nåt helt ointressant bara för att sensorn blev mindre? Om 35/1,4 var användbart förr, varför skulle det inte vara det idag?
Inte helt ointressant men klart mindre intressant då många moderna kameror klarar ISO 3200 elegant. Fanns det någon film med ISO 3200?

Alltså kan man fotografera i klart sämre ljusförhållanden idag än på filmtiden.

Sedan kan man ju diskutera skärpedjupet...
 
timofej skrev:
Inte helt ointressant men klart mindre intressant då många moderna kameror klarar ISO 3200 elegant. Fanns det någon film med ISO 3200?
Trist bara att dessa kameror inte kommer från Nikon. Dubbelt problem alltså. Större skärpedjup och mer brus.
 
Kul diskution. Känns som en repris från otaliga andra trådar :)

Klart som fn att det finns ett behpv av de objektiv som Martin räknar upp. Annars hade han knappast tjatat om dem gång på gång eller hur :-D

Frågan blir mer relevant om man dessutom räknar in HUR STOR efterfrågan är. På kort sikt har ju Nikon dessutom gjort rätt som har satsat på konsumentzoomar såsom 18-135, 18-200 etc. Nikon har sprungit (nåja) förbi Canon på marknaden.

Att dom skanar en och annan glugg för mer avancerade användare kan vara bekymmersamt för oss som är där men knappast för Nikons aktieägare. Nu anser jag dock generellt att Nikon inte är ensamma om att sakna en och annan glugg. Canon gör det likaså. Jag tycker inte heller att Nikon ligger efter Canon på något plan tekniskt sett. D80 är lika bra som vilken APS_C Canonkamera som helst när det gäller brus. Tekniken finns där numera. Går även att vända på det: 30D känns lite "out of date" i konkurensen med D200. Canon och Nikon ligger inte i fas lanseringmässigt så just nu "leder" Canon teknikrejset med MK3:an. I morgon är det förmodligen tvärtom. Jag anser eller ansåg att Nikon faktiskt låg före fram till dess med D2X vs 1DSmkII. Bra mycket mer kamera för pengarna. Visst hade 1DSmkII aningens bättre brusegenskaper på mycket höga ISO men till en avsevärt högre kostnad. FF då? För de som behövde det fanns 5D som ett bättre alternativ. Finns givetvis de som bara måste ha vädertätning, FF etc och då är 1DSmkIIovärderlig men det har tydligen inte varit många på senare tid då D2 serien har sålts i fler exemplar.
 
Makten skrev:
Det är klart att det har med sensorn att göra, nämligen formatet. Det kanske inte ens GÅR att göra ljusstarka vidvinklar för den mindre sensorn, eftersom avståndet från bajonett till filmplan är optimerat för 24x36.

Äh, tänk efter! Avståndet från filmplan till bajonett har det måttet det har för att spegeln måste kunna fällas upp och den är lite större än en filmruta.

Makten skrev:
Det saknas massor av andra gluggar. Motsvarigheter till dessa existerar inte för DX:

Den 35 1,4 som du håller kär blev tydligen redan överflödig när Nikon gick över till autofocus, det var då den försvann...


men det är lite störigt att inte utnyttja storleken på bajonetten och spegelhuset till vad det är gjort för.

Ålltså måste nikon ha mindre sensor än Canon enligt din logik? Bytte förresten Canon till större film när de bytte bajonett? Jag var lite full den kvällen, så jag minns inte riktigt...


Så det du egentligen vill är att kunna köpa begagnade gamla fasta gluggar för att det ska vara billigt och därför argumenterar du flitigt för att det borde finnas ett FF-hus som kostar 30 papp och uppåt? Är det inte lämpligare att du köper objektiv som kvalitetsmässigt matchar kameran i såfall? Antagligen skulle du ju då gå över till att gnälla över att FF-hus är så dyra men inte köpa nåt för den delen...

Tillverkarnas kundgrupp är de som köper utrustning, inte de som tillbringar dagarna med att gnälla på forum över utrustnig som inte finns men som de inte heller skulle köpa eller de som köper lite gammalt junk på blocket.

Jag har mer en känsla av att din och många andras argumentation handlar om det gamla vanliga - en dröm om att det är utrustningen som begränsar bilderna och inte fotografen.

Majoriteten av dem som köper proffsutrustning står nog över denna diskussion - det känns lite som Mac kontra PC, Canon kontra Nikon - det är inte resultatet som är det intressanta utan prylarna på vägen dit...
 
1: Jag gnäller inte för min egen skull. Jag kan gott nöja mig med den utrustning jag har. Jag diskuterar bara kring möjligheterna med FF.

2: Spegelns storlek matchar på ett ungefär filmrutan. Man hade givetvis gjort ett mindre spegelhus till en mindre filmruta. Problemet är att det uppenbarligen är svårt att göra ljusstarka objektiv med kort brännvidd (för den storleken på spegelhuset). Så kort brännvidd behövs inte med FF.
 
Ursäkta mig här, men är det så att Nikons DX-optik inte skulle fungera tillfredställande på en 1,3X sensor. Kan någon förklara varför.
 
niklas_b skrev:

Den 35 1,4 som du håller kär blev tydligen redan överflödig när Nikon gick över till autofocus, det var då den försvann...


Med risk för att trampa på ömma tår så nytillverkas denna glugg fortfarande. Tills förra året var den katalogvara.



mvh
 
Johan Okker skrev:
Med risk för att trampa på ömma tår så nytillverkas denna glugg fortfarande. Tills förra året var den katalogvara.
mvh

Jo visst, men men i praktiken "försvann" den i teknikskiftet MF - AF, det blev aldig nån motsvarande AF-glugg. Visst är den kompatibel med vissa av dagens kameror men funktionaliteten är rätt begränsad och nåt övertygande argument för en viss sensorstorlek är det svårligen?
Dagens Canon-kameror torde väl också ha ett gäng MF-gluggar som inte går att använda lägre (på nåt vettigt sätt) fastän de är FF.
 
niklas_b skrev:
Jo visst, men men i praktiken "försvann" den i teknikskiftet MF - AF, det blev aldig nån motsvarande AF-glugg. Visst är den kompatibel med vissa av dagens kameror men funktionaliteten är rätt begränsad och nåt övertygande argument för en viss sensorstorlek är det svårligen?
Dagens Canon-kameror torde väl också ha ett gäng MF-gluggar som inte går att använda lägre (på nåt vettigt sätt) fastän de är FF.

Alla Nikons proffsmodeller har i relativt stor grad bibehållit stödet för MF-optik. De senaste modellerna har utökat funktionaliteten jämfört med exvis F5. Funderat på varför? (men justja, du skrev ju att vi skulle lämna kamerorna för yrkesbruk dithän)

Att det aldrig blev någon motsvarande AF-35:a innebär kanske inte annat än att kundkretsen redan hade sin MF35:a och att entusiasterna inte bedömdes vara beredda att öppna plånboken för en AF 35 f1:1,4?

Men det jag reagerade på var det du skrv om att 35 1:1,4 försvann i teknikskiftet MF/AF. 1,4:an levde MÅNGA år ännu i aktiv produktion. För en nischad målgrupp.

Canon har helt tagit ett tekniksteg som differentierade AF-kamerorna från sina manuella kusiner så den diskussionen är poänglös.


Nåja, vi springer OT nu.
 
Jag har tagit upp detta i andra trådar utan att få något bra svar:
Om Nikon, som de själva hävdat i tidigare intervjuer, till fullo skulle satsa på DX-formatet. Vad är då poängen med att ge ut de "fullformatsgluggar" som tillkommit efter
dessa uttalanden? Tex 300/2.8 VR, 105/2.8 VR mm.
Man skulle ju vinna mycket vikt och storlek om man då istället gjorde dom i DX-formatet. Jag har svårt att tänka mig att det var för att blidka de fåtaliga fotografer som bitit sig kvar i 35mm segmentet med sina F5:eek:r och F6:eek:r.
Eller??? Någon som har en bra förklaring till varför det skulle vara bättre att tillverka FF-gluggar till DX-kameror?
Jag tror och hoppas att D3:an blir FF!
 
Så få är det väl inte som använder Nikon till att fota på film? Däremot bantas ju objektivsortimentet sakta men säkert.

Men kan inte VR-gluggarna ha gemensamma komponenter med sina föregångare eller gelikar utan VR? Då är det väl en kostnadsbesparing att kunna utnyttja samma produktionslina ett steg till?
 
niklas_b skrev:
För av någon förunderlig anledning är det ju ingen som gnäller över att sensorerna borde vara större än 24*36 mm.

Det finns det en fullständigt naturlig orsak till; optiken klarar nätt och jämnt 24x36, varför skulle man då vilja ha större sensor än så? Resten skulle ju bara bli svarta kanter. Och eftersom optiken ritar en bild som täcker 24x36, varför skulle man då vilja ha en mindre sensor än så? Visst, snabbheten, men alla behöver inte snabbheten. För många är det viktigare med rejält vidvinkel, större dynamiskt omfång och -fastän man inte får säga det- större resolution.
 
skurken skrev:
Vad är då poängen med att ge ut de "fullformatsgluggar" som tillkommit efter
dessa uttalanden? Tex 300/2.8 VR, 105/2.8 VR mm.

En förklaring är att det kostar mycket lite (om något) i vikt, storlek och kostnad att ge FF-bildcikel till långa objektiv och att man då väljer lösningen som passar för båda formaten (FF + DX)

En annan förklaring är att man från Nikons sida har ett bättre utgångsläge att sälja en hypotetisk FF-DSLR till de med en Nikon DSLR om man inte har låst in dessa till DX-formatet via optiken. "Smart" eller "hyggligt" kan man diskutera, men om en Nikonit med 60-100 tusen i ett gäng dyra teleobjektiv skulle tvingas byta dessa blir det färre FF-DSLR sålda den dagen en sådan kommer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.