Den fördel jag sett hos Nikons användning av sensorn är främst bättre mjukvarubehandling, dels på brusfronten samt även t.ex. defaultskärpning i RAW-framkallningen.
Provade igår efter Joakims skärpningsinlägg klippa ihop en del av Jeppes "oskärpta" testbild från D3X framkallad med Capture NX tillsammans med en A900-bild framkallad med nollade skärpeinställningar från ACR och med ett liknande motiv. Sedan slängde jag på smart sharpen 500% mängd och 0,5 pixlars radie över hela bilden. D3X-delen upplevs som mycket mer påverkad av skärpningen med kraftigare överskärpningsartefakter och också mycket, men finkornigt, brus som blev rätt tydligt, medan A900-delen av bilden behövde ytterligare en skärpning för att öht upplevas som riktigt skarp.
Om Jeppe tillåter kan jag lägga upp resultatet och posta här (och ja, jag sparade ner a900 bilden som JPG efter rawframkallningen med en kompression som motsvarade Jeppes bilds storlek för att även kompressionsartefakter skulle bli likvärdiga)
edit: Min slutsats är iaf att D3Xens skarpa intryck åtminstone delvis beror på viss smygskärpning i mjukvaran i RAW-framkallare eller firmwaren hos kameran, även om upplösningen i den registrerade datan inte behöver vara högre hos D3X än andra.
Sedan finns det som Joakim beskriver en poäng i att skilja på olika former av upplösning, jag antar att detaljeringsmåttet skulle kunna sammanfattas som "användbar upplösning efter optimal efterbehandling"? (dvs, även om en 1DsmkIII registrerar fler detaljer kanske brusnivån gör att man tvingas använda en svagare skärpning som inte visar de finaste detaljerna ordentligt)