jorgene
Aktiv medlem
Nej, det hade det inte.Klassisk "jag vill att digitalt ska vara bättre än analogt"-test.. *suck*
Hade testet gjorts ordentligt så hade resultaten blivit ganska lika.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det hade det inte.Klassisk "jag vill att digitalt ska vara bättre än analogt"-test.. *suck*
Hade testet gjorts ordentligt så hade resultaten blivit ganska lika.
from Clarkvision:
"There seems to be an urban legend that says digital cameras have less dynamic range than film. The legend is wrong. The above plot (Grant's note: Not the chart shown above. I didn't include the referenced chart.) shows the comparison of a DSLR with print and slide film. The slide film records only about 5 photographic stops of information (a stop is a factor of 2, so 5 stops is 32). The print film shows about 7 stops of information. The digital camera shows at least 10 stops of information (this test was limited to 10 stops). Other tests show the Canon 1D Mark II camera has about 11.6 stops of information (a range of 3100 in intensity). Other DSLR cameras, like the Canon 10D have around 11 stops. Point and shoot digital cameras, somewhat less."
Att skärpa med hjålp av Highpass filter förstör inte bilderna och är reverserbar.De allra flesta skärpningsmetoder är i praktiken förstörande även för avancerade användare, eftersom de inte har någon möjlighet att reversera dem. Även om det kanske är teoretiskt möjligt för en forskare som är bra på matlab och kan att dekompilera skärpningsrutinen att reversera Capture NX-skärpning, så är det inget man hittar i ett filter i PS eller ens Capture NX.
När en skärpning introducerar hackighet i hårstrån eller andra överskärpningsartefakter är hoppet för de flesta fotografer att utskriften, förminksningen eller annan efterbearbetning ska sudda ut artefakten... och Capture NX, samt även Raw Photo Processor verkar båda introducera den här sortens artefakter i sina "oskärpta" lägen.
Visst, det är fel att kalla dessa saker för smygskärpning, men det är något man bör ha i åtanke vid jämförelser och när man funderar på hur stora möjligheter man vill ha att efterarbeta RAW-filen i sitt workflow.
Amen.. Säg mig, ta en motljus bild i starkt solsken. En med film och en med digitalt. Vilken får bäst teckning i både skuggor och högdagrar?
Men då talar jag om negativ färgfilm.
du menar att en Imaconscanner har bättre DMax översatt till dynamiskt omfång än din d3 dvs och att du får bättre teckning i lågdager/skugga, mindre brus mer detaljer ?Jag skannar neggen på en Imacon skanner.
Jag läste på en amerikansk site att Nikon hade problem med NEF vad gäller D3x filer. Tydligen så kunde man öppna bilderna i View NX, men sedan kunde man inte göra några förändringar med mer än att man lade över dem en och en till TIF. Är det någon som känner till detta problem att man tydligen har en egen typ av NEF till D3x:en.
JB
http://www.bhphotovideo.com/c/product/592951-REG/Nikon_25442_D3x_SLR_Digital_Camera.html#reviews
Här läste jag kommentarerna. Det är tio stycken varav åtminstone några är tänkvärda. En berättar om en fotoresa/fotojobb till Kina där han hade en 3x och en vanlig med sig. Bara tio procent av de 6 000 bilder han tog där ansåg han att 3x:en var en fördel. Han sålde kameran när han kom hem.
Mvh
JB