Teodorian
Aktiv medlem
Jag är fullständigt övertygad om att en försvinnande liten del av potentiella köpare av 5DMkII/A900/1DsMkIII och D3x köper någon av dessa kameror för att h u v u d s a k li g e n använda den på stativ och på basisio.
Men visst finns det antal köpare som använder dem på det viset. Själv ser jag dem som ett hyfsat billigt alternativ till exv Mamiya med en P25+ bakstycke. Och därtill portabla och kvalificerade till att utföra många andra typer av fotografering.
Sedan undrar jag helt stilla hur fasiken någon av kvinna född kan uppfatta skillnader på det tryckta färdiga alstret. Jag har visserligen sett vilken enorm fin återgivning en bladare med 300.000:- bakstycke skapar i original. men också sett hur mycket som går förlorat i tryckprocessen.
Nåväl, skit i det och tillbaks till småbildsformatet. Vi är inne på sådana subtila skillnader att de är närmast akademiska. Om vi sätter upp de 4 kameror på marknaden som har 21-24,6 mp på basiso och plåtar samma motiv med helt likvärdig optik och samma förhållanden i övrigt och gör en riktig fin fotoprint på 300dpi så tror jag att väldigt många skulle få svårt att vid ett blindtest se skillnaden med de utprintade bilderna framför sig. Speciellt om de skulle ange vilken kamera som tagit vilken bild.
Ja och det är ju just detta sista som vi flera gånger diskuterat här på Fotosidan. Är det värt att lägga pengar på nya kameror med högre MP-tal om det i säg 95% av fallen inte i färdig produkt syns någon skillnad/förbättring jämfört med tidigare kameror eller billigare kameror med samma MP-tal.