Annons

D3x är här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är fullständigt övertygad om att en försvinnande liten del av potentiella köpare av 5DMkII/A900/1DsMkIII och D3x köper någon av dessa kameror för att h u v u d s a k li g e n använda den på stativ och på basisio.

Men visst finns det antal köpare som använder dem på det viset. Själv ser jag dem som ett hyfsat billigt alternativ till exv Mamiya med en P25+ bakstycke. Och därtill portabla och kvalificerade till att utföra många andra typer av fotografering.

Sedan undrar jag helt stilla hur fasiken någon av kvinna född kan uppfatta skillnader på det tryckta färdiga alstret. Jag har visserligen sett vilken enorm fin återgivning en bladare med 300.000:- bakstycke skapar i original. men också sett hur mycket som går förlorat i tryckprocessen.

Nåväl, skit i det och tillbaks till småbildsformatet. Vi är inne på sådana subtila skillnader att de är närmast akademiska. Om vi sätter upp de 4 kameror på marknaden som har 21-24,6 mp på basiso och plåtar samma motiv med helt likvärdig optik och samma förhållanden i övrigt och gör en riktig fin fotoprint på 300dpi så tror jag att väldigt många skulle få svårt att vid ett blindtest se skillnaden med de utprintade bilderna framför sig. Speciellt om de skulle ange vilken kamera som tagit vilken bild.

Ja och det är ju just detta sista som vi flera gånger diskuterat här på Fotosidan. Är det värt att lägga pengar på nya kameror med högre MP-tal om det i säg 95% av fallen inte i färdig produkt syns någon skillnad/förbättring jämfört med tidigare kameror eller billigare kameror med samma MP-tal.
 
Jag tycker ibland att diskussionerna kring D3x och dess pris blir lite underliga.

1. Nikon har från de ögonblick de först presenterade kameran beskrivit den som i första hand en konkurrent till mellanformatare. Många mellanformatsmänniskor rynkar nog på näsan åt det, men Nikons poäng (och Canons med deras 1Ds-modeller, Mark II och Mark III) är att skapa småbildskameror som kommer så nära mellanformat det går i bildkvalitet men fortfarande behåller mycket av det som gör 35mm-kameror så trevliga: hantering, hastighet, autofokus osv.

Sett ur ett mellanformatsperspektiv är inte D3x dyr. Den är ett billigare, smidigare, snabbare alternativ till att köra mellanformat och de där små, små skillnaderna i bildkvalitet är man i den världen både van och beredd att betala för - rationellt eller ej, men det är man.

2. D3x är en yrkeskamera. Avsedd och byggd för extremt krävande fotografer som bryr sig om att ha det där allra bästa även om de får betala väldigt mycket för vad som för de flesta av oss ter sig som små eller rent av löjliga fördelar. I den världen är den inte dyr. Förmodligen kommer många D3x att användas på stativ där bara stativet kostar mer än en D3x. Och det utan kulled ... Och tillsammans med konstljus där bara ljusformningsutrustningen (softboxar, snootar, raster m m) kostar mer än en D3x gör. Jobbar du i en studio med blixtaggregat från Broncolor som går på 75000 styck, ljusformningsutrustning för lika mycket, ett rejält pelarstativ för 85000 till och dessutom har en assistent som kostar månadslön, en studiolokal som kostar som en D3x per månad ... Så är kostnaden för en D3x faktiskt inte mycket att bråka om. Och det är precis i en sådan miljö de små fördelar den har jämfört med kameror för en tredjedel av priset faktiskt märks. Medan prisskillnaden upplevs som försumbar.

3. Torbjörn Hammar är inne på en viktig sak som jag tror många glömmer bort: arbetsglädjen med bra verktyg. Jag kröker nog lika många spikar med en billig hammare från Claes Olsson som med en fem gånger dyrare Stanley-hammare. Men den dyrare hammare ligger bättre i handen, den känns bättre, det är roligare att använda den. Den som använder verktyg som ger arbetsglädje gör ett bättre jobb oavsett verktygets tekniska för- eller nackdelar. För somliga innebär det att fota med en repig gammal Leica M4 och Tri-X, för andra att köra en Canon G10 - och för somliga med en D3x. Det här har inget med rationalitet att göra, inget med fakta utan med känslan och glädjen att av att ha ett verktyg som är så bra som det kan vara för det sätt man gillar att fotografera.

Jag själv skulle aldrig komma på tanken att köpa en D3x - för mig är den bara långsam och ger onödigt stora filer. Men det finns en relativt liten grupp fotografer där en D3x verkligen är helt rätt kamera och för dem är den inte speciellt dyr.

Med ditt resonemang borde alltså D3X vara ännu dyrare eftersom priset för de fotografer som primärt köper kameran inte spelar så stor roll i den sammantagna helhetsbudgeten. Nikon har mao satt priset fel - för lågt!
 
Med ditt resonemang borde alltså D3X vara ännu dyrare eftersom priset för de fotografer som primärt köper kameran inte spelar så stor roll i den sammantagna helhetsbudgeten. Nikon har mao satt priset fel - för lågt!

Om du frågar Nikon riktigt, riktigt snällt kan du nog få betala lite extra för den :)

Men nej, det var inte vad jag försökte säga med mitt resonemang. En D3x ger fortfarande inte bilder på 40-50 megapixel med den nyans- och detaljteckning som de bästa bakstyckena presterar. Men den ger 24 megapixel med en nyans- och detaljteckning som är häpnadsväckande nära mellanformatare. Så att den är billigare än en mellanformatare (som ju brukar börja runt 100000) är ganska logiskt.

Vad jag försökte säga att priset för en D3x nog känns ganska logiskt för den tänkta målgruppen.

För en konsument är enbart prisskillnaden mellan en 5D Mk2 och D3x i många fall mer pengar än de vill lägga på hela sin utrustning. För en professionell studiofotograf är den prisskillnaden lika mycket pengar som de kanske lägger på ett blixthuvud, ett ljusstativ, synksladdar och ett par softboxar. Eller som sagt en månads hyra för en studio. Vilket i det långa loppet inte är så förfärligt.

Jag skulle nog gissa att Nikon funderat både länge och noga innan de satte priset på D3x. Vi kanske inte gillar priset, men vi som inte gör det är ändå inte målgruppen, så det tar nog Nikon med viss ro.
 
Väldigt få "normala" kunder har nytta av de bildprestandavinster som en D3x faktiskt ger på lägre ISO. För de allra flesta, även av yrkesarbetande fotografer, är alltså kameran ett "tveksamt" köp, även om det är den klart bästa existerande D-SLR (för ISO <800) som finns på marknaden (enligt min och många andras åsikt). Men behöver man upplösningen så...

Då jag ofta arbetar med/mot reklambyråer med specialtryck/broschyrtryck kan jag lätt konstatera med ganska mycket eftertryck att ISO200 i en 1Ds3 är så brusigt att många byråer inte tar i bilden med tång, vilket kanske kan ge lite perspektiv på saken. Jag skiter egentligen i hur verklighets- eller behovsbaserad denna policy från deras sida är, vad jag/vi tycker gör egentligen ingen skillnad - då den finns. Det är inget jag kan göra något åt. För en liten klick av fotografer sparar D3x redan idag alltså massor med pengar jmf med att uppdatera sin mellanformatare med ett nytt bakstycke.

Jag är bara lite nyfiken vem är du suede? Du kallar dig amatörfotograf och säger dig arbeta med filer från p +45 och kallar filer från 1ds mark 3 så brusiga på låg iso att reklambyråer etc inte vill ta med dom i tång ens. Det är något jag aldrig hört förut.Mina bilder är rätt mycket använda av reklambyråer och dom är oftast tagna med canon. Om vi tex kollar på fotos test så skriver Christian bla skrevföljande
Bildkvaliteten vid högre känslighet
Här visas utsnitt som motsvarar 51x34 cm bilderna är tagna med studioutrustning.
Vid iso är detaljåtergivningen identisk och reultatet tämligen likvärdigt upp till och med 1600 iso. Vid iso 3200 ger både kamerorna fortfarande god skärpa och färgmättnad samt och bruset knappt ens störande vid en ens i A3 format. Nikon har dock aningen grövre brus och sämre färgmättnad i skuggorna än Canon.

Så suede jag har inte sett någonstans att dina (upptäckter) att 1ds mark 3 ska vara brusig på 200iso styrkt någonstans. Har ingen aning vem du är du kanske är en sann Nikonist? Själv kör jag just nu både Nikon/canon och funderar på att bara köra Nikon och ska ta beslut idag eftersom jag har köpare på min nya 5D mark 2. Problemet är bara att varken tidningen fotos test som är seriöst gjort med utskrifter etc inte visar någon skillnad till D3x fördel gentemot 5D mark 2 och inte heller jag får någon aha upplevelse när jag jämför bilderna jag tog med D3x mot Canons 5D mark 2, visserligen har jag inte hunnit skriva ut dom ännu men på skärmen i 100% som man brukar kunna se skillnad så ser du inget.
Jag hade hoppats att kunna se ett klart större dynamiskt omfång eftersom D3/D700 har ett riktigt bar sådant därför köpte jag bla D700 igen.
Allt tjat om prislappen på D3x tycker jag är obefogat canon har tagit samma pris för sina 1ds hela tiden problemet nu är bara att det finns alternativ med likvärdig bildkvalitet (5D mark 2) till betydligt billigare pengar. Så för mig handlar det inte om pris utan jag vill ha synlig bättre bildkvalitet för att motivera ett köp pga dom nackdelar D3x för med sig. Nu fick jag dessutom snittbildskivan från brightscreen som jag ska ha för att kunna ställa skärpan lättare med zeiss optiken jag köpt till 5 an om jag nu ska ha kvar den eller ej.
 
En engelsk tidning practical photogrpher testade D3x mot en mellanformatat på 18mp och skriver föjande. Images taken whith the D3x do show a marked increase in sharpness and quality over identical picture taken whith a D3 at low iso, as well they should.The colors are punchy, the contrast high and shadow detail is virtually as good.
But compared to even the lowest resolution digital backon a medium format camera
THE D3X IS NOT EVEN CLOSE.
Min tanke är att det stämmer nog rätt bra samtidigt så tror jag att dom körde med en zoom på D3x och fast på mellanformat och det är inte riktigt rättvist. Samtidigt så tror jag att kvaliten är så pass hög på samtliga kameror i high end classen(sony A900, 5D mark 2, 1ds mark 3, D3x ) så det är nog svårt att kunna se skillnad på bilderna på låg iso. Oavsett jag är j-vligt sugen på D3X ändå rätt korkat antagligen. Fördelarna med D3x är bättre byggd, zeiss släpper massa optik till Nikon, bättre af. Minuslistan vill jag hoppa över nu för att kunna motivera mig själv till ett köp.
 
En engelsk tidning practical photogrpher testade D3x mot en mellanformatat på 18mp och skriver föjande. Images taken whith the D3x do show a marked increase in sharpness and quality over identical picture taken whith a D3 at low iso, as well they should.
PP är väl erkännt blinda. De kunde knappt se skillnad på upplösningen mellan A900 och D3 (inte D3X) heller, men här kan man själv kika på testbilder där A900an jämförs med P30-bakstycke med några olika gluggar:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=29852201

Tror jämförelsen är relevant för D3X också och är väldigt tveksam till att något 18mp bakstycke skulle klara sig särskilt bra mot DSLRerna med ok optik.

Angående bakstyckenas förmåga att klara skärpning etc. jämfört med DSLRer är inte alla som testat mot A900 särskilt imponerade av iaf P30s "renhet" när man skärper filerna:
http://luminous-landscape.com/forum/index.php?s=&showtopic=29067&view=findpost&p=233842

Känns som det börjar smyga in en del "hifikabellogik" i bildkvalitéresonemangen när folk anstränger sig till det yttersta för att motivera priset på saker och.

Visst, byråer efterfrågar säkert allt möjligt men frågan är vad de verkligen kan se i det de får leverat. Den väldigt etablerade reklamfotografen Chase Jarvis har en kul anekdot på en av sina videoinspelade föreläsningar där han nämner att en byrå insisterade på att några bilder togs analogt med film för att få rätt look. Det slutade med att han ändå plåtade dem digitalt och leverade "yeah, it's a scan". ;)
 
En engelsk tidning practical photogrpher testade D3x mot en mellanformatat på 18mp och skriver föjande. Images taken whith the D3x do show a marked increase in sharpness and quality over identical picture taken whith a D3 at low iso, as well they should.The colors are punchy, the contrast high and shadow detail is virtually as good.
But compared to even the lowest resolution digital backon a medium format camera
THE D3X IS NOT EVEN CLOSE.
Min tanke är att det stämmer nog rätt bra samtidigt så tror jag att dom körde med en zoom på D3x och fast på mellanformat och det är inte riktigt rättvist. Samtidigt så tror jag att kvaliten är så pass hög på samtliga kameror i high end classen(sony A900, 5D mark 2, 1ds mark 3, D3x ) så det är nog svårt att kunna se skillnad på bilderna på låg iso. Oavsett jag är j-vligt sugen på D3X ändå rätt korkat antagligen. Fördelarna med D3x är bättre byggd, zeiss släpper massa optik till Nikon, bättre af. Minuslistan vill jag hoppa över nu för att kunna motivera mig själv till ett köp.

Hej Ove,

Jag har senaste tiden suttit och stirrat rätt mycket på testbilder vi tagit med Canon Eos 5D Mk2, Canon Eos 1Ds Mk3, Nikon D3x och Sony A900. Jag har även kikat på liknande testbilder vi tog i slutet på förra sommaren i samma studio, med samma ljus med en H3DII 39, Phase One 645 med P45+ och Sinar Hy6 med E-motion 75. Bilderna med mellanformatarna är tagna med deras normaler (80/2,8 hos samtliga) på f8, bilderna med småbildskamerorna är tagna med Canons 85/1,8, med Nikons 85/1,4 och med Sonys Zeiss 85/1,4. Samtliga körda på f5.6 och f8.

Jag skulle mycket kort säga att mellanformatarna fortfarande har tydligt mer detaljteckning. Men att när det gäller teckning av toner och nyanser så känns skillnaden för mig inte så stor. Jag tycker fortfarande det känns som om MF-bilderna har en fördel, så att säga lite mer som du kan jobba med, men jag skulle inte säga att skillnaderna är stora eller ens tydliga längre. Och skulle du prova att skruva på iso-reglaget ett par steg bort från bas-iso ... Så har inte mellanformatarna en chans över huvud taget. Alla kameror tappar i detaljteckning med högre iso, men MF mycket mer och fortare än småbildskamerorna. Men det sista överraskar nog ingen, höga iso har aldrig varit någon prioritet hos MF.

Min syn på D3x och Eos 1Ds Mk3 kan sammanfattas så här: De är överraskande nära bildkvaliteten en mellanformatare i studiomiljö och de har den bonusen att de dessutom kan göra snabba jobb i helt andra sammanhang. I den senare typen av jobb ger de inga större synliga fördelar jämfört med att t.ex. köra en D3/D700, men i de lägena är de otroligt mycket mer användbara än en mellanformatare ... Jag stod faktiskt nyligen och fotade hockey under LG hockey Games med D3 och D3x på iso 3200. I den miljön kan inte jag se någon som helst tydlig skillnad mellan D3 och D3x - annat än att D3 är en mycket snabbare kamera. Men poängen är att D3x klarar ett sådant jobb otroligt mycket bättre än den bästa mellanformataren hade gjort :)

Småbildskameror ger en smidighet, snabbhet och flexibilitet som mellanformat saknar. Men mellanformat ger fortfarande lite men synligt bättre bildkvalitet än de bästa småbildskamerorna. Man får helt enkelt fundera hur man vill prioritera ... :)
 
Antar att du testat ingående Martin och undrar om du ser någon skillnad på bilderna mellan D3X och 5D mark 2?

Skillnad ja, men den är inte stor. Jag personligen tycker att det går att se en fördel hos 1Ds Mk3 mot 5D Mk2 på lägre iso. Och att jag tycker se en mycket liten fördel hos D3x mot 1Ds Mk3 i omfång och detaljteckning i hög och lågdagrar.

Men jag tror Willy har en poäng när han konstaterar att det är lite hifikabellogik i de här jämförelserna ... Låter det inte liite bättre med guldpläterade kontakter? :)

De skillnader vi talar om är små och de handlar nog till en stor del om vad man personligen letar efter i en bild - olika människor tittar efter och ser lite olika typer av detaljskillnader i till exempel färgteckning. Det är därför olika testare kan få lite olika resultat. Men att det blir så ger i sig ett tydligt och ganska entydigt svar: alla de testade kamerorna är otroligt bra :)

Jag skrev innan att jag tyckte D3x ger nästan lika bra resultat som en mellanformatare till ett lägre pris och med mer smidighet. Jag skulle nog säga samma sak om D3x jämfört med 5D Mk2 - den senare ger nästan lika bra resultat till ett tydligt lägre pris och med mer smidighet (om man nu inte som jag föredrar större kamerahus :)
 
Vet inte hur många gånger vi ska gå igenom detta. I K&B fall så var det Göran som gjorde recensionen och han är ju numera frilansande journalist för K&B. Insinuerar du att K&B har betalt Göran för att skriva bra, för rädslan att förlora annonsintäkter?

Samma med FOTO, tror du på fullaste allvar att Christian skulle bete sig på det viset?

D3X är en grym kamera och då kan man väl knappast sätta tveksamt köp, eller hur? Det som diskuterats (och som recensenterna även tar upp) är nyttan med kameran och priset. Så varför skulle den inte förtjäna ett bra betyg när den är bra?

Annonsörerna annonserar ändå, men de kan alltid ha åsikter om vad som skrivits om deras produkter.


Nej Jesper, det tror jag faktiskt inte. Vad jag menade var att det alltid ruvar en liten fara av att känna sig påverkad av olika typer av "förväntningar" som kan finnas från när och fjärran,. Det ser vi exempel på när det ex gäller prover av viner där man funnit besynnerliga samband med en testares rekommendationer och hans övriga kontakter med respektive leverantör. Nåväl, vad gäller kameratester är de så uppmärksammade att jag tror det vore lönlöst att ens försöka "fuska" sig till någon liten fördel. Men, jag trycker det var mycket märkligt när man i FOTO:s test konstaterde att Canons värsting hade större upplösning och minst lika bra brusegenskaper samtidigt som man ändå förlarade att D3x var värst. Varför talar man inte i klartext ut vilka små skilnader det egentligten handlar om, och med klartext menar jag bildexempel. I Kamera och Bilds test visade man på ett flertal exempel skilnader vad gäller kantskärpa samt med och utan stativ. Sedan tycker jag GrevTures (tror jag det var) sammanfattning och beskrivning av den kundgrupp som kameran var avsedd för var otroligt belysande. Varför kunde inte en fototidning göra samma sammanfattning och inom den ramen förklara att för den lilla gruppen fotografer är kameran prisvärd, så till vida att man tydligen skiter i priset;_), men att för 99,5 procent av oss andra kameran inte tillför någonting förutom ett högre pris. Det är till och med så att det finns en mycket stor andel fotografer som långt hellre handhar en D3 eller rent av D300 för att dessa kameror passar deras behov bättre. Sedan tvivlar jag på att någon kan se någon skilnad om inte man har två identiska jämförande bilder bredvid varandra. Jo, jag glömde en grupp kom jag på. Det är den gruppen som sporras av uttalande som att den och den produkten bara är till för proffs....Han eller hon kommer av den anledningen omedelbart att köpa produkten, och också känan sig som ett proffs. Men handen på hjärtat, vad gör detta.....vi är väl inte avundsjuka ;-)
Mvh
JB
 
Även om D3X och D3 hade samma pris, säg 40000 kr, skulle jag utan tvekan köpa D3 igen. D3X tillför inte mig något av värde, mer än i kanske undantagsfall, medan D3:an genom bla dess större ISO-omfång och snabbhet är en mycket mer flexibel kamera.

Det märkliga är att en hel del personer verkar tycka att D3X är för dyr och väntar in en D700X. Vad är det D700X skall tillföra - högre upplösning? Hur ofta behövs och märks den för icke professionella fotografer? Professionella fotografer har ju i många fall råd med D3X så varför skulle de invänta en D700X (storlek och vikt?)?
 
Varför kunde inte en fototidning göra samma sammanfattning och inom den ramen förklara att för den lilla gruppen fotografer är kameran prisvärd, så till vida att man tydligen skiter i priset;_), men att för 99,5 procent av oss andra kameran inte tillför någonting förutom ett högre pris.

Jag trodde det var så som Göran uttryckte sig i K&B?

Det är till och med så att det finns en mycket stor andel fotografer som långt hellre handhar en D3 eller rent av D300 för att dessa kameror passar deras behov bättre. Sedan tvivlar jag på att någon kan se någon skilnad om inte man har två identiska jämförande bilder bredvid varandra.

Helt klart är det så. Nikon har även gått ut med detta och det är väl mer vi konsumenter som förväntar sig att det hela tiden skall bli både billigare och bättre. Men jag kan, efter att ha jämfört D3-D3X-5D MkII-1Ds MkIII säga att det är synlig skillnad i detaljrikedom mellan D3 och D3X på en A2. Skillnaden mellan 21 vs 24 MP är knappast synbar, utan beror mer på andra tekniska faktorer, som styrkan på AA-filtret, objektiv och bländare.

Jag kommer att redovisa detta i min artikel som blir klar denna vecka och där är det förstås upp till var och en att dra egna slutsatser.

Jo, jag glömde en grupp kom jag på. Det är den gruppen som sporras av uttalande som att den och den produkten bara är till för proffs....Han eller hon kommer av den anledningen omedelbart att köpa produkten, och också känan sig som ett proffs. Men handen på hjärtat, vad gör detta.....vi är väl inte avundsjuka ;-)
Mvh
JB

D3X är avsedd för yrkesfotografer som lever på sitt yrke och som måste leverera maximal kvalité. Alla andra fotografer och prylintresserade får naturligtvis köpa en D3X om de känner att de måste, men de ska nog inte förvänta sig någon wow-effekt, eftersom de flesta inte skriver ut större bilder än A2.

Jag är inte avundsjuk på D3X-köparna. Jag kan ju låna hem en D3X i princip när jag vill och skulle även kunna köpa en D3X om jag hade behov av en. Men min nuvarande kamera är good enough.

If you don´t know where you are going, any road will do.

eller i kameratermer

If you dont know what you are going to shoot, any camera will do ;)
 
Senast ändrad:
Man kan ju alltid hoppas att Nikon lyckas sälja in sin D3X i sammanhang där policyn säger att endast mellanformatsbakstycken duger idag. Det höga priset är nog en viktig del i det arbetet eftersom en stor poäng med kamerapolicys hos byråer är att agera filter och garantera att man får fotografer på en "viss nivå".

Sony lyckades med A900an ta sig förbi en sådan policy hos Getty Images, trots att redan A700an rent tekniskt är likvärdig eller bättre än flera andra kameror på den listan:
http://contributors.gettyimages.com/article.asp?section_id=4&article_id=996

Om D3Xen kan bryta gränsen mellan mellanformat och DSLRer på liknande policylistor kan det nog betyda mycket för alla högupplösta DSLRer.
 
Jo, i och för sig så tyckte nog Göran någonting ditåt i KoB. Men i FOTO var man mer kluven när man konstaterade att Canon i stort sett var bättre, fastslog att Canon D5MkII vid praktiskt foto (man redovisade även bilder) var minst lika bra, men likväl ansåg man att D3x var bäst hittills. Den skulle nagga MF kamerorna i hasorna, vilket jag tolkar som att om man bara håller sig inom normala ISO värden kan man påräkna ett synligt resultat. Jag menar, sådana här tester är ju till för oss som inte dagligdags arbetar med dylika kameror. Därför är det enligt min uppfattning viktigt att man visar bilder o dyl där det klart framgår vad man säger/hävdar i artikeln. Nåväl, jag ser fram emot din slutvärdering av kameran. Har förresten du själv det intrycket att Canons värsting tecknar skarpare än D3x?
Mvh
JB
 
Nåväl, jag ser fram emot din slutvärdering av kameran. Har förresten du själv det intrycket att Canons värsting tecknar skarpare än D3x?
Mvh
JB

Nej, det intrycket har jag inte fått. Det kan förvisso bero en del på optiken, men EF 50/1.4 bör väl rimligen ha tillräckligt hög upplösningsförmåga och var tillräckligt skarpt vid f/5.6-8 för att objektiven inte skall vara en påverkande faktor. Om det är det ändå, så betyder det ju att Canon gör objektiv som inte orkar med och då är det ju systemet i sin helhet som avspeglas och inte en enskild kamera.
 
Hur klarar D3X bilderna efterskärpning jämfört med t.ex. 1DsmkIII?

En förklaring till att dess bilder ser väldigt skarpa ut men inte slår konkurrensen i kontrollerade tester där man verkligen kan mäta hur mycket detalj som återges skulle ju kunna vara att kameran smygskärper bilderna. Skärpning tillför ju inte verklig information, men kan lätt lura ögat.

Ett sätt att upptäcka sådan smygskärpning är ju att prova om bilderna ser överskärpta ut snabbare än andra kamerors bilder när man gradvis ökar efterskärpningen av båda bilderna (på samma sätt som de gjorde i P30 och A900-jämförelsen i en av länkarna jag postade tidigare).

edit: Ett svagare AA-filter borde ju visa sig som en ökning i verklig upplösning (om optiken tecknar ut sensorn istället för att själv agera AA-filter), så jag tycker den förklaringen till observationerna kring D3Xens upplösning känns konstig.
 
Senast ändrad:
Jag har en del att svara på just nu känns det som, men vi börjar med det sista först.

Man mäter inte "detaljering" vilket många kanske sätter synonymt med "skärpa" med en enkel upplösningsmätning angiven som en enda mätsiffra (linjer per bildbredd?).
För att göra en mätning av hur skarp/detaljerad en kamera kan vara krävs en minst tvådimensionell graf, ungefär som en MTF-kurva på ett objektiv.
Upplösning har alltså väldigt lite med upplevd skärpa och detaljering att göra. Två kameror med 2700 linjer per bildbredd i upplösning kan ha helt olika skärpa och detaljering.

AA-filter har inte heller med verklig upplösning att göra, det har med kontrasten i den sista oktaven att göra. Filtret finns i första hand för att ge kameran tillgång till korrekt färginformation, det kompletta matematiska modellsystemet som AA-lösa kameror använder innehåller inte tillräckligt med information för att bilden ska gå att återskapa korrekt.

Det finns synbara upplösningsvinster, men de finns på bekostnad av upplösning mellan icke primärfärger ("blandade färger") och risken för moire - vilket har sin grund i exakt samma sak, nämligen att det inte finns tilräckligt med färginformation för att luminansinformationen (kontrastinformationen) ska gå att återskapa.

Alla Bayerinterpoleringsalgoritmer sänker pixel-pixel-kontrasten ganska rejält, det är en del av den matematiska modellen som krävs för att det överhuvudtaget ska vara möjligt att göra interpoleringen.

Efterskärpning kräver två saker:
-Att informationen man behandlar är brusfri. Att skärpa en brusig bild vet vi alla hur det blir... Bruset förstärks lika mycket, ofta mer, än de verkliga kontrasterna, och kanter som ska vara raka blir i stället taggiga. Även väldigt lite brus kan ställa till det ganska kraftigt för en efterskärpning, även om bruset inte är synligt från början. Kantskärpning med maskering av "platta" ytor hjälper absolut ingenting för att återskapa den detaljering som fanns i verkligheten dvs "det avbildade", utan ger bara skarpare kanter. Överdriver man detta ser bilden ut som om den vore tagen med en "kompaktkamera".

-Att kontrastinformationen man skärper är korrekt. För att detta ska kunna uppnås krävs att Bayerinterpoleringen kunnat göra vad den ska - dvs att gissa sig till ljusstyrkan på de två grundfärger som saknas i varje pixel. Detta är mycket svårt om det inte finns ett AA-filter.

Anledningen till att en D3x kan skärpas så mycket som den kan är tvådelad - dels är signalen aningens "renare" från brus, och dels har den en väldigt svag men ändå existerande AA-filtrering. Alltså finns det väldigt få "fel" som förstärks med skärpningen. Den ganska lilla skillnaden i brus blir väldigt stor när man skärper bilden.

"Överskärpning" kan ju faktiskt lika gärna betyda att man har skärpt så att bildartefakter och Bayer-fel framkommer tydligt, ordet betyder i många fall inte att man man har skärpt den verkliga kontrastinformationen för mycket. Det man VILLE skärpa.

Att kunna skärpa upp den biten som Bayer-interpoleringen "stjäl" av finkontrasten (pixel-till-pixel) utan att interpoleringsfel och brus förstärks till synlig nivå är mellanformatarnas och D3x största fördel (på låga ISO). På högre ljusförstärkning finns ingen fördel - se MF-bakstyckenas diskutabla hög-ISO kvalitet. Väldigt små mängder brus förstör denna möjlighet ganska omedelbart.

AD: Man kan alltid skärpa en kant, men man kan inte skärpa fram detaljering om inte bilden är brusfri och korrekt interpolerad. Skillnaden är ganska tydligt synlig.

Bifogar två IDENTISKT EXPONERADE bilder, från 1Ds3 och D3x. ISO200, identiska förutsättningar i raw-omvandlingen. STARKT överdriven kurvbearbetning, men också denna identisk för båda bilderna.
Gissning - vilken är vilken? Vilken tror ni man kan skärpa mest, eller "dra" fram mest detaljer i efterbearbetningen från?
 

Bilagor

  • 1-comparison.png
    1-comparison.png
    61.1 KB · Visningar: 298
Rent reflexmässigt tycker jag det borde vara den vänstra som fömodligen är 3Dx....Men bara därför är det väl tvärt om;-)
Men du, jag har läst någonstans att MF kameror skulle ha tre censorer, en för varje kanal, och det är detta som gör att de får sådan bra blidkvalité på bas ISO. Jag är inte säker om jag minns rätt, men finns det någonting sådant inom fotovärlden?
Mvh
JB
 
Inget nytt under molnen heller. Men jag vill understryka det som du påpekar att upplösningsskillnad finns och att den faktiskt blir tydlig vid delsförstoring.

Croppar man samma motiv 50% och har använt bra objektiv plus allt annat lika och skriver ut i A3+ (48,3 x 32,9 cm) så blir skillnaden mellan 6 och 12mp mer än väl synlig.

Den kan dock döljas med en snygg interpolering. Men om man väljer att efter att croppat bilden 50% att interpolera den redan halverade 12mp-filen upp till 24mp igen och 6mp till 24 också så märks en tydlig skillnad.

Bottomline: Vid lägre isotal och stora printar, bra objektiv, bra konvertering har D3x/1DsMkIII/5DMkII/A900 påvisbar högre upplösning.

Sedan måste man ställa sig frågan om man behöver den upplösningen.

Slutligen kan man alltid diskutera mervärdet hos D3x jämfört med de väsentligt billigare 5DMkII och A900. Personligen skulle jag gärna äga en D3x, men mina bildresultat blir lika bra med en 5DMkII/A900 så för mig känns inte 50.000:- mer befogat.

Som så många andra sagt före mej. Att hoppa på varje ny generation kamera ger inte längre någon större wow-känsla.
Det kamerahus man köper idag "räcker" förmodligen längre än för ett par år sedan.

/K
 
Rent reflexmässigt tycker jag det borde vara den vänstra som fömodligen är 3Dx....Men bara därför är det väl tvärt om;-)
Men du, jag har läst någonstans att MF kameror skulle ha tre censorer, en för varje kanal, och det är detta som gör att de får sådan bra blidkvalité på bas ISO. Jag är inte säker om jag minns rätt, men finns det någonting sådant inom fotovärlden?
Mvh
JB

Hasselblad presenterade en prototyp nere på Photokina för många år sedan och i samarbetet med Foveon, i kameran var det 3st sensorer .
Kameran kom aldrig ut och var tänkt främst inom specialområden som medicinsk fotografering. Samarbetet upphörde något år senare.

Vad du tänker på är nog att man kan med vissa bakstycken kan ta 4 , 16 exponeringar.
Dvs i 4 skottsläget 2 exponeringar för grönt och vardera en för rött och blått.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.