thansen
Aktiv medlem
Dpreview har nu lagt ut sin Nikon D3X In-depth Review
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förvånande att ingen ännu kommenterat testen gjord i tidningen FOTO, detta eftersom somliga ansåg Kamera och Bilds test bara var skräp. I FOTOS test har man ju så vitt jag kan förstå kommit fram till samma resultat. Man påpekar även där att man måste använda de allra bästa objetiven samt stativ om man skall utnyttja kameran till fullo. Det intressanta här är att man faktiskt fann att Canons EOS 1Ds Mk III var skarpare än D3x:en när man fotade ett testkort. Sedan fann man att Canons kamera var minst lika bra vad gäller bruset. Ändå tyckte man att Nikons D3x var marknadsledande och inte låg långt efter fullformatarna. Men det skulle mycket stora förstoringar eller cropningar innan man såg någon skilnad mellan D3 och dess x-storebror.
Mvh
JB
För det första så finns det upplösningsskilnader mellan 12 och 21 eller 24 miljoner pixlar vilket kan ses om man exempelvis delförstorar bilden.
Min gamla blindtest mellan 5d och 1dsmk3 visar att det är svårt att se dessa skilnader på en kopia som är 45cm stor (15personer har nu fått uttala sig), det behövs mao större kopior än 45cm för att skilnaden skall ses som tydlig.
Inget nytt under solen
Jag menar, alla tidningar är måna om sina annonsörer. Jag skulle vilja se den tidning som sätter "tveksamt köp" eller liknande på en av de storas värstingkamera.
Glömmer, som i "glömmer att många fotografer betalt mycket pengar för sina kameror inna D3x/1Ds3"?
Det stämmer naturligtvis, men idag handlar diskussionen ju mycket om att samma upplösning och nästan samma dynamikförmåga finns att tillgå för halva priset - och att i stort sett det enda som skiljer är mekanisk uppbyggnad. För många "räcker" ju en 5D2/D700/A900 till allt vad man skulle kunna tänka sig. Och detta är ju inte orimligt om man backar ett steg och ser lite nyktert på bildbehandlingsprocessen!
Nyansering av den efterstående meningen behövs inte. Jag arbetar i pre-press segmentet mot kunder som i stort sett kräver att man arbetat med mellanformat om dom ska vara intresserade. Skillnaden i renhet i zone 0-1 om man uttrycker det så skiljer ganska mycket mellan mellanformat och i stort sett allt utom D3x. Grupperna som sitter och godkänner orginal / förslag tittar så noga på alla bilder som presenteras att den värste "pixel-peepern" existerande på detta forum har mycket kvar att lära i jämförelse. Jag säger inte att det är det minsta vettigt, men så är det.
Om sedan NÅGON förutom de som är direkt involverade i processen med framtagningen av dessa broschyrer/reklamkampanjer NÅGONSIN ser någon skillnad låter jag vara osagt. Jag är själv tvivlande (!), men eftersom kravet finns där måste leverantörerna (dvs vi och de som levererar bilder till oss) möta kraven om vi vill sälja vår tjänst.
Jag är inte ens säker på att de tryckprocesser som används räcker till i kvalitet för att skillnaden öht ska vara synlig. Men på skärmen med orginalen framför mig ser jag skillnaden. Det gör våra kunder också, tro inget annat.