Skillnaden mellan A900 och D3x kan vi ju bara spekulera i, men den troligaste förklaringen just nu - den som stämmer bäst med siffrorna vi kan mäta fram - är att det faktiskt är "Sonys" inbyggda AD-omvandlare som används... med lägre avläsningshastighet (vilket ger lägre avläsningsbrus) - och två sekventiella läsningar. Jag har tittat på en isärplockad D3x, och den har inga externa AD-chip, så de 6000st AD-omvandlarna på sensorn används nog fullt ut, kanske i modiferat skick - vem vet? Bussen ut från sensorn är dock fortfarande 12 bitar bred.
Min högst personliga gissning är att kameran gör två avläsningar, en på vald ISO (75-nånting i grund då) samt en på max ISO (~1350 då) och kombinerar dessa två 12-bitar utläsningar till en 14-bits resultatfil. Den HÖGRE av avläsningarna till de LÄGSTA bitarna. Detta är det enda jag kan se som skulle kunna förklara de enormt låga läsbrus-siffrorna som den kan prestera... Mot all magkänsle-logik så är faktiskt läs-bruset lägre på högre ISO (men det förstärks ju mer).
Hej!
Flera andra resonerar i samma banor som du - fast inte två utläsningar utan fyra och inte med olika iso. Det skulle då tydligen förklara hastigheten i 14 bitar på sisådär 1,6 bilder/sek - vilket råkar vara en fjärdedel av den topphastighet Sony ursprungligen angav (6,3 bilder/sek), se
http://www.dpreview.com/news/0801/08013001sony35mmcmossensor.asp
Det här skulle då vara ungefär samma tillvägagångssätt som Nikon använder i D300, som också har en 12-bitars Sony-baserad sensor som i grunden klarar 10 bilder/sek - och D300 klarar händelsevis 2,5 bilder/sek i 14 bitar.
Utöver AD-hanteringen så är det ju en del "toppings" som skiljer också. Jag antar att folk skulle bli förvånade över vad ett set med AA/UVIR/CFA/sensel-lins glas kostar i produktion... Vi vet att färgkänsligheten inte är samma för RGGB mellan Nikon/Sony, så åtminstone CFA-filtret är nytt.
Mikrolinsfiltret är dubbelslipat - konvext på ovansidan, konkavt på undersidan. Ingen annan kamera i produktion idag använder detta, då det är svindyrt att producera. Alla andra använder enkelslipat konvex.
[edit] - stavfel
Det är väl som vanligt, när man nått en viss kvalitetsnivå så kostar varje vidare förbättring oproportinerligt mycket ("dimininishing returns"). Dessutom förstärks det här ju då av problemet att högre tillverkningspris leder till lägre antal sålda enheter vilket driver upp prisnivån ytterligare i en slags ond cirkel.
Kort sagt, det verkar ju inte osannolikt att Nikon gjort diverse finputsningar utifrån den version av sensorn som Sony själva använder och att de putsningarna innebär små och som det blir, ganska dyra förbättringar.