Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3x är här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så.. En test bör ha fastslagna värden på inställ och sedan skall dom olika prestera vid exakt det instället?? Fattar jag rätt..

Enl min uppfattning bör ett test gå ut på att exponeringsdata utgår från tid/bländare uppmätt mot ett gråkort. Sedan sätts kamerorna på exakt samma tider/bländare manuellt. Ingen auto med tanke på att evaluerande mätning kan skilja. Mätningen mot gråkortet bör helst göras med en fristående kalibrerad mätare.

Lennart

Edit: såg att ett annat svar innehöll i princip samma sak som jag skrev. Tidskollision.
 
Enl min uppfattning bör ett test gå ut på att exponeringsdata utgår från tid/bländare uppmätt mot ett gråkort. Sedan sätts kamerorna på exakt samma tider/bländare manuellt. Ingen auto med tanke på att evaluerande mätning kan skilja. Mätningen mot gråkortet bör helst göras med en fristående kalibrerad mätare.

Lennart

Edit: såg att ett annat svar innehöll i princip samma sak som jag skrev. Tidskollision.

Dilemmat infaller då två kameror har olika faktiska känsligheter, kontrastomfång eller gammakurva vid ett givet val av ISO-tal, bländare och slutartid.

Ett exempel är att den första kameran ställs in så att optimal exponering uppnås med RGB i balans dvs histogrammen fylls så långt åt höger som möjligt utan att högdagrarna bränns ut. Den andra kameran har vid samma inställningar mindre kontrast (objektiven kan förstås även spela in) vilket resulterar i att histogrammen är tex ca 1/3 EV lägre ner från högerkanten jämfört med kamera 1. Skall detta justeras för eller inte?

Exempel två är att båda kamerorna är optimalt exponerade med RGB i balans och histogrammen längst till höger utan att högdagrarna bränts ut. Det visar sig däremot att värdena för skuggorna eller mellantonerna i området där brusmätning skall göras skiljer sig från varandra. Den första kamerans skuggområde är lite mörkare än den andra kamerans trots RGB i balans och optimal exponering för båda kamerorna. Skall detta kompenseras för eller skall bruset mätas och jämföras trots de olika ljushets-/ kontrastvärden som mätytorna uppvisar?

I den jämförelse jag gjort mellan D3X och D3, från testbilderna som Imaging Resource tillhandahåller, skiljer det både i exponering (2/3 EV kortare slutartid för D3X) och ljushet/kontrast i mätområdet.

Som kuriosa kan ju nämnas att Christian Nilsson på Foto använder principen att använda olika objektiv med olika bländare för att uppnå bästa prestanda från objektiv och kamera ifråga om upplösning. Han nyttjar alltså principen om att uppnå maximala resultat framför lika inställningar för jämförelseobjekten. Det innebär att han helt bortser från effekterna av detta tillvägagångssätt på ISO-tal och skärpedjup.
 
Senast ändrad:
Jag håller med dig också :)

Det hänger nog ihop med hur jag arbetar. Vanligtvis kör jag allt genom LR och ACR. Det blir jättefina bilder för det mesta men med svårare bilder så kommer alltid NX fram. Så från min horisont så är jag intresserad av bägge sätten att testa. Å ena sidan på samma sätt som Reichmann gjort men alltså också med dedikerade programvaror.....

Jag har inte heller något emot Reichmanns genomförande av testet. Speciellt då han tydligt talat om varför och hur han genomfört sitt test. Jag gör då och då liknande test för mitt egna höga nöjes skull. Då oftast baserat på hur jag använder min utrustning. Många andra har säkert åsikter om både det ena och det andra i mitt förfarande :)
 
Dilemmat infaller då två kameror har olika faktiska känsligheter, kontrastomfång eller gammakurva vid ett givet val av ISO-tal, bländare och slutartid.

SVAR : ja det kan dom ha, därför skall du utvärdera i raw med samma konverter, samma kontrastkurva osv.mer rättvist


Ett exempel är att den första kameran ställs in så att optimal exponering uppnås med RGB i balans dvs histogrammen fylls så långt åt höger som möjligt utan att högdagrarna bränns ut. Den andra kameran har vid samma inställningar mindre kontrast (objektiven kan förstås även spela in) vilket resulterar i att histogrammen är tex ca 1/3 EV lägre ner från högerkanten jämfört med kamera 1. Skall detta justeras för eller inte?

Svar : detta är ett felaktigt förfarande och har mer med JPG uttaget att göra internt från kameran.
använd raw och samma konverter exv Camera Raw

Exempel två är att båda kamerorna är optimalt exponerade med RGB i balans och histogrammen längst till höger utan att högdagrarna bränts ut. Det visar sig däremot att värdena för skuggorna eller mellantonerna i området där brusmätning skall göras skiljer sig från varandra. Den första kamerans skuggområde är lite mörkare än den andra kamerans trots RGB i balans och optimal exponering för båda kamerorna. Skall detta kompenseras för eller skall bruset mätas och jämföras trots de olika ljushets-/ kontrastvärden som mätytorna uppvisar?

Svar: återigen använd samma rawkonverter så blir det mer rättvist.

I den jämförelse jag gjort mellan D3X och D3, från testbilderna som Imaging Resource tillhandahåller, skiljer det både i exponering (2/3 EV kortare slutartid för D3X) och ljushet/kontrast i mätområdet.
Svar: detta är inte optimalt förfarande.
svarat även uppe i din text.

det är därför du skall använda samma rawkonverter, mäta mot ett gråkort, ställa samma tid och bländare och iso.Då kan man jämföra så rättvist som det är möjligt för att se hur bruset ser ut, med olika dedikerade konverterare DPP, NX ser du mer hur de brusreducerar .(vilket också kan vara intressant)
 
Senast ändrad:
Men.

Hur skall testarnas metoder då samankopplas med resultat uppmätt sedan som typ på Dxomark???

För historiskt sett verkar testarnas resultat rätt ofta ha noll sedan "sanning" bakom sig mot vad mätningarna påvisar...

Och jag är inte erfaren.. Så jag undrar bara just för jag får inte ihop testresultaten.. vad som blir en "sanning".. samt vad som sedan mätningar bör bekräfta hyfsat om testarna testat rätt.. Eller ljuger mätningarna.? ..Dettta stämmer ju inte bakåt sett i alla fall ett smack....

var ligger felkällan? Kanske är viktiga saker att ha med även idag då man resonerar om brus...för en felkälla bör finnas väl?? I alla fall i högsta grad bakåt i tid.. Om Dxomarks mätningar har minsta relevans vill säga...

Tex så skrivs det numera såsom A900 är snudd medioker ifråga om brusprestanda.... Medans den tillhör absolut a toppen i mätningar på Dxomark.. Och absolut inte alls så långt efter tex Canon eos 5DMkII ifråga om isoprestanda.....men detta sagt endast för just ett exempel som passar in här i resonemanget då den kameran deltagit i resonemanget också...

Så vari ligger felkällan..? Användningen?? Eller?

Fattar inte hur testarnas resultat blir så stort skilda från det uppmätta.. Får inte ihop detta.. varken nu eller historiska ...
 
Att Sony 900 skulle vara medioker vad det gäller brus är nys.
Det är först runt 1600isom och uppåt som kameran inte är riktigt lika bra som övriga om samma rawkonverterare används..
Vad Canon, Nikon och Sony gör med "raw" filerna vet ingen mer än dom själva .Att rawfiler påverkas i olika grad det vet vi.
 
jag tog endast upp den utifrån den va med här i resonemangen samt testerna som talas runt... Så missförstå INTE nu någon och tro jag snackar Sony här..

Nej nej.. Det är testmetoder kontra resultat mätningar.. Där verkar finnas stora resultatskillnader..

Och då man talar testmetoder och det sägs man skall ha samma inställ osv och testare använder den metoden.. och får resultat som säger kamera a är klart bättre än kamera b.. Och sedan i mätningar ser man dom kan till o med vara tvärt om.. Eller helt lika...

men testarna säger den ena är bättre i alla fall..

Då MÅSTE i mitt huvud där finnas en felkälla.. Minst en.. För någon påvisar ju felaktiga resultat..

Antingen har testarna felaktiga metoder. Eller så är mätmetioderna fel...

Rimligen om (?) Dxomark stämmer så har testarna en del felaktigheter i sitt testsätt samt metodik då dess testresultat så ofta gett helt andra resultat än det uppmätta blivit....

Eller.. Så är mätningarna inte korekta..Båda kan inte ha rätt samtidigt ju...Eller?? fattar jag helfel?? är jag för korkat blind så jag missar något..
 
Hmm Jag har tydligt hårdare kravspec i mina ögon...

Sonyn enligt det mätta skulle ligga endast ett kort snäpp bakom Canons enligt mätningarna.Om dom stämmer... Medan den ligger flera snäpp bakom i mina ögon sett enligt bildernas resultat...

Enligt bilderna hänger knappt A900 med till mer än iso400.. Sedan börjar bilderna se tydligt sämre ut på alla sätt o vis.. I alla fall i mina ögon sett..Sedan att det inte syns i en bild utav rejäl storlek är ju inte vad det handlar om.. För där går den säkert finfint till 800 och även 1600..

Men.. Bildernas prestanda stämmer inte med det uppmätta där Sonyn skulle endast vara en kort bit bakom Canonen.. Detta är ingen kort bit man ser i bilderna.. Det är stooooora skillnader...

Så var finns felkällan??

"Något" måste va fel helt enkelt då bildresultatet ser ut som så mot uppmmätta prestanda... Och som oerfaren så funderar man då på testmetoder och hur man använder kamrorna vid testar.. Som här talades om av er andra redan då jag började fråga om sådant för förstå bättre det jag läser....

Jaja. jag skall inte förstöra topicen med söka svar på frågor som detta..Vart bara så fundersam
 
Hmm Jag har tydligt hårdare kravspec i mina ögon...

Sonyn enligt det mätta skulle ligga endast ett kort snäpp bakom Canons enligt mätningarna.Om dom stämmer... Medan den ligger flera snäpp bakom i mina ögon sett enligt bildernas resultat...

Enligt bilderna hänger knappt A900 med till mer än iso400.. Sedan börjar bilderna se tydligt sämre ut på alla sätt o vis.. I alla fall i mina ögon sett..Sedan att det inte syns i en bild utav rejäl storlek är ju inte vad det handlar om.. För där går den säkert finfint till 800 och även 1600..

Men.. Bildernas prestanda stämmer inte med det uppmätta där Sonyn skulle endast vara en kort bit bakom Canonen.. Detta är ingen kort bit man ser i bilderna.. Det är stooooora skillnader...

Så var finns felkällan??

"Något" måste va fel helt enkelt då bildresultatet ser ut som så mot uppmmätta prestanda... Och som oerfaren så funderar man då på testmetoder och hur man använder kamrorna vid testar.. Som här talades om av er andra redan då jag började fråga om sådant för förstå bättre det jag läser....

Jaja. jag skall inte förstöra topicen med söka svar på frågor som detta..Vart bara så fundersam

Vill inte gå i polemik heller, men mina enkla test av A900 vs en 1DsMkII stämmer bra överens med DxOMark vid "allt lika" uppräknat i ACR och 1DsMkII-filen uppsamplad till motsvarande A900. Sonyn dyker efter 1600.

Å andra sidan (jag föredrar att interpolera upp filerna från den pixelfattigare kameran) försvinner en del brus om jag skalar filen från en A900 till 1DsMkII. Det skiljer ju 8mp mellan dem.

Har också upptäckt att A900 verkar (jag tror det efter ett tips av en mer erfaren och van testare här på FS) besitta en form av pixelskärpa som gör att den, när den körs i APS-format kan interpoleras upp till 50D:s pixeltäthet och få en snyggare bild än 50D.

Men jag vet inte så mycket utan kör efter axiomet att jag tror på det jag själv ser efter att jag personligen provat/testat.

Sedan är det upp till var och en att använda den råkonverterare man finner bäst. För det råder ingen tvekan om att "rätt" konverterare till "rätt" kamera kan fixa till snygga filer även från riktigt brusiga kameror. Exempel på sådana är Nikon D2X i kombination med Capture NX. Och gamla Kodak Pro Slr/c med Kodaks egen konverterare.

Nu kör jag ACR som standard och ett plug-in om jag vill brusreducera. I plug-inmodulen kan jag göra en profil för en specifik kamera, vilket jag finner praktiskt.

Men i ett jämförande test mellan olika kameror: Allt lika så långt det bara går, samma konverterare och uppsampling om det skiljer i pixelantal mellan kamerorna, gråkort o samma tid/bländare.

Det kommer alltid att finnas felkällor, men ett test med allt lika så långt det går ger en bra fingervisning om kamerornas grundegenskaper.

Lennart
 
Hmm Jag har tydligt hårdare kravspec i mina ögon...

Sonyn enligt det mätta skulle ligga endast ett kort snäpp bakom Canons enligt mätningarna.Om dom stämmer... Medan den ligger flera snäpp bakom i mina ögon sett enligt bildernas resultat...

Enligt bilderna hänger knappt A900 med till mer än iso400.. Sedan börjar bilderna se tydligt sämre ut på alla sätt o vis.. I alla fall i mina ögon sett..Sedan att det inte syns i en bild utav rejäl storlek är ju inte vad det handlar om.. För där går den säkert finfint till 800 och även 1600..

Men.. Bildernas prestanda stämmer inte med det uppmätta där Sonyn skulle endast vara en kort bit bakom Canonen.. Detta är ingen kort bit man ser i bilderna.. Det är stooooora skillnader...

Så var finns felkällan??

"Något" måste va fel helt enkelt då bildresultatet ser ut som så mot uppmmätta prestanda... Och som oerfaren så funderar man då på testmetoder och hur man använder kamrorna vid testar.. Som här talades om av er andra redan då jag började fråga om sådant för förstå bättre det jag läser....

Jaja. jag skall inte förstöra topicen med söka svar på frågor som detta..Vart bara så fundersam

har du tittat på rawbilderna och länken jag gav dig
 
Min personliga uppfattning är att DXO mätnig kan ses som något märklig det håller jag med om. Vi talar då om att vi jämför Sony 900 och 5dmk2.
Går man till mätning av det dynamiska omfånget så är det stor skillnad så fort man frångår basiso .
SNR siffrorna speglar inte detta, inte heller det resultat jag får när jag jämför bilderna i 6400iso och uppräknade med camera raw.
Sonys bild ser processerad ut i jämförelse, högre brus,klart mindre återgivande av detaljer jämfört med 5dmk2
 
Ytterligare en jämförande test av D3 vs D3X
Synnerligen intressant. Praktiskt foto rakt upp och ned. Jag är förvånad hur väl D3x hänger med, även om D3 har ett par steg till. Kameran är fortfarande för dyr tycker jag, men jag måste erkänna att jag aldrig förväntat mig att den skulle ta bilder så bra som dessa uppåt 6400 ISO.
Mvh
JB
 
varför inte då- att prestera så bra i högre iso ?
du har ju inte sett några bilder där d3x kan börja svikta jämfört mot d3 dvs i de låga nivåerna, en bild som domineras av lägre nivåer/svärta/skugga
 
varför inte då- att prestera så bra i högre iso ?
du har ju inte sett några bilder där d3x kan börja svikta jämfört mot d3 dvs i de låga nivåerna, en bild som domineras av lägre nivåer/svärta/skugga

Ja, jag förutsätter att du i din jämförelse mellan D3X och 5D MkII "plågar" kamerorna både i skuggorna och högdagrarna för att verkligen sätta dem på prov! Domkyrkan i Lund kan väl komma väl till pass?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.