J-ett
Aktiv medlem
Hmmnja, JPG funkar alldeles ypperligt så länge man ligger nära sanningen, precis som när man fotade dia förr.
Jag är själv inte så där speciellt impomerrad av AutoWB hos D300an, speciellt inte jämfört med D3 eller D200 men det kanske blir bättre med någon ny firmware i framtiden.
Kan tyvärr INTE hålla med. WB i min D300 är alltid i Auto-läge. Blir rätt till 99% så det måste bero på hur man ställer in kameran i övrigt, eller så är det individen. (Kameraindividen alltså.) Jag använder oftast enkel AF-punkt och ljusmätningen på spotläget. Detta ger mig minst fel.
Dessa problem ni diskuterar här hade jag med mina gamla Canon EOS modeller jag körde med innan jag bytte system till Nikon och en D300.
(30D, 5D och 1D MKII.)
Jag är helfrälst i D300:an och bilderna som kommer ut är de bästa jag fått av någon kamera, dock ska tilläggas att jag idag använder NEF+JPG i alla lägen. Ofta är JPG-bilden så bra att den går att använda direkt. Men som de flesta gör så skruvar jag ofta upp färgerna samt kontrast och skärpa. De inställningar som går att göra i kameran för JPG, är många, och resultatet blir mycket bra. Mycket bättre än med Canons kameror. Skärpan går inte att få till i ett Canon-hus. (JPG från kameran då alltså.) I alla fall inte i de jag ägt. Det fick alltid fixas i datorn.
Jag håller mig mest till Capture NX2 som många avskyr. Det är ibland segjobbat, men resultatet från NEF går snabbt och blir suveränt.
Fick inhandla lite kurslitteratur så var funktionerna på plats i skallen oxå.
Något som är bra med D300 är att bilder tagna med höga ISO 1000 blir suveränt fina och inget synligt brus vid normala förstoringar.
Gympasalar mörka som grottor lämpar sig alltså väl för denna kamera om man bara orkar snäppa upp den interna blixten oxå. ;o)