Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag som nybörjare undrar.....om man som jag, fotar stora vyer och också närbilder på djur samt porträtt.
Skulle jag se skillnad på bilderna om jag använde FX eller DX ?
Eller har det med objektiven att göra?
Om nu inte priset spelade roll..... skulle D300 eller D700
vara den optimala allroundkameran?

Om priset var det samma skulle jag säga D700, pga dess fina hög-ISO-egenskaper, som jag tror många skulle ha nytta av i sin allmänfotograferingen (inomhus och kvällstid).
 
Jag som nybörjare undrar.....om man som jag, fotar stora vyer och också närbilder på djur samt porträtt.
Skulle jag se skillnad på bilderna om jag använde FX eller DX ?
Eller har det med objektiven att göra?
Om nu inte priset spelade roll..... skulle D300 eller D700
vara den optimala allroundkameran?

lär dig skillnaden mellan fx och dx, optimal allround är nog varken den ena eller den andra

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100532&highlight=d700

sen beror det väl på vad du ska göra med bilderna, printa ut stora, sälja, utställning, jag misstänker också att fx har tyngre objektiv

(allroundkamera låter som en kompromisslösning, kanske en d90 med 18-200 vr, så tänker jag mig en allroundis, men jag kanske missuppfattade)
 
vad du ska göra med bilderna, printa ut stora, sälja, utställning, jag misstänker också att fx har tyngre objektiv

(allroundkamera låter som en kompromisslösning, kanske en d90 med 18-200 vr, så tänker jag mig en allroundis

Jag köpte D80 med Kitgluggar 18-70 och 70-300 VR
Med detta så var jag jättenöjd. Men efter att ha vart ute så märker jag att detta inte är helt rätt för mig.

När jag är på jakt så vill jag ha kameran bredvid mig beredd att fota något djur som dyker upp, men med regn som det är ibland så vart jag tvungen att lägga ner den i ryggsäcken.
Sedan så var det visst dåligt ljus vid gryningen :)
Så lite högre isotal och bättre objektiv hade nog passat bättre.

Likaså på vandringar så vill jag ha kameran hängande framför mig, men som det gör ibland så regnade det de sista gångerna och då fick jag gå med kameran innanför jackan ( ganska fuktigt med svetten) och ibland i ryggsäcken.

Jag vill ha en kamera att ha i ur och skur.......
Jag kommer inte att göra jätteutskrifter, utställningar mm...
Inte nu iallafall :)

Hmm...jag har nog hamnat i fel tråd :)

En D300 är ju lockande....
 
Jag köpte D80 med Kitgluggar 18-70 och 70-300 VR
Med detta så var jag jättenöjd. Men efter att ha vart ute så märker jag att detta inte är helt rätt för mig.

När jag är på jakt så vill jag ha kameran bredvid mig beredd att fota något djur som dyker upp, men med regn som det är ibland så vart jag tvungen att lägga ner den i ryggsäcken.
Sedan så var det visst dåligt ljus vid gryningen :)
Så lite högre isotal och bättre objektiv hade nog passat bättre.

Likaså på vandringar så vill jag ha kameran hängande framför mig, men som det gör ibland så regnade det de sista gångerna och då fick jag gå med kameran innanför jackan ( ganska fuktigt med svetten) och ibland i ryggsäcken.

Jag vill ha en kamera att ha i ur och skur.......
Jag kommer inte att göra jätteutskrifter, utställningar mm...
Inte nu iallafall :)

Hmm...jag har nog hamnat i fel tråd :)

En D300 är ju lockande....

En D300 må vara vädertätad men tyvärr är inte de gluggarna du anger det,
70-300 VR är ju annars en riktigt bra optik. 18-70 är också okej. Men det finns ju regnskydd i transparent plast för kameror ooch glugg (du kan göra ett själv). Det enda som tar stryk då är skyddsfiltret.

För övrigt finns det en massa proffszoomar som inte tål vatten något vidare heller.
 
En D300 må vara vädertätad men tyvärr är inte de gluggarna du anger det,
70-300 VR är ju annars en riktigt bra optik. 18-70 är också okej. Men det finns ju regnskydd i transparent plast för kameror ooch glugg (du kan göra ett själv). Det enda som tar stryk då är skyddsfiltret.

För övrigt finns det en massa proffszoomar som inte tål vatten något vidare heller.

Gluggarna som jag skrev, har jag idag.
Byter jag kamera så blir det nya gluggar också.....de jag har idag tar ungarna i ett naffs, men det kan ju vara bra att ha samma märke för att kunna använda varandras då det inte krävs väder tätt.
Det där med plast får jag kolla upp....
En D300 med en 28-300 eller 200 hade vart bra... finns det en sådan som är tätad och passar 300:an ?
 
Gluggarna som jag skrev, har jag idag.
Byter jag kamera så blir det nya gluggar också.....de jag har idag tar ungarna i ett naffs, men det kan ju vara bra att ha samma märke för att kunna använda varandras då det inte krävs väder tätt.
Det där med plast får jag kolla upp....
En D300 med en 28-300 eller 200 hade vart bra... finns det en sådan som är tätad och passar 300:an ?
Det är bara Canon som har en vädertätad 28-300. Den är dock väldigt dyr då det är en L-glugg. Stor o tung också.
 
Vilka finns då inom proffs och yrkes objektiv?
Eller måste man gå över till annat märke ?
Har Tamron eller Sigma tätade gluggar till 300?
Billigaste objektivet som har någon form av tätning tror jag är den nya 50 1,4 af-s. Den lär ha den typiska gummilisten vid bajonetten som antyder att den är tätad mot viss väta. Sen brukar man rekomendera ett filter fram på objektivet för att göra väderskyddet mer komplett.
 
Är inte detta tjat om vädertätade objektiv i olika sammanhang liiiite överdrivet? Har fotat med pentax och nikonkameror i 35 år och mestadels med kameror och objektiv i det lägre prissegmentet. Har då aldrig haft några som helst problem med utrustningen i Sverige trots många dygn genom åren i fjällen, både sommar och vinter pga vädret. Inte heller har min D100 gett mig några som helst problem i Sverige trots flera upplevelser med kameran i de mest varierande väder. Jag vill påstå att kamerautrustningen tål mkt mer än vad man kan förvänta sig vad gäller väder och vind bara man är förtänksam. Det är många gånger viktigare att objketiven är stabila och kan tåla en smäll än att de är vädertätade, detsamma gäller i min erfarenhet kamerhusen
 
Är inte detta tjat om vädertätade objektiv i olika sammanhang liiiite överdrivet? Har fotat med pentax och nikonkameror i 35 år och mestadels med kameror och objektiv i det lägre prissegmentet. Har då aldrig haft några som helst problem med utrustningen i Sverige trots många dygn genom åren i fjällen, både sommar och vinter pga vädret. Inte heller har min D100 gett mig några som helst problem i Sverige trots flera upplevelser med kameran i de mest varierande väder. Jag vill påstå att kamerautrustningen tål mkt mer än vad man kan förvänta sig vad gäller väder och vind bara man är förtänksam. Det är många gånger viktigare att objketiven är stabila och kan tåla en smäll än att de är vädertätade, detsamma gäller i min erfarenhet kamerhusen
Jag håller med dig. Utsätter man inte grejerna för det mest idiotiska utan använder lite sunt förnuft så brukar det fungera rätt bra. Något som många kameror verkar fixa riktigt bra är kyla. Man trodde att de digitala kamerorna skulle få tuppjuck i kyla då det är så mycket elektronik i dem. Men jag har läst om många som fotat i typ 10 minus med vanliga instegsmodeller.
 
Är inte detta tjat om vädertätade objektiv i olika sammanhang liiiite överdrivet? Har fotat med pentax och nikonkameror i 35 år

Ja visst var det bättre förr :)
Men visst är det väl mer elektronik i dagens grejor som gör dessa känsligare mot fukt?

Och sedan så har jag inte råd att chansa att kamera + objektiv förstörs av regn.

Kanske har jag valt fel märke?
 
Ja visst var det bättre förr :)
Men visst är det väl mer elektronik i dagens grejor som gör dessa känsligare mot fukt?

Och sedan så har jag inte råd att chansa att kamera + objektiv förstörs av regn.

Kanske har jag valt fel märke?
D300 är som sagt skyddad mot dåligt väder. Gluggarna kan du väl skydda med plastpåse och tejp. Tror rätt många gör så och att det ger ett bättre väderskydd än om du kör med en vädertätad glugg naken.
 
Ja visst var det bättre förr :)
Men visst är det väl mer elektronik i dagens grejor som gör dessa känsligare mot fukt?

Och sedan så har jag inte råd att chansa att kamera + objektiv förstörs av regn.

Kanske har jag valt fel märke?

Nej du har inte valt fel märke. Dagens kameror klara mer än du tror. Jag skulle absolut köpa en D300 eller D700 oxå varje dag i veckan. Har du möjlighet att välja ett vädertätat hus ska du givtvis göra detta. Däremot tycker jag att när det gäller objektiv att man kan fundera både en och två gånger om det är värt pengarna att köpa vädertätade objektiv om man inte har foto som yrke och levebröd. Titta på vad som finns på begagnatmarknaden, där kan du fortfarande göra riktiga fynd.

Det klimat vi har i Sverige är inte något problem för dagens kameror. De klarar många gånger temperaturer mer mot både -20 och -30 innan batterierna ger upp. Observera, det är inte kamerans elektronik som ger upp först, det är oftast btterierna. Om du däremot ska fota i Afrikansk djungel eller regnskog med temperaturer uppemot 40-50 grader och en luftfuktighet mellan 80-100% då börjar elektroniken bete sig konstigt
 
Jag tackar för råden......
Ska hålla koll på olika marknader.

Nikons fina 16-85 som jag har själv har gummiringen vid bajonetten. Vet inte exakt hur många millimeter regn det innebär. men som andra har jag haft kameran i taskigt väder utan problem. Jag tror i många fall ett bra skydd är en trasa att torka av väta med då och då så den inte får ligga på kameran och gluggen för länge.
 
Nästan samtliga av den nyare gluggarna har tätningsringen vid bajonetten. Även de billigaste. Nu har jag inte sett samtliga av dem men alla de jag har kikat på har den.

Observera att det inte betyder att gluggen är vädertätad. Finns många andra platser där väta kan komma in.

Efter en mycket våt helg i Venedig för något år sedan, jag kunde bokstavligen hälla ut vatten ur väskan så klarade sig 12-24, 10,5, 70-200 och 17-55 medan 80-400 fick kondens inuti. Efter en natt på elementet så var den dock torr igen. Kameran, en D2X klarade sig också perfekt. Optiken låg i den övre delen av väskan medan filtren i botten bara var att kasta. Samtliga polfiler var förstörda.
 
Vädertätat eller ej på Nikon gluggar så har jag haft både mina D300 i regn och snö med 70-200/12-24/50. Senast i helgen var vi ute i snön i Hälsingland, hade min D700 å 70-200 på, ramlade flera gånger när vi skulle klättra upp för en ås - fick torka av mitt uvfilter - skaka ur snö..

Väl hemma så torkade jag prylarna och allt lirar som det ska, var dagen efter ute, kameran stod på stativ i någon timme ca -5 inga problem efteråt..

Kameror och objektiv är gjorda för att användas - var inte så rädd är mitt tips.. Prylarna håller för mer än man tror.. Visst har jag fått lämna in mina hus efter diverse kross skador, men det kan det vara värt för att få en riktigt bra bild..

Regn och snö behöver man i min mening inte oroa sig för..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.