Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Maxieboy skrev:
Jag skall ta lite, för mig värdelösa bilder och lägga upp på min hemsida i fullformat så att du kan se! Varför har inte du några bilder att visa enligt dina påståenden! Du bara länkar vidare till bilder tagna av andra i USA med någon textremsa under eller något annat inklippt reportage! På vilken nivå ligger sanningshalten i de bilderna?

Du skall givetvis så långt möjligt ta testbilder som är såväl ur estetisk, motivmässig som teknisk synvinkel representativa för din typ av fotografering. Varför ta bilder du egentligen inte vill ta?
 
Maxieboy skrev:
Jag skall ta lite, för mig värdelösa bilder och lägga upp på min hemsida i fullformat så att du kan se! Varför har inte du några bilder att visa enligt dina påståenden! Du bara länkar vidare till bilder tagna av andra i USA med någon textremsa under eller något annat inklippt reportage! På vilken nivå ligger sanningshalten i de bilderna?

Här är några D300 vs D200-länkar:

http://www.dustylens.com/d200_vs_d300.htm

http://kammagamma.com/articles/nikon-d300-how-much-of-an-improvement.php

http://www.gnyman.com/NikonD300vsD200.htm
 

Där ser man! Jag köpte ett "snik" 16 gig kort till min D300 för tusenlappen, men det är klart långsammare än mitt extreme III. När jag plåtar på dotterns danstävlingar blir det tvärstopp ganska så snart och kortet ska läsa raw-filerna i en evighet innan det går att fortsätta!!

Det blir till att köpa Extreme IV bums. Verkar nödvändigt för den typen av fotografering i alla fall!

/K
 
Någon av er som är så insatta på D200 vs D300 kanske kan svara på denna kommentar på kammagamma.com:

"To someone viewing at 100% on a well-corrected monitor, or in print, there is much more noise visible at base ISO in the D300 images. It is why , in the A700, Sony use in-camera NR. Nikon D300 images have one overriding problem for those who habitually use RAW to get the best quality.

As Tom Hogan pointed out on a Dpreview posting. Nikon D300 lacks any admitted or settable noise reduction at all for every image made below 800 ISO. Dave Etchell’s even queried, in his Imaging Resource review, whether shooting at less than 800 was worth it because of this!!

This means that to achieve a detailed image noise reduction MUST be INDIVIDUALLY applied to each image made at 100, 200, 320, 400, 500, 640 etc ISOs!!!

You CANNOT get the best result using batch processing, as even the slightest subject/exposure variation greatly affects the amount of noise in the image, so what “works” in one wont do in a neighbouring file in all probability.

Now, that said, it has to be admitted that WITHOUT noise reduction ALL files have noise that is visible in an average exposure, not the case withy the D200."

Källa: http://kammagamma.com/articles/nikon-d300-how-much-of-an-improvement.php

Dvs. ISO 100-640 kan inte få någon noise reduction genom kameran i D300 till skillnad från D200? Går inte det att lägga till på ett OK sätt i t.ex. Aperture?
 
bedui.com skrev:
Någon av er som är så insatta på D200 vs D300 kanske kan svara på denna kommentar på kammagamma.com:

"To someone viewing at 100% on a well-corrected monitor, or in print, there is much more noise visible at base ISO in the D300 images. It is why , in the A700, Sony use in-camera NR. Nikon D300 images have one overriding problem for those who habitually use RAW to get the best quality.

As Tom Hogan pointed out on a Dpreview posting. Nikon D300 lacks any admitted or settable noise reduction at all for every image made below 800 ISO. Dave Etchell’s even queried, in his Imaging Resource review, whether shooting at less than 800 was worth it because of this!!

This means that to achieve a detailed image noise reduction MUST be INDIVIDUALLY applied to each image made at 100, 200, 320, 400, 500, 640 etc ISOs!!!

You CANNOT get the best result using batch processing, as even the slightest subject/exposure variation greatly affects the amount of noise in the image, so what “works” in one wont do in a neighbouring file in all probability.

Now, that said, it has to be admitted that WITHOUT noise reduction ALL files have noise that is visible in an average exposure, not the case withy the D200."

Källa: http://kammagamma.com/articles/nikon-d300-how-much-of-an-improvement.php

Dvs. ISO 100-640 kan inte få någon noise reduction genom kameran i D300 till skillnad från D200? Går inte det att lägga till på ett OK sätt i t.ex. Aperture?

Detta står i en kommentar till artikeln. I den kommentaren påstås att Nikon D300 har högre synbart brus (inte mätbart) än D40, D40X, D80, D200, D2X på bas-ISO. Det sägs att det kanske inte är värt att fotografera på ISO-tal under ISO 800 eftersom det då inte går att få NR i kameran. Jisses vilket resonemang! Med samma logik skulle inte D200 användas under ISO 400 och D3 under ISO 2000 (eftersom det inte går att lägga på NR under dessa ISO-värden i respektive kamera). Som jag sagt till leda vid det här laget så görs både skärpning och NR bäst i efterhand i och med att det då både kan göras bättre i bemärkelsen selektivt som kvalitativt. ´

I sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att brusreducering alltid görs i någon mån i kamerans interna bildbehandling, att brus finns av olika slag och att det viktigaste i slutändan är hur väl färgmättnad och upplösning bibehålls med eller utan NR.

Enligt dpreview har D300 i både jpg som raw bättre DR än tex D200 på respektive bas-ISO-tal dvs 100 (D200) / 200 (D300):

http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page20.asp

Det har gjorts massor av jämförande tester av tex D200, D2X, D300 och D3. Utan att ha gjort en genomgång av dessa tester skulle det förvåna mig om inte kontentan skulle bli att D3 ger minst brus på bas-ISO, följd av D300, D2X och D200. Skillnaderna mellan dessa fyra Nikon DSLR och deras bildkvalitet tex ifråga om upplevd skärpa och brusnivåer på bas-ISO borde rimligtvis vara mycket små kanske inte ens synliga, när skillnaderna i upplösning utjämnats, och bilderna jämförs i utskrift.

Ett viktigt observandum är att det i praktiken kan vara mycket svårt att få samma exponering, gamma-/tonkurva, kontrast, färgmättnad och vit-/färgbalans när två eller flera kameror jämförs. Skillnader härvidlag kan påverka upplevelsen av brus när bilderna justeras för att bli så lika som möjligt. Hur bilderna bildbehandlas i efterhand, vare sig de är i raw eller jpg från början, kan även påverka upplevelsen av brus.

En personlig reflektion är att precis som en del upplever att D300 och D3 tenderar att "överexponera" kan även den i utgångsläget högre gammakurvan i dessa nya Nikon DSLR göra att bruset i skuggor och mellantoner kan uppfattas som en smula mer framträdande. Detta kan misstolkas som att brusnivån är högre.
 
Senast ändrad:
köpte mig en D300 med 18-200 i dag + ett fast 50
Sjukt bra bilder skall bli mega kul det här.

Men en stor nackdel sjukt stor manual med :(

Ang minnena så blev det 2 st 4gig:s Extreme IV


Återkommer säkert med några frågor.
 
Marcus, grattis till ditt köp. Du kommer att blir supernöjd......men förvänta dig inte att du så där omedelbart kommer att hantera kameran som den är avsedd. Du kommer att sakta men säkert lära dig hur man exempelvis använder fokussystemet, som förvisso är speciellt men mycket bra när man lär sig det hela. Ta några veckor på dig och läs igenom bruksanvisningen samtidigt som du rent praktiskt provar dig fram för att verkligen känna på det hela rent praktiskt. Sen har i det här med de olika bildlägena. Det är en helt fantastisk möjlighet du har att i föväg ställa in hur du vill att bilden skall presenteras. Men kom ihåg, du har ingen som helst nytta av just detta om du inte "framkallar" i någon av Nikons program View NX eller Capture NX. Framkallar du i CS3 eller någonting så hamnar du på ruta ett igen och får fixa till bilden från noll. Nu går väl det i och för sig hyfsat, men det tar onödigt mycket tid och blir faktiskt i mitt tycke vad gäller brus o dyl på höga ISO något sämre. Jag tror faktiskt att även den skärpning du ställer in i kameran även den "försvinner", men jag är inte säker. Som sagt, lycka till till en kanonkamera och ett kanonobjektiv.
Mvh
JB
 
Är Nikon D300 brusig på ISO 200?

Gång på gång hävdar D300-fotografer att kameran är brusig redan på ISO 200 och sämre än föregångare som D2X och D200. Emellertid har inga test jag sett och inte heller mina egna jämförelser någonsin styrkt dessa påståenden.

Här har jag inte gjort ett jämförande test. Istället har jag "misshandlat" en D300-fil genom att fotografera en högkontrastscen som överstiger sensorns kontrastomfång (högdagrarna är något utbrända och skuggorna blockerade till viss del) på ISO 200 med Active D-Lighting på hög. Därefter har jag konverterat filen rakt av respektive med D-Lighting på hög i View NX. Effekten av D-Lighting på kissens ljusvärden motsvarar en höjning av exponeringen med 3 EV dvs från motsvarande ISO 200 till ISO 1600.

Ursprungliga bilden till vänster med Active D-Lighting hög, -0,7 EV exponeringskompensation, 1/5000 s, 50/1.4 på f4. Till höger efter rawkonvertering med D-Lighting hög.
 

Bilagor

  • start.iso200adkhög+dlhög.jpg
    start.iso200adkhög+dlhög.jpg
    50.8 KB · Visningar: 512
Fyra 100% utsnitt där 1 är urspungliga exponeringen, 2 efter D-Lighting i View NX, 3 efter autocolor i CS2 och 4 efter pålagd s-kurva och kraftigt förhöjd färgmättnad. Utsnitt 4 kan sägas motsvara en höjning med minst 4 EV-steg dvs ISO 3200.

För mig är inte brus problemet med D300. Som jag redan mycket tidigt märkte med kameran har den svårt att behålla färgmättnaden i skuggområden. Det syns tydligt här att skuggorna är delvis blockerade och färgmättnaden mycket svag. Trots detta tycker jag kameran gör ett godkänt arbete med denna 12-bit NEF-fil.
 

Bilagor

  • översikt..iso200.adlhög+dlhög.jpg
    översikt..iso200.adlhög+dlhög.jpg
    52.7 KB · Visningar: 515
om nu färgmättnaden ses som annorlunda gentemot d3 så kan detta bero på signalnivån, dvs att signalnivån är lägre hos d300, ett knep är då att dra ner på färgmättnaden för att minska färgbruset i bilden där signalnivån är som lägst=skuggor.
d3 signalnivå är högre från varje enskild pixel
 
macrobild skrev:
om nu färgmättnaden ses som anorlunda gentemot d3 så kan det bero på signalnivån, att signalnivån är lägre hos d300, ett knep är då att dra ner på färgmättnaden för att minska färgbruset i bilden där signalnivån är som lägst=skuggor.
d3 enskilda pixlar/signalnivå är större och signalnivån är högre

Spelar det någon roll för slutresultatet dvs vilken färgmättnad jag kan uppnå i den slutgiltiga bilden, vilken inställning på färgmättnad jag har i kameran? Jag trodde inte det påverkade NEF-filen.
 
Teodorian skrev:


För mig är inte brus problemet med D300. Som jag redan mycket tidigt märkte med kameran har den svårt att behålla färgmättnaden i skuggområden. Det syns tydligt här att skuggorna är delvis blockerade och färgmättnaden mycket svag. Trots detta tycker jag kameran gör ett godkänt arbete med denna 12-bit NEF-fil.

för att få en färgmättnad i skuggorna som motsvarar d3 måste du ha en signalnivå som motsvarar d3 vilket du inte har i d300.
 
Hur ligger det till med denna kamera nu?.

När den kom hyllades den till skyarna för du kunde dra upp isot så pass högt utan brus..men nu så kan man bara läsa negativt om kameran att det inte alls är bra på högt iso o ger mkt brus redan på 200...man kunde ju nästan tro den är sämre än min d70s som folk målar upp iso bruset...
 
Andyah skrev:
Hur ligger det till med denna kamera nu?.

När den kom hyllades den till skyarna för du kunde dra upp isot så pass högt utan brus..men nu så kan man bara läsa negativt om kameran att det inte alls är bra på högt iso o ger mkt brus redan på 200...man kunde ju nästan tro den är sämre än min d70s som folk målar upp iso bruset...

Låter som du sållar bort de massor med nöjda användare (inkl mej själv) och bara lyssnar till gnällspikarna, vilka inte alls är så många egentligen.

/K
 
hmm ja sållar bort..hmm isåfall inte med flit..tycker sig läsa lite varstans att det gnälls över bruset nuförtiden..kommer nog att åka till media markt i morgon o kolla vad dom tar för kameran..sist man var där så var det 14990..lite högt...såg att fyndbörsen har den för 14290..sen tillkommer lite frakt oså..men det ska väl endå inte överstiga 14500 elr vad tror ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.