Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Andyah skrev:
hmm ja sållar bort..hmm isåfall inte med flit..tycker sig läsa lite varstans att det gnälls över bruset nuförtiden..kommer nog att åka till media markt i morgon o kolla vad dom tar för kameran..sist man var där så var det 14990..lite högt...såg att fyndbörsen har den för 14290..sen tillkommer lite frakt oså..men det ska väl endå inte överstiga 14500 elr vad tror ni?

Kolla pricerunner för bästa pris.
 
Jo man har kollat prisjakt.nu och dom som ligger högst upp på listan verkar bara vara problemaffärer.
Så fyndbörsen såg helt klart ut att vara den billigaste affären som inte bluffar osv med saker o ting men har inte så stor koll på vad slutpriset kommer ligga på,därav att man frågar vad ni tror? att det kommer hamna på 14500 som mest därifrån?

Eller är det nåt annat ställe ni skulle ge tips om att beställa ifrån annars?

Det där med att beställa från usa/uk osv är man inte haj på med hur det fungerar så..
 
Andyah skrev:
[...] Det där med att beställa från usa/uk osv är man inte haj på med hur det fungerar så..
Hur svårt kan det vara? Enda skillnaden är att hemsidan är på engelska. Om du söker lite i forumet hittar du många trådar om lämpliga butiker, t.ex. Robert White, Ffordes, Calumet, Warehouse Express m.fl.

Hos RW kostar kamerahuset £885 exkl moms (17,5%) så slutpriset blir runt 12500 sek inkl moms och frakt. Det är 2000kr billigare än Scandinavian Photo och "Fyndbörsen" (vilket namn förresten, det låter ungefär lika förtroendeingivande som Kvibergs marknad gör för en göteborgare...)
 
hmm...ja jo..man blir smått sugen på att testa..

kollar lite på sidan (r.w)..betalning..ena är ju "pay now with a creditcard using Protx"..använda kreditkortet helt enkelt??

andra "Pay by Po,cheque or other offline method"

check? elr nått mer som man itne fattar?

sorry som sagt..aldrig hållt på med dessa saker förr så man låter som ett pucko..men jag måste ju fråga för att lära mig till senare..
 
Emil-G skrev:
Hos RW kostar kamerahuset £885 exkl moms (17,5%) så slutpriset blir runt 12500 sek inkl moms och frakt. Det är 2000kr billigare än Scandinavian Photo och "Fyndbörsen" (vilket namn förresten, det låter ungefär lika förtroendeingivande som Kvibergs marknad gör för en göteborgare...)

Nu blev jag lite förvirrad här. =)

Planerar att beställa ett D300-hus imorgon från Warehouse Express eftersom de blev ca 700kr billigare än RW. Om jag har missat något i mina beräkningar så får någon gärna kollräkna. =)

RW: ((885 x 1.175) + 35) x 12 = 12898kr
WE: (979 + 35) x 12 = 12168kr

Av inlägg i forumet så har verkar båda ha en frakt på ca £35, och pundet ligger idag runt 12kronor.

Sedan tillkommer bankens växlingsavgift (1.4% för Nordea), men den har jag inte räknat med här eftersom den är olika för olika banker.
 
robert whites leveranstider slår iaf WHexpress.. fick hem min d300 och 24-70/2.8 på 16 timmar.

ups är riktigt smidiga och ha och göra med.
 
när man beställer från Rw..åker dom alltid hem till dig med paketet elr kan dom lämna på närmsta postens utlämningsställe? och om man nu betalar med kort på deras sida..brukar dom vilja ha nån bild på id elr nått sånt..plus..hur går betalningen till..eftersom jag har svenska pengar o dom vill ha sina pund..blir det som om dom skickar ansökan till min bank/mitt konto o får det automatiskt växlat till deras pengar? mkt frågande från min sida..men som man sa..är itne haj på detta o vill gärna veta vad som sker med saker o ting annars håller jag mig kvar i sverige o betalar ett högre pris...
 
Många frågor på samma gång.

Ja, du kan använda ditt kredit- eller kontokort för att betala hos alla de stora webshoparna. Dessutom erbjuder de dig att betala med postväxel eller check (men det skall nog främst ses som alternativ för britter, inte för oss svenskar då det kostar en slant att köpa dessa i utländsk valuta).

WE är en liten slant billigare än RW men som tidigare nämnts är RW förmodligen Europas snabbaste och mest hjälpsamma fotobutik. WE har fått väldigt blandad kritik här på Fotosidan eftersom de har krånglat (onödigt mycket) med folks kontokort och krävt olika typer av verifiering av adressen. En annan stor fördel med RW är att om man har momsregistrering (dvs firma) kan man få fakturan utan moms direkt, det är bara att fylla i sitt momsnummer i webshopen. Hur det fungerar med WE vet jag inte.

UPS är bra att ha att göra med så länge man är tillgänglig dagtid, de är inte alls sugna på att leverera paket till privatpersoner på kvällstid. Bättre då att ringa UPS när man fått kollinumret och styra om paketet till kontoret eller liknande så att man kan ta emot det (eller beställa direkt till företagets adress).

Vad gäller valutan så fungerar det precis som när du använder ditt kort personligen utomlands, butiken lägger in ett köp i sin valuta och banken multiplicerar med sin växelkurs (och påslag) och drar den summan i svenska kronor från ditt bankkonto.

David; din uträkning ser rätt ut i mina ögon. Jag räknade med en något lägre fraktkostnad så ditt resultat stämmer nog bättre än mitt överslag på 12500kr.
 
tack så mkt för det svaret..men nu så på rw sidan..valde kort som betalning..har kommit till Step 4 i beställning..då står det

"Please bill me for the total amount of £ xxxxx"
sen ska man skriva in adress o namn o så..o längs ner på sidan finns knappen.."make the order" så detta är sista sidan?...vart fixar man med kort o sånt då att det ska dras från det?..
 
Har du prövat att trycka på knappen? Om du inte har lagt in ditt kreditkortsnummer någonstans så kan de ju inte fakturera dig.

En vild gissning är att det kommer en sida till där du skall lägga in kortnumret! =)
 
suck...måste ju ha numrena som står på baksidan av mitt kort..så jag måste till banken o få ut ett nytt kort isåfall för mitt är helt utslitet på baksidan...vad segt..måste vänta en vecka på nytt kort då ju..sen beställa...
 
Andyah skrev:
suck...måste ju ha numrena som står på baksidan av mitt kort..så jag måste till banken o få ut ett nytt kort isåfall för mitt är helt utslitet på baksidan...vad segt..måste vänta en vecka på nytt kort då ju..sen beställa...

Annars så kan du väl logga in på banken och skapa ett e-kort? Så slipper du den väntetiden.
 
inte bara med att man ska lära sig beställa från utlandet..ska man lära sig hur det funkar med ekort oxå...gud...

om man lägger in en större summa än vad dom kommer dra...åker det tillbaka in på kontot efter att ekontot avslutas automatiskt som jag förstod av all förvirrande text? elr måste man krånga med att föra över o krångla?..detta tar ju hur mkt tid som helst o grejja med..
 
Det var ju värst vad du gör det svårt för dig.

Är det inte bättre att du ringer banken och frågar? De är garanterat bättre på att svara på frågor om e-kort, ersättningskort, internethandel osv. Eller så går du Cyberphoto/Fyndbörsens hemsida och beställer, de har säkert inga säkerhetsfunktioner som CVV-nummer och liknande. (obs, ironi!)

Du frågar hur man gör, vi svarar och du klagar på att ditt kort är utslitet; det är ju knappast vårt fel? Det är snarare regel än undantag att man får uppge CVV-numret när man använder sitt kort på nätet.
 
klart som fan det är svårt när man aldrig har gjort dessa saker som blir införda i mitt liv just nu under denna timmen...man är ju förvirrad av all text dom lyckas trycka upp överallt,,,så man försöker få lite klart för sig hur det fungerar osånt genom att ställa MASSA frågor här =P jag klickar bara inte på saker o ting o hoppas på att det ska bli bra när man itne vet vad man håller på med...det är ju bara korkat..
 
Neh, jag blev osäker och bestämde mig för att svänga förbi Cyberphoto istället, så nu sitter jag här och dreglar lite över min nya D300. =)
 
Andyah skrev:
klart som fan det är svårt när man aldrig har gjort dessa saker som blir införda i mitt liv just nu under denna timmen...man är ju förvirrad av all text dom lyckas trycka upp överallt,,,så man försöker få lite klart för sig hur det fungerar osånt genom att ställa MASSA frågor här =P jag klickar bara inte på saker o ting o hoppas på att det ska bli bra när man itne vet vad man håller på med...det är ju bara korkat..
Låter som att att den lokala fotohandlaren är din grej. Internethandel är billigare delvis för att kunden själv står för delar av servicen. Det låter på dig som att saker blir införda i ditt liv mot din vilja. Det är inget tvång att beställa från ställen som man upplever som krångliga.

Jag uppfattar detta som ett lite ovanligt ställe att lära sig grunderna i hur man handlar på nätet. Det här är en tråd om Nikon D300.
 
all fotoutrustning har man köpt från cyberphoto tidigare och med postförskott på det...men nu har man börjat bli lite snålare? kanske man ska säga..vill ha lågt pris..så allt detta som dom säger man ska göra som man aldrig gjort förr blir så klart virrigt.men är villig att lära om nån lär ut...

aja..var till media markt..dom hade inte ens d300 inne i huvudtaget..inte ens som kamera att få klämma o lukta på uppsatt..o inga objektiv man var intresserad av..så allt man handlade vart ett pol filter för 400 =P
 
Sju skäl till att en fotograf stör sig på bruset på ISO 200 på Nikon D300

Det finns alltid brus, om än bara mätbart och inte synligt i utskrift, i alla bilder från alla kameror på alla ISO-tal. Givetvis gäller detta även D300.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=28636924

De sju skälen till att en fotograf stör sig på bruset på ISO 200 på Nikon D300:

1) Personen har (alltför) höga förväntningar på brusfrihet och granskar sina bilder i 100% på dataskärmen (sk pixel peeping),

2) Fotografen har referenser (tex Nikon D3) som uppvisar bättre brusnivåer,

3) Kamerans kontrastomfång överskrids i scenen och därmed uppstår områden i bilden som blir underexponerade (om fotografen väljer att prioritera högdagrarna),

4) Fotografen har valt olika inställningar i kameran som förstärker bruset.

En huvudorsak till att fotografen upplever brus är ofta underexponering. För bästa bildkvalitet skall RGB-histogrammen dels vara i balans, dels fylla ut till kanterna, men inte mer, både till höger och vänster. Övriga bruspåverkande inställningar handlar om Active D-Lighting, (för hög) skärpning i bildkontrollen eller, om ADL inte används, för hög eller för låg kontrast eller ljusstyrka samt för hög färgmättnad. Även val av bländare och fokuspunkt kan påverka bruset där oskarpa områden uppvisar mer brus än skarpa ytor. Inställningar för jpg-kompression påverkar upplevelsen av bildkvalitet och kan misstolkas som brus. Slutligen påverkar felaktig vitbalans bruset negativt (vid jpg),

5) Motivets färgtemperatur påverkar bruset. Ju lägre färgtemperatur, och om det är blandljus med olika färgtemperaturer, desto mer problem med brus. Att fotografera i dagsljus eller med blixtljus ger mindre brusproblem än att göra det i tex glödlamps- eller lysrörsljus,

6) Val av rawkonverterare och inställningar i denna kan påverka bildresultatet och därmed även nivå och kvalitet på bruset. Det är väl känt att NX-programmen ger bästa sammantagna bildkvalitet från NEF-filerna där särskilt de låga brusnivåerna framhålls. Att använda andra rawkonverterare som tex Lightroom/ACR eller Bibble kan leda till bilder med högre nivåer av brus,

7) Den vidare bildbehandlingen kan ofta skapa brus och andra negativa effekter. Att förstärka kontrast, färgmättnad och skärpa kan både förbättra och försämra bildkvaliteten. I raw sker ingen destruktion men i jpg är varje förändring förstörande.

Särskilt skärpningen, gällande grad av selektion (dvs på hela eller delar av bilden), mängd och kvalitet, som en fotograf gör på en bild kan medföra oönskade bruskonsekvenser. Jag har sedan länge tillämpat och "predikat" att det bästa är att fotografera oskärpt och sedan göra selektiv skärpning på de områden i bilden där det behövs. Två vanliga exempel på missnöje gäller brus i en blå himmel och i mörka, underexponerade områden i en bild. Här är en jämförelse av en bild tagen utan respektive med skärpning (skärpa 6 i View NX). Bilden visas i 200% utsnitt för att tydliggöra skillnaden pga den generella skärpningen.
 

Bilagor

  • brus.iso200.d300.2.jpg
    brus.iso200.d300.2.jpg
    91.2 KB · Visningar: 621
Senast ändrad:
Hela bilden med utsnittet rödmarkerat. Värt att notera är att bilden, enligt RGB-histogrammen, är 1 EV-steg underexponerad. I och med detta kan bilden och utsnittet ovan, även om exponeringen inte är lyft, i viss mening sägas motsvara ISO 400.
 

Bilagor

  • view nx-080712-1649- copy.2.jpg
    view nx-080712-1649- copy.2.jpg
    38 KB · Visningar: 564
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.