Sju skäl till att en fotograf stör sig på bruset på ISO 200 på Nikon D300
Det finns alltid brus, om än bara mätbart och inte synligt i utskrift, i alla bilder från alla kameror på alla ISO-tal. Givetvis gäller detta även D300.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=28636924
De sju skälen till att en fotograf stör sig på bruset på ISO 200 på Nikon D300:
1) Personen har (alltför) höga förväntningar på brusfrihet och granskar sina bilder i 100% på dataskärmen (sk pixel peeping),
2) Fotografen har referenser (tex Nikon D3) som uppvisar bättre brusnivåer,
3) Kamerans kontrastomfång överskrids i scenen och därmed uppstår områden i bilden som blir underexponerade (om fotografen väljer att prioritera högdagrarna),
4) Fotografen har valt olika inställningar i kameran som förstärker bruset.
En huvudorsak till att fotografen upplever brus är ofta underexponering. För bästa bildkvalitet skall RGB-histogrammen dels vara i balans, dels fylla ut till kanterna, men inte mer, både till höger och vänster. Övriga bruspåverkande inställningar handlar om Active D-Lighting, (för hög) skärpning i bildkontrollen eller, om ADL inte används, för hög eller för låg kontrast eller ljusstyrka samt för hög färgmättnad. Även val av bländare och fokuspunkt kan påverka bruset där oskarpa områden uppvisar mer brus än skarpa ytor. Inställningar för jpg-kompression påverkar upplevelsen av bildkvalitet och kan misstolkas som brus. Slutligen påverkar felaktig vitbalans bruset negativt (vid jpg),
5) Motivets färgtemperatur påverkar bruset. Ju lägre färgtemperatur, och om det är blandljus med olika färgtemperaturer, desto mer problem med brus. Att fotografera i dagsljus eller med blixtljus ger mindre brusproblem än att göra det i tex glödlamps- eller lysrörsljus,
6) Val av rawkonverterare och inställningar i denna kan påverka bildresultatet och därmed även nivå och kvalitet på bruset. Det är väl känt att NX-programmen ger bästa sammantagna bildkvalitet från NEF-filerna där särskilt de låga brusnivåerna framhålls. Att använda andra rawkonverterare som tex Lightroom/ACR eller Bibble kan leda till bilder med högre nivåer av brus,
7) Den vidare bildbehandlingen kan ofta skapa brus och andra negativa effekter. Att förstärka kontrast, färgmättnad och skärpa kan både förbättra och försämra bildkvaliteten. I raw sker ingen destruktion men i jpg är varje förändring förstörande.
Särskilt skärpningen, gällande grad av selektion (dvs på hela eller delar av bilden), mängd och kvalitet, som en fotograf gör på en bild kan medföra oönskade bruskonsekvenser. Jag har sedan länge tillämpat och "predikat" att det bästa är att fotografera oskärpt och sedan göra selektiv skärpning på de områden i bilden där det behövs. Två vanliga exempel på missnöje gäller brus i en blå himmel och i mörka, underexponerade områden i en bild. Här är en jämförelse av en bild tagen utan respektive med skärpning (skärpa 6 i View NX). Bilden visas i 200% utsnitt för att tydliggöra skillnaden pga den generella skärpningen.