Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag glömde en punkt:

8) Fotografen gör inte en korrekt jämförelse av bruset på ISO 200 på D300 i förhållande till en annan kamera. En korrekt jämförelse mellan två kamerors brus på ISO 200 måste dels ske kontrollerat genom att samma motiv fotograferas med samma/motsvarande inställningar så att så lika exponeringar som möjligt uppnås, dels, om kamerorna har olika upplösning, krävs att bildfilerna måste justeras till samma upplösning dvs om tex en D200-fil skall jämföras med en D300-fil måste antingen den förra skalas upp till den senares storlek eller så skalas D300-filen ner till D200-filens storlek.

En bedömning av det relativa ISO 200-bruset på D300 kan inte göras enbart grundat på fotografens erfarenhet av den och andra kameror från olika situationer.
 
varför tjafsar ni? ut å fota med er å nöj er med det. Ni försöker ju bara tävla om vem som vet mest...
Brus på hög ISO är oundvikligt på alla dessa kameror ute (förutom min D3a då ;)) hihi
 
Nu har Tore på ett bra punktvis sätt förklarat varför D300:s bilder kan upplevas som lite brusigare än föregångaren D200 redan på basiso.

Han nämner vanliga orsaker och jag understryker dem gärna. Som Canonfotograf är jag imponerad av D300 som jag fått testa grundligt tillsammans med D3. Och nej, D300 har inte D3:s relativa brusfrihet. Men det har ingen annan kamera på marknaden heller just nu.

Däremot är D300 i mitt tycke den mest kompetenta kameran (och mest välbyggda) i aps-c segmentet. Med massor av inställningsmöjligheter och formidabla möjligheter att skapa egna profiler, anpassa kameran efter personliga behov.

Ska jag vara lite elak kanske den har för många möjligheter:):). Verkar som om en del D300-ägare inte förstått vilken formidabel kamera den är. Eller ställer in den "fel".

Den och D3 har faktiskt fått mig att snudda vid tanken att byta system.

MVH/Lennart
 
janne_145 skrev:
ett jäkla tjat om brus eller inte brus. Köp en vanlig systemkamera och gå in i mörkerrummet ist....
janne_145 skrev:
varför tjafsar ni? ut å fota med er å nöj er med det. Ni försöker ju bara tävla om vem som vet mest...
Brus på hög ISO är oundvikligt på alla dessa kameror ute (förutom min D3a då ;)) hihi
Mina herrar! Jag tycker att era svar är jävligt onödiga. Tore bidrar med enormt mycket kunskap, nedlagd tid och reflektioner om diverse Nikonutrustning i det här forumet. Det ska ha ha en stor eloge för. Och visst är det så att folk är intresserade av brus och hur man undviker det, så det här är högintressant. Det kan man ju tycka vad man vill om, men jag tycker att ovanstående inlägg mer hör hemma i nån annan tråd. Jag menar inget ont, men jag vill verkligen inte att flitiga skribenter ska avskräckas. I övrigt håller jag med er om att det råder en stor brushysteri, men det är ändå intressant att diskutera hur bruset uppkommer, eller hur? :)

Tillägg: Jag ser nu att det är en och samma herre som står för båda svaren, hehe.
 
Photocon skrev:
Däremot är D300 i mitt tycke den mest kompetenta kameran (och mest välbyggda) i aps-c segmentet. Med massor av inställningsmöjligheter och formidabla möjligheter att skapa egna profiler, anpassa kameran efter personliga behov.

Ska jag vara lite elak kanske den har för många möjligheter:):). Verkar som om en del D300-ägare inte förstått vilken formidabel kamera den är. Eller ställer in den "fel".

MVH/Lennart

Här har du en viktig poäng. Nikon har i och med D300, D3 och D700 skapat tre avancerade kameror i betydelsen AF-system med 51 AF-punkter och olika lägen, vitbalans med matris, exponeringsmätning som är mer känslig än tidigare kameror för vilken AF-punkt som väljs vid matrixmätning, en bildkontroll med olika stilar och en mängd inställningsmöjligheter för skärpa, kontrast, ljusstyrka, färgmättnad och nyans mm.

Thom Hogan som är en mycket kunnig Nikonexpert tog god tid på sig innan hans recension av D3:an kom nyligen och han har gjort en guide till den kameran på 1000 sidor.

De nya kamerorna kräver mycket inlärning, träning och vilja att förstå tanken bakom alla valmöjligheter. Jag tror att det är relativt få som vill och orkar sätta sig in i allt. Använder en fotograf sin nya D3, D300 eller D700 som han/hon använt sin D200 eller D2X, och förväntar sig att den nya kameran skall exponera likadant, ge samma färger, ha ett AF-system som fungerar likadant etc så finns den uppenbara risken att personen inte bara blir besviken utan också upplever resultaten som sämre från den nya kameran.

Jag menar fortfarande att alla påståenden om att D300 och D3 har vissa problem som skulle göra dem sämre än tidigare kameror som D2X, D200 och D80 saknar grund/evidens. Sedan kan vi alltid diskutera och ha olika preferenser om sådant som färger och gammakurvor i exponeringssammanhang.

Efter egna test och iaktagelser, samt läsning av andras test, hävdar jag med bestämdhet att Nikon D300 och D3 är lika bra eller bättre än sina föregångare (D200, D2X och D2Hs) på alla dessa områden:

a) vitbalans,
b) exponering,
c) AF-system (med viss reservation för snabbhet och avsaknad av korslagda AF-punkter utanför mitten),
d) DR och brus på alla ISO-tal och framförallt på de högre känsligheterna,
e) kontrast, upplösning och färgmättnad förutom i skuggområden,
 
Makten skrev:
Mina herrar! Jag tycker att era svar är jävligt onödiga. Tore bidrar med enormt mycket kunskap, nedlagd tid och reflektioner om diverse Nikonutrustning i det här forumet. Det ska ha ha en stor eloge för. Och visst är det så att folk är intresserade av brus och hur man undviker det, så det här är högintressant. Det kan man ju tycka vad man vill om, men jag tycker att ovanstående inlägg mer hör hemma i nån annan tråd. Jag menar inget ont, men jag vill verkligen inte att flitiga skribenter ska avskräckas. I övrigt håller jag med er om att det råder en stor brushysteri, men det är ändå intressant att diskutera hur bruset uppkommer, eller hur? :)

Tillägg: Jag ser nu att det är en och samma herre som står för båda svaren, hehe.


Nu mena jag dock onödigt tjafs mellan maxe och teo.
 
Teodorian skrev:


De nya kamerorna kräver mycket inlärning, träning och vilja att förstå tanken bakom alla valmöjligheter. Jag tror att det är relativt få som vill och orkar sätta sig in i allt. Använder en fotograf sin nya D3, D300 eller D700 som han/hon använt sin D200 eller D2X, och förväntar sig att den nya kameran skall exponera likadant, ge samma färger, ha ett AF-system som fungerar likadant etc så finns den uppenbara risken att personen inte bara blir besviken utan också upplever resultaten som sämre från den nya kameran.


Har nyligen införskaffat en D300 och jag lovar att det är lätt att snubbla över sig själv. Har två böcker om D300 och även Thoms Hogans "Nikon D300 To Go"som godnattlektyr, och det behövs.

Det värsta som har hänt mig var när jag skulle fota en hundutställning och hade lyckats med konststycket att stänga av autofucusen. Lyckades inte få igång den trots "fabriksinställning". Tur att det är en stor och ljus sökarbild, går att använda för att ställa avstånd med ett 70-300.

Fixade återställning med Thoms Custom Setting menu.

Tilläggas kan att jag har fotat sedan början av 60-talet, första systemkamera slutet -60 och Nikonist sedan -77 så grunderna kan jag.

Nikon D300 - en kamera att växa i.
 
Ska snart införskaffa en D300 snart, i utbyte mot min gamla Canon 400D, och jag hoppas att det blir ett bra köp, de gånger jag har klämt på den på Mediamarkt så har jag känt mig frälst. ^^
 
Så då fick jag min nu :)
Snacka om problem,den första kameran jag fick, kunde inte fokusera rätt? Tur att jag packade upp den i affären. Det var nära att det blev en D700 men den var litre overkill. Dags för lite manual läsning.
 
janne_145 skrev:
grattis till en bra kamera!
Tack, är jätte nöjd förutom att jag var tvungen att uppgradera firmwareen. jag hade 1.02 och där finns en bugg som gör att kameran flippar ut totalt och säger att batteritiden är för låg :-( Svor i studion igår när jag hade en plåtning. Men nu skall det vara avklarat..!
 
Går det att få infodisplayen som visas på LCD-skärmen när man trycker in infoknappen (altså, samma som står på den lilla displayen på toppen fast större och på storskärmen) att vara påslagen hela tiden eller måste jag trycka info för varje gång?
 
lifter skrev:
Går det att få infodisplayen som visas på LCD-skärmen när man trycker in infoknappen (altså, samma som står på den lilla displayen på toppen fast större och på storskärmen) att vara påslagen hela tiden eller måste jag trycka info för varje gång?

Du kan i Anpassningsmenyn under Timers/AE-lås och C4 välja tid för hur länge monitorn skall vara på (upp till 10 minuter). Trycker du på infoknappen visas infoöversikten tills du trycker på infoknappen igen.
 
Teodorian skrev:
Du kan i Anpassningsmenyn under Timers/AE-lås och C4 välja tid för hur länge monitorn skall vara på (upp till 10 minuter). Trycker du på infoknappen visas infoöversikten tills du trycker på infoknappen igen.

Det är inte det jag menar, jag vill att den ska vara på så fort jag slår på kameran och att den inte ska försvinna förutom när den visar bilder jag tagit så att säga.

Nu måste jag ju fortfarande trycka in den för att den ska komma upp och infoskärmen försvinner så fort jag trycker in avtryckaren osv..
 
lifter skrev:
Det är inte det jag menar, jag vill att den ska vara på så fort jag slår på kameran och att den inte ska försvinna förutom när den visar bilder jag tagit så att säga.

Nu måste jag ju fortfarande trycka in den för att den ska komma upp och infoskärmen försvinner så fort jag trycker in avtryckaren osv..

Nej det går inte, jag förstår inte varför du skulle vilja ha det så heller, batteriprestandan skulle sjunka drastiskt, och informationen på displayen kommer man väl ihåg efter att tittat en gång, den väsentliga informationen syns ju i sökaren...

/kent
 
Jo, den vesäntliga informationen finns ju både i sökaren och i den lilla displayen, men jag vill fortfarande ha möjligheten att ha informationen på den stora displayen konstant, men går det inte så går det inte :)
 
Ja jag har haft min D300 sedan i December. Här är lite funderingar... Kameran känns ju 100 ggr. bättre handhavandemässigt än min tidigare D70. Display, sökare, batterigrepp allt är ju underbart.

Men jag upplever att den både exponerar och fokuserar på ett sätt som gör mig väldigt osäker.. Jag har betydligt fler felexponeringar nu än tidigare. Nu menar jag inte lite fel utan rejält felexponerade.

Exempelvis var jag å fotade ett bröllop häromdagen, hade mitt tokina 100 mm 2,8 som levererar äckligt skarpa bilder (i vanliga fall) men denna gång så är flera av bilderna helt oskarpa och totalt felexponerade..???

Jag hade tider som låg över 1/200 och dessutom stativ och de jag fotade stod still så vi pratar inte rörelseoskärpa.. Blev till å köra med punktmätning och manuell skärpa/exponering.
Det går ju visserligen bra men man tappar ju en hel del av de spontana bildern man letar efter. Varje förändring av ljuset kräver nya mätningar när man inte kan lite på automatiken.

Ett normalt förfarande för mig när jag knäpper ett kort med t.ex. en vit bröllopsklänning:
Jag har fokuspunkten i mitten, centrumvägdexponering som jag sätter på klänningen och låser exponeringen med avtrycket. Flyttar fokuspunkten till det som är intressant och fokuserar med "Af-on" och knäpper.... men även en sån gång kan vissa bilder bli tokfelexponerade och dessutom oskarpa.. och sånt upplevde jag aldrig eller extremt sällan med D70.

Nu är ju den stora fråga... är det jag som är korkad och inte "klarar" av automatiken eller är det kameran som gör lite som den vill..???
/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.