Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Mankan G skrev:
Typisk! Nu när Nikon äntligen har byggt in en funktion i sina nya kameror som låter oss justera fokusläget själva så kommer kameran perfekt inställd från fabrik. Med bägge mina tidigare kameror D100 och D2X och alla mina AF-S objjektiv utom 12-24:an så behövde jag svänga förbi Lasses kameraservice för justering. Inte så med min nya D300. Fokusläget ligger helt perfekt oavsett objektiv........

Andra reflektioner:

Vilken skärm! Den känns nästan lika homogent byggd som min D2:a och det är inget dåligt betyg. Inte riktigt lika bra ergonomislt men int långt ifrån. Det sämsta med hela kameran är nog axelremmen. Den är inte dålig utan bara det att remmen till D2:an känns bra mycket mer.......påkostad..... Ett löjligt argument, jag vet men det är nog allt som jag har att klaga på...

Jag skulle vilja be dig Magnus att jämföra D300 med D2X på ISO 200. Detta eftersom flera fotografer (på dpreview) hävdar att D300 är sämre på låga ISO än D2X men bättre på höga känsligheter. Vad är din slutsats?
 
Jag gjorde ett högst amatörmässigt test mellan D200 och D300 på iso 200 nyss för att stilla min egen oro då jag har tyckt att D300 + jpg verkar sakna hög upplösning (hjärnspöke?)och jag blev positivt överaskad över hur mycket information som D300:ans jpg-fil innehöll, som helt enkelt saknades i jpg från D200.

Den testen räcker för mej, men är inget som någon skall förväxla med andra medlemmars mera proffs -liknande tester.

/K
 
leffep skrev:
Samma fenomen på min D300 också. Men den övre displayen kanske bara ska visa vilken fokusmetod man valt med den bakre spaken på huset.

/Leif

Ett tryck på infoknappen, då visas hela menyn på monitorskärmen inkl. fokuspunkterna. Snabbt och enkelt, dessutom mer överskådligt än på den övre displayen.

Stefan
 
Teodorian skrev:
Jag skulle vilja be dig Magnus att jämföra D300 med D2X på ISO 200. Detta eftersom flera fotografer (på dpreview) hävdar att D300 är sämre på låga ISO än D2X men bättre på höga känsligheter. Vad är din slutsats?

Kommer under morgondagen. Lite för mörkt nu för en seriös jämförelse. Men jag kan redan nu säga att över iso800 så är det "walkover".

Kom just hem från första riktiga plåtningen med min nya D300. Ca 350 bilder från motocrossbanan blev det. Hua vad svårt det var att få AF att funka. Alldeles för många inställningsmöjligheter. Har inte hunnit gå igenom bilderna än men det var här som D2:an excellerade. I stort sätt aldrig en oskarp bild med den kameran. Jag har redan raderat en hel del bilder på plats som var uppenbart oskarpa men jag skäller inte på kameran ÄNNU. Det är förmodligen användarfel det handlar om. Det blev bättre och bättre ju längre jag höll på och med mer förfinade inställningar så minskade felprocenten. Det är absolut inget fel på hastigheten utan mer exaktheten i hur kameran följer rörliga motiv, och som sagt förmodligen inte ens ett fel utan ett användarmisstag..

Lite skumt att se i sökaren hur fokuspunkten flyttar sig i takt med att bilden av åkaren förflyttas på sökarskivan.... Kamreran följer kusligt exakt med hur han rör sig.....Problemet är att man som vanligt vill ha fokus på ansikten/ögonen men kameran väljer en fokuspunkt som inte alltid är vad du vill ha. AF i denna kamera regagerar och funktionerar helt annorlunda än den som finns i D2 serien nör det gäller rörliga motiv
 
Nikon kan inte trolla med knäna, d2x är mycket bra runt 100-200iso, det är vid 320iso saker börjar hända med signalnivå och brus.
Så varför skulle inte resultatet vara lika med d300?
Mikael
 
Nu har jag laddat ner bilderna och gått igenom dagens skörd. Spontant så ser jag ingen större skillnad på bilderna med avseende på bildkvalitet. Idag blev det inom intervallet iso100-iso400. De ser lite oilka ut beroende på olika parametrar i bildstilar. Jag föredrar faktiskt de från D2X men det är nog en vanesak.

Jag har som sagt inte gjort någon sida vid sida jämförelse än. Bara en jämförelse mellan bilder tagna på samma ställe och åkare fast vid olika tillfällen. Bilderna från bägge fungerar finfint i de A3 format jag brukar skriva ut dom i. Utskifterna är helt enkelt bedårande men det är ju inte heller någon nyhet. D2X funkar finfint vid dessa isotal.....Däremot är felprocenten när det gäller AF mycket större....men som sagt, jag är nybörjare med denna D300. Det som förvånade mig mest var att det förekom en och annan bild eller bildserie som var helt ur fokus och då rejält ur fokus trots att jag ställt in fokusprioritet i kameran. Den skall alltså inte kunna lösa ut slutaren innan gröna lampan lyser.
 

Bilagor

  • uringe_20071202_345.jpg
    uringe_20071202_345.jpg
    43 KB · Visningar: 726
Glömde bilddatat:
iso200, 1/160s, f4, 70-200 vid 190mm....konverterad via Capture NX. Skärpan satt till normal. Bildstil "normal" men med lite extra mättnad. Annars "straight" ur kameran
 
Mankan G skrev:
Nu har jag laddat ner bilderna och gått igenom dagens skörd. Spontant så ser jag ingen större skillnad på bilderna med avseende på bildkvalitet. Idag blev det inom intervallet iso100-iso400. De ser lite oilka ut beroende på olika parametrar i bildstilar. Jag föredrar faktiskt de från D2X men det är nog en vanesak.

Jag har som sagt inte gjort någon sida vid sida jämförelse än. Bara en jämförelse mellan bilder tagna på samma ställe och åkare fast vid olika tillfällen. Bilderna från bägge fungerar finfint i de A3 format jag brukar skriva ut dom i. Utskifterna är helt enkelt bedårande men det är ju inte heller någon nyhet. D2X funkar finfint vid dessa isotal.....Däremot är felprocenten när det gäller AF mycket större....men som sagt, jag är nybörjare med denna D300. Det som förvånade mig mest var att det förekom en och annan bild eller bildserie som var helt ur fokus och då rejält ur fokus trots att jag ställt in fokusprioritet i kameran. Den skall alltså inte kunna lösa ut slutaren innan gröna lampan lyser.

Eftersom jag bara har haft en D70s tidigare så kan jag inte beblanda mig i diskusionen men det finns en sk. D2X Bildkontroller för D300 att ladda ner från Supportsidan.
Det är tre lägen som tydligen skall jämföras med färgläge 1, 2 och 3.
Och för att uppnå samma ljusstyrka skall man minska med -1.
Är detta det som du talar om?
Är det användbart för en oinvigd!
/Pelle
 
Pelle) Österberg (pelleost skrev:
Eftersom jag bara har haft en D70s tidigare så kan jag inte beblanda mig i diskusionen men det finns en sk. D2X Bildkontroller för D300 att ladda ner från Supportsidan.
Det är tre lägen som tydligen skall jämföras med färgläge 1, 2 och 3.
Och för att uppnå samma ljusstyrka skall man minska med -1.
Är detta det som du talar om?
Är det användbart för en oinvigd!
/Pelle

Stämmer precis. Jag har just laddat ner den och kommer att testa senare under kvällen med att ladda in den.

Det hela handlar alltså om hur kameran ställer in de olika parametrar den har att leka med. Skärpa, kontrast, färgmättnad, färgskiftningar, kurvor, kontrast (som är en kurva) etc....Helt enkelt hur bilden ser ut.
 
Mankan G skrev:
Nu har jag laddat ner bilderna och gått igenom dagens skörd. Spontant så ser jag ingen större skillnad på bilderna med avseende på bildkvalitet. Idag blev det inom intervallet iso100-iso400. De ser lite oilka ut beroende på olika parametrar i bildstilar. Jag föredrar faktiskt de från D2X men det är nog en vanesak.

Jag har som sagt inte gjort någon sida vid sida jämförelse än. Bara en jämförelse mellan bilder tagna på samma ställe och åkare fast vid olika tillfällen. Bilderna från bägge fungerar finfint i de A3 format jag brukar skriva ut dom i. Utskifterna är helt enkelt bedårande men det är ju inte heller någon nyhet. D2X funkar finfint vid dessa isotal.....Däremot är felprocenten när det gäller AF mycket större....men som sagt, jag är nybörjare med denna D300. Det som förvånade mig mest var att det förekom en och annan bild eller bildserie som var helt ur fokus och då rejält ur fokus trots att jag ställt in fokusprioritet i kameran. Den skall alltså inte kunna lösa ut slutaren innan gröna lampan lyser.

Ja, D300 kan nog inte ses som en ersättare av D2X(s)(beträffande huset, AF mm). Lite bättre DR och lägre brus vid högre ISO men inte en fullfjädrad proffskamera. Det kan kanske tom bli så att någon fotograf som sålt sin D2X för att skaffa en D300 kan komma att "köpa tillbaka" en D2X för bildkvaliteten på ISO 100 och det bättre AF-systemet. Själv är jag ingen actionfotograf och tror nog ändå att D3 har bättre AF-kvalitet än D300. Men ett avancerat AF-system kan ta tid att lära sig.
 
Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Kommer under morgondagen. Lite för mörkt nu för en seriös jämförelse. Men jag kan redan nu säga att över iso800 så är det "walkover".

Kom just hem från första riktiga plåtningen med min nya D300. Ca 350 bilder från motocrossbanan blev det. Hua vad svårt det var att få AF att funka. Alldeles för många inställningsmöjligheter. Har inte hunnit gå igenom bilderna än men det var här som D2:an excellerade. I stort sätt aldrig en oskarp bild med den kameran. Jag har redan raderat en hel del bilder på plats som var uppenbart oskarpa men jag skäller inte på kameran ÄNNU. Det är förmodligen användarfel det handlar om. Det blev bättre och bättre ju längre jag höll på och med mer förfinade inställningar så minskade felprocenten. Det är absolut inget fel på hastigheten utan mer exaktheten i hur kameran följer rörliga motiv, och som sagt förmodligen inte ens ett fel utan ett användarmisstag..

Lite skumt att se i sökaren hur fokuspunkten flyttar sig i takt med att bilden av åkaren förflyttas på sökarskivan.... Kamreran följer kusligt exakt med hur han rör sig.....Problemet är att man som vanligt vill ha fokus på ansikten/ögonen men kameran väljer en fokuspunkt som inte alltid är vad du vill ha. AF i denna kamera regagerar och funktionerar helt annorlunda än den som finns i D2 serien nör det gäller rörliga motiv

Det kunde vara intressant om du testade alla möjligheterna dvs 9, 21 och 51 punkter samt 51 med 3D-tracking men även 11 punktsläget för att se vad som fungerar bäst för dina behov. En del tycks ju mena att det kan vara bättre att använda 9 eller 21 punkter än 51 eller 51 med 3D-tracking för att minska felprocenten.
 
Makten skrev:
Hur kan AF vara sämre än i D2X om det är samma modul som i D3? Skulle D3 också vara sämre än D2X menar ni?

Nej antagligen inte. D300 är nyutkommen och få fotografer bemästrar den nya AF-modulen. Ett mer avancerat AF-system kräver förstås mer av fotografen. Flera personer har dock gjort direkta jämförelser av AF-prestandan mellan D300 och D2X och kommit fram till att D2X är bättre (både snabbare och mer tillförlitlig). Vi får väl se om dessa preliminära iaktagelser står sig. (Flera påstår ju också att D2X har bättre brus och detaljrikedom på ISO 100-200 än D300)

Som jag förstått det är det samma AF-modul i D300 och D3 men olika processorer vilket i praktiken kan ge olika faktiska AF-resultat där D3 är snabbare.
 
Makten skrev:
Hur kan AF vara sämre än i D2X om det är samma modul som i D3? Skulle D3 också vara sämre än D2X menar ni?
Om D300 är lite sämre än D3 (och är det inte ganska rimligt att det faktiskt är så?), så beror det säkerligen på rena beräkningsprestanda och liknande. Att t.ex. ligga och samtidigt bevaka/beräkna data från 51 sensorfält kräver nog en hel del prestanda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.