Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har lekt med min nya D300 i kväll och är övertygad om att ISO 1600 är fullt användbar.
Tom 3200 funkar. Med min D200 la jag ribban vid ISO 1250.

/K

Sitter med näsan i manualen och leker nu. Dock har jag inte hittat någon knapp som "nollställer" bländare/slutartid i de olika programmen.

På min GX-10 kunde jag välja valfritt program, och sedan gå in och ändra bländare/slutartid beroende på program, och sedan trycka på en "grön" knapp som av-aktiverar mitt val, och nollställer det till förprogrammerad bländare/slutartid som kameran känner igen automatiskt.

Nu ser jag en grön markering t.h. om exponeringskompensations-
knappen, men jag vet inte om den hjälper i det här fallet...

Finns det ens någon sån här funktion på D300?

Alltså! Satt lite irriterat och jämförde D300 mot D200. Jag tyckte att ISO 400-filen ur D200 inte alls såg sämre ut än den från D300, snarare tvärt om... Till min stora lättnad fick jag till slut se att bilden från D300 höll ISO 1600...

Nä, nu ska jag strax gå och lägga mej efter en e-middag - kväll med min nya kamera...
Jag minns när jag vid 8-9 års ålder fick min första slidkniv av pappa... Kan konstatera att det egentligen inte har hänt så mycket med leksinnet på de 40 år som förflutit sedan dess.

/K

CrazzlY skrev:
På min GX-10 kunde jag välja valfritt program, och sedan gå in och ändra bländare/slutartid beroende på program, och sedan trycka på en "grön" knapp som av-aktiverar mitt val, och nollställer det till förprogrammerad bländare/slutartid som kameran känner igen automatiskt.

Nu ser jag en grön markering t.h. om exponeringskompensations-
knappen, men jag vet inte om den hjälper i det här fallet...

Finns det ens någon sån här funktion på D300?

Du menar när man är i Program-läget och ändrar tid eller bländare och sedan vill gå tillbaka till de värdena kameran vill välja? Där tror jag Pentax ligger en bit före faktiskt. Hyper-Program eller vad det nu kallas, grymt smidigt. Likadant i det manuella läget, där man bara trycker på den gröna knappen så ställs tid och bländare in i princip efter program-läget. Ett snabbare sätt än att behöva ratta igenom alla värden innan man kommer fram..

Att ställa vitbalansen mot ett gråkort är oxå Pentax sätt enklare och tydligare genom att man ser resultatet med en gång. Och att gråkortet bara behöver fylla upp en liten del bilden gör det hela ännu bättre, man flyttar bara runt en markör till det område man vill mäta mot. Det är några saker jag saknar från min K10D men man kan väl inte få allt..

En helt annan sak.. Varför är siffrorna (och ikonerna) för sidnumreringen i manualen placerade längst i mot ryggen? Nu måste man ju bryta upp hela skiten för att kunna se vilken sida man är på. Inte så snabbjobbat..

Är det här en miss i programeringen mån tro? Om man har f7 "omvänd rotering - ON" och "Ändra primär/sekundär - ON" så beter sig bländarratten olika beroende på om man är i P-läget eller A-läget. I A-läget blir bländaren större om man roterar motsols medans i P-läget blir den mindre..

Fredrik_Hansson skrev:
Du menar när man är i Program-läget och ändrar tid eller bländare och sedan vill gå tillbaka till de värdena kameran vill välja? Där tror jag Pentax ligger en bit före faktiskt. Hyper-Program eller vad det nu kallas, grymt smidigt. Likadant i det manuella läget, där man bara trycker på den gröna knappen så ställs tid och bländare in i princip efter program-läget. Ett snabbare sätt än att behöva ratta igenom alla värden innan man kommer fram..

Precis detta jag menar!

Och om detta nu inte finns på D300 så måste jag bara fråga varför. Att man i P ska behöva ratta fram och tillbaka själv för att få bort den lilla "stjärnan" är en detalj som jag stör mig enormt mycket på.

Det tar tid, och dessutom vet man tillslut inte om man ska skruva åt höger eller åt vänster för att den ska utgå till "orginal" P. Men det måste finnas i manualen eller något liknande... Att Nikon missar något sånt här på en såpass dyr kamera är näst intill ofattbart!

Nu vet jag iofs inte om det enbart är mjukvara som spelar in i det här fallet, eller om det även ingår något mekaniskt el. liknande i kameran - men ändå, ser ingen ursäkt till att inte ta med en sån här funktion?

Ett snabbt sätt att återställa P är att hålla inne mode-knappen vrida funktionsratten ett snäpp åt ena hållet och sen tillbaka.

StenB skrev:
Ett snabbt sätt att återställa P är att hålla inne mode-knappen vrida funktionsratten ett snäpp åt ena hållet och sen tillbaka.

Nej är det inte så att man håller in Mode-knappen och vrider Funk-ratten ett steg åt höger eller vänster för att sedan gå tillbacka till P-läget, för gör man inte det så hamnar man i S eller M-läget.
/Pelle

Jo, vrider man ett snäpp åt ena hållet så hamnar man i S eller M läget, sen ett snäpp tillbaka så är man i P-läget igen. Det var det jag menade.

Typisk! Nu när Nikon äntligen har byggt in en funktion i sina nya kameror som låter oss justera fokusläget själva så kommer kameran perfekt inställd från fabrik. Med bägge mina tidigare kameror D100 och D2X och alla mina AF-S objjektiv utom 12-24:an så behövde jag svänga förbi Lasses kameraservice för justering. Inte så med min nya D300. Fokusläget ligger helt perfekt oavsett objektiv........

Andra reflektioner:

Vilken skärm! Den känns nästan lika homogent byggd som min D2:a och det är inget dåligt betyg. Inte riktigt lika bra ergonomislt men int långt ifrån. Det sämsta med hela kameran är nog axelremmen. Den är inte dålig utan bara det att remmen till D2:an känns bra mycket mer.......påkostad..... Ett löjligt argument, jag vet men det är nog allt som jag har att klaga på...

CrazzlY skrev:
Precis detta jag menar!

Och om detta nu inte finns på D300 så måste jag bara fråga varför. Att man i P ska behöva ratta fram och tillbaka själv för att få bort den lilla "stjärnan" är en detalj som jag stör mig enormt mycket på.

Det tar tid, och dessutom vet man tillslut inte om man ska skruva åt höger eller åt vänster för att den ska utgå till "orginal" P. Men det måste finnas i manualen eller något liknande... Att Nikon missar något sånt här på en såpass dyr kamera är näst intill ofattbart!

har för mig att man kan stänga av och sätta på kameran för att få tillbaka det till "orginal"P. går väl lika snabbt som att behöva trycka in nån knapp ungefär?

OscarM skrev:
har för mig att man kan stänga av och sätta på kameran för att få tillbaka det till "orginal"P. går väl lika snabbt som att behöva trycka in nån knapp ungefär?

Naah, är inte 100 på det.

Visst kan man hålla på och ändra till S/M/A, men fortfarande - att man ska behöva göra det, eller stänga av hela kameran och sätta på den igen - bara för att man snabbt vill återgå till kamerans "rekommenderade" bländare/slutartid är näst intill ironiskt.

Jaja, vilket läge föredrar ni att fota i då?
A/S verkar vara smidigast, men P är nog "skönast". =)

Löljig fråga antar jag, men då jag hade en D200 var det och bara hålla in AF-on knappen för auto-focus, redan som standard, tror jag, men hur gör jag så detta fungerar på D300?

Kalla mig gärna nybörjare.

CrazzlY skrev:
Naah, är inte 100 på det.

Så fungerar iaf min D80. Det är bara att stänga av kameran, vilket kanske till och med går fortare än att trycka på Pentax-knappen, var nu den sitter?

Men visst känns det kanske lite primitivt att behöva stänga av kameran, trots att det fungerar lika bra (?).

Jag fotar mest i A-läget. S-läge när jag använder blixt och vill kunna styra slutartiden. M-läge vid nattbilder och en del sport när ljusförhållandena är luriga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar