Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Stefan71a skrev:
Man behöver ju inte öka på upp till 8 bps utan kan stanna vid 6 men ändå utnyttja batterigreppet för bättre vertikal förmåga.... men att få till de där extra 2 bilderna / sek kan vara en kostsam historia med svenska priser.
Om man ändå skall ha greppet, så är väl inte priset för 8 AA-batterier + laddare så avskräckande? Många har ju dessutom redan dessa, till blixtar, gamla D200:an, minnesenhet, mm, mm.

Men visst, med EN-EL4a i sin D300 lär man ju få en batteritid av Guds Nåde...
 
Teodorian skrev:
Motivet till att köpa batterigrepp? Hur ofta behöver du 8 bps i förhållande till 6 bps som D300 klarar utan batterigrepp? Batterikapaciteten lär räcka i alla fall.

Ser 8 fps som en bonus, vill åt greppet samt ökad batteritid, bekväm som man är :)

Finns det speccs på batteritid med 8st AA kontra EN-EL4a? Det som skulle få mig att välja EN-EL4a är bättre batteritid samt smidigare laddning/hantering.

/Otto
 
Den 28:e november.
Stiltje i tråden sedan klockan 21 igår.
Är månne detta ett teckan på att hälften (?) av alla i den här tråden leker med en ny D300 medan den andra halvan sliter sitt hår för att de inte fått sitt exemplar den här omgången?
 
Epix skrev:
Den 28:e november.
Stiltje i tråden sedan klockan 21 igår.
Är månne detta ett teckan på att hälften (?) av alla i den här tråden leker med en ny D300 medan den andra halvan sliter sitt hår för att de inte fått sitt exemplar den här omgången?

SKULLE TRO DET!
 
johan.morck skrev:
Erik, det finns en tråd om leveranserna av D300 och mycket av diskussionen har pågått där: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1043128#post1043128
Ja, en del har mycket riktigt fått sina men långt ifrån alla förståss.

Den har jag sett. Det verkar dock inte vara riktigt samma debattörer som är aktiva där. Ville mest vara lite smårolig.

Jag har ägnat några veckors tid åt att läsa hela den här tråden, kalla mig galen om ni vill. Det har dock varit både roligt, en smula lärorikt, tänkvärt och emellanåt ett perfekt sömnpiller. =D

Kul att Nikon verkar lyckats bättre den här gången vad gäller leveranser. D3-serien ser grymt intressant ut. Jag kunde tidigare inte motivera de extra tusenlapparna för en D200 jämfört med D80, men nu börjar det klia i fingrarna.

Lycka till alla nya ägare, hoppas att era förväntningar införlivats! Och ni som fortfarande väntar, ni väntar definitivt på något gott.

Må väl.

Erik
 
Nu när alltfler får sina D300 vill jag bara tipsa om möjligheten att finjustera exponeringen i 1/6 EV-steg:

b6 Fine tune exposure

• Yes

Matrix metering
Center-weighted
Spot metering

• No ¹

Allows you to fine tune metered exposure values in the range of -1.0 EV to +1.0 EV in 1/6 EV steps.

Med min tidigare D2X använde jag denna möjlighet flitigt och hade fyra olika val i de olika sparade bankerna.

Tillsammans med den vanliga exponeringskompensationen, i 1/3 EV-steg, ger det oss mycket goda möjligheter att få till exponeringar efter eget tycke och smak. Ännu bättre vore förstås om vi i framtiden kan få en exponeringskompensation i 1/6 EV-steg, +- 5 EV-steg.

Dessutom har ju D300 och D3, till skillnad från D2X, ett större spann av inställningsmöjligheter i Picture Control-menyn med fler steg av tex kontrast och den nya Brightness. Active D-Lighting skall också bli spännande att pröva i verkligheten.

Lyckas man inte med exponeringen med D300 eller D3 har man inte lärt sig och tagit tillvara kamerans alla möjligheter.
 
johan.morck skrev:
Tore, detta fanns väl redan på D200. Trots det, klart användbart :)

Eftersom jag inte har haft D200 utan D2X visste jag inte om det. Hur som helst har nog inte alla som skaffar D300 haft D200 eller D2X så för några borde det vara en nyhet med möjligheten till finjustering av exponeringen i 1/6 EV-steg.
 
Teodorian skrev:
Nu när alltfler får sina D300 vill jag bara tipsa om möjligheten att finjustera exponeringen i 1/6 EV-steg:

b6 Fine tune exposure

• Yes

Matrix metering
Center-weighted
Spot metering

• No ¹

Allows you to fine tune metered exposure values in the range of -1.0 EV to +1.0 EV in 1/6 EV steps.

Med min tidigare D2X använde jag denna möjlighet flitigt och hade fyra olika val i de olika sparade bankerna.

Den där möjligheten fanns på D200'an också, även på D80 tror jag, men visst är det en bra option, som många hoppar över när dom läser manualen :)

/kent
 

Klart intressant!

Hur relevant är det vilket objektiv som används vid testet? Jag antar att de har använt Canons senaste 300/2,8 också, och skillanden borde därför vara försumbar.

Liknelsen är kanske inte den bästa men mitt gamla 80-200/2,8 klarar sig ca 1439 ggr bättre än Sigmas (tredjepart, jag vet!) 70-200/2,8 under samma förhållanden. Jag vet inte exakt hur mekaniken och elektroniken fungerar i dessa objektiv, men uppenbarligen kan det ju vara en viss skillnad.

Jag kunde inte låta bli att dra parallellen när jag såg det här testet..
 
Är det någon som kollat vad det kostar att försäkra en D300?

Funderar nu på att antingen köpa mig en D200 eller en D300. Och försäkrings och stöldrisksfrågan är rätt relevant för mig. För kommer inte våga gå runt utan en bra försäkring med så pass dyra kameror.

Tips på olika typer av försäkringar och skillnader och även vilket försäkringsbolag är välkommna.
 
hannesalexander skrev:
Är det någon som kollat vad det kostar att försäkra en D300?
Borde ingå i hemfösäkringen.

Har en annan fråga. Jag tror att jag läst någonstans att man direkt kan zooma in till fokuseringspunkten i Playback läget. Kan någon berätta om hur man gör? Eller drömde jag bara om det?

Kan man se på något sätt hur långt man har zoomat in i Playback läget? För bedömning av skärpan är det ju bra att se i 100% men kameran zoomar in längre än så. Och då är det svårt att avgöra om bilden blev suddig eller bara man tittar i 400% förstoring. Hur många knapptryckningar från fulldisplay läget motsvarar 100%? 5?
 
hannesalexander skrev:
Tips på olika typer av försäkringar och skillnader och även vilket försäkringsbolag är välkommna.

Jag har ett Allrisk tillägg på min hemförsäkring (Folksam), gäller upp till 40.000:- fördelen med en sådan är ju att den gäller alla dina prylar, inte bara kameran, och den gäller även utanför hemmet.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.