Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
timofej skrev:
Beror på hur många bilder i sträck tänkte du ta. Om du kommer att fotografera i RAW har bufferten kapacitet till 18 bilder. Dvs du kan hålla avtryckaren nere under tre sekunder (vid 6 b/s). Om du anser att det räcker kan du välja i princip hur långsamt kort som helst. Om du anser att det är begränsande, satsa på Extreme IV.

För jpeg (högsta kvalitet) gäller 43 bilder i buffert -> 7 sekunder oavbruten serietagning.

Personligen anser jag att prisskillnaden inte är tillräckligt stor för att tjafsa om det. Jag kommer att köpa Extreme IV även om jag sällan använder serietagning.

Ofta är det inte i tagningsmomentet som prestandaskillnaden ligger utan när bufferten skall rensas.

Hur lång tid efter det att bufferten är full är det på nytt OK att ta dessa 18 RAW eller 43 JPEG. Om man står på ett sportevenemang och precis har fyllt bufferten, hur länge måste man vänta innan ens kamera är redo att ta nästa fulla burst-sekvens?

dpreview.com brukar vara bra på att lista detta i sina tester. T ex för Canon 40D:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page13.asp

Sammanfattning:
2 GB SanDisk Extreme IV CF card
16 GB SanDisk Extreme III CF card

Burst of JPEG Large/Fine images
Tagna bilder i rad 128 / 98
Hastighet 6.3 fps / 6.3 fps
Hastighet vid fullt minneskort: 3.0 fps / 1.5 fps
Hur lång tid till bufferten är tom 45 s / 20 s

Burst of RAW images
Hastighet 6.3 fps / 6.3 fps
Number of frames 19 / 19
Hastighet vid fullt minneskort: 1.0 fps 0.7 fps
Hur lång tid till bufferten är tom 16 sec / 22 s

Även om kamerorna och dess prestanda skiljer sig åt kan man misstänka att dessa tester kan peka mot ungefär samma testresultat.

MVH
// Henrik J

henrikj.se skrev:
Ofta är det inte i tagningsmomentet som prestandaskillnaden ligger utan när bufferten skall rensas.
Jag vet. Vad jag menade var att om man aldrig slår i buffertens tak (och har en rimlig paus mellan serietagninarna) behöver man inte ett supersbnabbt kort. Kameran tömmer ju bufferten även när du tar nya bilder.

Att bränna av 18 (respektive 43 i jpeg) bilder i följd är inte alla som gör. Fotograferar du i ett lugnare tempo behöver du inte ett snabbt kort.

Men som jag sa tidigare är prisskillnaden inte så stor (210:- för en 4GB Sandisk) att man ska snåla på detta avseende.

Hej Timour m fl,

Givetvis skall man alltid titta sig i spegeln och fundera kring hur man själv skall använda kameran.

Köper man bara ett enstaka och mindre kort tycker jag absolut man skall köpa ett lite lite lite dyrare, om man kan. Skall man köpa flera större kort blir pengaskillnaden större, inte per Gb men totalt, och då kanske man bör ta fram miniräknaren och räkna även på hur mycket man verkligen forlorar med Extreme III-korten.

=)

MVH
// Henrik J

Ser ju inte så ljust ut med leveranser ... :(((((
Pratade med Cyberphoto idag ang. min beställning för jag kompletterarde den med lite saker.

Frågade då när man trodde sig få in några D300.... han var ju inte så imponerad av nikons "väldiga" leveranser kan man säga. De hade blivit informerade att det skulle komma in "många" kamerahus till sverige. Så var ju dock inte fallet med en viss besikelse i rösten. Dom skulle få 10 st !!! En ren parodi.... Själv ligger jag på plats 19 så det blir väl inget i första svängen förstår jag... Måste utöva lite voodo på 9 personer i väntelistan i natt....

/JOP

Tycker det luktar 2 år tillbaks i tiden; senhöst och Nikon D200 år 2005.

Trodde Nikons produktionsplanerare lärt sig något av det. Men tydligen inte.

Lite elakt kan ju skjuta in den upplagda straffsparken Nikon har i sin egen annonskampanj:

"Det är inte en kamera det är en Nikon"

Lennart

Är n ä s t a n säker på att det från filmen! Jag har aldrig hört/sett denna slogan före filmens tillkomst.

Medan vi ännu är OT så kan man väl fixa en ny titetl på "I väntan på Godot". Nya namnet är givet: "I väntan på D300".

Ännu mer OT: I väntan de tre hundra=I väntan på D300. Och Cyber får bara tio.

Isåfall borde de som står i kö för D3 ha större hopp. "I väntan på de tre"

Extrem OT: Det är ingen kamera det är en hägring.

Utvisnings OT: Det finns numera 4 sorters lögn:

"Lögn, förbannad lögn, statistik och Nikons leveransbesked"

Mvh/Lennart

(Nikonägare åren 1982-2003) numera enbart Canonägare. Ett märke som starkt kvalar till lögn nummer 5.

Photocon skrev:
Tycker det luktar 2 år tillbaks i tiden; senhöst och Nikon D200 år 2005.

Trodde Nikons produktionsplanerare lärt sig något av det. Men tydligen inte.
Tror faktiskt Nikon lärt sig åtminstone lite grann av D200-historien, i alla fall om man får tro på hur många D300/D3 man redan tillverkat. Dessutom tror jag inte suget efter D300 kommer bli lika stort, för det fanns ett oerhört stort uppdämt behov innan D200.

Att Cyberphoto -- en pyttehandlare, i en avkrok av Europa :) -- "bara" får 10 kameror i första batchen, tycker jag är lite fel sätt att se det på. Hur många D200 fick Cyberphoto vid första leveransen? Hur många hade de fått tre månader efter? Hade de fått tio hus ens då?

Om Sverige nu får de 400st som förutspåtts till första leveransdatum, så ger ett mycket snabbt "folkmängdsöverslag" att Europa och USA får sisådär 12-15000st D300 var på första leveransdatum (USA säkert mer, pga bättre tilldelning). Asien? 10000st, kanske? Och då var det som sagt bara 3mån sedan man presenterade D300/D3. Vad begär vi egentligen av tillverkarna? Är vi bortskämda, som vill ha allt här och nu, som små barn? :)

Jaja, vi får väl se... :)

Nikons strategi, eller brist på sådan sträcker sej långt mycket längre bakåt än D200. Jag har hört skräckhistorior om när F4 pressenterades i slutet på 80 -talet, då stora handlare (även USA) fick 1 st/mån i tilldelning.

Så att dom helt plötsligt skulle bryta den trenden är nog att hoppas för mycket.

/K

jorgene skrev:
Att Cyberphoto -- en pyttehandlare, i en avkrok av Europa :) -- "bara" får 10 kameror i första batchen, tycker jag är lite fel sätt att se det på. Hur många D200 fick Cyberphoto vid första leveransen? Hur många hade de fått tre månader efter? Hade de fått tio hus ens då?
----------------------------------------------
Nä men det man stör sig på är att man blivit lovad en hel del fler hus denna gång.....och att det inte skulle bli som med D200 leveranserna.
Således har man väl affärerna i sin tur lovat kunderna att man kommer att få in en större mängd hus. När dom nu inte får det så blir väl både dom och deras kunder så klart sur.....

Enligt vad jag förstod så kommer inte mer än ca. 100 hus till sverige i första svängen.
Så det är nog inte bara cyberphoto som får leverans problem. Vidare så har man inte fått några besked alls ang. vertikalgreppet.

Jag är inte i ett sånt brinnande behov av ett nytt hus. Men jag hade gärna sett att de kommer ut före bokslutet så man får in huset på detta års bokföring.
/JOP

Jonke O skrev:

Enligt vad jag förstod så kommer inte mer än ca. 100 hus till sverige i första svängen.
/JOP

Källa?

Mycket tveksam till denna uppgift, då Lasse på Nikon sa till mig, senast i onsdags (17/11), att de skulle få 350-400 D300-hus.

Det cirkulerar en hel del siffror som folk tror, eller gissar. Det är 4 dagar kvar tills kameran är här, lugna er.

SINGO skrev:
Vad hände med dom där 350-400 kamerahusen som Lasse på Nikon snackade om?

Om ni kollar tråden Leverans av D300 i stället (där den här diskussionen hör hemma) så ser ni att kameran börjar levereras på onsdag. FotoVideo, Hegethorns, Scandinavian osv har också bekräftat leverans.

Och eftersom t ex FotoVideo - där jag själv ska hämta den på onsdag - ska ha fått en tilldelning på ca 30 st så skulle ju 350-400 till Sverige kunna vara en korrekt siffra.

Jeppe skrev:
Källa?

Mycket tveksam till denna uppgift, då Lasse på Nikon sa till mig, senast i onsdags (17/11), att de skulle få 350-400 D300-hus.

Det cirkulerar en hel del siffror som folk tror, eller gissar. Det är 4 dagar kvar tills kameran är här, lugna er.

Den jag pratade med på Cyberphoto som med norrlänsk lugnhet, var måttligt imponerad... sa enligt vad jag förstod att endast ca. 100 hus skulle leveraras till Sverige varav ca. 10 st till dom.
/JOP

Jonke O skrev:
Den jag pratade med på Cyberphoto som med norrlänsk lugnhet, var måttligt imponerad... sa enligt vad jag förstod att endast ca. 100 hus skulle leveraras till Sverige varav ca. 10 st till dom.
/JOP

Jaha ja.. jo de vet ju säkert. Varför skulle CP få 10% av den uppgivna volymen? Vi har väl lite fler handlare i Sverige än 10 st ;)

Jag gissar mer på att butikerna får någonstans mellan 10-20 hus och att tilldelningen är de 350-400 hus som Nikon har kommunicerat. Detta skulle innebära att ca 20 handlare får "många" kameror och en del andra handlare får enstaka exemplar.

Det är värt att vänta !!!

Köpte en idag i Shanghai och så här långt verkar den vara precis så där härlig som vi alla förväntar oss.

Angående det här med volymer så sa Johan Kilng på mässan att om man var på SPs top 100 lista så bör man ha D300 innan jul.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar