ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:

Dessa uppgifter är verkligen teoretiska. Med min D2X fick jag mellan 400-800 bilder per laddning. Uppgivna batterikapaciteten för D2X är 850 eller 2600 bilder (två mätförfaranden). Om jag i snitt fick 600 bilder per laddning med den kameran är det mindre än 25% av det uppmätta värdet 2600. Låt oss vara positiva och säga att D300 i praktiken i snitt ger 25% av det uppgivna värdet 3000 och vi får ett medeltal på 750 bilder/laddning. I bästa fall erhåller vi kanske drygt 1000 bilder på en laddning. För D3 blir det på motsvarande sätt 1175 bilder i snitt per laddning och kanske upp till 1600-1800.

Det måste variera mycket beroende på hur man fotograferar. Själv får jag ut runt 1000 bilder till vardags med min D2X och då har jag oftast minst 25% kvar i batteriet. Till vardags så avser jag en laddning och fotografering tills det behöver laddas igen, brukar vara inom en två veckors period. Fotar enbart råfiler. Tittar väl så där lagom på LCDn även om den är aktiverad.

Som mest har jag klämt ut runt 3000 bilder på enladdning. En dags fotografering och enbart jpg. Jag fotade en fotbollssturnering och därav mängden bilder på kort tid men inga andra skillnader än mitt vardagsfotograferande.

För mig så är det uppenbart att kameran på något sätt drar ström även om den inte används eller är avstängd. Eller om batteriet kanske laddar ur sig med tiden även om en två veckorsperiod inte borde påverka....

Jag har originalbatteriet kvar och det är det "lilla". Inte det nya kraftigare som kom med D2Xs

Med min D100 får jag ut runt 600 råfiler under samma förfaringssätt.....

Akta:

digitalrev.com sitter i hongkong = i priser ingår INTE 25% svensk moms och inte tullavgift!!!

Och hur är det med garanti???

Just warning, mind your fingers on the keyboard! ;-)

Nu tänkte jag gå in lite på ett annat spår om det är ok.

Jag har själv beställt en D300 och eftersom alla verkar vara överens om att kamerorna kommer att dyka upp här snart så undrar jag vad det är för minne man ska köpa. Räcker det med sandisk Extreme III eller ska man köpa IV:an för att få ut allt från kameran (när det gäller seriebildtagning så klart)

// Babbis

Bouxesa skrev:

Jag har själv beställt en D300 och eftersom alla verkar vara överens om att kamerorna kommer att dyka upp här snart så undrar jag vad det är för minne man ska köpa. Räcker det med sandisk Extreme III eller ska man köpa IV:an för att få ut allt från kameran (när det gäller seriebildtagning så klart)

// Babbis

Filstorleken på JPEGfilerna verkar vara runt 6MB, och med 6 bilder/s så vill du nog ha Extreme VI.

Extreme III har jag för mig är specade till 20MB/s läs och 20MB/s skriv. Extreme IV ligger på 40/40.

D300-panorama:

http://www.panoramajournal.ch/cameranewsobjective/nikonkameratests/previewnikonD300fotos/index.html

Testarens slutsats:

My comment on the Nikon D300
The Nikon D300 is definitely not for me simply the "Small" D3.

Remarkably, I think three prominent and important improvements over the Nikon D200. First, the ISO-Leistung was sure to 1.5 aperture values increased. Second, the Auto-Focus significantly improved, so that with active Lock is an object in difficult situations can be prosecuted as: Bird leaves behind and then forward. Thirdly, the monitor is absolutely top class, "what you see is what you get"!

All in all, for me, the D300 a reliable partner. So it is easy for me, this camera each recommended with a ISO from 2500-3200-out, and 6, respectively. 8 frames per second can live-For most situations, this sure; o)

Senast ändrad:
Bouxesa skrev:

// Babbis

Extreme IV (40 MB/s) eller Extreme Ducati Edition (45 MB/s).

Angående http://www.imaging-resource.com/PRODS/D300/D300A7.HTM

Jag har gått igenom ett antal bilder och jämfört deras utlagda jpg från 40d och d300. OBS jpg, inte raw.
I 1600iso och 3200iso bilderna så kan man se att båda är mycket jämbördiga. Högdager/vita återges inte lika bra hos d300 som 40d vilket kan ses i exv vita trådrullen i det blandade testmotivet med flaskor etc, även i upplösningsmotivet där det finns en vit ruta på vit bakgrund ses skilnader. Detaljupplösningen varierar, i ena fallet så kan flera detaljer ses i 40d, rund skiva med siffror, i andra delar av motivet återger Nikonkameran mer detaljer. I båda fallen så är det nog fråga om var absolut skärpeplanet är lagt.
I lågdager /mörka delar av blandade testmotivet ser det ut som Nikon håller ihop bättre än 40d både på 1600iso och 3200iso.
I båda fallen vinner bilderna från kamerona att skärpas upp.

Gå till http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM och ta ner samma testmotiv.Du kan därmed själv bilda dig en uppfattning
Det ser mycket bra ut jämfört med tidigare Nikonkameror där detaljer brusreducerades/smetades bort i högre iso .
Vore intressant med rawfiler från de två.

Mikael

Senast ändrad:
För den som lyckats unkomma det ville jag bara informera om att det nu finns en hel del att ta del av. Under natten och morgonen har amerikaner och asiater fyllt dpreview och flickr med D300 bilder, bara att styra kosan dit om man vill se bilder och initiala erfarenheter av Nikons D300. I sverige får vi av någon märklig anledning vänta en dryg vecka extra. TYPISKT!

Senast ändrad:
Bouxesa skrev:Räcker det med sandisk Extreme III eller ska man köpa IV:an för att få ut allt från kameran (när det gäller seriebildtagning så klart)
Beror på hur många bilder i sträck tänkte du ta. Om du kommer att fotografera i RAW har bufferten kapacitet till 18 bilder. Dvs du kan hålla avtryckaren nere under tre sekunder (vid 6 b/s). Om du anser att det räcker kan du välja i princip hur långsamt kort som helst. Om du anser att det är begränsande, satsa på Extreme IV.

För jpeg (högsta kvalitet) gäller 43 bilder i buffert -> 7 sekunder oavbruten serietagning.

Personligen anser jag att prisskillnaden inte är tillräckligt stor för att tjafsa om det. Jag kommer att köpa Extreme IV även om jag sällan använder serietagning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar