ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
NiklasÖ skrev:
Jag är dock novis vad gäller DIGITALA systemkameror vilket alltså är skälet till mina frågor till er MED den erfarenheten!
Köp den kamera du tycker verkar roligast. Det ska vara roligt att fotografera och det blir det inte om man inte trivs med sina grejer. Om den roligaste kameran är skitdyr är det helt OK så länge du har råd. Tänk dock på att inte bränna alla pengar på kamerahuset. Om ett dyrt kamerahus medför att du måste snåla på optiken så kommer du förmodligen att bli besviken så småningom. Inte direkt när alla grejerna är nya, men efter ett tag när du börjar behärska utrustningen och kan använda hela dess potential.

mrkgrd skrev:
Riktigt läcker kamera tycker jag. Något dyr men ack så fin. :)

Någon som vet hur LiveView fungerar rent tekniskt? Är det spegeluppfällning och mjukvara eller fysiskt en separat sensor för detta?

Canons live-view funkar så att den fäller upp spegeln och öppnar slutaren när man aktiverar liveview. När du sedan klämmer av så stänger den först slutaren och sedan tar den bilden som vanligt, dvs öppna-stäng, för att sedan öppna slutaren för liveview igen.

ISO

Nån insatt som vet varför d200 har ISO100, medan 300:an har ISO200? (Utan boost) Är det så att ISO200 på d300:an har samma brusnivå som ISO100 på D200:an?

// M

alex.odman skrev:
Hittade lite bilder på MB-D10. Som sagt i magnesium, men jag tycker det ser ut som en AF-punktsjoystick också. Det ser bra ut tycker jag!

Jag missade jojen, suveränt, den möjligheten har man ju saknat, det visar att Nikon verkligen lyssnar på sina kunder, Canon har väl inte ens en AF-ON knapp på sina grepp.

/kent

Re: ISO

umemorgan skrev:
Nån insatt som vet varför d200 har ISO100, medan 300:an har ISO200? (Utan boost) Är det så att ISO200 på d300:an har samma brusnivå som ISO100 på D200:an?
Det är nog en fråga om prestanda och sensorteknologi. Om sensorn presterar bättre vid ISO 200 än vid ISO 100 så verkar det ju dumt att ha 100 som "bas". Man kan ju fortfarande välja det som utökat omfång, på samma sätt som man kan utöka omfånget uppåt. Även D100, D70 och D50 hade ju ISO 200 som grundkänslighet.

Har den tillräckligt bra prestanda på iso 200 så klarar man väl sig utan iso 100, enda nackdelen är väl att man måste använda ett ND-filter om man vill ha en längre slutartid än vad iso 200 erbjuder, men det är ingen större nackdel för mig i allfall.

/kent

Varför skulle u gjort bort dig? Är D200 en dålig kamera bara för att D300 kommer? En D200 kan du få nu, D300 kanske du kan ha i handen i slutet av året. Med tanke på hur bra D200 anses vara så låter rätt dumt att säga att du gjort något dåligt köp.

Zotamedu skrev:
Har jag gjort bort mig helt som köpte en D200 för tre veckor sedan?

Behöver du en kamera nu så har du inte det, D200'an är fortfarande en väldigt bra kamera, billigare också.

Behöver du ett batterigrepp så har jag ett till salu för ett bra pris.

/kent

När man har lite att göra... Den här skulle jag vilja se:

Tillägg: Jag hoppas inte att nån sur Nikongubbe läser det här och stämmer skiten ur mig för att jag förvanskat verkligheten. Jag har alltså bara petat dit D3-spegelhuset på en D300 för att se hur det skulle se ut;-) Lite som en digital F6.

Bilagor

• d300fx2.jpg
    d300fx2.jpg
    55.9 KB · Visningar: 2,601
Senast ändrad:
johan.morck skrev:
Jag med, gärna för runt 25000kr, max. Det hade varit mumma. Snyggt jobbat Martin.
Ja, det hade varit ett vettigt pris. Men ända upp till 30k så hade den kunnat konkurrera riktigt hårt med 5D.

Tillägg: Ser att jag klåpade lite vid blixtknapparna förresten. Attans.

Om någon vill ha Nikons pressbilder på D300 (och D3) så har jag lagt upp dom på min hemsida. (Det går jättelångsamt att ladda ner dom från Nikons hemsida, satt ett par timmar med det i eftermiddags)

http://www.superskarp.com/nikon_d300_press.zip
http://www.superskarp.com/nikon_d3_press.zip

Vet inte hur länge jag låter bilderna ligga där, men de lär vara kvar några dagar iaf.

Edit:
Är alltså bilder på själva kamerorna, inga testbilder tagna med kamerorna.

Båda .zip-filerna väger in på ca 40mb var.

Bokeh skrev:
Behöver du en kamera nu så har du inte det, D200'an är fortfarande en väldigt bra kamera, billigare också.

Behöver du ett batterigrepp så har jag ett till salu för ett bra pris.

/kent
Då får du ge mig ett riktigt bra pris för jag har inte så mycket pengar kvar efter den lilla shoppingrunden på Scandianavian photo för ett par veckor sedan. :p

pet skrev:
--------------------------------------------------

hehehe visste att jag skulle få äta upp mitt uttalande förr eller senare :)...Sa inte att d300:an spelade i samma liga som 1dmark3..men specarna på d300:an är inte långt borta från 1dmark3 på pappret och det tycker jag är väldigt imponerande med tanke på prislappen på kameran...visst det skiljer endel men det är väl inte så konstigt när det skiljer ca:20000kr i pris dom imellan...personligen tycker jag uppdateringen från d200-d300 är mer "rejäl" än uppdateringen från 30d-40d men det kan vara jag som har missat allt nytt som kommit i 40d:n....men men låt oss inte bråka om detta utan glädja oss åt nikonfolket har fått 2 nya riktigt fina kameror i sin lineup och som sätter press på övriga tillverkare samtidigt som det gynnar oss konsumenter.

Du vet väl att den bara klarar 2,5 bilder i sekunden med 14 bitars RAW :)
Canons tar 10 bilder

Annars verkar det att vara en kanon kamera

j3n5 skrev:
Att få samma AF-system som i D3 för under 20 loppor måste ju ses som ett superfynd..

och inte bara det,finjustering av optik , CA hantering i processorn,högsta pixeltätheten= fåglar.dammborttagning, möjligen lägsta brus av alla APS kameror om Nikon håller vad de lovar. och Nikons evaluerade mätning.
God JuL
det kommer att tillverkas 60000 d300/månad och 8000 d3 /månad
Världen är stor

12.3 megapixel DX-format CMOS sensor (up from 10.2 megapixel CCD)
6 fps continuous-mode speed, 8fps with battery grip (D200 is 5 fps)
100 large/normal JPEG, 17 RAW buffer size (D200 is 31 large/fine frames)
ISO from 200 to 3,200 with extensions to 100 and 6,400 (up from 3,200)
First Nikon DSLR to employ a Self-cleaning Sensor Unit for dust removal
51-point AF with 3D Focus Tracking, utilizing 15 cross-type and 36 line-type sensors (up from 11-points, 1 cross-type)
Fine-tune adjustment for front/back focus with memory for 20 lenses
100% coverage viewfinder (up from 95%)
3-inch, 920K pixel LCD with 170 degree viewing angle (up from 2.5-inch, 230K pixels)
Two LCD "LiveView" modes (similar to D3):
"Handheld" mode drops mirror to focus with TTL phase detection AF module
"Tripod" mode uses contrast detection on sensor image, allowing any point on the image sensor to be focused on
Selectable 14- or 12-bit digitization (up from 12-bit)
Scene Recognition System links 1,005 pixel RGB metering sensor and AF sensor to enhance the accuracy of auto exposure, auto white balance detection and autofocus
Picture Control System to fine-tune rendering options, with settings consistent and portable to other compatible models such as the D3
Active D-Lighting providing real-time highlight and shadow correction
Optional shooting info display on main LCD
Expanded Retouch menu
Automatic in-camera Lateral Chromatic Aberration Correction
Parameters for up to 10 non-CPU lenses can be registered (up from one)
Shutter rated to 150K actuations (up from ~100K)
HDMI high definition video out (added to composite video out)
UDMA CompactFlash card support
Compatible with new WT-4A Wireless Transmitter capable of LiveView transmission and continuous shooting
Compatible with new MB-D10 Multi-Power Battery Pack

Lars Johnsson skrev:
Du vet väl att den bara klarar 2,5 bilder i sekunden med 14 bitars RAW :)

var hittar du en informationen?

om det stämmer så är ju Nikons information tämligen otytdlig,

"6fps but it goes up to 8 with the optional battery pack" står det överallt men inget om att 14-bit skulle påverka hastighen,

länka gärna til infon,

Har nu läst ännu några erfarenheter av de som testat kameran och sett presentationerna, följt med på K&Bs chatt med Nikon, läst K&Bs erfarenheter samt lite mer på det. Två reflektioner gör jag. Det ena är att det förståss talar sig varmt om den och att brusnivåerna sägs vara riktigt bra, bäst av alla Nikons DX-kameror verkar det som. För det andra, att ingen kan egentligen säga någonting om den slutliga bildkvaliten. Enligt NikonLasse kanske vi får se riktig bilder får slutprodukten någon gång i Oktober. Nåväl, de lyckas ju uppenbarligen skruva upp förväntningarna. Ordentligt! Snacka om risker för besvikelse ;-) Hoppas Nikon kalkylerat med det när det själva skruvar upp förväntningarna.
Allt handlar ju dock inte brus, har inga problem med det idag och kommer säkert inte ha det med D300 heller. Totalt sett verkar D300 vara en riktigt bra kamera, långt ifrån så spännande storebror D3 men samtigt till en helt annan prislapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar