Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir ju bara bättre och bättre, batterigreppet MB-D10 är tillverkat i magnesium, och snyggt på kameran är det också, det ser mer homogent ut monterat på huset än vad D200+MB-D200 gör.

/kent

johan.morck skrev:
Här är lite bra läsning för den inrige. http://www.imaging-resource.com/PRODS/D300/D300A.HTM

Läst på morgonen om möjligheten att själv justera fokus som på 1DmkIII men kunde sedan inte hitta det sedan och trodde jag läst fel. Men det verkar ha någon form av "fine-tuning" men med vissa begränsningar, se artikeln.
--------------------------------------------------

jodå visst går det att justera focusen som på 1dmark3:an

http://www.dpreview.com/previews/nikond300/

står under key features på sidan

Stora grejen med D300 är att Nikon fortsätter i samma spår som man startade med D200, en crop-kamera som håller för seriöst yrkesbruk..

Själv har jag aldrig köpt något grepp till min D200 då kameran känns mycket smidigare utan. Tillsammans med 70-200/2.8 VR väger den bra mycket utan greppet..

Bättre AF och större kontroll på brus vid hög ISO är de önskemål om förbättring jag vill se. Ser ut som det blir så...

Jag är inte grymmast i världen på att läsa från all teknisk data. Så jag undrar vad de största skildnaderna Nikon gjorde mellan D200 och D300?

miniman skrev:
Jag är inte grymmast i världen på att läsa från all teknisk data. Så jag undrar vad de största skildnaderna Nikon gjorde mellan D200 och D300?

Jag tror att en sådan frånga får ett ganska subjektivt svar. Jag uppskattar följande som störst - eftersom de passar mina behov

* Autofokusmodulen med 51 AF punkter
* Förbättrad sensor (lägre brus hoppas vi, utökat ISO)
* Större display

Bokeh skrev:
Det blir ju bara bättre och bättre, batterigreppet MB-D10 är tillverkat i magnesium, och snyggt på kameran är det också, det ser mer homogent ut monterat på huset än vad D200+MB-D200 gör.

/kent

Det är verkligen en bra och nödvändig förbättring. MB-D200 känns inte bara plastigt utan blir också fladdrigt och instabilt när man monterar på stativ.

Skitbra Nikon!

Det som jag tycker blir intressantast är om Nikon lyckats öka det dynamiska omfånget i D300 jämfört med D200/D80.Vore ju fint att slippa använda gråfilter eller "felexponera" för att slippa utbrända himlar och moln...Bättre hög iso egenskaper är nog ej inte så dumt..

Jag kanske har missat det i tråden, men. Finns det några demobilder som är tagna med kameran ute på nätet än?

johan.morck skrev:
D200/D300
Sensor: CCD med 12-bitars omvandling/CMOS med 14-bitrs omvandling
ISO: 1600 (boost 3200)/ 3200 (boost 6400)
AF: 11 fokuspunkter (Multi-CAM 1000)/ 51 AF punkter (CAM3500DX)
Sökare: 95% / 100%
Bildskärm: 2,5tums (230000 pixlar) / 3-tums (922000 pixlar)

Plus en del andra småsaker. Lägg också till att de har samma goda ergonomi SAMT att D300 har två olika Live Viewlägen. Med en sådan upplösning på skrämen ger det ju rätt goda möjligheter.Ser fram emot att se vad kameran kan prestera vid lite högre ISO samt hur stor förbättring vi kan se i DR.

Sånt kan jag betala 17000kr för. Det var jag aldrig beredd att göra för en D200. NU ligger den ju i ett helt anat prisläge och de kan nog förväntas droppa något. D200 kommer ju finnas kvar och till ett lite lägre pris erbjudamycket pang för pengarna.

fel 12bits med option på 14bit, men ger då 2.5fps.

Glöm inte att sensorn i D300 är den som SONY anonserade nyss, men nikon har hängt på en seriel 14bits ADC som kan nyttjas istället för alla tusentals parallella 12bits ADCs. Visserligen rent spekulativt, men det är logiskt.

--------------------------------------------------------------------------------
Kent Bergström (Bokeh) skrev:

/kent
--------------------------------------------------------------------------------

Det är verkligen en bra och nödvändig förbättring. MB-D200 känns inte bara plastigt utan blir också fladdrigt och instabilt när man monterar på stativ.

Skitbra Nikon!

Hittade lite bilder på MB-D10. Som sagt i magnesium, men jag tycker det ser ut som en AF-punktsjoystick också. Det ser bra ut tycker jag!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar