Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
chiyoda skrev:
Efter att ha följt de minst sagt vilda spekulationerna om de nya Nikonkamerorna, kan jag inte bli annat än mycket besviken. Prisetnivån på D300 är så högt att kommer efter ett tag att hamna runt 15000 kr, kanske mer. ISO 200, jag har än gammal Nikon D1 från 1999 med ISO 200. D70 har även den ISO 200, vädertätning finns på D200. Dammborttagning är bara ett försäljningsargument, som visat sig inte fungera speciellt bra. På objektivsidan var det inga som helst nyheter, ett par ordinära vidvinklar och uppgraderade tele. Sedan har vi Nikon leveranser av nya kameror. Om man skulle köpa än ny Volvo V70, så får man ett leveransdatum, som stämmer åtminstone på veckan. Jag har försökt köpa både Nikon D70, 70s, men jag har fått till svar 1 månad, 3 månader el mer
--------------------------------------------------

Hur kan man vara besviken på denna lanseringen??? Kameran är ju ordentligt "upphottad" mot d200:an....annat än canons små och lite snåla uppdateringar från 30d:n till 40d:n...visst 40d:n är nån tusing billigare än d300:an men o andra sidan kan man räkna med att nikon kommer med en efterföljare till d80:in som kommer att match 40d:ns specar..priset tror jag kommer att landa runt omkring det som d200.an hade när den släpptes vilket måste anses som ett kap när den har en spec som i princip är lika bra som canons 1dmark3 med vissa undantag. det finns iso 100 på kameran...dock är iso 200 lägsta standardinställningen...visst på objektivsidan kanske det inte va så mycket nytt men ett mycket smart och nödvändigt val av nikon o uppdatera dom långa telena med vr och även släppa 2 nya objektiv för att matcha upplösningen på dom nya husen......kan bara säga grattis till alla som kör nikon...nu återstår det bara o se vad dom presterar bildkvalitetsmässigt.

Tänker inte ens kommentera dina tankar Peter, angående att förändringen mellan D30 -> D40 skulle vara liten, eller att D200 skulle spela i samma liga som 1D MkIII. Däremot kan jag konstatera att både D3 och D300 är riktigt fina kameror, ja så fina att tom en gammal Canonräv som jag börjar fundera...

johan.morck skrev:
Jag har stor respekt för Bjørn Rørslett, jag blir därför riktigt spännd när jag läser vad han skrev på dpreviews forum:
"The new D3 has high-ISO performance beyond what anyone could imagine possible. I could hardly believe my eyes."
Va?! Vad kan vi vänta oss egentligen?

Ååååååååååååååååååååh! Det är så roligt! Jag är som ett barn på julafton! GE OSS BILDER! NU!

var ligger ett rimligt slutpris på en D200 med Batteri pack?
Nu måste man ju sälja, ligger som nummer 1 på två olika återförsäljare.....åhh jag vill se bilder på högre ISO nuuuuuuu...

Någon som vill att jag ska inhandla någon liten Nikon kamera när jag är i New york i slutet på september...........

Bokeh skrev:
Enligt Kamera&Bild. #Preliminärt rekpris är 16 490 kronor inklusive moms. Så räkna med lite lägre i butik.#

Inte illa alls, jag trodde den skulle hamna på runt 18000:-, den här kameran krossar ju Canons 40D totalt.

/kent

Hmm, jag står i begrepp att köpa systemkamera (digital ;-) ) och är lite av en novis när det gäller tekniska termer kopplade till den digitala teminologin (en del av dem i alla fall). Mina tankar fn. gäller 40D vs. D300 men jag är inte riktigt på det klara med på vilka punkter är D300 så enormt överlägsen 40D? Vänligen upplys min tillvaro enär jag vill försöka göra ett så klokt val som möjligt!

Sedean en fråga ang. specen på D300. På dpreview står följande:

"Exposure bracketing • 2 to 9 frames"

Vad menas med detta?

Vidare anges på 40D att den har 35 mätzoner medan jag, med mina begränsade kunskaper, inte har funnit någon jämförande uppgift för D300 (dvs. jag har nog inte fattat vad jag läst)?

Mvh!
// Niklas

Det är ett monster...
Men nu kan jag känna mig lite lugnare och försvara att jag nyss köpte en D200 för mig själv. Hade blivit lite grinig om det kom en D200s ett par veckor efter jag köpt en D200.

NiklasÖ skrev:
Hmm, jag står i begrepp att köpa systemkamera (digital ;-) ) och är lite av en novis när det gäller tekniska termer kopplade till den digitala teminologin (en del av dem i alla fall). Mina tankar fn. gäller 40D vs. D300 men jag är inte riktigt på det klara med på vilka punkter är D300 så enormt överlägsen 40D? Vänligen upplys min tillvaro enär jag vill försöka göra ett så klokt val som möjligt!// Niklas

Ävenn om ingen testat kamerorna i fråga så kan man nog vara säker på att båda kommer vara mycket bra kameror, kapabla till att ta väldigt bra bilder.

Att påstå att den ena kameran är enormt överlägsen den andra generellt sätt är en överdrift. Vid normal fotografering lär skillnaden mellan kamerorna vara ganska liten.

NiklasÖ skrev:
Hmm, jag står i begrepp att köpa systemkamera (digital ;-) ) och är lite av en novis när det gäller tekniska termer kopplade till den digitala teminologin (en del av dem i alla fall). Mina tankar fn. gäller 40D vs. D300 men jag är inte riktigt på det klara med på vilka punkter är D300 så enormt överlägsen 40D? Vänligen upplys min tillvaro enär jag vill försöka göra ett så klokt val som möjligt!

Vad menas med detta?

Vidare anges på 40D att den har 35 mätzoner medan jag, med mina begränsade kunskaper, inte har funnit någon jämförande uppgift för D300 (dvs. jag har nog inte fattat vad jag läst)?

Mvh!
// Niklas
Novis och 40D/D300? Om du inte dessutom har råd med riktigt bra optik är det då bra mycket smartare att kika på 400D eller d40x isåfall MED bra objektiv.
På din fråga svara jag att man kan halvautomatiskt ta en serie upp till nio bilder med olika exponeringar. Fungerar bara i praktiken bara med stillastående motiv.

Senast ändrad:
ergu skrev:
Ävenn om ingen testat kamerorna i fråga så kan man nog vara säker på att båda kommer vara mycket bra kameror, kapabla till att ta väldigt bra bilder.

Att påstå att den ena kameran är enormt överlägsen den andra generellt sätt är en överdrift. Vid normal fotografering lär skillnaden mellan kamerorna vara ganska liten.
Om du menar det slutliga resultatet är skillnaderna med säkerhet helt obefintliga.
Dina kunskaper i fotografering, optikens kvalitet och bildbehandling lär göra 100% av resultatet i praktiken.
De extra pixlarna lär inte göra mycket skillnad, om ens mätbar.

NiklasÖ skrev:
Mina tankar fn. gäller 40D vs. D300 men jag är inte riktigt på det klara med på vilka punkter är D300 så enormt överlägsen 40D? Vänligen upplys min tillvaro enär jag vill försöka göra ett så klokt val som möjligt!
Jag skulle inte hålla med många här att den är "överlägsen" men bättre på vissa punkter, ja. Den första punkten är att det står rätt logo på framsidan.:) Nää... du får jämföra själv specarna på dpreview.com t.ex. och avgöra vilka du tycker är viktiga.

NiklasÖ skrev:

Vad menas med detta?
Det innebär att man kan gaffla exponeringen. T.ex. göra tre bilder med exponeringskompensation -1, 0 och +1. Eller 9 bilder -2, -1,5, -1, -,5, 0, +,5, +1, +1,5, +2,0. Du kan också bestämma själv vilka steg du vill ha.

NiklasÖ skrev:
Snöa dig inte in på antalet mätzoner. Nikon brukar ha mindre antal zoner men bättre beräkningsalgoritmer. Nikon anses vara en mästare av korrekt exponering även i svåra situationer. Speciellt vid blixtfotografering.

Om K&B har rätt och rekommenderat pris blir 16500 kr och i butiken 16000:- eller mindre slår jag till direkt.

Har köplats #4 på Scandinavian i alla fall.

Linmajon skrev:
Novis och 40D/D300? Om du inte dessutom har råd med riktigt bra optik är det då bra mycket smartare att kika på 400D eller d40x isåfall MED bra objektiv.
På din fråga svara jag att man kan halvautomatiskt ta en serie upp till nio bilder med olika exponeringar. Fungerar bara i praktiken bara med stillastående motiv.

Först:
Tack för omtanken om min ekonomi och tipsen därtill! Tack även till förklaringe med vad som menas med Bracketing! Nu har jag lärt mig en ny teknisk term!

Jag är ingen mästare på fotografering och har heller ingen ambition om att jobba med det som proffesion heller. Jag HAR dock en viss erfarenhet av det även om säkert du och väldigt många med dig är bra mycket duktigare än vad jag är. Men menar du att D300/40D är overkill för en som mig som vet vad jag vill ha/tror mig behöva?

Hur mycket värt är förtroende/känsla?

Nåväl, var och en gör som man vill! Jag HAR haft upp ögonen och jämfört 400D/D40x men har helt enkelt inte fastnat för dem. Därför faller mina val på nivån för 40D/D300! Krävs mer/längre förklaring?

Mvh!
// Niklas

timofej skrev:

Det innebär att man kan gaffla exponeringen. T.ex. göra tre bilder med exponeringskompensation -1, 0 och +1. Eller 9 bilder -2, -1,5, -1, -,5, 0, +,5, +1, +1,5, +2,0. Du kan också bestämma själv vilka steg du vill ha.

Kanon! Alternativ exponering är inget nytt, inte ens på kompaktkamerorna, dock är det ju stor skillnad på antalet alternativa exponeringar där 9st. är VÄLDIGT många. SÅ många olika exponeringar har JAG inte behov av. Antar att man haft HDR-bilder i åtanke när man lagt in detta!?

timofej skrev:

Snöa dig inte in på antalet mätzoner. Nikon brukar ha mindre antal zoner men bättre beräkningsalgoritmer. Nikon anses vara en mästare av korrekt exponering även i svåra situationer. Speciellt vid blixtfotografering.

OK, jag vill minnas att detta var bla. något man tryckte speciellt hårt på för D80:an som tar väldigt fint exponerade bilder även i svåra ljusförhållanden (motljus mm.).

Skall jag kunna göra en direkt jämförelse vad avser just exponeringen dess kameror emellan får jag väl antingen gå till butik och be att få testa dem båda alt. avvakta tester (dpreview/tidningar och se vad jag gillar mest!

Tack för förklaringarna!

Mvh!
// Niklas

Niklas, förstår din tankegång. Kom dock ihåg att det finns en D80 samt en D200 (förefaller vara kvar) som båda utgär kanokameror som inte sätter några direkta hinder för din utveckling som fotograf. Det kommer också snart hagla av begagnade D200 till riktig bra priser gissar jag. Som första DSLR tycker jag personligen att D300 är lite overkill, men det är ju upp dig dig förståss. Kanske hellre satsa på en fortfarande rysligt bra D200 med lite bättre otik istället för en D300 men lite enklare optik. Jag har fotograferat länge och kör med en D80, det räcker otriligt långt. Även för den lite mer kräsna fotografen. Detsamma gäller canons samtliga enklare kameror, Pentax K10 och K100, etc.

Jeppe skrev:
Tänker inte ens kommentera dina tankar Peter, angående att förändringen mellan D30 -> D40 skulle vara liten, eller att D200 skulle spela i samma liga som 1D MkIII. Däremot kan jag konstatera att både D3 och D300 är riktigt fina kameror, ja så fina att tom en gammal Canonräv som jag börjar fundera...
--------------------------------------------------

hehehe visste att jag skulle få äta upp mitt uttalande förr eller senare :)...Sa inte att d300:an spelade i samma liga som 1dmark3..men specarna på d300:an är inte långt borta från 1dmark3 på pappret och det tycker jag är väldigt imponerande med tanke på prislappen på kameran...visst det skiljer endel men det är väl inte så konstigt när det skiljer ca:20000kr i pris dom imellan...personligen tycker jag uppdateringen från d200-d300 är mer "rejäl" än uppdateringen från 30d-40d men det kan vara jag som har missat allt nytt som kommit i 40d:n....men men låt oss inte bråka om detta utan glädja oss åt nikonfolket har fått 2 nya riktigt fina kameror i sin lineup och som sätter press på övriga tillverkare samtidigt som det gynnar oss konsumenter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar