Maxe
Aktiv medlem
kippe skrev:
Nämen..va negativa ni låter!..frågan man bör ställa sig är ju hur mycket man kommer sakna D200:an med en D300 i händerna ;-)
Helt rätt!!!
;-)
// Maxe
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kippe skrev:
Nämen..va negativa ni låter!..frågan man bör ställa sig är ju hur mycket man kommer sakna D200:an med en D300 i händerna ;-)
Maxieboy skrev:
Många fokuspunkter och kameran ställd på "Closest Object" gör att näsorna blir knivskarpa in till poerna och ögonen suddiga, vid bländare 1,8! Vid dynamisk Autofocus kan det säkert vara bra om man fotar flygplan eller fåglar.
johan.morck skrev:
Eller så kan man kanske använda det inbygda finjusteringen av AF så att perfekt fokus ligger 2cm bakåt, så när automatiken hittar nässpetsen så lägger sig korrekt fokus perfekt på ögonen ;-)
Tyckaren skrev:
----------------------------------------------------
Ja varför tänkte inte Nikon på detta, när de satt och fnulade på hur de skulle få bäst porträtt bilder
Skämt åsido, Nikon har tgit AF och exponeringsteknik till en helt annan nivå - det skall bli kul och se hur det fungerar i praktiken.
Hälsningar
Adam
Teodorian skrev:
Nikon kommer säkert att i D400 och D4 lansera ett AF-P-läge med automatisk ögonidentifikation! Ögonfärgen spelar viss ingen roll...
iSolen.se skrev:
Duger inte den i D300?
Teodorian skrev:
Nikon kommer säkert att i D400 och D4 lansera ett AF-P-läge med automatisk ögonidentifikation! Ögonfärgen spelar viss ingen roll...
Photocon skrev:
Sedan kommer modellen D400n eller en firmware för att identifiera olika glasögonbågar på den som ska avporträtteras.
(Kan kombineras med betjänten Agfa Kådaksson som man hyrt genom "hushållsnära tjänster" som kan ta bilden åt en också under tiden man sitter och spekulerar i trådar på FS)
MVH/Lennart
Teodorian skrev:
Ja, vem har tid att fotografera när vi kan diskutera nya kameror här på fotosidan...
Photocon skrev:
Sedan har vi ju det kollektiva ansvaret att tillsammans försörja kameratillverkarna!
paul innergård skrev:
Håller med om att det föreligger en viss deja vu-känsla. Tyckte själv att väntan på Mark III kändes lång men med 40D tyckte jag tiden från release till leverans gick rätt fort, och tillgången känns god. Inga problem att skaffa en idag. D300 lär nog bli en riktig långleveranskörare. Skulle tro att när leveransproppen gått ur i Sverige så är Canon i startgroparna med sin fuskuppgradering till 40D.
Photocon skrev:
Det tråkiga för Nikon är väl (tror jag) att D300-sensorn blir densamma som i Sonys nya kamera och Sony vill kanske släppa sin kamera först.
Photocon skrev:
Jag vill verkligen att de 2 märkena hugger på varandra eftersom det ger oss bättre kameror, men är övertygad om att Nikon denna gång måste få ut sin D300 och D3 snabbt. Annars kommer Canon att rycka ifrån igen, precis när Nikon hade chansen. Annars är jag av uppfattningen att Nikon D200 fortfarande på inget sätt är föråldrad, men nu har det blivit som det blivit i dslr-världen.
Mankan G skrev:
För övrigt så hade Scandinavian Photo D300 och D3 i sin lokal i Stockholm idag för kläm o känn. Bägge var fantastiskt trevliga att hålla i men inga revolutioner jämfört med D200 och D2X. Observera att jag nu pratar om byggkvalitet och känsla. När det gäller bildkvaliteten så har jag inte en susning eftersom man inte fick peta i sitt egna minneskort. Ajabaja var svaret jag fick av Nikons representant när jag frågade. De var bägge beta versioner och Nikon vill inte visa upp vilken bildkvalitet de ger än.... [/B]
Leveransdatum har jag inte sett något annat än det officiella, dvs november. Däremot verkar man ju ha lärt sig "D200-läxan", i varje fall om produktionen av D3 ger en indikation i frågan. Tydligen så var produktionen redan i slutet av augusti uppe i 8000 D3r per månad, för att i mitten av september (dvs just nu) vara uppe i max, 12000 per månad. Tydligen är dock inte firmware spikad ännu, men det kommer att finnas en hel del kameror tillverkade när leveranserna väl kommer igång. Dock lär väl stora delar av "första vågen" gå till yrkesfolk och de med NPS-prioritet?Photocon skrev:
Har sökt runt lite. Leverans verkar väldigt oklart var man än vänder sig på nätet i hela Europa och USA. Jag hittar inga riktiga bilder heller.
Är det någon som lyckats få fram något mer konkret datum för leveransstart, volym till Sverige och riktiga samples?
Trodde Nikon lärt sig något efter den lååååånga tid det tog att få fram D200 efter att den aviserats.