ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Maxieboy skrev:
Många fokuspunkter och kameran ställd på "Closest Object" gör att näsorna blir knivskarpa in till poerna och ögonen suddiga, vid bländare 1,8! Vid dynamisk Autofocus kan det säkert vara bra om man fotar flygplan eller fåglar.

-------------------------------------------------

Men eftersom D3:s och D300:s AF modul jobbar i hop med exponeringsmodulen, så har kameran en s.k. motividentifiering. Om du väljer rätt funktion så lägger kameran autmatiskt skärpan på ögat - utan att du behöver flytta AF-punkten. Jag har själv sett ett bildexempel taget utav svenska Nikon - och utan att säga för mycket så såg det bra ut!

Hälsningar

Adam

Eller så kan man kanske använda det inbygda finjusteringen av AF så att perfekt fokus ligger 2cm bakåt, så när automatiken hittar nässpetsen så lägger sig korrekt fokus perfekt på ögonen ;-)

johan.morck skrev:
Eller så kan man kanske använda det inbygda finjusteringen av AF så att perfekt fokus ligger 2cm bakåt, så när automatiken hittar nässpetsen så lägger sig korrekt fokus perfekt på ögonen ;-)

----------------------------------------------------

Ja varför tänkte inte Nikon på detta, när de satt och fnulade på hur de skulle få bäst porträtt bilder:)

Skämt åsido, Nikon har tgit AF och exponeringsteknik till en helt annan nivå - det skall bli kul och se hur det fungerar i praktiken.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
----------------------------------------------------

Ja varför tänkte inte Nikon på detta, när de satt och fnulade på hur de skulle få bäst porträtt bilder:)

Skämt åsido, Nikon har tgit AF och exponeringsteknik till en helt annan nivå - det skall bli kul och se hur det fungerar i praktiken.

Hälsningar

Adam

Nikon kommer säkert att i D400 och D4 lansera ett AF-P-läge med automatisk ögonidentifikation! Ögonfärgen spelar viss ingen roll...

Teodorian skrev:
Nikon kommer säkert att i D400 och D4 lansera ett AF-P-läge med automatisk ögonidentifikation! Ögonfärgen spelar viss ingen roll...

Sedan kommer modellen D400n eller en firmware för att identifiera olika glasögonbågar på den som ska avporträtteras.

(Kan kombineras med betjänten Agfa Kådaksson som man hyrt genom "hushållsnära tjänster" som kan ta bilden åt en också under tiden man sitter och spekulerar i trådar på FS:):):))

MVH/Lennart

Photocon skrev:
Sedan kommer modellen D400n eller en firmware för att identifiera olika glasögonbågar på den som ska avporträtteras.

(Kan kombineras med betjänten Agfa Kådaksson som man hyrt genom "hushållsnära tjänster" som kan ta bilden åt en också under tiden man sitter och spekulerar i trådar på FS:):):))

MVH/Lennart

Ja, vem har tid att fotografera när vi kan diskutera nya kameror här på fotosidan...

Teodorian skrev:
Ja, vem har tid att fotografera när vi kan diskutera nya kameror här på fotosidan...

Ja, inte jag i alla fall. Fast man kanske skulle ta sig tid någon gång...

Tror det mest fotograferade objektet är en tegelmur för att kolla kantskärpa och vinjettering. Så jag tror inte det blir någon tid över.

Sedan har vi ju det kollektiva ansvaret att tillsammans försörja kameratillverkarna!

Känns som...

...vi har skapat liiite OT här. Förvisso i all skämsamhet som faktiskt behövs ibland. Men om vi nu inriktar oss mer på själva D300 så är väl ff det viktigaste att få ett rejält besked om leveransdatum, få tillgång till riktiga bilder tagna med D300 och full exif-info.

Har sökt runt lite. Leverans verkar väldigt oklart var man än vänder sig på nätet i hela Europa och USA. Jag hittar inga riktiga bilder heller.

Är det någon som lyckats få fram något mer konkret datum för leveransstart, volym till Sverige och riktiga samples?

Trodde Nikon lärt sig något efter den lååååånga tid det tog att få fram D200 efter att den aviserats.

Lennart

Håller med om att det föreligger en viss deja vu-känsla. Tyckte själv att väntan på Mark III kändes lång men med 40D tyckte jag tiden från release till leverans gick rätt fort, och tillgången känns god. Inga problem att skaffa en idag. D300 lär nog bli en riktig långleveranskörare. Skulle tro att när leveransproppen gått ur i Sverige så är Canon i startgroparna med sin fuskuppgradering till 40D.

paul innergård skrev:
Håller med om att det föreligger en viss deja vu-känsla. Tyckte själv att väntan på Mark III kändes lång men med 40D tyckte jag tiden från release till leverans gick rätt fort, och tillgången känns god. Inga problem att skaffa en idag. D300 lär nog bli en riktig långleveranskörare. Skulle tro att när leveransproppen gått ur i Sverige så är Canon i startgroparna med sin fuskuppgradering till 40D.

Antar att du menar när 40D blir 40Dn, eller? Får en känsla av att Canon mycket väl visste om att D300 låter vänta på sig och strategiskt slängde in sin 40D med 1,8 mp mer, högre sekvens, af-justering och live-view.

Jo, jag känner redan en person som tänkte skaffa D300 men nu har skickat efter en 40D eftersom han hade sålt sin gamla utrustning och slapp därmed tänka på problemen med att skaffa optik. Han går alltså från Nikon till Canon.

När väl D300 kommer och blir tillgänglig mer allmänt misstänker jag, precis som du att en lätt uppgradering av 40D sker. Men också att vi får en kamera till från Canon som hamnar i samma prissegment som D300. Jag menar en FF-kamera som är lite strippad men bygger på en 5D-sensor med 12,7 mp för 16.000:-.

Jag vill verkligen att de 2 märkena hugger på varandra eftersom det ger oss bättre kameror, men är övertygad om att Nikon denna gång måste få ut sin D300 och D3 snabbt. Annars kommer Canon att rycka ifrån igen, precis när Nikon hade chansen. Annars är jag av uppfattningen att Nikon D200 fortfarande på inget sätt är föråldrad, men nu har det blivit som det blivit i dslr-världen.

Det tråkiga för Nikon är väl (tror jag) att D300-sensorn blir densamma som i Sonys nya kamera och Sony vill kanske släppa sin kamera först.

Photocon skrev:
Det tråkiga för Nikon är väl (tror jag) att D300-sensorn blir densamma som i Sonys nya kamera och Sony vill kanske släppa sin kamera först.

Ja, enligt preliminära uppgifter skall A-700:an komma om en månad medan D300 lär komma ut en månad eller mer därefter.

Photocon skrev:

Jag vill verkligen att de 2 märkena hugger på varandra eftersom det ger oss bättre kameror, men är övertygad om att Nikon denna gång måste få ut sin D300 och D3 snabbt. Annars kommer Canon att rycka ifrån igen, precis när Nikon hade chansen. Annars är jag av uppfattningen att Nikon D200 fortfarande på inget sätt är föråldrad, men nu har det blivit som det blivit i dslr-världen.

Tyvärr tror jag att du tänker fundamentalt fel här. De stora massorna av kameror är inte D300/D200 eller Canons motsvarighet utan D40 och Canons motsvarighet. Om du tittar närmare på denna tråd och i andra forum där vi förfasas över våra respektive märkens tillkortakommanden (jag räknar in mig själv här) så är vi faktiskt rätt få. Visst, denna tråd är lååååång men antalet unika debatanter är inte många. Samma sak på DP Review, Nikonians etc där samma ämne avhandlas. De allra flesta bryr sig inte om det står 200 eller 300 på kameran.

Jag hävdar bestämt att inte ens 5D som så många hävdar är en enorm succe är en storsäljare i reella tal jämfört med 350D/400D eller Nikons D40 eller ens D200 för den delen.

Jag tror faktiskt att antalet fotografer i den klass som D200/D300 riktar sig till är beredda att ta en så pass stor ekonomisk förlust för att byta märke är försvinnande få nu när Nikon äntligen har fått upp farten och närmar sig Canon. I proffsklassen där de flesta är fotografer och använder kameran som ett avskrivningsbart verktyg och inte som en hobby är det däremot en annan sak.

För övrigt så hade Scandinavian Photo D300 och D3 i sin lokal i Stockholm idag för kläm o känn. Bägge var fantastiskt trevliga att hålla i men inga revolutioner jämfört med D200 och D2X. Observera att jag nu pratar om byggkvalitet och känsla. När det gäller bildkvaliteten så har jag inte en susning eftersom man inte fick peta i sitt egna minneskort. Ajabaja var svaret jag fick av Nikons representant när jag frågade. De var bägge beta versioner och Nikon vill inte visa upp vilken bildkvalitet de ger än....

Mankan G skrev:

För övrigt så hade Scandinavian Photo D300 och D3 i sin lokal i Stockholm idag för kläm o känn. Bägge var fantastiskt trevliga att hålla i men inga revolutioner jämfört med D200 och D2X. Observera att jag nu pratar om byggkvalitet och känsla. När det gäller bildkvaliteten så har jag inte en susning eftersom man inte fick peta i sitt egna minneskort. Ajabaja var svaret jag fick av Nikons representant när jag frågade. De var bägge beta versioner och Nikon vill inte visa upp vilken bildkvalitet de ger än.... [/B]

Jag var där och klämde på en D300.

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH vad fin den var! :D

Ge mig leveransdatum NU!

Jag skulle tro att Magnus har rätt i sitt resonemang om vilka kameror som säljer mest i volym. Men utav de som handlar 400D har ju endast möjligtvis 350D som extra alternativ. Vet iofs inte om den säljs fortfarande, fast den hängde i rätt länge. Men ser man till presumtiva köpare av 40D så består ju den kategorin av rätt många som också skulle kunna tänkas köpa en 5D eller rent av slå till på en Mark III. Räknar man sen på antal kronor istället för kamerahus kanske ändå siffrorna jämnar ut sig en del. Dessutom är en rätt stor del av den målgruppen människor som jag, dvs bytesbenägna. Skulle tro att många av oss inhandlar ca 3-4 kamerahus, mer eller mindre professionella under en tio-års period. Vi bytesbenägna amatörer tillsammans med de yrkesverksamma inhandlar dessutom tillbehör, som objektiv och annan märkesbunden utrustning vilket borde generera enorma summor. Sett ifrån det perspektivet har nog trots allt kameror som 40D, D300, D3, Mark III ändå rätt stor inverkan på marknaden beroende på i vilken fas de släpps. Jag spekulerar här och gör inget anspråk på att sitta inne med den ultimata sanningen. Jag tror dock att om D300 skulle bli en vänta-alldeles-för-länge-kamera så kan en smart lanserad och lagom upphottad 40DN förta lite utav D300:as förväntade försäljningssucce.

Magnus Garpedal och Paul Innergård! Intressanta aspekter från er båda.

Jag ger Magnus rätt (utifrån min synpunkt) vad gäller volym, men Paul verkar tänka mer i liknande banor som jag. Dock är jag inte så bytesbenägen längre vad gäller kamerahus. Men optik jagar jag.

Förvisso är slaget om instegsmodellerna viktigast bara om EN förutsättning uppfylls: Att volymköparna fortsätter och bygger upp ett större system med mer optiker och tillbehör. I annat fall är det inte speciellt lönande. Och den stora mängden (som inte är representerad på FS precis) nöjer sig, enl min återförsäljare med kitoptiken och en ljussvag billig telezoom).

Så min slutsats är att det finns nog ingen riktigt bra fundamental sanning här. Men jag är övertygad om att det för Canon och Nikon är livsviktigt att "fånga" de mer intresserade och initierade fotografer (Amatör eller yrkes) som bygger upp sina system och då och då uppgraderar sina kamerahus.

Instegsmodellernas ägare kanske utvecklas till sådana till viss del. Min återförsäljare anger en siffra på mellan 10-15%.

Och isåfall tror jag Paul ligger närmare sanningen hur fabrikanterna Nikon o Canon resonerar.

Lennart

Re: Känns som...

Photocon skrev:

Har sökt runt lite. Leverans verkar väldigt oklart var man än vänder sig på nätet i hela Europa och USA. Jag hittar inga riktiga bilder heller.

Är det någon som lyckats få fram något mer konkret datum för leveransstart, volym till Sverige och riktiga samples?

Trodde Nikon lärt sig något efter den lååååånga tid det tog att få fram D200 efter att den aviserats.
Leveransdatum har jag inte sett något annat än det officiella, dvs november. Däremot verkar man ju ha lärt sig "D200-läxan", i varje fall om produktionen av D3 ger en indikation i frågan. Tydligen så var produktionen redan i slutet av augusti uppe i 8000 D3:eek:r per månad, för att i mitten av september (dvs just nu) vara uppe i max, 12000 per månad. Tydligen är dock inte firmware spikad ännu, men det kommer att finnas en hel del kameror tillverkade när leveranserna väl kommer igång. Dock lär väl stora delar av "första vågen" gå till yrkesfolk och de med NPS-prioritet?

Källa:
Nikons uppgifter till besökande journalister på Nikon Sendai, efter releasen av D3. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=24860322

Vad gäller D300 har jag inte sett några liknande uppgifter, men "har hört" att fulltakt tydligen är/skall bli 60000 ex per månad, jämfört med 40000 för D200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar