ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
SonnyOboy skrev:
Men dåså! Då blir det det första jag gör på måndag! Tack för hjälpen! =)

En sista fråga angående Lasses: Justerar de även optik som inte är Nikons egna?

Nix! Men de skulle säkert om du ber dom snällt justera in ditt hus efter ditt objektiv. Men det är ju inte speciellt smart om du har fler objektiv eller tänker köpa fler...

Gosch. xD Så då sitter jag ändå med en optik som fokuserar fel även om det visar sig att huset är rättjusterat.

Då blir det väl istället att pallra sig iväg till butiken jag köpte optiken ifrån (köpte optik och kamera separat) och kalla på garantin. Aja, det får lösa sig.

"I många fall räcker det att justera in skärpeläget med kamerans inbyggda justering men det påverkar bara just den typ av glugg som sitter på just då. Sitter det en AF-D50mm f1,8 på så påverkas alla objektiv av just denna typ. Inte ett AF-D50mm f1,4..."

Jag provade det som sagt, det hjälpte liiiiiiiiiiiite (otroligt lite för att vara hela 20 steg man kan ändra!) - men inte tillräckligt, tyvärr.

SonnyOboy skrev:
"I många fall räcker det att justera in skärpeläget med kamerans inbyggda justering men det påverkar bara just den typ av glugg som sitter på just då. Sitter det en AF-D50mm f1,8 på så påverkas alla objektiv av just denna typ. Inte ett AF-D50mm f1,4..."

Jag provade det som sagt, det hjälpte liiiiiiiiiiiite (otroligt lite för att vara hela 20 steg man kan ändra!) - men inte tillräckligt, tyvärr.

Ett AF50mm/1,8 som ær mer æn +/-20mm fel i fokus har nog sett sina bæsta dagar det kommer att kosta mer att reparera æn vad ett nytt objektiv kostar. Jag har justerat samtliga mina objektiv och det rørde sig om mellan 0-15mm. Mitt Sigma 70-200mm/2,8 var mest fel men ær idag superskarpt, dær jag vill ha det skarpt. Tack Nikon før den finessen!

Pixelfel

Hittade idag när jag hade fotat lite, att en pixel samt ett par runt den, lyser i blå färg. Detta handlar alltså om sensorn, då den sitter på samma plats på alla bilder. Vad jag har förstått det så handlar det inte om att pixeln är död, då den helt enkelt ska vara helt svart. Däremot läste jag att vissa haft problem med "låsta" pixlar, där den lyser i en viss färg. Någon skrev även att den efter ett tag börjat fungera igen.

Kan det stämma att den börjar fungera efter ett tag igen? Eller borde man skicka in den, fixar Nikon ett så litet fel på sensorn?

Det är ju inget som är svårt att ta bort i photoshop, men det är ändå grymt irriterande att den finns där på en splitterny kamera. Jag vet exempelvis att de flesta TV-märkerna inte byter ut TV:n förrän det är ett visst antal pixlar är fel.

Maxieboy skrev:
Ett AF50mm/1,8 som ær mer æn +/-20mm fel i fokus har nog sett sina bæsta dagar det kommer att kosta mer att reparera æn vad ett nytt objektiv kostar. Jag har justerat samtliga mina objektiv och det rørde sig om mellan 0-15mm. Mitt Sigma 70-200mm/2,8 var mest fel men ær idag superskarpt, dær jag vill ha det skarpt. Tack Nikon før den finessen!

Hm. Du har nog missat rätt mycket i denna tråd under den senaste tiden eller?

Det handlade inte om att justera en AF-D50mm f1,8 utan en helt ny D300 som felfokuserar med en Sigma. Den fasta Nikkron skulle bara användas till att verifiera fokusläget på hans D300 och inget annat. Det är ju lite svårt med just ett Nikonhus och en Sigmaglugg då inget av tillverkarna tar något ansvar för "den andra" tillverkarens produkt.

Min D300 har glapp i batteriet..!
Får lägga papper mellan luckan och batteriet för att den skall fungera.. hm.. Måste byta den.

Så, nu blir det att skicka in D300:an på reperation - tjejen jag pratade med sade något om att de förde ström till sensorn så att den frysta pixeln "vaknar" igen. Vet inte hur mycket det stämmer dock.

Synd att man måste skicka in den igen när man fått den. Men antar att jag överlever ett par dagar till.

SonnyOboy skrev:
Så, nu blir det att skicka in D300:an på reperation - tjejen jag pratade med sade något om att de förde ström till sensorn så att den frysta pixeln "vaknar" igen. Vet inte hur mycket det stämmer dock.

Synd att man måste skicka in den igen när man fått den. Men antar att jag överlever ett par dagar till.

Vaknar - nja, motsatsen kanske, man dödar den i så fall för gott men även det låter lite science fiction. Det finns ju några miljoner pixlar och att kunna "bränna" en så där bara...

Hmm. Måste googla lite.

Jag trodde faktiskt att man bara programmerade kameran att ignorera pixel så och så, dvs att den ska anta omgivningens färg.

Jag hade en konstant vit och en röd pixel som jag inte har sett sedan kameran var ny, du fick mig att tänka på dem.

Iofs, när man fotar natt (>30sek) lyser det lite här och där men det förlåter jag Nikon för.

Jo, jag har också hört om det där med att "ignorera" pixeln - och det fungerar lika bra för mig, även om det lät bättre att de lyckades få den att inte vara "frusen" längre.

Dock så kvittar det hur de gör, sålänge den försvinner. Gör ingen kvalitetsskillnad direkt, när det är en pixel, men det är irriterande att hela tiden se en blå prick.

Ursäkta för att jag fick dig på dåliga tankar. ;-)

SonnyOboy skrev:
Jo, jag har också hört om det där med att "ignorera" pixeln - och det fungerar lika bra för mig, även om det lät bättre att de lyckades få den att inte vara "frusen" längre.

Dock så kvittar det hur de gör, sålänge den försvinner. Gör ingen kvalitetsskillnad direkt, när det är en pixel, men det är irriterande att hela tiden se en blå prick.

Ursäkta för att jag fick dig på dåliga tankar. ;-)

Haha, nejdå, men jag lovar jag kommer kolla bilderna framöver lite extra.

Hade lite damm på sensorn som rensningprogrammet otroligt nog lyckades fixa så mirakel KAN ske. (var är dammet nu???)

Hehe, som sagt, adobe camera raw tar bort den frusna pixeln - men det är ändå irriterande att se den i bilderna i kameran. xD

Jag skulle väl gissa på att dammet ligger i kameran och skräpar.

Re: D300 handbok

Simna skrev:
Hej!

Är helt ny här på Fotosidan så jag kommer med en fråga som gäller någonting som Jan-Olof Lidman skrev om den 18 juli, nämligen D300 handböcker.
Var kan man köpa dessa, t ex Thoms Hogans "Nikon D300 To Go"?

Har även liknande problem med fokusering och (inte helt utrett) exponering som vissa här på forumet har. Gäller bl a ett "Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 Pro D".

http://www.bythom.com/nikond300guide.htm

Lycka till, det värsta är att jag har förlagt min så jag får nog krypa till korset och köpa en ny.

Lycka till / Jan-Olof

En fråga!

Jag har en fråga angående D300:ans batterigrepp!

Det står så här på Cyberphoto:

Till skillnad från tidigare batterigrepp fästs detta med kamerabatteriet kvar i kameran.

Hur fungerar det sedan med att ladda batterierna som sitter i? Känns ju som en onödig procedur att behöva skruva loss batterigreppet varje gång man ska ladda batterierna. Dock har jag tidigare haft batterigrepp (till en 400D, lättare kamera visserligen, men ändå) och gillade det skarpt, och har planer att i framtiden skaffa mig ett sådant till D300, men inte tusan vill jag behöva skruva loss batterigreppet varje gång!

Svaret funnet.

Kollade nu på en youtubevideo, och det verkar minsann som att man måste skruva loss greppet VARJE jäkla gång man laddar batteriet...

Totalt meningslöst, vad tänkte de med, egentligen? Hur svårt kan det vara att bygga in båda batterierna i greppet?

Det här gör mig minsann lite sur, eftersom jag antagligen skaffar greppet ändå. Blir väldigt mycket skruvande här hemma, med andra ord.

---

Har istället en annan fråga!

D-lightning, är det en funktion som kameran gör "efter" bilden är tagen? För det känns som om det är något man lika gärna kan göra i photoshop.

Tack på förhand.

Jo det stämmer men det beror nog på att med batterigreppet till D300 så kan du använda tre olika sorters batterier och blanda friskt. Ett eller två standardbatterier (ett i kameran och ett i greppet. Du kan alltså välja att stoppa batteriet i valfri plats eller i bägge.) Batterityp två är det från D2-D3 serien och den sista typen är AA celler. Det du byter är en insats i själva greppet som är unikt för varje batterityp. Nu har jag inte kollat ordentligt men jag tror inte att det får plats två standardbatterier i hållaren för standardbatteriet.....

Det är nog här Nikon valt bort alternativet att köra med två batterier i greppet. Flexibiliteten känns ändock större med den nuvarande lösningen. D200 hade möjligheten att köra med två batterier i greppet (men inget i kameran) men alltså inte D300. Dessutom är D300 rätt snål med strömförbrukningen. Jag får lätt ut 2000 bilder med 2 st standardbatterier under en dag på crossbanan. Med batteriet från D3 och D300ans standardbatteri har det talats om 3000+ bilder...

ps. Det är inget jättejobb att skriva av greppet. Tar typ 5-10 sekunder....

Det finns två olika typer av D-lightning. Active D-Lightning påverkar bilden redan innan exponeringen genom att ljusmätningen påverkas. Den sänker oftast exponeringen lite och lyfter sedan skuggor och mellandagarna med olika kontrastkurvor. D-Lightning görs enbart i efterhand och den kan du lika gärna göra i PS

Senast ändrad:
Yeah, well, 5-10 sekunder är för lång tid, jag är tonåring, och därmed lat. =P

Jag vill gärna låta batterigreppet vara på, men tyvärr finns ju inte den möjligheten nu

Alternativet är ju att man kör med ett batteri - och ett i fickan. Går snabbt och smidigt att byta i alla fall.

---

Ah, blir det någon bi-effekt med den funktionen på?

SonnyOboy skrev:
Ah, blir det någon bi-effekt med den funktionen på?

Lite eller det beror faktiskt på. Om Active D-lightning varit påslaget vid fotograferingen så går det att förändra hur mycket den skall påverka bilden i Nikons programvaror. Tom att slå av funktionen går finfint men inte att slå på den om den var avslagen från början.

Ovanstående är en sanning med liten modifikation. Själva laborerandet med kontrastkurvor går alltså att förändra i efterhand men förändringen som görs med själva exponeringen går inte att påverka. Den sänks ju när Active D-lightning används.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar